Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

<< < (233/235) > >>

LekaP:
Tuli taas kysyttävää. 
Mitenkä menee lentopintojen (parillinen vai pariton) valinta oikeaoppisesti? Käsittääkseni ne menevät lentosuunnan mukaan vai olenko väärässä. Eli menevätkö ne tämän: http://www.carsten-rau.com/diverses/ivao/Checklist_MD11_PMDG.pdf lopussa olevan taulukon mukaan? Jos menevät niin minkä suunnan mukaan valikoituvat mutkaisella reitillä?
Kiitos jos joku vaivautuisi opettamaan.

OttoPOI:
Oikeaoppisesti lentopinnat menevät sen mukaan, minne suuntaan lentoväylää lennetään. Esim. Suomen AIPista löytyy taulukko, jossa kerrotaan minne suuntaan väylää ajetaan parillisia ja minne paritonta. IVAOssa sitten taas esimerkiksi käsitykset ovat hyvinkin vaihtelevia, jotkut (lennonjohtajat) ovat täysin tietämättömiä väyläsäännöistä ja porua tulee jos satut lentämään heidän mielestään väärää pintaa. Silloin ehkä paras hammasta purren totella  IVAOssa siis on vallalla se käsitys, että itään lennetään parittomia ja länteen parillisia. Sitten joissakin Välimeren maissa taasen halutaan lentää etelään parittomia ja pohjoiseen parillisia (vai toisinpäin, ei jaksa muistaa?). Mutkittelevalla tai muuten itsensä lentäjäsankarin kannalta lentopintapoliittisesti huonosti menevillä väylillä pitäisi steppailla ylös alas parittomien ja parillisten välillä, mutta useimmiten oikeassa elämässä ongelmat ratkeaa directillä tai lennonjohdon kanssa keskustelemalla.

Itse en taida olla aivan ajan hermolla viimeisimmistä trendeistä joten joku tietävämpi voi napauttaa jos jotain selvitän täysin väärin.

flykarppa:
Quote

Oikeaoppisesti lentopinnat menevät sen mukaan, minne suuntaan lentoväylää lennetään. Esim. Suomen AIPista löytyy taulukko, jossa kerrotaan minne suuntaan väylää ajetaan parillisia ja minne paritonta. IVAOssa sitten taas esimerkiksi käsitykset ovat hyvinkin vaihtelevia, jotkut (lennonjohtajat) ovat täysin tietämättömiä väyläsäännöistä ja porua tulee jos satut lentämään heidän mielestään väärää pintaa. Silloin ehkä paras hammasta purren totella  IVAOssa siis on vallalla se käsitys, että itään lennetään parittomia ja länteen parillisia. Sitten joissakin Välimeren maissa taasen halutaan lentää etelään parittomia ja pohjoiseen parillisia (vai toisinpäin, ei jaksa muistaa?). Mutkittelevalla tai muuten itsensä lentäjäsankarin kannalta lentopintapoliittisesti huonosti menevillä väylillä pitäisi steppailla ylös alas parittomien ja parillisten välillä, mutta useimmiten oikeassa elämässä ongelmat ratkeaa directillä tai lennonjohdon kanssa keskustelemalla.

Itse en taida olla aivan ajan hermolla viimeisimmistä trendeistä joten joku tietävämpi voi napauttaa jos jotain selvitän täysin väärin.


Rekisteröityminen tänne antaa mahdollisuuden tutkia reittejä ja lennettäviä pintoja. Kyllä tossa PMDG filussa ollaan asian ytimessä, siellähän on lueteltu maat jossa on poikkeuksia, kannattaa tietty tarkistaa vielä. Esim Venäjä taitaa olla metreissä vasta TA:n alapuolella, muutoin jalat käytössä..
jari

B-7-5-7:
Hyvä nyrkkisääntö itsellä on ollut, että kaksisuuntaisia väyliä Keski-Euroopassa parillisia länteen ja parittomia itään. Sitten joissain maissa tosiaan pohjois-etelä -sääntö käytössä. En itsekään jaksa enää muistaa, missä kaikkialla tuota pitää noudattaa, Espanja, Portugali, Benelux -maat ja Ranska nyt ainakin. Sitten jos on yksisuuntainen väylä, saapi lentää kaikilla pinnoilla, joilla väylä kulkee..

Pade:
Lisäksi jos tuolta Eurocontrollin validaattorista tai reittihausta hakee reittejä, niin on monessa stepit jotka menevät länsi-itä sekä pohjois-etelä suunnassa oikein.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page