FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.06.19, 06:18

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 57 58 [59] 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 164529 times)
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1160 on: 12.12.13, 13:43 »

Oikeaoppisesti lentopinnat menevät sen mukaan, minne suuntaan lentoväylää lennetään. Esim. Suomen AIPista löytyy taulukko, jossa kerrotaan minne suuntaan väylää ajetaan parillisia ja minne paritonta. IVAOssa sitten taas esimerkiksi käsitykset ovat hyvinkin vaihtelevia, jotkut (lennonjohtajat) ovat täysin tietämättömiä väyläsäännöistä ja porua tulee jos satut lentämään heidän mielestään väärää pintaa. Silloin ehkä paras hammasta purren totella  Grin IVAOssa siis on vallalla se käsitys, että itään lennetään parittomia ja länteen parillisia. Sitten joissakin Välimeren maissa taasen halutaan lentää etelään parittomia ja pohjoiseen parillisia (vai toisinpäin, ei jaksa muistaa?). Mutkittelevalla tai muuten itsensä lentäjäsankarin kannalta lentopintapoliittisesti huonosti menevillä väylillä pitäisi steppailla ylös alas parittomien ja parillisten välillä, mutta useimmiten oikeassa elämässä ongelmat ratkeaa directillä tai lennonjohdon kanssa keskustelemalla.

Itse en taida olla aivan ajan hermolla viimeisimmistä trendeistä joten joku tietävämpi voi napauttaa jos jotain selvitän täysin väärin.

Rekisteröityminen tänne antaa mahdollisuuden tutkia reittejä ja lennettäviä pintoja. Kyllä tossa PMDG filussa ollaan asian ytimessä, siellähän on lueteltu maat jossa on poikkeuksia, kannattaa tietty tarkistaa vielä. Esim Venäjä taitaa olla metreissä vasta TA:n alapuolella, muutoin jalat käytössä..
jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3072
Date Registered: 12.01.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1161 on: 12.12.13, 13:47 »

Hyvä nyrkkisääntö itsellä on ollut, että kaksisuuntaisia väyliä Keski-Euroopassa parillisia länteen ja parittomia itään. Sitten joissain maissa tosiaan pohjois-etelä -sääntö käytössä. En itsekään jaksa enää muistaa, missä kaikkialla tuota pitää noudattaa, Espanja, Portugali, Benelux -maat ja Ranska nyt ainakin. Sitten jos on yksisuuntainen väylä, saapi lentää kaikilla pinnoilla, joilla väylä kulkee..

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA PRG BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4658
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1162 on: 12.12.13, 13:51 »

Lisäksi jos tuolta Eurocontrollin validaattorista tai reittihausta hakee reittejä, niin on monessa stepit jotka menevät länsi-itä sekä pohjois-etelä suunnassa oikein.

Jonne Pitkänen
Offline Offline

Posts: 189
Date Registered: 02.11.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1163 on: 06.01.14, 16:13 »

Vaihteeksi kysyttävää.  Tongue
Lähdin liikkeelle kirjautumissivun (siis itse ohjelman) valinta text only päällä, koska ei ollut varma fiilis. Mutta nyt on. Pystyykö mitenkään vaihtamaan äänelle vai onko lento lennettävä loppuun tekstillä?

Edit. Kaivataan siis pikaista vastausta. Jos kikan (jos on) sais suoritettua ennen lennonjohdon alaiseksi tulemista.

"Live your dream, don't dream your live"
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1354
Date Registered: 13.08.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1164 on: 06.01.14, 16:24 »

.voiseon muistaakseni.

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4658
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1165 on: 06.01.14, 16:28 »

.voiseon muistaakseni.

Vai .voiceon, tosin tuosta en tiedä, mutta kirjaudu ulos ja sen jälkeen valitse ääni mukaan  Smiley

Jonne Pitkänen
Offline Offline

Posts: 189
Date Registered: 02.11.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1166 on: 06.01.14, 16:31 »

Kiitos. Nyt pitäis olla ääni käytössä.  thmbup

"Live your dream, don't dream your live"
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1167 on: 07.01.14, 11:52 »

Jesperin nyrkkisääntö toimii hyvin myös IRL. Korkeudet kannattaa ja pitäisi failata oikein, mutta kysymällä saa tilanteen salliessa haluamansa. Maastrichtin sisällä (varsinkin Brussels FIR ja Hannover UIR) mennään käytännössä ristiin rastiin kaikilla pinnoilla. Köpiksen kanssa on hyvin joustavaa, Karlsruhen aluekin hyväksyy nykyisin non-standard -pinnat aika hienosti (tosin pääsääntöisesti heille menevä liikenne parittomilla pinnoilla ja heiltä tuleva parillisilla). Britit ja ranskalaiset ovat ymmärtääkseni hieman nuivempia hyväksymään "väärät" pinnat.
Juho-Topias Tuomaala
Offline Offline

Posts: 183
Date Registered: 15.04.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1168 on: 25.05.14, 21:30 »

IVAO planeista bongattuja:

RMK/SEQ10001
RMK/RTE A1 tai RMK/RTE 1
RMK/TURKEY CAT-1533

Mitä tarkoittavat ja miten määräytyvät/määritellään? Viimeisin kait liittynee Turkin operointi lupiin.

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3072
Date Registered: 12.01.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1169 on: 26.05.14, 07:31 »

SEQxxxxx meinaa sitä, kuinka moneen kertaan plaani on tarkastettu ja lähetetty Eurocontrollille.

RTE xx on sitten muistaakseni joku firman sisäisen (?) tietokannan koodi kyseiselle reitille.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA PRG BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Juho-Topias Tuomaala
Offline Offline

Posts: 183
Date Registered: 15.04.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1170 on: 29.06.14, 13:14 »

Eilen Istanbulissa (tuuli 040/14kts) tuli keskustelua erään kolleegan kanssa kiitoteiden käytöstä. Yleensä itse katson aina flightradar24.com:sta mitkä kiitotiet ovat käytössä ja toimin sen mukaan. Flightradar näytti, että Istanbulissa järjettömät "jonot" laskuun 05:lle. Täten lähtevät olivat 35R.

Kolleegan mukaan IVAO:ssa tulee aina valita kiitotiet METAR:in mukaan. Omana vasta-argumenttina oli tietenkin IVAO:n motto "As Real As It Gets"

Kumpi oli oikeassa?

Arttu Heinonen
Offline Offline

Posts: 644
Date Registered: 24.01.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1171 on: 29.06.14, 13:49 »

Metarin antamien tuulien mukaan, siis jos ivaon sää käytössä. Ei kai siihen mitään virallista sääntöjä ole.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4299
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1172 on: 02.06.17, 15:43 »

Miten toimin, jos torni antaa lentoselvityksen ACARS:lla ennen avauskutsua?



A. Vastaan normaalisti, mutta tekstillä.

B. Vastaan radiolla.

C. Kirjoitan TNX, kuten tänään tein Grin

D. En mitään yllämainituista, vaan....?

E. Avaan googlen, ja etsin vastauksen ihan itte...

   
Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 179
Date Registered: 12.01.17

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1173 on: 02.06.17, 16:06 »

http://www.hoppie.nl/acars/prg/atc/
Eikö se CPDLC selvitys anneta ihan omalla ohjelmalla? Mutta tämä ATC antaa sen teksti privaviestinä, silleensä roolileikkinä Smiley

Tuossa tilanteessa antaisin readback samalla lailla. Tekstillä, privana ja joku ACARS siihen eteen. Sitten vain normaalisti voicella pyydän pushbackia (en tuosta osaa sanoa onko "next frequency 119.250" departure frequency vai GND, tarkistaisin kelle se kuuluu)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 4299
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1174 on: 02.06.17, 16:23 »

Ok Kiitti!

Torni oli paikalla, enkä kerinnyt vielä ottamaan yhteyttä. Eli vastaus sitten privalla.

   
Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Harri Saarijärvi
Offline Offline

Posts: 9
Date Registered: 07.07.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1175 on: 16.10.17, 11:43 »

Moro,

Olen suunnitellut alottevalani verkkolentoja ja heräsi yksi kysymys. Eilen monitoroin VATSIM:ssä saksan tutkan kanavaa, XXX-CTR (en muista tarkkaan tunnistetta). Ohjeistuksessa pyydetään ottamaan lähtöselvitykset aina lähimmältä lennonjohdolta, CTR oli tässä tapauksessa lähin joten sieltä ilmeisesti olisi lähtöselvityken voinut pyytää...

Mutta.. Smiley Kun katsoin VATSpy ohjelmalla kyseisin lennonjohtajan kommentit XXX-CTR:n alta, niin siellä luki karkeasti suomennettuna, että CTR tarjoaa lennonjohto palvelua FL245 ja ylöspäin.

Olisiko tässä tapauksessa pitänyt tehdä alkuvalmistelut ja lentoon lähdöt ominpäin, ja kun lähestyy tuota FL245 niin sitten vasta ottaa yhteyttä CTR lennonjohtoon?

Terveisin

Harri

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4658
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1176 on: 16.10.17, 12:18 »

Moro,

Olen suunnitellut alottevalani verkkolentoja ja heräsi yksi kysymys. Eilen monitoroin VATSIM:ssä saksan tutkan kanavaa, XXX-CTR (en muista tarkkaan tunnistetta). Ohjeistuksessa pyydetään ottamaan lähtöselvitykset aina lähimmältä lennonjohdolta, CTR oli tässä tapauksessa lähin joten sieltä ilmeisesti olisi lähtöselvityken voinut pyytää...

Mutta.. Smiley Kun katsoin VATSpy ohjelmalla kyseisin lennonjohtajan kommentit XXX-CTR:n alta, niin siellä luki karkeasti suomennettuna, että CTR tarjoaa lennonjohto palvelua FL245 ja ylöspäin.

Olisiko tässä tapauksessa pitänyt tehdä alkuvalmistelut ja lentoon lähdöt ominpäin, ja kun lähestyy tuota FL245 niin sitten vasta ottaa yhteyttä CTR lennonjohtoon?

Terveisin

Harri

Vatsimista en tiedä mutta ainakin IVAO:ssa on käytäntönä, ainakin omalla kohdalla aina, että aina ns. alimpaan ATC positioniin yhteys. Jos ei ole tornia niin sitten CTR yhteys ja sieltä kaikki selvitykset ilmaan saakka.

Harri Saarijärvi
Offline Offline

Posts: 9
Date Registered: 07.07.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1177 on: 16.10.17, 12:20 »

Vatsimista en tiedä mutta ainakin IVAO:ssa on käytäntönä, ainakin omalla kohdalla aina, että aina ns. alimpaan ATC positioniin yhteys. Jos ei ole tornia niin sitten CTR yhteys ja sieltä kaikki selvitykset ilmaan saakka.

Joo niin näinkin ite ajattelin. Mutta kun oli se ylimääräinen kommentti niin jäi mietityttämään. Näin jälkeen ajateltuna hoksasin, että ois voinu priva viestillä kysyä kyseiseltä lennonjohtajalta miten menetellään...Smiley

Harri Laitinen
Offline Offline

Posts: 1328
Date Registered: 15.01.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestäo
« Reply #1178 on: 16.10.17, 12:51 »

Moro,

Olen suunnitellut alottevalani verkkolentoja ja heräsi yksi kysymys. Eilen monitoroin VATSIM:ssä saksan tutkan kanavaa, XXX-CTR (en muista tarkkaan tunnistetta). Ohjeistuksessa pyydetään ottamaan lähtöselvitykset aina lähimmältä lennonjohdolta, CTR oli tässä tapauksessa lähin joten sieltä ilmeisesti olisi lähtöselvityken voinut pyytää...

Mutta.. Smiley Kun katsoin VATSpy ohjelmalla kyseisin lennonjohtajan kommentit XXX-CTR:n alta, niin siellä luki karkeasti suomennettuna, että CTR tarjoaa lennonjohto palvelua FL245 ja ylöspäin.

Olisiko tässä tapauksessa pitänyt tehdä alkuvalmistelut ja lentoon lähdöt ominpäin, ja kun lähestyy tuota FL245 niin sitten vasta ottaa yhteyttä CTR lennonjohtoon?

Terveisin

Harri

Vatsimissa on tosiaan olemassa eurocontrol/EuroCenter vacc http://euc-vacc.org/ ja heillä on alueenaan "normaalia" fir:iä laajempi alue, mutta FL245 ylöspäin...

Muistan eilen nähneeni Maastrichin (EURM) onlinessa, joten se oli tod näköisesti se jota monitoroit.

Allekirjoitus
Antti T Komulainen
Offline Offline

Posts: 179
Date Registered: 12.01.17

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #1179 on: 16.10.17, 13:26 »

Jos CTR atiksessa lukee sen tarjoavan lennonjohtopalvelua vain FL245 yläpuolella, se tarkoittaa juuri sitä.  Tällöin et voi pyytää CTR:ltä lähtöselvitystä, koska et ole hänen ilmatilassaan. (ja sillä kaverilla on muutenkin tarpeeksi hommaa reittiliikenteen kanssa)

Jos atiksessa ei mainita ilmatilan korkeusrajoituksia ja lähdet valvotulta lentopaikalta, silloin pyydä selvitystä kuten kuuluu.

Jos olet lähdössä valvomattomalta lentopaikalta ns. korpikenttä, tällöin ei tarvi pyytää selvitystä ylipäätänsä. Voi pyytää säätä tai aktivoida lentosuunnitelman.. Tai noh, voit pyytää selvityksen (jo) maassa, jos olet lentoonlähdön jälkeen nousemassa valvottuun ilmatilaan +FL95. Mut tämä viimeinen jo vaatii hieman syvempää tietoa ja ymmärrystä ilmatilanrakenteesta, niin ota yhteyttä jos olet epävarma. Kyllä se lennonjohtaja opastaa Wink
Pages: 1 ... 57 58 [59] 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1