Hjälpa och inte hjälpa

(1/1)

MarkkuS:
Hej!
En liten betraktelse över ämnet "hjälpa till".

OBS! Följande text är mina egna åsikter och inte i min roll som moderator och inte heller någon kritik av andra!

När man följer diskussioner på olika forum ser man väldigt ofta trådar där man vill ha hjälp med ditt och datt. Och snabba svar önskas Jag funderar då ibland varför man inte försöker lösa problemet själv. Säkert finns de som har slitit sitt hår (om de nu har något  ) och då är det väl helt ok att försöka få hjälp.

Naturligtvis finns situationer där givare och tagare är överens om att någon annan löser den andres problem. Om min dator går sönder, vill jag få den fixad så snabbt och billigt som möjligt. Om min flygsimulator slutar att fungera, och jag inte vet hur jag ska fixa det, är jag också tacksam för råd.

Problemet som jag ser är: Om jag önskar en ändring i FS av landskap eller flygplan, hur får jag det? Vilken metod är bäst:
- Den korta vägen: Någon annan talar om exakt hur jag ska göra, så att jag snabbt får det jag önskar.- Den långa vägen: Någon annan talar om vilka verktyg som krävst. Sedan försöker man själv. Man studerar andra exempel, läser info på nätet, laddar ner "tutorials", gör egna experiment etc. etc. Efter en längre tid har man skaffat nödvändig kunskap för att kunna skapa det man önskar
Jag personligen tycker att det sistnämnda alternativet är det bästa när det gäller en hobby. Varför ska man ha bråttom, om det är något man gör för sitt nöjes skulle? Jag tycker att det viktigaste med en hobby är vägen till målet inte målet i sig själv.

Vad tycker du!

PS. I dagsläget ska allt gå så fort som möjligt. Varför?

Nexus82:
Bra skrivet.

Tyvärr är folk lata och vill ha det mesta upplagt på silverfat.
Flera trådar de senaste månaderna hade inte behövts göras om trådskaparen orkade med att söka antingen här på FSN eller på Google etc.

Man vill se resultat utan ansträngning, men så fungerar det inte.

Sedan finns det givetvis fall där särkild hjälp önskas och verkligen behövs, men jag tycker dessa fallen är minoritet.

pearlfn1:

Hej!
En liten betraktelse över ämnet "hjälpa till".

OBS! Följande text är mina egna åsikter och inte i min roll som moderator och inte heller någon kritik av andra!

När man följer diskussioner på olika forum ser man väldigt ofta trådar där man vill ha hjälp med ditt och datt. Och snabba svar önskas Jag funderar då ibland varför man inte försöker lösa problemet själv. Säkert finns de som har slitit sitt hår (om de nu har något  ) och då är det väl helt ok att försöka få hjälp.

Naturligtvis finns situationer där givare och tagare är överens om att någon annan löser den andres problem. Om min dator går sönder, vill jag få den fixad så snabbt och billigt som möjligt. Om min flygsimulator slutar att fungera, och jag inte vet hur jag ska fixa det, är jag också tacksam för råd.

Problemet som jag ser är: Om jag önskar en ändring i FS av landskap eller flygplan, hur får jag det? Vilken metod är bäst:
- Den korta vägen: Någon annan talar om exakt hur jag ska göra, så att jag snabbt får det jag önskar.- Den långa vägen: Någon annan talar om vilka verktyg som krävst. Sedan försöker man själv. Man studerar andra exempel, läser info på nätet, laddar ner "tutorials", gör egna experiment etc. etc. Efter en längre tid har man skaffat nödvändig kunskap för att kunna skapa det man önskar
Jag personligen tycker att det sistnämnda alternativet är det bästa när det gäller en hobby. Varför ska man ha bråttom, om det är något man gör för sitt nöjes skulle? Jag tycker att det viktigaste med en hobby är vägen till målet inte målet i sig själv.

Vad tycker du!

PS. I dagsläget ska allt gå så fort som möjligt. Varför?

Hej!

Jag kan hålla med till en viss grad, men om vi tar mitt problem.
Jag är inte så bra på engelska.
Jag kan behöva hjälp ibland med saker som verkar självklara för en del andra, (det står ju i readme filen) men readme filen är på engelska och vissa saker förstår jag inte till 100 % och då frågar jag.
Det jag menar är att man kanske frågar för att man har kört fast, man kanske har missuppfattat något som är självklart för andra.
Jag tror inte att man kan direkt säga att detta är lätt och detta är svårt, utan att veta alla förutsättningar.

Nigge:
Håller fullständigt med dig Markku!

Det roligaste är ju att hitta nya saker att lära sig, om man ber om hjälp så fort man stöter på det minsta problem  så tappar man ju hela grejjen.

Verkar däremot som många här sätter alldeles för stor prestige i det hela, att posta bilder som forumanvändarna ska tycka är snygga, göra perfekta felfria  flygningar, hela delen med att ha roligt med sin hobby och hitta nya saker att lära sig, och känna sig glad över att ha klarat av någonting på egen hand försvinner... Det är ju trots allt för glädjens skull som åtminstonde jag använder FS, och den största glädjen är ju trots allt att hitta saker man inte kan, och ägna lite tid åt att lära sig det på egen hand.

MarkkuS:
Hej!

Jag kan hålla med till en viss grad, men om vi tar mitt problem.
Jag är inte så bra på engelska.
Jag kan behöva hjälp ibland med saker som verkar självklara för en del andra, (det står ju i readme filen) men readme filen är på engelska och vissa saker förstår jag inte till 100 % och då frågar jag.
Det jag menar är att man kanske frågar för att man har kört fast, man kanske har missuppfattat något som är självklart för andra.
Jag tror inte att man kan direkt säga att detta är lätt och detta är svårt, utan att veta alla förutsättningar.

Jo det är helt klart att man i vissa lägen behöver hjälp. Jag är inte alls emot att ge hjälp, men det finns en gråzon då man ska ge hjälp och inte ge hjälp. Speciellt om det gäller en hobby. Bäst pedagogiskt är kanske att ge en ledtråd till lösningen, så att personen ändå får anstränga sig något och inte bara får allt serverat på ett fat?

På nästan varje forum som jag besöker, finns det ett antal personer som skriver massor inlägg och frågar om ditten och datten. Ofta har dessa frågor besvarats många gånger och hade hittats med en enkel sökning. I andra fall är dessa person bara lata, vill komma fram fort och låter andra lösa deras problem. Det är dessa fall som jag reagerar mot.

I mitt yrke som datorprogrammerare, så har lärt mig mest av alla problem jag har ställts inför. Genom att självständigt försöka lösa dessa problem har jag fått det mesta av mina yrkeskunskaper. Om någon annan hade talat om för mig lösningen, hade jag inte alls lärt mig så mycket. Jämför med att tjuvtitta i mattebokens facit, när man har ett problem med ett tal. Tyvärr har man ofta en tidsfaktor att ta hänsyn till. Åtminstone i yrkeslivet spelar den en stor roll. Vissa problem måste lösas i rimlig tid och då tvingas man att söka hjälp.

Jag tycker själv att det är trevligt om alla hjälps till, men det finns en gräns för hur mycket hjälp som kan ges. Den gränsen sätter man naturligtvis själv. Om man tittar i ovan nämnda forum, finns också ofta ett antal mycket tålmodiga personer som besvara alla frågor, hur ofta de än har ställts tidigare. Tur är väl det.

Men som sagt: Själv bäste dräng 

mvh
Markku

Navigation

Up one level