FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 05:05

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 59 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 120049 times)
Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 900
Date Registered: 03.07.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1020 on: 23.12.12, 16:58 »

En löytänyt säännöistä kohtaa, jossa tuo suoraan kiellettäisiin. Voisin kuitenkin lukea sen mukaan tähän sääntöön, jonka löysin.

-Within your capabilities, try to execute the simulation "as real as possible".

Jostain varmaan löytyy myös suora kielto tuohon nopeuttamiseen, jos vaan jaksaisi plärätä noita sääntöjä vielä tarkemmin.



UPL
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1021 on: 23.12.12, 19:28 »

Kysäsin supilta. Hän sanoi olevan kiellettyä.

Topias, oliko kaveri menossa/tulossa EGLL?


FSLabs Support Team
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1022 on: 23.12.12, 19:54 »

Topias, oliko kaveri menossa/tulossa EGLL?
Kyseinen henkilö lensi EFHK-EGLL, callsingin numeroa en muista mutta Finnair kumminkin.


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1023 on: 23.12.12, 20:12 »

Sama henkilö. Vetäs vielä (ainakin todella, todella läheltä) crashin RYR:n kanssa kun veti niin hirveetä vauhtia ja sai ryanairin puten kiinni ilmassa.


FSLabs Support Team
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3890
Date Registered: 19.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1024 on: 23.12.12, 20:30 »

Kyllä näitä 4x, 8x jne. nopeutusta käyttäviä silloin tällöin aina näkee, verkossa lennellessä ainakin aivan turha ominaisuus, sotkee vaan  Undecided
Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1025 on: 23.12.12, 20:46 »

Kyllä näitä 4x, 8x jne. nopeutusta käyttäviä silloin tällöin aina näkee, verkossa lennellessä ainakin aivan turha ominaisuus, sotkee vaan  Undecided
Samaa mieltä. Ko. tapauksessa jos kerta niin kiire on ettei ehdi lentää tätä lentoa norminopeudella niin lentäisi vaikka semmosen lennon minkä lentää samassa ajassa ilman nopeutusta. Toinen vaihtoehto on että säätää niillä nopeutuksillansa offlinessa.
Itse joskus VATSIM alkuaikoina on tullut käytettyä nopeutusta, mutta nykyään kun ajattelee niin täysin turha kapistus. On paljon hauskempaa lentää pitempiäkin lentoja ihan norminopeudella porruuttamalla, kun käyttää nopeutusta ja kaikki menee vauhdilla, niin lennoista menee idea ja hauskuus.


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3199
Date Registered: 21.11.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1026 on: 26.12.12, 16:01 »

Onko Espanjassa jotenkin erilainen radiofraseologiasysteemi? Monta kertaa tullut johdolta:"Landing runway xx is approved". Onko tähän sopiva vastata: "Cleared to land runway xx"?
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1027 on: 26.12.12, 16:27 »

Onko Espanjassa jotenkin erilainen radiofraseologiasysteemi? Monta kertaa tullut johdolta:"Landing runway xx is approved". Onko tähän sopiva vastata: "Cleared to land runway xx"?
Ei pitäisi
On

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1028 on: 26.12.12, 18:19 »

Onko Espanjassa jotenkin erilainen radiofraseologiasysteemi? Monta kertaa tullut johdolta:"Landing runway xx is approved". Onko tähän sopiva vastata: "Cleared to land runway xx"?

Monissa maissa saa lennonjohtaa ilman erillistä koulutusta FRA:n mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että tietyn ratingin omaava voi johtaa vain tietyissä positioissa, ja vaativammassa positiossa työskentely vaatii korkeamman ratingin. Siksi lennonjohtajien osaaminen voi vaihdella suuresti ja fraseologia voi myös olla mitä sattuu.


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1029 on: 26.12.12, 18:23 »

Onko Espanjassa jotenkin erilainen radiofraseologiasysteemi? Monta kertaa tullut johdolta:"Landing runway xx is approved". Onko tähän sopiva vastata: "Cleared to land runway xx"?
Joo tuolla Espanjassa on aika kirjavaa tuo lennonjohtajien toiminta ja osaaminen. Parhaimmat vetää espanjaksi vaikka itse puhuisit englantia jne... Jotkut käyttää myös "Authorized landing xx..." jne... Grin
Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3199
Date Registered: 21.11.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1030 on: 26.12.12, 18:37 »

Niin juuri tuo authorized on usein kuultua myös Grin Pitää tuonne supervisiorille lähettää viestiä, että eikös sinne saada edes englantia puhuvat johtajat. Ei se minua ainaakan paljoa haittaa jos siellä sanotaan authorized to land, mutta kun siellä tornissa oleva espanjalainen 10v poika joka puhuu ainoastaan espanjaa pakottaa ottamaan yhteyttä vaikka olin siinä FL380 Roll Eyes Alkoi sieltä satelemaan valitteluja kun sitten tulin kanaville. Tongue
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1031 on: 26.12.12, 18:46 »

Niin juuri tuo authorized on usein kuultua myös Grin Pitää tuonne supervisiorille lähettää viestiä, että eikös sinne saada edes englantia puhuvat johtajat. Ei se minua ainaakan paljoa haittaa jos siellä sanotaan authorized to land, mutta kun siellä tornissa oleva espanjalainen 10v poika joka puhuu ainoastaan espanjaa pakottaa ottamaan yhteyttä vaikka olin siinä FL380 Roll Eyes Alkoi sieltä satelemaan valitteluja kun sitten tulin kanaville. Tongue

Toi FL380 juttu on ymmärrettävää. Lennonjohtaja näkee kaikki koneet samassa tasossa.


FSLabs Support Team
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1032 on: 26.12.12, 18:56 »

Toi FL380 juttu on ymmärrettävää. Lennonjohtaja näkee kaikki koneet samassa tasossa.
Öö siis häh? Kai korkeustiedon saa näkyviin...
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1033 on: 26.12.12, 18:59 »

Saa toki  Grin

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1034 on: 26.12.12, 19:09 »

Siis saa saa. Mutta joskus jollain jää transponderi stby:lle. Ja muutenkin jollekkin newbielle voi sattua virhe. Tärkeintähän on anteeksipyytäminen Wink.


FSLabs Support Team
Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1035 on: 27.12.12, 09:14 »

Toi FL380 juttu on ymmärrettävää. Lennonjohtaja näkee kaikki koneet samassa tasossa.

No tavallaan ei näe, koska datatagissa on korkeus erikseen. Siis jos pilotilla sattuu olemaan mode C päällä. Itse sanon yleensä stadin tornissa terveiset pilotille ja informoin aktiivisen kiitotien ja kehotan ilmottamaan suuntasäteen. Joskus ääneen tullaan, kun ollaan läpi PEXEN ja vastaavat, tällöin kerron radiolla samat asiat ja kehotan jatkaman unicomilla, kunnes suuntasäde on saavutettu.
« Last Edit: 30.12.12, 08:13 by Juha Teurokoski »


IVAO FI-MC
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1036 on: 27.12.12, 09:28 »

Siis joo, mutta nyt tarkotankin sitä että newbielle voi sattua virhe. Ei kai Mikolla maailma siihen kaatunu? Wink

En minäkään valita valvojalle siitä, että AS1 johtaa APP:ssa. Ei tiedä mikä ilmatilaluokka on hänellä johdettavana ja antaa selvityksen suoraan lentopinnoille. Tai että torni antaakin yhtäkkiä vektoreita reittipisteelle?
« Last Edit: 27.12.12, 09:38 by Lauri Sivuoja »


FSLabs Support Team
Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3199
Date Registered: 21.11.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1037 on: 27.12.12, 09:51 »

Tässä tapauksessa tosin oli mode C käytössä. Silloin kun oli vielä muutama tunti tiimaa ivaossa niin se jäi aika usein, sitten tein siitä muistilapun ku se häiritsi minua kun unohdin laugh Nyt se on jo syvässä muistissa. Mutta eikö voisi lähettää (yksityis)viestiä lentäjälle, jos ei ole lähelläkään aluetta, saati edes Approachin alueella ja haluaa jonkun asian sanottua? Smiley

Ja ihan vaan tiedoksi tämä ko. espanjalainen lennonjohtaja oli AS3. Cheesy
Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1038 on: 27.12.12, 10:02 »

Mutta eikö voisi lähettää (yksityis)viestiä lentäjälle, jos ei ole lähelläkään aluetta, saati edes Approachin alueella ja haluaa jonkun asian sanottua?

Tämä olisi oikea tapa toimia lennonjohtajien ohjelmassa on erikseen force act, jolla atc voi "käskeä" pilottia ottamaan yhteyttä. Lähtökohtaisesti kanavalla tulisi olla vain selvityksiä ja takaisinlukuja. Kaikenlainen jutustelu tulisi käydä chatilla. Ja jos joku asia ihmetyttää, niin meille staffin jäsenille voi asiasta ilmoitaa tai sittensuoraan SUP. Supitkaan ei suoraan ammu banaanilla, joten sitä ei tule pelätä.




IVAO FI-MC
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1039 on: 27.12.12, 10:28 »

Tässä tapauksessa tosin oli mode C käytössä. Silloin kun oli vielä muutama tunti tiimaa ivaossa niin se jäi aika usein, sitten tein siitä muistilapun ku se häiritsi minua kun unohdin laugh Nyt se on jo syvässä muistissa. Mutta eikö voisi lähettää (yksityis)viestiä lentäjälle, jos ei ole lähelläkään aluetta, saati edes Approachin alueella ja haluaa jonkun asian sanottua? Smiley

Ja ihan vaan tiedoksi tämä ko. espanjalainen lennonjohtaja oli AS3. Cheesy

Siis jos sillä on ollut asiaa ja siksi lähetti force actia niin toimi kyllä hölmösti. Luulin että atc luuli sinun olevan maassa Cheesy.


FSLabs Support Team
Pages: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 59 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1