FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 12:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 59 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 117060 times)
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #160 on: 24.01.09, 15:30 »

Että atis tiedotus x (tässä tapauksessa A eli alfa) on kuunneltu/luettu ja ymmärretty.

Valvotulla lentopaikalla (Tornikentät) kaikkeen käytännössä tarvit luvan liikkuessasi liikennealueella.


Selvä. Joo, ajattelinkin että tarvii ilmoittaa, mutta en tiennyt miten, koska tuossa ivaon fraseologia oppaassa hiukan epäselvästi kerrottu.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #161 on: 26.01.09, 14:31 »

Voiko IVAO:ssa VFR plaaniin mitenkään merkata esim. laakson pohjaa pitkin tjsp? Kun en plaaniin merkkaisi DCT kun reitti ei kuitenkaan ole todellisuudessa suoraan perille.
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #162 on: 26.01.09, 17:23 »

VFR-pisteeksihän tottakai voi laittaa joen jota pitkin lentää, niemen jonka ylittää, mutta voiko lahtea jonka ylittää. Seuraavalle VFR World Tour-legille voisin nimittäin merkitä reittipisteeksi Bay of Lyon, eli Lioninlahden.

Kuten varmaan huomaatte, VFR-plaanin teko on minulle aika uusi asia.
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #163 on: 26.01.09, 19:44 »

Mikä on (IVAO:ssa, ja eiköhän se ole IRL ja VATSIM:ssa sama) Aluelennonjohdon (esim. EFES) Alimmaisraja, että jos lentää esim 6000 jalkaa merenpinnasta, tarviiko ilmoittautua LJ:lle? Eli siis alimmaisraja, mietin että pitääkö tuossa VFR Tourilla kertaakaan ilmoittautua Alueille, jos paikalla Lähtö/saapumiskentällä on GND/TWR/APP pitää tietysti, mutta eihän ne olekaan aluelennonjohtoja. DEL:lle ei kai tarvi kuitenkaan mitään VFR:ssä puhua, jos sellainen paikalla sattuu olemaan?
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #164 on: 30.01.09, 12:36 »

Miten, jos itse lähössä EFHF - EFTU, ja onkin vain EFHK toweri paikalla, eikä EFHF toweria. Otetaanko silloin suoraan yhteys EFHK toweriin ja hän antaa ohjeet, vaiko vedetään unicomilla?

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #165 on: 30.01.09, 12:38 »

Miten, jos itse lähössä EFHF - EFTU, ja onkin vain EFHK toweri paikalla, eikä EFHF toweria. Otetaanko silloin suoraan yhteys EFHK toweriin ja hän antaa ohjeet, vaiko vedetään unicomilla?

Otat kuulemma EFHK APPiin yhteyden, mutta Toweriin jos APPia ei ole paikalla. Ja lentopaikalta lähtiessä otetaan tietty yhteys EFES:iin/EFPS:ään, jos ei muuta ole paikalla. VFR-lennoilla sitten siirrytään Unicomille koska alaraja on FL95, mutta lentoonlähdössä ollaan kuitenkin yhteydessä.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #166 on: 30.01.09, 14:20 »

Itselläni on tosian hiukan VFR unohduksissa, mutta kun joskus sorvasin EFHF-EFTP niin olin kyllä Tampereen tutkalla koko matkan ajan, ja taisi 4500ft olla kruiselevelinä. Tosin Hesassa oli torni paikalla, mutta heti kun lensin DEGERistä ulos niin vaihdoin Tampereelle.
Mikael Tynkkynen
Offline Offline

Posts: 1927
Date Registered: 30.07.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #167 on: 30.01.09, 14:27 »

Itselläni on tosian hiukan VFR unohduksissa, mutta kun joskus sorvasin EFHF-EFTP niin olin kyllä Tampereen tutkalla koko matkan ajan, ja taisi 4500ft olla kruiselevelinä. Tosin Hesassa oli torni paikalla, mutta heti kun lensin DEGERistä ulos niin vaihdoin Tampereelle.

Niin, saahan siellä kyllä olla, mutta valvomattomassa ilmatilassa ei ole mikään vaatimus monitoroida jotakin taajuutta.

Ambitious, but rubbish.
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #168 on: 30.01.09, 16:03 »

Niin, saahan siellä kyllä olla, mutta valvomattomassa ilmatilassa ei ole mikään vaatimus monitoroida jotakin taajuutta.
Mutta saisi kuitenkin esim kuunnella jotain taajuutta? Voisi opetella radiofraseologiaa samalla. ^^

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #169 on: 14.02.09, 11:10 »

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä sille, koska pyydetään selvitys ennen käynnistystä ja koska käynnistys ennen selvityksen kopiointia (selvitys tulee esimerkiksi rullauksen aikana = viimeistään ennen lineuppia)? Päivänselvää on, että kentillä joilla on delivery pyydetään selvitys ensin, mutta onko poikkeuksia (kenttiä joilla ei ole deliverya mutta pyydetään selvitys ennen käynnistystä)?
« Last Edit: 14.02.09, 15:50 by Otto Nieminen »
Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #170 on: 14.02.09, 13:04 »

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä sille, koska pyydetään selvitys ennen käynnistystä ja koska käynnistys ennen selvityksen kopiointia? Päivänselvää on, että kentillä joilla on delivery pyydetään selvitys ensin, mutta onko poikkeuksia (kenttiä joilla ei ole deliverya mutta pyydetään selvitys ennen käynnistystä)?

Useinhan maakuntakentillä selvitys pyydetään vasta rullattaessa.

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #171 on: 14.02.09, 15:49 »

Useinhan maakuntakentillä selvitys pyydetään vasta rullattaessa.
Nimenomaan, mutta onko olemassa poikkeuksia ja mikä on tarkka määritys "maakuntakentälle"  Grin
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #172 on: 14.02.09, 16:29 »

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä sille, koska pyydetään selvitys ennen käynnistystä ja koska käynnistys ennen selvityksen kopiointia (selvitys tulee esimerkiksi rullauksen aikana = viimeistään ennen lineuppia)? Päivänselvää on, että kentillä joilla on delivery pyydetään selvitys ensin, mutta onko poikkeuksia (kenttiä joilla ei ole deliverya mutta pyydetään selvitys ennen käynnistystä)?

Moro!
Yksinkertaisesti pyydä selvitys koska haluat mutta yleensä ennen käynnistys tai sen yhteydessä ja tietysti ennen lentoon lähtöä. Valvomattomalla kentällä voit lähteä ilman selvitystä VFR:ssä ja pyytää IFR selvitys kun olet ilmassa.

jukka
Niko Pursiainen
Offline Offline

Posts: 2169
Date Registered: 01.11.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #173 on: 14.02.09, 18:37 »

Terve,

IRL useilla pienemmillä lentoasemilla paikallinen lennonjohto saa reittiselvityksen ja toisiotutkakoodin aluelennonjohdosta vasta kun koneen plaani on aktivoitu (ts. kun käynnistyslupa annettu). Tällöin selvitys annetaan käynnistyksen jälkeen. Verkossa kuitenkin selvityksen antava lennonjohtaja usein päättää selvityksen, koska vähäisemmän liikennemäärän takia lentosuunnitelman mukaisesta reitistä ja pyydetystä matkalentokorkeudesta ei tarvitse poiketa. Mutta koska verkossa simuloidaan oikeita toimintamenetelmiä, näin toimitaan sielläkin. Selvityksen voi hyvin pyytää käynnistyksen yhteydessä - lennonjohto antaa sen sitten kun antaa. Kuitenkin esim. Helsinki-Vantaalla tai Rovaniemellä selvitys pyydetään ja annetaan normaalisti ennen työntöä ja käynnistystä.
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #174 on: 14.02.09, 20:20 »

RTF esimerkkiä menetelmäketän tavoista. Esimerkkilentona Finnairin reittilento Oulusta Helsinkiin:

Kone asematasolla ja valmiina käynnistämään:

A/C: "Oulu tower, Finnair 366, stand 2, request start-up, information India" (Oulun torni, Finnair 366, paikalla 2, pyydetään käynnistää, tiedoitus India)
TWR: "Finnair 366, Oulu tower, start-up approved, time 13, QNH 1015" (Finnair 366, Oulun torni, saat käynnistää, aika 13, paineet 1015)
A/C: "Start-up approved, QNH 1015, Finnair 366"  (Pannaan pyörimään, paineet 1015, Finnair 366)

Koneet käy:

A/C: "Finnair 366 request taxi" (Finnair 366 pyytää rullata)
TWR: "Finnair 366 taxi and line-up runway 12, clearance avaible" (Finnair 366, rullaa kiitotielle 12, selvitys saatavilla)
A/C: "Taxi and line-up runway 12 and ready to copy" (Rullataan kiitotielle 12, valmis kopioimaan)
TWR: "Cleared to Helsinki, IPLOT 2 Foxtort departure, upper M857 Orimaa. Flight level 370, Squawk 3652" (Selvä Helsinkiin, IPLOT 2 Foxtrot lähtöreitti, Ylä M857 Orimaa, lentopinnta 370, koodaa 3652)
A/C: "Cleared to Helsinki IPLOT 2 Foxtort departure, upper M857 Orimaa, flight level 370, Squawk 3652, Finnair 366" (Selvä Helsinkiin, IPLOT 2 Foxtrot lähtöreitti, Ylä M857 Orimaa, lentopinnta 370, koodataan 3652)
TWR: "Oulu" (Oulu)

Kone kiitoradalla ja valmiina nousuun:

A/C: "Finnair 366, runway 12, ready for departure" (Finnair 366 valmis lähtöön(?))
TWR: "Finnair 366, winds 140 degrees 13 knots, runway 12 cleared for take-off" (Finnair 366, tuulet 140 astetta 13 solmua, kiitotie 12, selvä lentoonlähtöön)
A/C: "Runway 12 cleared for take-off, Finnair 366" (Kiitotie 12, selvä selvä lentoonlähtöön, Finnair 366)

Kone ohittaa lentopintaa 90:

TWR: "Finnair 366, contact Tampere radar 127.1" (Finnair 366, ota yhteys Tampereen tutkaan 127,1)
A/C: "Tampere 127.1, Finnair 366" (Tampere 127,1, Finnair 366)

Ja tästä jatkuukin normaalin lenton tavoin. Noista suomenkielisistä käännösten virallisuudesta en ole varma, sillä olen sen vähänkin unohtanut, mitä suomenkielistä fraseologiaa olen joskus osannut. Grin Olkoot suuntaviivoina niille, jotka eivät vielä englannilla lennä. Smiley

Toivottavasti edes jotenkin selkeytti... Roll Eyes
« Last Edit: 14.02.09, 20:36 by Santeri Lehtonen »


"When we left earth it changed our world"
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #175 on: 15.02.09, 07:31 »

Sinä ohitit pointin. Kyllä tiedän fraseologiat ja tiedän myös sen, että Oulussa ei tule selvitys suoraan, vaan siinä kestää kun Tampere sen tekee. Nikon viesti selvensi asiaa hyvin, kiitokset siitä. Jos vaikka kiljaisee "Ready for startup, and ready to copy clearance when available", niin onko se oikein tehty? Tai sitten pyytää vain starttia, ja odottelee että LJ huomauttaa selvityksen valmiudesta.
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #176 on: 15.02.09, 07:39 »

Sinä ohitit pointin. Kyllä tiedän fraseologiat ja tiedän myös sen, että Oulussa ei tule selvitys suoraan, vaan siinä kestää kun Tampere sen tekee. Nikon viesti selvensi asiaa hyvin, kiitokset siitä. Jos vaikka kiljaisee "Ready for startup, and ready to copy clearance when available", niin onko se oikein tehty? Tai sitten pyytää vain starttia, ja odottelee että LJ huomauttaa selvityksen valmiudesta.
Voi noin sanoa, mutta tota when available ei tartte siihen, ready to copy clearance riittää. Lennonjohtaja sanoo selvityksen sitten kun sanoo.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Pinkkari
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #177 on: 19.02.09, 18:52 »

Saako muuten ständiltä lähteä eteenpäin jos edessä kulkee rullaustie, vai pitääkö aina lähteä työntämällä taaksepäin? Siis tilanteessa jossa se viiru päättyy siihen missä kone seisoo.
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #178 on: 19.02.09, 18:54 »

Saako muuten ständiltä lähteä eteenpäin jos edessä kulkee rullaustie, vai pitääkö aina lähteä työntämällä taaksepäin? Siis tilanteessa jossa se viiru päättyy siihen missä kone seisoo.

Tarkoitatko vaikka EFHKn ulkoständejä? 121-125 (?) Siitä vaan AClle pamautat niin hyvä tulloo  thmbup

Pinkkari
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #179 on: 19.02.09, 21:34 »

Tarkoitatko vaikka EFHKn ulkoständejä? 121-125 (?) Siitä vaan AClle pamautat niin hyvä tulloo  thmbup

Taitaa noilla ständeillä muistaakseni se viiru siinä maassa jatkua sen "parkkiruudun" läpi, eikä pääty siihen. Toisessapäässä kenttää ne "viirut" loppuu siihen parkkiin. 3XX-alkuisilla paikoilla.
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 59 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1