Keskustelua aseiden hallussapidosta (OLI: Jokelan ampumistapaus)

<< < (37/89) > >>

Esa:
Kyllä yhteiskunnalla eli meillä kaikilla on oikeus ja velvollisuuskin rajoittaa kansalaistensa vapauksia turvallisuuden nimissä. Kyse on vain sopivan tasapainon löytämisestä turvallisuuden ja yksilönvapauden välillä. Käsiaseisiin liitetään erilaisia mielikuvapohjaisia arvoja, jotka vääristävät suhtautumista niihin, ja noita mielikuvia minä olen tässä yrittänyt pöyhiä.

Jonkun mielestä isokaliberinen pistooli voi tehdä olon miehekkääksi, mutta onko tämä syy sallia hänelle isokaliberinen pistooli vai päin vastoin syy sen kieltämiseen häneltä? Olisin jälkimmäisellä kannalla, sillä itsetunto-ongelmaisen ihmisen egon boostaaminen helposti kuljetettavalla tappovälineellä on liian vaarallista muille. Mutta joku aseita harrastava ja niistä pitävä näkee asian ehkä toisin, koska ei halua ajatella aseita tappovälineinä. Niinpä voin yrittää valottaa omaa näkökantaani vertauksella johonkin muuhun vaaralliseen, eli vaikkapa kysymällä, saanko kuljettaa mukanani pernaruttobakteereja, jos se on minusta kivaa? Jos joku suuttuu tästä, hänen kannattaisi ehkä miettiä, onko hänen suhtautumisensa käsiaseisiin aivan terve.

Toinen, mitä aseiden puolustajat eivät ehkä halua ajatella tarpeeksi on niiden aseiden joutuminen vääriin käsiin. Rikollisilla on enimmäkseen varastettuja aseita. Ne kaikki on joku ostanut viattoman harrastuksen tai itsensä suojelemisen takia. Mitä enemmän ihmisillä on käsiaseita, sitä enemmän niitä on rikollisilla.

arttula:
Käsiaseiden vertaaminen pernaruttobakteereihin osoittaa samanlaista typeryyttä, kuin aiempi vetypommivertaus. Miksi jälleen näin ?

Esa:
Niinkö sinusta? No, käsiase on täsmätappamiseen ja pernarutto satunnaisempaan massamurhaamiseen, mutta molemmat ovat väärissä käsissä vaarallisia.

arttula:
On silti merkillepantavaa, että käsiaseilla surmataan Suomessa edelleen hyvin harvoin huolimatta siitä, että niitä paljon täällä on - ja on aina ollut. En ymmärrä, miksi ne nyt yhtäkkiä ovat muuttuneet niin hirvittävän vaarallisiksi, että ne tulisi poistaa.

Kerropas minulle: Jos nämä koulusurmaajat olisivat käyttäneet aseinaan katkaistuja haulikkoja (=melko pienikokoisia, helppo kuljettaa kouluun salaa), olisitko nyt vaatimassa kaikkien haulikkojen täyskieltoa Suomeen ?

Esa:
Ei noilla kouluammuskeluilla ole juurikaan vaikutusta mielipiteisiini. Ne ovat harvinaisia erikoistapauksia, ja kuten jo aiemmin tässä ketjussa sanoin, ainakin jälkimmäinen oli ilmeisesti suunnitellut juttua niin kauan, että olisi hankkinut aseen laeista riippumatta. Minua hermostuttaa eniten rikollisten käsiin päätyvät varastetut aseet, joita on sitä enemmän, mitä enemmän ihmisillä on käsiaseita kotonaan. Ja toiseksi eniten kännipuukotusten vaihtuminen känniammuskeluksi, joka käsiaseiden lisääntymisestä myös väistämättä seuraa. Ja kolmanneksi eniten käsiasetta silkkaa tyhmyyttään mukanaan kuljettavat tyypit, joita myös on jo jonkin verran meilläkin. Mielellään toivoisin, ettei suomenkielistä vastinetta termille "drive by shooting" tarvitse keksiä, vaikka "kouluammuskelu" onkin jo vakiintunut kieleen.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page