Tänkte börja MÅLA!

(1/7) > >>

Zekehund:
Hej!
Jag har hört att det är vissa här på forumet som har börjat måla lite flygplana och göra flygplan! Tänkte att det skulle vara skoj! 
Men det är ett problem!: jag vet inte hur man gör!
Kan någon hjälpa mig i början?
Det verkar rätt svårt men kul!
Finns det någon hemsida där man kan ladda ner något program?

Nu kommer ni undra varför jag har gett mig in i detta.... men jag har svaret!
Jag skulle vilja (ha) dom planen jag ville! Typ som Skyways och alla andra roliga för mig!
Men om jag kommer igång med detta skulle jag gärna villja ha tips om plan och olika (flygbolag) som jag kan rita och ni skulle vilja ha!

Tack på förhand!
Komm gärna med tips!

Snubbelibubben:
Hej Pontus

Kul att du vill börja måla nya bolag. Det är riktigt kul. Men innan du sätter igång, det tar TID.
Jag håller på med Kullaflygs Saab 2000 till BSMP just nu, och fenan där är marig som tusan. har säkert redan lagt ner 20 h på den, och är max halvägs än så länge

Men jag kan gärna guida dig lite tills du kommer igång. Först och främmst ska du försöka hitta ett så kallat "Paintkit" som då är till det planet du ska måla om. Det här paintkitet är (en helt vit tjärra) skulle man kunna säga. För det är ju du som målar det hela.

Vilket plan från vilken tillverkare hade du tänkt börja med? och vilket bolag?
Det blir lättare att berätta och förklara när jag vet lite med

/ Johan

ekepeke:
Tjabba lånar tråden , som vanligt

Tänkte också börja måla men vilken strategi ska man ha? Vad ska man börja med respektive sluta med. Sedan när man ska göra tex Skyways dekor på sidan. Hur gör man då för att få den att se lika dan? När man vill ha vissa linjer. Hur målar man de?

Jag tänkte börja måla Waltair europas SE-KOL. King Air 300 : http://www.g-kraft.com/bilder_visa.php?id=6131

Zekehund:

Hej Pontus

Kul att du vill börja måla nya bolag. Det är riktigt kul. Men innan du sätter igång, det tar TID.
Jag håller på med Kullaflygs Saab 2000 till BSMP just nu, och fenan där är marig som tusan. har säkert redan lagt ner 20 h på den, och är max halvägs än så länge

Men jag kan gärna guida dig lite tills du kommer igång. Först och främmst ska du försöka hitta ett så kallat "Paintkit" som då är till det planet du ska måla om. Det här paintkitet är (en helt vit tjärra) skulle man kunna säga. För det är ju du som målar det hela.

Vilket plan från vilken tillverkare hade du tänkt börja med? och vilket bolag?
Det blir lättare att berätta och förklara när jag vet lite med

/ Johan

Hej Johan! Tack för svaret!

Jo gärna en Sas, 737-500 om det går! Men går det att fixa virtual cockpit??
Eller en Finnair mm. Mest bara boeing just nu iaf!

Bors:
Var ett tag sedan jag syslade med detta men istort så.

Som sagt så underlättar det om man hittar ett "painkit", tex så har pmdg det på sin hemsida till sina kärror. Utgå annars från en sådan blank målning som möjligt, eller den som stämmer bäst överens med ditt tilltänkta mål.

Frugan min flög till Norge med Norwegian´s LN-KKT, en 733 (om jag minns rätt). Men då jag kör Pmdg:s 737ng så fick det bli mitt utgångs objekt.

Jag hämtade hem painkitet och jämförde med den SAS målningen som fanns sen tidigare. Såg ut vad jag behövde ändra.

Letade sedan upp bilder på den aktulla kärran. Här hamnar man kanske i en liten grå zon gällande copyright m.m. men det behöver vi ju inte gå in djupare på kanske..Så länge det är för eget bruk och du inte tänker tjäna pengar på det så..

Jag använde mig sedan av DXTbmp (eller vad den nu hete) för att konvertera texturerna till bmp bilder. Tog in dem i Photoshop och började måla, klistra och klippa. Saknar man grundläggande kundskap om Photoshop är det där du ska börja, utan det kommer du aldrig få till en riktigt bra målning. 

Sen är det en hel del "trial and error"   Måla klart bilden, konvertera till textur och starta FS och se hur det blir..

Så här blev resultatet av min kärra, tog väll ett par kvällar att rådda ihop, är inte helt perfekt men duger gott för mig..

Det man märker tydligast är att jag inte lyckats få tag på en bra högupplöst bild till fenan.. Sen är bilderna tagna med mitt gamla grafik kort så kvaliten suger purjo men ändå..  Typsnittet för för den norska texten över kroppen fanns i PS och stämmer rätt så bra överens med orginalet. Loggor är klippta från bilder. Färgen på kroppen är tagen från ett foto och sedan målad. Lika så blå ränder och visa andra delaljer.

En polare visade intresse för att flyga lite med mig här hemma, i samma sväng så hade han berättat om sina upplevelser och homofobier i samband med att han sett  "Brokeback mountain".  Så för att reta honom så slängde jag ihop en snabb liten målning i humorns tecken.. Detta i FSX då men principen är den samma som för FS9 modellen ovanför.

En bild på mig och polarn på en Dalahäst är förminskad och inklippt på en vit flygkropp. Texten är sedan skriven rakt av från PS. 

Hör gärna av er om ni har några frågor och funderingar.
(och nej, jag är inte gay  )

mvh
/N

Navigation

Up one level

Next page