FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.11.17, 03:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123748 times)
Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #100 on: 03.12.08, 05:02 »

1) Kelpaavat vallan mainiosti, varmistu vaan siitä, että kartat ovat ajan tasalla.
Suurin osa tuon sivuston kartoista on vuosilta 2005-2006  Undecided

Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #101 on: 03.12.08, 07:19 »

Jos ei satu olemaan kaikkia noita parkkikarttoja. Niin pitääkö siitä kertoa lennonjohtajalle? Opastaako portille?

- Ville

Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #102 on: 03.12.08, 07:30 »

Kannattaa sitten varmistaa ennen lentoa ajan tasalla olevista kartoista (esim. kyseisen maan vacc:n sivuilta), että ovat yhteneviä.

Mikäli jokin kartta puuttuu, pitää siitä kertoa lennonjohtajalle, niin saat luultavasti opastuksen. Monissa tapauksissahan esim. Suomessa lennonjohtaja selvittää rullaamaan vapaavalintaiselle standille. Kannattaa kuitenkin hommata tarvittavat kartat.
Pinkkari
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #103 on: 10.12.08, 11:03 »

Elikkä nyt tuli palstoja lukiessa vastaan taas uusi ihmetyksen aihe... Eli parilliset ja parittomat lentopinnat. Eli onkos sillä jotain merkitystä millä lentopinnalla mihinkin suuntaan lentää?
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #104 on: 10.12.08, 11:27 »

Elikkä nyt tuli palstoja lukiessa vastaan taas uusi ihmetyksen aihe... Eli parilliset ja parittomat lentopinnat. Eli onkos sillä jotain merkitystä millä lentopinnalla mihinkin suuntaan lentää?

Juu toki! Miljardilla poikkeuksella varustettuna ja huomatavan karrikoiden sanottu kohti länttä lennetään parillisilla (FL320, 360, 380) ja  kohti itää parittomilla (FL310, 330, 350). Poikkeuksia on eri maailmankolkissa mutta tuolla perusjaolla pärjää Euroopassa pitkälle.

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Pinkkari
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #105 on: 10.12.08, 11:30 »

Entäpä etelään tai pohjoiseen? Ei väliä?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #106 on: 10.12.08, 11:31 »

Euroopassa Italia, Sveitsi, Ranska, Espanja ja Portugali käyttävät pohjoinen-etelä-sääntöä, eli jos lennät suuntaan 090-269 parittomat, 270-089 parilliset.

Hannu: tuon Riston säännön lentosuunnat ovat 000-179 parittomat, 180-359 parilliset.
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #107 on: 10.12.08, 11:32 »

Entäpä etelään tai pohjoiseen? Ei väliä?

Joo no Oton ohjeet saavat pään jo totaalisen sekaisin mikäli olet aloitteleva simuilija Tongue Eli suunnat 000-179 parittomat ja suunnat 180-359 parilliset.

EDIT: otto paikkasikin Grin
« Last Edit: 10.12.08, 11:43 by Risto Partanen »

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Pinkkari
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #108 on: 10.12.08, 11:34 »

Heh, joo... Juma miten nopeasti täältä saa vastauksia kysymyksiin...  Smiley
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #109 on: 10.12.08, 11:42 »

Heh, joo... Juma miten nopeasti täältä saa vastauksia kysymyksiin...  Smiley

Lasku tulee perässä Grin

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Jouni Pyhäjärvi
Offline Offline

Posts: 170
Date Registered: 14.07.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #110 on: 10.12.08, 12:47 »

Jos haluat vielä tarkemmin tietää niin AIP:t kertoo ATS reittien tiedoissa missä lennetään mihinkin suuntaan.
Esimerkiksi Suomen osalta https://ais.fi/ais/eaip/pdf/enr/EF_ENR_3_3_EN.pdf

t,
Jouni




Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #111 on: 12.12.08, 15:19 »

Moro!

Semmosta kyselisin, että kun katselin tuota reittiä Vantaalta tonne Rovaniemelle, eli ANT UY75 KEKOX. Jos oletetaan että käytössä on kiitotie 21 ja tutka selvittäisi minut lähestymään kiitotietä 21, niin KEKOX:ilta ei ole staria kiitotielle 21, joten selvittäisikö tutka minut KEKOX:ilta KULUS 3A starille vai antaisiko tutka vektorit?
Toivottavasti ymmärsitte.  Smiley

Ilkka

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #112 on: 12.12.08, 15:29 »

Varmasti tutka antaa vektorit, jopa vaikka olisi STAR radalle (varsinkin ruuhkatilanteessa). Mutta sitten pitää alkaa luovammaksi, kun on käytössä menetelmäkenttä ja STAR vain yhdelle kiitotielle (esime. Pori). Itse vedän tällaisissa tilanteissa vaikkapa kentän VORin/NDBn yli ja proseduurikäännöksen menetelmän finaaliin/racetrackiin.
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #113 on: 13.12.08, 09:19 »

1. Kun Navdatan sivuilla ei ole HK:lle kuin STAR:t, niin voiko SID:n lentää sitten karttojen mukaan katsoen niistä asteluvut, reittipisteet yms? Ja STARtkin jos ei ole jollekin kentälle niitä (esim EFOU, EFRO yms.)?

2. Lennetäänkö normaalisti SIDt ja STARt autopilotilla kuten esim. VasFMC:llä voi tehdä, vai "kuuluuko" ne lentää käsin?
kenkku
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #114 on: 13.12.08, 09:24 »

1. Kun Navdatan sivuilla ei ole HK:lle kuin STAR:t, niin voiko SID:n lentää sitten karttojen mukaan katsoen niistä asteluvut, reittipisteet yms? Ja STARtkin jos ei ole jollekin kentälle niitä (esim EFOU, EFRO yms.)?

2. Lennetäänkö normaalisti SIDt ja STARt autopilotilla kuten esim. VasFMC:llä voi tehdä, vai "kuuluuko" ne lentää käsin?
1. Kyllä. EFHK:n SIDit ovat sellaisia, että ne pystyy normaaleilla navigointivälineillä käsin lentämään. Joillakin kentillä (ei Suomessa) on RNAV SIDejä, joita ei voi lentää käsin.

2. Tämä riippuu ihan lentäjän mieltymyksestä ja on aivan sama, kunhan kuviot lennetään oikein. RNAV SIDejä ja STAReja ei voi lentää käsin, joten esim. EFHK:lla STAReja ei voi lentää käsin.
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #115 on: 13.12.08, 09:33 »

1. Kyllä. EFHK:n SIDit ovat sellaisia, että ne pystyy normaaleilla navigointivälineillä käsin lentämään. Joillakin kentillä (ei Suomessa) on RNAV SIDejä, joita ei voi lentää käsin.

2. Tämä riippuu ihan lentäjän mieltymyksestä ja on aivan sama, kunhan kuviot lennetään oikein. RNAV SIDejä ja STAReja ei voi lentää käsin, joten esim. EFHK:lla STAReja ei voi lentää käsin.

Eli jos on RNAV SID/STAR ja ei ole sille kentälle SID/STAR-tiedostoja FMC:ssä, on lennettävä Vektorit?

Kiitos, seuraavalla kerralla tämäkin tiedetään. thmbup
Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #116 on: 14.12.08, 17:13 »

En uutta topicia viittinyt tämän pikku kysymyksen takia tehdä joten kysäsen täältä, eli mitä karttoja käytätte Arlandan kentälle? Katselin että tuolla on hyviä karttoja(http://www.lfv.se/en/Start-page/Air-Navigation-Services-Division/Flightplanning---FPC/IAIP/AD-0-4/AD-2/S/), mutta starit näyttivät hiukan erilaisilta kuin Suomen kartoissa mutta eiköhän niistäkin pääse sitten selvyyteen.

Ilkka

Pinkkari
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #117 on: 14.12.08, 17:37 »

Mitenkäs tuo ylösveto suoritetaan ruuhkaisemmassa tilanteessa kun laskulupaa ei tulekkaan ajoissa tai rata on varattu. Minimeissä vedetään ylös ja mitäs sitten? Kartan/fmc:n mukaan johonkin odotuskuvioon vai johonkin muuhun suuntaan? Mikä on Go Around? Onko se sama asia?
Niko Pursiainen
Offline Offline

Posts: 2169
Date Registered: 01.11.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #118 on: 14.12.08, 18:17 »

En uutta topicia viittinyt tämän pikku kysymyksen takia tehdä joten kysäsen täältä, eli mitä karttoja käytätte Arlandan kentälle? Katselin että tuolla on hyviä karttoja(http://www.lfv.se/en/Start-page/Air-Navigation-Services-Division/Flightplanning---FPC/IAIP/AD-0-4/AD-2/S/), mutta starit näyttivät hiukan erilaisilta kuin Suomen kartoissa mutta eiköhän niistäkin pääse sitten selvyyteen.

Samat tiedot löytyy myös Ruotsin ja muiden maiden kuin Suomenkin AIP:n kartoista. Ainoa ero näissä on karttojen formaatti, eli mitään oleellista eroa ei ole.

Mitenkäs tuo ylösveto suoritetaan ruuhkaisemmassa tilanteessa kun laskulupaa ei tulekkaan ajoissa tai rata on varattu. Minimeissä vedetään ylös ja mitäs sitten? Kartan/fmc:n mukaan johonkin odotuskuvioon vai johonkin muuhun suuntaan? Mikä on Go Around? Onko se sama asia?

Usein ylösveto tehdään ylösvetomenetelmän mukaan. Otetaan esimerkiksi EFHK:n kiitotien 15 ILS ylösvetomenetelmä, https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efhk/hk15ils.pdf. Eli kartan ohjeiden mukaan lennetään ohjaussuuntaan 146, kunnes ollaan 2,3 mailin etäisyydellä Helsingin radiomajakalta. Sitten vasen kaarto Porvoon radiomajakkaa kohden, jonka ylle jäädään odotukseen 3000 jalkaan, ellei muuta selvitystä lennonjohdolta aikaisemmin saada. Lennonjohto voi myös antaa ylösvetomenetelmästä poikkeavan selvityksen, jolloin toimitaan sen mukaan.

Go around on ylösveto englanniksi.
Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #119 on: 14.12.08, 18:58 »

Tuosta vielä kysyisin että jos vaikka lennettäisiin Vantaalta Arlandaan ja tultaisiin tuota xilan 3P staria niin miten pitäisi menetellä tuosta Erkenin NDB majakalta jos ei ole lennonjohtoa paikalla?

Ilkka

Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1