FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 16:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123329 times)
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« on: 17.11.07, 06:34 »

1) Voiko verkkolentämistä harrastaa freeware koneilla esim. ifdg:n bussilla, Ken Mitchellin paneelin kanssa. Tai ääritapauksessa jollain simun default koneista?

2) Kun olen täällä lueskellut näitä stooreja verkkolennoista, niin monessa on lennelty kaikennäköisiä star- ja sid reittejä. Lisäksi fs9:n flightplannerin reitit tuntuvat olevan jostain minne ei virtuaali aurinko paista. Kysymys siis kuulukin, että onko välttämätöntä lentää näillä realistisimmilla menetelmillä?

3) Edelliseen kysymykseen liittyen kysynkin, että miten sitten saisin näitä star/sid kuvioita lentosuunnitelmiini, entä miten saan ns. oikeat lentoreitit lentosuunnitelmaani? vasFMC minulta löytyy, mutta olenko ymmärtänyt väärin, jos väitän että se toimii vain lennettäessä jollakin tietyllä maksullisella lisäosakoneella?

Voi olla, että pistän vielä lisää kysymyksiä jos mieleeni niitä putkahtaa. Vastauksia yritin löytää foorumilta, muuta laihoin tuloksin. En jaksanut kahlata tuhansia viestejä läpi ja haun taikasanat on joskus vaikea keksiä.
Marko Isomäki
Offline Offline

Posts: 368
Date Registered: 02.05.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1 on: 17.11.07, 07:21 »

Hei!

Tässä muutama vastaus (saa korjata jos puhun mitä sattuu) Smiley

1) Kyllä
2) Kyllä, verkossa (VATSIM/IVAO) on tarkoitus mennä juuri niin realistisesti kuin mahdollista
3) SID/STAR kuvioita Suomeen löytää täältä: http://www.ais.fi/ais/eaip/fi/. Reitin suunnitteluun kätevä ohjelma on esimerkiksi vRoute. VasFMC:stä ei allekirjoittaneella ole mitään kokemusta.

Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #2 on: 17.11.07, 08:52 »

Ja jos ei koneella pysty lentoreittejä lentämään, niin on täysin luvallista lentää esim. VOR-majakoita pitkin.

Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #3 on: 17.11.07, 08:56 »

Kiitos Markolle ja Tuomakselle valaisevista ohjeista ja vinkeistä. Katsotaan, jospa näiden vinkkien avulla pääsisin mukaan virtuaalitaivaalle lentelemään. thmbup
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #4 on: 17.11.07, 09:20 »

Tässäpä itseltäni myös harvinaisen typerä mutta jo pitkään mieltä vaivannut kymysys.

Kun lennän legin EFHK -  EFSA reittiä MILSI Y79 UMOTI T84 SVL pitkin ja tarkoitukseni on laskeutua kiitotielle 12, niin missä vaiheessa saan poiketa reitiltäni kun kertomani reitti menee suoraan Savonlinnan kentän päälle. Sinnehän määränpääni ei halaja vaan kiitotielle 12  Smiley. Ja kun katsotaan Savonlinnan ILS Z or LLZ Z rwy 12 karttaa, niin siinä pisteet VEPIS (RDL 213 SVL), GEKLU (RDL 226 SVL) tai MIKVI (RDL 240 SVL) ei osu meikäläisen reitilleni väylän T84 jatkoksi? DME Arc kaaren lentäminen kyllä onnistuu, eli lähdenkö kaarelle siinä vaiheessa kun olen SVL:stä 10NM päässä välittämättä sisääntulopisteistä?

Vaikeasti selitettävä asia mutta toivottavasti joku ymmärtää tarkoittamani pointin. Suomessa on muitakin kenttiä jota ongelmani koskee, eli yksikään reitti ei mene kentän sisääntulopisteille vaan suoraan kentän päälle, miten toimitaan?

Ja vielä, mitä tarkoittaa jossain plaaneissa viimeinen piste DCT, esim MILSI DCT UTT DCT DEKOP T84 SVL DCT?

Kiitos ja anteeksi,

Ripa

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Arttu Vattulainen
Offline Offline

Posts: 1340
Date Registered: 09.09.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #5 on: 17.11.07, 09:39 »

Tässäpä itseltäni myös harvinaisen typerä mutta jo pitkään mieltä vaivannut kymysys.

Kun lennän legin EFHK -  EFSA reittiä MILSI Y79 UMOTI T84 SVL pitkin ja tarkoitukseni on laskeutua kiitotielle 12, niin missä vaiheessa saan poiketa reitiltäni kun kertomani reitti menee suoraan Savonlinnan kentän päälle. Sinnehän määränpääni ei halaja vaan kiitotielle 12  Smiley. Ja kun katsotaan Savonlinnan ILS Z or LLZ Z rwy 12 karttaa, niin siinä pisteet VEPIS (RDL 213 SVL), GEKLU (RDL 226 SVL) tai MIKVI (RDL 240 SVL) ei osu meikäläisen reitilleni väylän T84 jatkoksi? DME Arc kaaren lentäminen kyllä onnistuu, eli lähdenkö kaarelle siinä vaiheessa kun olen SVL:stä 10NM päässä välittämättä sisääntulopisteistä?

Tuohon kysymykseen vastaten sanon, että kyllä tuo piste VEPIS osuu tuohon mainitsemaasi reittiin. Se on juuri tuossa T84-väylällä ja siitä sitten hyvä lähteä kaarta lentämään.  Wink Se taitaa noille kaikille menetelmäkentillä mennä tuolleen tuo reitti.

kenkku
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #6 on: 17.11.07, 09:46 »

Tässäpä itseltäni myös harvinaisen typerä mutta jo pitkään mieltä vaivannut kymysys.

Kun lennän legin EFHK -  EFSA reittiä MILSI Y79 UMOTI T84 SVL pitkin ja tarkoitukseni on laskeutua kiitotielle 12, niin missä vaiheessa saan poiketa reitiltäni kun kertomani reitti menee suoraan Savonlinnan kentän päälle. Sinnehän määränpääni ei halaja vaan kiitotielle 12  Smiley. Ja kun katsotaan Savonlinnan ILS Z or LLZ Z rwy 12 karttaa, niin siinä pisteet VEPIS (RDL 213 SVL), GEKLU (RDL 226 SVL) tai MIKVI (RDL 240 SVL) ei osu meikäläisen reitilleni väylän T84 jatkoksi? DME Arc kaaren lentäminen kyllä onnistuu, eli lähdenkö kaarelle siinä vaiheessa kun olen SVL:stä 10NM päässä välittämättä sisääntulopisteistä?

Vaikeasti selitettävä asia mutta toivottavasti joku ymmärtää tarkoittamani pointin. Suomessa on muitakin kenttiä jota ongelmani koskee, eli yksikään reitti ei mene kentän sisääntulopisteille vaan suoraan kentän päälle, miten toimitaan?

Ja vielä, mitä tarkoittaa jossain plaaneissa viimeinen piste DCT, esim MILSI DCT UTT DCT DEKOP T84 SVL DCT?

Kiitos ja anteeksi,

Ripa
Noissa reiteissähän on tapana, että ensin merkitään reitin ensimmäinen piste, sitten reitin nimi ja lopuksi reitin viimeinen piste, jonka jälkeen voidaan merkitä seuraava reitti (joka yleensä alkaa samasta pisteestä, mistä edellinen loppuu).

Tässä siis lopetat reitin T84 lentämisen pisteelle SVL. Näin voi kyllä ihan hyvin tehdä, tässä tapauksessa lennonjohtaja vain todennäköisesti selvittää sinut ILS-lähestymiseen tuota kaarta pitkin ennen kun saavut VEPISille, jolloin reittiä ei tarvitse lentää tappiin asti, eli Linna VORille.

Toivottavasti selventää.

Edit: ja sitten jos otetaan hypoteettinen esimerkki, että vaikkapa tuota lähestymistä DME-kaaren kautta ei olisi, saisit jossain vaiheessa selvityksen suoraan lähestymismenetelmän IAFille (Initial Approach Fix, tässä tapauksessa LUNUT), josta sitten mentäisiin racetrackin kautta lähestymiseen (racetrack siksi, että saadaan kone oikeaan suuntaan ennen lähestymisen aloittamista).
Miika Asunta
Offline Offline

Posts: 794
Date Registered: 10.03.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #7 on: 17.11.07, 09:50 »

EFHK -  EFSA reittiä MILSI Y79 UMOTI T84 SVL pitkin ja tarkoitukseni on laskeutua kiitotielle 12, niin missä vaiheessa saan poiketa reitiltäni kun kertomani reitti menee suoraan Savonlinnan kentän päälle. Sinnehän määränpääni ei halaja vaan kiitotielle 12  Smiley. Ja kun katsotaan Savonlinnan ILS Z or LLZ Z rwy 12 karttaa, niin siinä pisteet VEPIS (RDL 213 SVL), GEKLU (RDL 226 SVL) tai MIKVI (RDL 240 SVL) ei osu meikäläisen reitilleni väylän T84 jatkoksi? DME Arc kaaren lentäminen kyllä onnistuu, eli lähdenkö kaarelle siinä vaiheessa kun olen SVL:stä 10NM päässä välittämättä sisääntulopisteistä?

Ja vielä, mitä tarkoittaa jossain plaaneissa viimeinen piste DCT, esim MILSI DCT UTT DCT DEKOP T84 SVL DCT?

Z-tunnuksella varustetut lähestymismenetelmät on suunniteltu siten, että ne lennetään TMA:n rajalla olevan rastin kautta. Nämä toimivat helpoimmin RNAV-navigointilaitteilla varustetulla koneella, toki rastit on useimmiten määritelty VOR makajalta etäisyyksinä/radiaaleina.

Jos siis lennät suoraan (DCT = direct), valitse sellainen menetelmä, jonka alkulähestymisrastille voit lentää suoraan reitiltä, savonlinnan tapauksessa esimerkiksi ILS Y.

Tässä tapauksessa lennonjohto selvittää aikanaan suoraan alkulähestymisrastille, Savonlinnan ILS-Y tapauksessa NDB-majakalle, jossa liitytään menetelmän mukaiseen odotuskuvioon, ja aikanaan selvityksen mukaan ILS-suuntasäteeseen.

Miika

Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #8 on: 17.11.07, 09:53 »

Vielä semmonen kysymys, että miten nuo sid/star kuviot lennetään jos koneessa ei ole FMC:tä tai vastaavaa. Ihanko vain kartasta katsomalla ja käsin lentämällä?  Embarrassed
Miika Asunta
Offline Offline

Posts: 794
Date Registered: 10.03.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #9 on: 17.11.07, 09:58 »

Helsinki-Vantaan vakiotuloreitit (kartassa merkintä RNAV STAR) voi lentää ainoastaan RNAV-navigointilaitteen avulla (FMC).

Kaikki muut suomalaiset vakiolähtö (SID) ja -tuloreitit (STAR) voidaan lentää käsin, myös Helsinki-Vantaan vakiolähtöreitit.

Miika
kenkku
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #10 on: 17.11.07, 09:59 »

2) Kun olen täällä lueskellut näitä stooreja verkkolennoista, niin monessa on lennelty kaikennäköisiä star- ja sid reittejä. Lisäksi fs9:n flightplannerin reitit tuntuvat olevan jostain minne ei virtuaali aurinko paista. Kysymys siis kuulukin, että onko välttämätöntä lentää näillä realistisimmilla menetelmillä?
Näillä menetelmillä on lähes välttämätöntä lentää, mutta monesti tutkakentillä et edes saa STARia. Menetelmäkentillä asia onkin eri, kun ei voida antaa tutkavektoreita, täytyy käyttää menetelmiä.

SID (jos kentällä sellainen on) annetaan lähes kaikille lähteville koneille. Ei välttämättä haittaa, jos sinulla ei ole mitään laitetta lentämään SIDiä automaattisesti, ne ovat usein myös ajettavissa käsin (poikkeuksena SIDit, jotka vaativat RNAV-tarkkuuden, taitavat olla todella harvassa). Jos erikseen pyytää, saa yleensä tutkavektorit lähtöä varten. On kuitenkin hyvä opetella lentämään SIDejä myös käsin.

STAR taas onkin hiukan harvinaisempi. EFHK:lla STAReja voidaan antaa vain koneille, joissa on RNAV-kelpuutus (niitä ei siis voi lentää käsin). Menetelmäkentillä tätä ei useimmiten ainakaan Suomessa vaadita.

3) Edelliseen kysymykseen liittyen kysynkin, että miten sitten saisin näitä star/sid kuvioita lentosuunnitelmiini, entä miten saan ns. oikeat lentoreitit lentosuunnitelmaani? vasFMC minulta löytyy, mutta olenko ymmärtänyt väärin, jos väitän että se toimii vain lennettäessä jollakin tietyllä maksullisella lisäosakoneella?
VasFMC toimii kaikilla koneilla, sillä se käyttää tietääkseni FS:n default-autopilottia.

Reittejä löytyy mm. vRoutesta (kuten Marko mainitsi), IVAOn reittitietokannasta, Ruotsiin IVAO.se (vasemmalla "Search route"). Myös automaattisesti generoituja reittejä saa mm. RouteFinderista. Huomaa, että koska reitit on generoitu automaattisesti, ne voivat joskus olla täysin päin prinkkalaa. Toisaalta hiukkasen päin prinkkalaa oleva reitti on parempi, kun ei reittiä ollenkaan. Kannattaa tarkistaa kartoista, että reitti alkaa ja loppuu johonkin suhteellisen järkevään paikkaan, kuten SIDin/STARin alkupisteelle.
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #11 on: 17.11.07, 10:07 »

Tuohon kysymykseen vastaten sanon, että kyllä tuo piste VEPIS osuu tuohon mainitsemaasi reittiin. Se on juuri tuossa T84-väylällä ja siitä sitten hyvä lähteä kaarta lentämään.  Wink Se taitaa noille kaikille menetelmäkentillä mennä tuolleen tuo reitti.

Joo oli vähän huono esimerkki  Undecided Jos otetaan Kuopio ja reitti MILSI Y79 UMOTI T84 DEKOP T83 VEH. T83 menee kohti VEH:iä radiaalia 183/003 pitkin.. Kuopion kartoissa ei ole sisääntulopistettä kyseiselle radiaalille vaan lähin radiaali on 196 kartassa (väylä 78).

Mutta nyt tuli Terolta, Miikalta ja Artulta sen verran paljon tietoa meikäläisen kapasiteettiin nähden, että taidan vetäytyä vähäksi aikaa pohtimaan asiaa... Embarrassed
 

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #12 on: 17.11.07, 11:09 »

Suuri kiitos vielä Terolle ja Miikalle. thmbup
Mikael Tynkkynen
Offline Offline

Posts: 1927
Date Registered: 30.07.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #13 on: 17.11.07, 11:12 »

Joo oli vähän huono esimerkki  Undecided Jos otetaan Kuopio ja reitti MILSI Y79 UMOTI T84 DEKOP T83 VEH. T83 menee kohti VEH:iä radiaalia 183/003 pitkin.. Kuopion kartoissa ei ole sisääntulopistettä kyseiselle radiaalille vaan lähin radiaali on 196 kartassa (väylä 78).

T83-väylän sisääntulopiste on NUNVA. http://www.ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efku/ku33sta.pdf

Ambitious, but rubbish.
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #14 on: 17.11.07, 13:10 »

Tuohon kysymykseen vastaten sanon, että kyllä tuo piste VEPIS osuu tuohon mainitsemaasi reittiin.

Mistä tämän näkee, että se osuu Huh ? Eikös UMOTI ole Utissa, jossa on myös VOR-asema UTT? VOR-kartan mukaan radiaali UTT:sta SVL:an on 214 kun taas Savonlinnan kartan mukaan pisteelle VEPIS saavutaan radiaalia 213? Näkeekö noiden lentoväylien suuntia suhteessa reittipisteisiin mistään?

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Juuso Leppä
Offline Offline

Posts: 652
Date Registered: 06.12.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #15 on: 17.11.07, 13:33 »

Eikös UMOTI ole Utissa, jossa on myös VOR-asema UTT?

Kyllä,Umoti on Utissa ja Utin VOR-asema on UTT.

Mikael Tynkkynen
Offline Offline

Posts: 1927
Date Registered: 30.07.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #16 on: 17.11.07, 13:56 »

Mistä tämän näkee, että se osuu Huh ?

Ja jos käytät konetta, jossa on FMC, niin siitähän se myös ilmenee.

Ambitious, but rubbish.
kenkku
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #17 on: 17.11.07, 14:04 »

Mistä tämän näkee, että se osuu Huh ? Eikös UMOTI ole Utissa, jossa on myös VOR-asema UTT? VOR-kartan mukaan radiaali UTT:sta SVL:an on 214 kun taas Savonlinnan kartan mukaan pisteelle VEPIS saavutaan radiaalia 213? Näkeekö noiden lentoväylien suuntia suhteessa reittipisteisiin mistään?
Ne lentoväylät eivät tietenkään mene aina suoraan VORilta toiselle. Tästä syystä radiaali Linna VORilta VEPISille voi olla eri, kun radiaali Utista Linnalle.
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #18 on: 17.11.07, 14:10 »

Alailmatilan reittisuunnistuskartasta: http://www.ais.fi/ais/eaip/aipcharts/enr/enrcl.pdf

Kaikki reittisuunnistus- ja indeksikartat Suomeen löydät täältä http://www.ais.fi/ais/eaip/html/enr_charts.htm

Joo tiedän toki mistä kartat löytyy, ilman sitä jopa kysymyksen esittäminen olisi ollut vaikeeta  Smiley.

Ja jos käytät konetta, jossa on FMC, niin siitähän se myös ilmenee.

Joo toki käytän mutta eihän noita karttoja FMC:tä varten rakenneta  Wink Enkä oikein ymmärrä, miten koko FMC kuuluu kysymykseen Embarrassed

Tarkoittamani pointti ei nyt ilmeisesti oikeen tule esille.. Osaan lukea karttoja ja käyttää FMC:tä, mutta mistä noi eri radiaalien lukemat johtuu? Alailmatilan reittisuunnistuskartassa näkyy, että lentoväylä T84 menee kohti SVL:aa radiaalia 222 astetta. Jo esillä olleessa EFSA:n kartassa näkyy, että TMA-piste VEPIS on Savonlinnasta Radiaalilla suunnassa 213.1 astetta, etäisyys 14NM. Aikaisemmin vastattiin, että lentoväylä T84 tulee Savonlinnaan pisteelle VEPIS mutta meikäläisen matematiikalla äsken esittämissäni radiaaleissa on 9 asteen ero..

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
kenkku
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #19 on: 17.11.07, 14:36 »

Aikaisemmin vastattiin, että lentoväylä T84 tulee Savonlinnaan pisteelle VEPIS mutta meikäläisen matematiikalla äsken esittämissäni radiaaleissa on 9 asteen ero..
Tämä johtuu siitä, että suunnat ovat reittikartassa tosisuuntia ja ILS-kartassa magneettisia.

Eranto on sattumalta 9 asetta Savonlinnassa päin Smiley
Pages: [1] 2 3 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1