Keskustelua aseiden hallussapidosta (OLI: Jokelan ampumistapaus)

<< < (33/89) > >>

ApoN:
Niin tuo vesuri oli ihan vaan vertauskuva...  

Psykiatrisella hoidolla tarkoitan lasten/nuorten psyykkisiin ongelmiin puuttumista aiemmin, väylien luomista sille, että nuori voi tulla ajatuksistaan puhumaan tarvittaessa, valistusta kouluissa, kaikkea sitä minkä tarve on tasaisesti vuosien saatossa todistetusti kasvanut, mutta minkä määrärahoja on samanaikaisesti vuosi vuodelta vähennetty. Toki tietynlaista kansalaisvalveutuneisuutta tarvitaan myös, että ymmärretään varoittaa viranomaisia jos epäillään jotain Jokelan/Kauhajoen kaltaisen olevan suunnitteilla. Ihan ilman ennakkomerkkejä ei kumpikaan em. tapauksista ole ollut.

Toki myös aikuispsykiatria tarvitsee rahaa. Itse olen ollut todistamassa, miten puolikuntoisia potilaita joudutaan siirtämään avosairaanhoitoon, kun ei yksikertaisesti ole tilaa hoitaa. Uusia, vaikeammin sairaita kun tulee sisään kokoajan...

Itse itseäni toistaen; aselain tiukentaminen on kosmetiikka, jolla tavallaan hoidetaan vain oiretta, ei itse sairautta.

Esa:
Ei ole, aselakien tiukentaminen vaaikuttaa juuri siihen, missä vaikutus tuntuu. Yksilönvapauden ihannointi ei ole syy sallivaan asenteisiin tappovälineitä kohtaan. Taisin jo aiemmin tässä samassa ketjussa nostaa esiin kysymyksen, pitäisikö yksilönvapauden nimissä ihmisillä olla oikeus omistaa toimiva vetypommi? Vaikka olohuoneen nurkassa koristeena. Eihän sitä nyt vastuullinen kansalainen laukaise muita tappaakseen. Käsiase on sama pienemmässä mittakaavassa. Missä kohtaa kulkee raja?

Psyykkisiin ongelmiin puuttuminen auttaa harvoissa erityistapauksissa. Kun koulukiusattu ampuu kiusaajansa, se voitaisiin estää. Parhaiten puuttumalla siihen kiusaamiseen, mutta myös puhumalla uhrille. Minä ymmärrän sen murhanhimon hyvin, omasta kokemuksesta. Mutta tämä median luoma myytti syrjäytyneestä nörttimurhaajasta pätee vain harvoissa tapauksissa. Useimmat tappajat eivät ole sellaisia. He ovat ulkoisesti aivan erityisen sosiaalisia ja fiksun oloisia. He pystyvät esittämään sellaista helposti, koska heillä ei ole häpeää tai omaatuntoa. He tekevät kylmästi sen, mikä heitä hyödyttää tai sattuu huvittamaan. Tappaminen mukaan lukien. Psykiatrilla ei ole heille mitään annettavaa, eikä osaavakaan psykiatri heti tunnista psykopaattia sellaisen tavatessaan. Melkein kaikki me tunnemme psykopaatin tai pari, mutta nämä pahimmat tapaukset ovat onneksi harvinaisia. Jonkun hallituspoliitikon puheet osoittavat vain, kuinka pihalla maamme johto on.

sasu:

Useimmat ovat psykopaatteja, joihin mikään hoito ei vaikuta hiukkaakaan.
Mutta varsinkin lähiympäristö tunnistaa heidät sellaiseksi jo teini-iässä ja monelle alkaa kertyä rikosrekisteriä. Heidät olisi syytä poimia jo nuorena pois muiden ihmisten joukosta ja pitää poissa koko loppuelämänsä. Psykopaatit nimittäin aiheuttavat valtavasti muutakin kärsimystä kuin vain fyysistä väkivaltaa.

Psykopaattien takia ei ole mitään mieltä rajoittaa ja kurjistaa muiden 95% ihmisten elämää.
----
Työpaikalla ja kavereiden kesken on ihmetelty sitä, miten pelokkaita aikuiset ihmiset oikein ovat. Tämän ampumatapauksen jälkeen joka puolelta tursuaa täysin häätäntyneiden ihmisten paniikkikommentteja. Onko elämä tosiaan niin pelottavaa ja epävarmaa? Onko kohtuullista rangaista muita ihmisiä omien pelkojensa takia? Eivätkö aikuiset ihmiset tosiaan osaa suhteuttaa asioita?

Aseharrastuksen kieltoa vaativien kommenteista ei voi kuin todeta, että mikään ei anna yhtä suurta varmuutta kuin tietämättömyys.

Esa:
Aina on syytä rajoittaa kaikkien ihmisten elämää. Kysymys on vain siitä, mikä on sopiva rajoittamisen taso. Käsiaseet kuuluvat sille tasolle, jolle ei ole käyttöä sivistyneessä yhteiskunnassa muuten kuin poikkeustapauksissa. Poliisi on sellainen. Mäyrän tai supin metsästäjä voi minun puolestani ihan hyvin saada myös poikkeusluvan sellaisen aseen kantamiseen metsästyskaudella, mutta se pitää kuitata poliisiasemalle säilöön metsästyksen päätyttyä, tai muulla tavoin varmistaa, että sitä ei väärinkäytetä.

sasu:

Käsiaseet kuuluvat sille tasolle, jolle ei ole käyttöä sivistyneessä yhteiskunnassa muuten kuin poikkeustapauksissa.
Se toimii niin kauan kuin yhteiskunta pysyy sivistyneenä. Sitten kun fasismin/totalitarismin/diktatuurin ote kiristyy, on enää myöhäistä hankkia aseita väestön suojaksi.

Eikä tämänhetkinen kohkaaminen mediassa ja politiikassa vaikuta sivistyneen yhteiskunnan toiminnalta. Ihmisten elämää vaaditaan rajoitettavaksi toisten ihmisten pelkotilojen lieventämiseksi. Rajoittamisvaatimukset eivät edes kohdistu pelkästään aseisiin vaan vaaditaan netin seuraamista, terveystietojen paljastamista jne. Tällaisesta paniikissa höyryämisestä on sivistys kaukana.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page