Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

(1/235) > >>

renaulttI:
1) Voiko verkkolentämistä harrastaa freeware koneilla esim. ifdg:n bussilla, Ken Mitchellin paneelin kanssa. Tai ääritapauksessa jollain simun default koneista?

2) Kun olen täällä lueskellut näitä stooreja verkkolennoista, niin monessa on lennelty kaikennäköisiä star- ja sid reittejä. Lisäksi fs9:n flightplannerin reitit tuntuvat olevan jostain minne ei virtuaali aurinko paista. Kysymys siis kuulukin, että onko välttämätöntä lentää näillä realistisimmilla menetelmillä?

3) Edelliseen kysymykseen liittyen kysynkin, että miten sitten saisin näitä star/sid kuvioita lentosuunnitelmiini, entä miten saan ns. oikeat lentoreitit lentosuunnitelmaani? vasFMC minulta löytyy, mutta olenko ymmärtänyt väärin, jos väitän että se toimii vain lennettäessä jollakin tietyllä maksullisella lisäosakoneella?

Voi olla, että pistän vielä lisää kysymyksiä jos mieleeni niitä putkahtaa. Vastauksia yritin löytää foorumilta, muuta laihoin tuloksin. En jaksanut kahlata tuhansia viestejä läpi ja haun taikasanat on joskus vaikea keksiä.

skotsh:
Hei!

Tässä muutama vastaus (saa korjata jos puhun mitä sattuu)

1) Kyllä
2) Kyllä, verkossa (VATSIM/IVAO) on tarkoitus mennä juuri niin realistisesti kuin mahdollista
3) SID/STAR kuvioita Suomeen löytää täältä: http://www.ais.fi/ais/eaip/fi/. Reitin suunnitteluun kätevä ohjelma on esimerkiksi vRoute. VasFMC:stä ei allekirjoittaneella ole mitään kokemusta.

flaitsimulaatori:
Ja jos ei koneella pysty lentoreittejä lentämään, niin on täysin luvallista lentää esim. VOR-majakoita pitkin.

renaulttI:
Kiitos Markolle ja Tuomakselle valaisevista ohjeista ja vinkeistä. Katsotaan, jospa näiden vinkkien avulla pääsisin mukaan virtuaalitaivaalle lentelemään.

Assiini:
Tässäpä itseltäni myös harvinaisen typerä mutta jo pitkään mieltä vaivannut kymysys.

Kun lennän legin EFHK -  EFSA reittiä MILSI Y79 UMOTI T84 SVL pitkin ja tarkoitukseni on laskeutua kiitotielle 12, niin missä vaiheessa saan poiketa reitiltäni kun kertomani reitti menee suoraan Savonlinnan kentän päälle. Sinnehän määränpääni ei halaja vaan kiitotielle 12  . Ja kun katsotaan Savonlinnan ILS Z or LLZ Z rwy 12 karttaa, niin siinä pisteet VEPIS (RDL 213 SVL), GEKLU (RDL 226 SVL) tai MIKVI (RDL 240 SVL) ei osu meikäläisen reitilleni väylän T84 jatkoksi? DME Arc kaaren lentäminen kyllä onnistuu, eli lähdenkö kaarelle siinä vaiheessa kun olen SVL:stä 10NM päässä välittämättä sisääntulopisteistä?

Vaikeasti selitettävä asia mutta toivottavasti joku ymmärtää tarkoittamani pointin. Suomessa on muitakin kenttiä jota ongelmani koskee, eli yksikään reitti ei mene kentän sisääntulopisteille vaan suoraan kentän päälle, miten toimitaan?

Ja vielä, mitä tarkoittaa jossain plaaneissa viimeinen piste DCT, esim MILSI DCT UTT DCT DEKOP T84 SVL DCT?

Kiitos ja anteeksi,

Ripa

Navigation

Up one level

Next page