FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 10:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 59 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 117168 times)
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #20 on: 17.11.07, 14:40 »

Tämä johtuu siitä, että suunnat ovat reittikartassa tosisuuntia ja ILS-kartassa magneettisia.

Eranto on sattumalta 9 asetta Savonlinnassa päin Smiley

Noniin, tulihan se vastaus sieltä, saan mieleni lepäämään  thmbup

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #21 on: 29.11.07, 10:46 »

Pari ongelmaa, jotka vihdoin onnistuin pukemaan sanoiksi:

1) Mitkä kentät on Suomessa ns. maakuntakenttiä? Miten maakuntakentän erottaa muuten kuin fyysiseltä sijanniltaan ja miten sen toiminta eroaa muista kentistä? Onko erona se, näkyykö kartoissa AFIS/TWR? Miksi maakuntakentillä ei pyydetä Clearancea ennen IFR-lentoa?

2) Millä kentillä lennonjohtajat ovat kyvyttömiä antamaan vektoreita, korkeutta jne? Onko pointtina juuri 1. kohdassa oleva asia? Miksei Esim. Tampereen tutka voi niitä ko. tilanteessa antaa?

3) Tampereella ei tarjota Pushback palvelua. Miksi ei ja mistä huomaan milloin sitä ei ole kentällä saatavissa? Joo, ja ymmärrän, että ilman Pushbackiakin voi lähteä liikkeelle jos TXW menee nenän edessä eikä esteitä ole Smiley

4) Mistä näen listan, missä maissa Venäjän lisäksi on käytössä metrijärjestelmä? Miten metrit luetaan ATC:lle: "Finnair 089 with you in one zero one zero metres inbound SIPERIA", vai miten? Tehdäänkö plaani aina sen mukaan, mikä järjestelmä on lähtömaassa kyseessä ja plaanissa erotetaan muutokset kenoviivoilla määränpäätä lähestyessä ja metrijärjestelmän muuttuessa?

5) Miksi Tampereen tutka sanoo esim. EFHK:ta lähestyessä, että odota Anton1J lähestymistä kiitotielle 22R, vaikka EFHK:lla on APP paikalla ja joka tapauksessa tulee saamaan vektorit? Onko STAR:t hätävara, jolla koneet pääsee alas johdonmukaisesti mikäli ATC-elimet poistuvat paikalta?

6) Eikö ATC ole vain ja ainoastaan se (TCAS:a lukuunottamatta), kenen korkeuskomentoja kuunnellaan, ei karttojen tai FMC:n vaikka ne olisi ristiriidassa? Eli mikäli FMC haluaa laskea konettani STAR-reitin mukaan niin korkeutta ei saa pudottaa ilman ATC:n lupaa? Lähdenkö kuitenkin ko. tapauksessa STAR-reitille mikäli en saa ennen pistettä ANT-uusia ohjeita suunnasta CTR:lta, TWR:lta, APP:ltä?

Mikäli kysymyksiin vaikuttaa missä verkossa lentää niin IVAO:sta on kyse Smiley

Tässä tuli nyt päässä myllerrystä aiheuttavat epävarmuustekijät, joihin olisi kiva saada looginen vastaus. Sen jälkeen olen taas piirun verran viisaampi Smiley

Risto
« Last Edit: 29.11.07, 11:02 by Risto Partanen »

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #22 on: 29.11.07, 12:08 »

Pari ongelmaa, jotka vihdoin onnistuin pukemaan sanoiksi:

1) Mitkä kentät on Suomessa ns. maakuntakenttiä? Miten maakuntakentän erottaa muuten kuin fyysiseltä sijanniltaan ja miten sen toiminta eroaa muista kentistä? Onko erona se, näkyykö kartoissa AFIS/TWR? Miksi maakuntakentillä ei pyydetä Clearancea ennen IFR-lentoa?

2) Millä kentillä lennonjohtajat ovat kyvyttömiä antamaan vektoreita, korkeutta jne? Onko pointtina juuri 1. kohdassa oleva asia? Miksei Esim. Tampereen tutka voi niitä ko. tilanteessa antaa?

3) Tampereella ei tarjota Pushback palvelua. Miksi ei ja mistä huomaan milloin sitä ei ole kentällä saatavissa? Joo, ja ymmärrän, että ilman Pushbackiakin voi lähteä liikkeelle jos TXW menee nenän edessä eikä esteitä ole Smiley

4) Mistä näen listan, missä maissa Venäjän lisäksi on käytössä metrijärjestelmä? Miten metrit luetaan ATC:lle: "Finnair 089 with you in one zero one zero metres inbound SIPERIA", vai miten? Tehdäänkö plaani aina sen mukaan, mikä järjestelmä on lähtömaassa kyseessä ja plaanissa erotetaan muutokset kenoviivoilla määränpäätä lähestyessä ja metrijärjestelmän muuttuessa?

5) Miksi Tampereen tutka sanoo esim. EFHK:ta lähestyessä, että odota Anton1J lähestymistä kiitotielle 22R, vaikka EFHK:lla on APP paikalla ja joka tapauksessa tulee saamaan vektorit? Onko STAR:t hätävara, jolla koneet pääsee alas johdonmukaisesti mikäli ATC-elimet poistuvat paikalta?

6) Eikö ATC ole vain ja ainoastaan se (TCAS:a lukuunottamatta), kenen korkeuskomentoja kuunnellaan, ei karttojen tai FMC:n vaikka ne olisi ristiriidassa? Eli mikäli FMC haluaa laskea konettani STAR-reitin mukaan niin korkeutta ei saa pudottaa ilman ATC:n lupaa? Lähdenkö kuitenkin ko. tapauksessa STAR-reitille mikäli en saa ennen pistettä ANT-uusia ohjeita suunnasta CTR:lta, TWR:lta, APP:ltä?

Mikäli kysymyksiin vaikuttaa missä verkossa lentää niin IVAO:sta on kyse Smiley

Tässä tuli nyt päässä myllerrystä aiheuttavat epävarmuustekijät, joihin olisi kiva saada looginen vastaus. Sen jälkeen olen taas piirun verran viisaampi Smiley

Risto

1. Maakuntakentiksihän nimitetään kaikkia kenttiä Kehäkolmosen tällä puolen ( Grin), mutta lienee nimetys tarkoittaa kenttää, jossa ei ole tutkalennonjohtoa vaan menetelmälennonjohto. Periaate siis, että lennonjohtaja ei näe eikä tiedä sinun liikkeitäsi kuin ainoastaan sinun puheittesi perusteella ja tämän perustella  koneet lennonjohdetaan alas. Tätä sanotaan menetelmälennonjohtamiseksi. Tietysti nykypäivänäkin menetelmäkentillä on samantyyppiset tutkaohjelmat kuin tutkakentilläkin, joten periaatteessa tutkajohtamisellakin voisi menetelmäkentillä oikeastikin johtaa. Tämä tutkanäyttö on vaan laitettu helpottamaan lennonjohtajan työtä ja tietylla tavalla myös varmistamaan lentäjän sanoman vaikkei sitä saakaan käyttää muuten hyödykseen. Maakuntakentillä pyydetään selvitys samalla tavalla kuin muillakin kentillä. Yleensä se pyydetään vasta käynnistyksen jälkeen (joskus jopa rullauksen aikana), mutta joskus jotkut kysyvät sitä jopa ennen käynnistystä. Yleinen käytäntö siis, että sitä kysytään vasta käynnistyksen jälkeen.


2. Menetelmäkentillä koneille ei anneta vektorointia. Korkeintaan ohjaussuunta voidaan antaa esim. lentoonlähdössä koneiden porrastukseen. Korkeutta menetelmäkentälläkin lennonjohtaja saa vapaasti muuttaa. Tampere ei anna vektoreita vaikka pystyisikin juuri realistisuuden takia. Eli vaikka johdetaankin koko Suomea, niin johdetaan jokaista kenttää silti yksilönä ja pyritään toimimaan kentän tapojen ja sääntöjen mukaisesti.

3. Koska Tampereella ei sellaista pushback -autoa oikeastikaan ole. Tämä on myös pointti realistisuudesta. Pushback autoja ei liene muualla kuin Helsingissä ja Rovaniemellä? Missä portit, siellä myös yleensä pushback -autot.

4. Jotkut itämaat, kuten Venäjä ja taitaa myös esimerkiksi Bulgaria käyttää metristä järjestelmää. Tämän voit varmistaa esimerkiksi lentopaikan kartoista, onko korkeudet karttoihin asetettu jaloissa vai metreissä. Lähtökentän korkeussääntöjen mukaan asetetaan myös korkeus plaaniin ja muutos merkitään pisteeseen, jossa korkeussääntö vaihtuu jaloista metreihin tai toisinpäin. Esimerkki plaani Helsingistä Pietariin PVO T86 GOGLA/K0783S0510 G34 VABAK.

5. Tampere selvittää oikeastikin koneet esim. Helsinkiin mennessä STAR-saapumisreittiin. Tämä johtuu siksi, että STAR-saapumisreitin lähtöpiste on yleensä vielä Tampereen alueella ja ellei näin selvitetä, kone joutuisi jäämään kyseiselle STAR:n ensimmäiselle pisteelle odotuskuvioon. Olisihan se myös mahdollista, että Tampere antaisi ohjaussuunnan STAR:n lähtöpisteeltä, mutta taitanee olla enemmän käytetty menetelmä oikeastikin antaa STAR. Ei Helsingin lähestyminen välttämättä anna sinulle vektoreita vaan antaa sinun lennellä STAR:ia pitkin suuntasäteeseen asti. Vektorit riippuvat täysin liikennetilanteesta yms. Esim. vektoreita voidaan antaa ruuhkatilanteessa porrastuksessa tai esim. hiljaisena aikana lyhentämään matkaasi suuntasäteeseen.

6. Lennonjohtaja antaa sinulle ainoastaan luvat korkeuden pudotukseen/nousuun. Ainoastaan TCAS:N (niinkuin sanoit) käskiessä hätätilanteessa toimitaan sen mukaan. Esim. liikennevaroitus tai vuori yms. Jos teet, niinkuin TCAS sanoo, niin muista ilmoittaa siitä lennonjohtajalle. Ellei ennen STAR pistettä tule käskyä, sinun tulee jäädä odotukseen kyseisen pisteen päälle. Kuitenkin tilanteessa, jossa lähestyt pistettä kannattaa hihkasta lennonjohtajalle mitä tehdään. Voi olla, että kiireisen liikennetilanteen takia lennonjohtaja on unohtanut antaa sinulle selvityksen eteenpäin.
« Last Edit: 29.11.07, 12:13 by Jukka Palander »

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #23 on: 29.11.07, 12:34 »

Kiitoksia Jukka, nyt hokasin ko. hommat lopullisesti thmbup

Ainoastaan lisäselvennystä pyytäisin metrijärjestelmän maihin. Lähtö/tulokentällä asian pystyy, kuten kerroit, helposti toteamaan kartoista mutta Cruisingin aikanakin olisi kiva tietää otettaessa yhteyttä esim. Kiinan LJ:n mitä kertoa? ICAO:n jossain ohjeissahan asia on selvennetty mutta tietämättömänä ICAO:n nettivuille meno on hullun hommaa.

Tai suottako tosta stressaamaan, kyllähän ne paikalliset LJ:t kertovat mikäli korkeuteni ei miellytä. Muutellaan sitä sitten sen mukaan.

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3328
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #24 on: 30.11.07, 09:34 »

Ilmoittaminen tapahtuu esim. 1110 flight level eleven thousand, one hundred meters Pintana siis 1110, eli 11100m. Ja lisää infoa metrisistä lentopinnoista tässä ketjussa:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,64327.20.html

T: Mika
« Last Edit: 30.11.07, 09:48 by Mika Virolainen »

Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #25 on: 30.11.07, 10:07 »

Joo kiitoksia Mika, thmbup

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Kasimir Torri
Offline Offline

Posts: 1818
Date Registered: 28.05.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #26 on: 07.12.07, 19:54 »

Mitäs semmoset on, kun esim. EHAMilla on EHAM_W_TWR, EHAM_A_APP...jne, mitä tuo A tai W(Tai joku muu?) meinaa? Huh
kenkku
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #27 on: 07.12.07, 20:24 »

Noista "_*_"-väliliitteistä sen verran, että _T_ on varattu koulutuskäyttöön (kouluttajalle) ja _X_ on varattu koekäyttöön (kokeen vastaanottajalle). Joskus siis voi näkyä esim EFHK_T_APP, joka tarkoittaa, että positiossa on kouluttaja, joka kouluttaa EFHK_APPia. EFHK_X_TWR taas ottaa vastaan koetta.

X- ja T-väliliitteitä siis EI saa käyttää muulloin!

Tämä käytäntö on siis Ivaossa.
Mika Mononen
Wilco Pilot
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #28 on: 07.12.07, 20:53 »

Ja mainittakoon että VATSIM:ssa Suomessa (siis VACC Finlandin toimesta) ei käytetä moista tapaa kuin IVAO:ssa, vaan kouluttaja kirjautuu verkkoon obsaajana (eikä näin ollen siis näy suoraan lentäjille).
Arttu Vattulainen
Offline Offline

Posts: 1340
Date Registered: 09.09.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #29 on: 07.12.07, 20:56 »

Ja mainittakoon että VATSIM:ssa Suomessa (siis VACC Finlandin toimesta) ei käytetä moista tapaa kuin IVAO:ssa, vaan kouluttaja kirjautuu verkkoon obsaajana (eikä näin ollen siis näy suoraan lentäjille).

Ei näy lentäjälle tuo kouluttaja IVAO:ssakaan...

Kasimir Torri
Offline Offline

Posts: 1818
Date Registered: 28.05.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #30 on: 09.12.07, 13:40 »

1)Jos loggaudun sisään callsignillä "FIN111", mutta Mr Hankey on jo samalla callsignillä online, niin mitä taphtuu?IVAOssa.Entäs VATSIMissa?

2)Jos paikalla on TWR ja CTR, muttei APPia, niin millonka otan yhteyttä CTRään?

3)Jos paikalla on vain CTR, niin missä vaiheessa siirrytään Unicommille?Kun haluan laskeutua.(tyhmä kysymys)

4)Voiko CTR antaa rajoituksia nopeutta koskien, jos on oikein paljon ruuhkaa samalla väylällä?Millaisella fraseologialla?"FINXXX, slow down to 290 knots..."

Tulee kohta varmaan lisää... Tongue
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #31 on: 09.12.07, 13:55 »

1)Jos loggaudun sisään callsignillä "FIN111", mutta Mr Hankey on jo samalla callsignillä online, niin mitä taphtuu?IVAOssa.Entäs VATSIMissa?

2)Jos paikalla on TWR ja CTR, muttei APPia, niin millonka otan yhteyttä CTRään?

3)Jos paikalla on vain CTR, niin missä vaiheessa siirrytään Unicommille?Kun haluan laskeutua.(tyhmä kysymys)

4)Voiko CTR antaa rajoituksia nopeutta koskien, jos on oikein paljon ruuhkaa samalla väylällä?Millaisella fraseologialla?"FINXXX, slow down to 290 knots..."

Tulee kohta varmaan lisää... Tongue
1) Varmaan tulee joku "Callsing is in use" tms. ilmoitus
2) Torni luovuttaa ennen lähtöä CTRälle
3) Jos haluat laskeutua CTRän alueella, et mene ollenkaan unicomille. Jos taas lähdet CTRän alueen ulkopuolelle, sanoo CTR "You leaving my airspace, switch to unicom on 122.80" tms.
4) Voi antaa, fraseologioita ei tule mieleen Grin

Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #32 on: 09.12.07, 14:08 »



4)Voiko CTR antaa rajoituksia nopeutta koskien, jos on oikein paljon ruuhkaa samalla väylällä?Millaisella fraseologialla?"FINXXX, slow down to 290 knots..."

Tulee kohta varmaan lisää... Tongue

Moro!

Mitä varten pitäsi antaa nopeusrajoituksia? Miksi lentokorkeuden porrastukset ovat olemassa? Ainoastaan silloin kun koneet ovat vielä aluelennonjohdon (CTR) alaisena mutta jo aloittaneet laskeutumisen lähestymiskorkeuteen eri nopeuksilla pidetään riittävä etäisyys. Mutta ainahan voi rajoituksia antaa reitillä oleville, eri asia on kannattaako.

jukka
« Last Edit: 09.12.07, 14:29 by Jukka Mäcklin »
Anssi Malinen
Offline Offline

Posts: 429
Date Registered: 06.06.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #33 on: 09.12.07, 14:28 »

Moro!

Mitä varten pitäsi antaa nopeusrajoituksia? Miksi lentokorkeuden porrastukset ovat olemassa?

jukka

Jos koneita on tarpeeksi niin ei enää pinnat riitä korkeusporrastukseen. Sen takia joskus ATC voi pyytää esimerkiksi "Reduce speed to xxx knots". Huomaa, että lentopinnan 250 yläpuolella (Suomessa) käytetään nopeuksina mach lukuja.

-Anssi
Kasimir Torri
Offline Offline

Posts: 1818
Date Registered: 28.05.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #34 on: 09.12.07, 14:39 »

2) Torni luovuttaa ennen lähtöä CTRälle
3) Jos haluat laskeutua CTRän alueella, et mene ollenkaan unicomille. Jos taas lähdet CTRän alueen ulkopuolelle, sanoo CTR "You leaving my airspace, switch to unicom on 122.80" tms.
1)Sanotaanko CTRälle sitten samat pöpinät kuin APPille, vai kuin normaalistikkin CTRälle?Eli antaako tällöin CTR vektorit jos tarve on?
2)Eli pyydän mahdolliset vektorit, laskuluvan, rullaukset CTRältä?

Jos koneita on tarpeeksi niin ei enää pinnat riitä korkeusporrastukseen. Sen takia joskus ATC voi pyytää esimerkiksi "Reduce speed to xxx knots". Huomaa, että lentopinnan 250 yläpuolella (Suomessa) käytetään nopeuksina mach lukuja.
Hyvä huomio, en tietänytkään, mistäs löytyisi joku konvertteri tai helppo kaava Solmu-->Mach?
kenkku
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #35 on: 09.12.07, 14:45 »

Hyvä huomio, en tietänytkään, mistäs löytyisi joku konvertteri tai helppo kaava Solmu-->Mach?
Mihin sinä sellaista tarvitset?
Kasimir Torri
Offline Offline

Posts: 1818
Date Registered: 28.05.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #36 on: 09.12.07, 14:54 »

Mihin sinä sellaista tarvitset?
Jos täytyy lentää yli FL250...vai ymmärsinkö väärin? Tongue
arttula
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #37 on: 09.12.07, 15:15 »

Jos täytyy lentää yli FL250...vai ymmärsinkö väärin? Tongue

Eiköhän suurimmassa osassa lentskareita nuo nopeudet näy mittaristossa sekä solmuina että macheina. Jos sellainen tieto on relevanttia ko. koneelle.

Arttu
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #38 on: 09.12.07, 15:29 »

1)Sanotaanko CTRälle sitten samat pöpinät kuin APPille, vai kuin normaalistikkin CTRälle?Eli antaako tällöin CTR vektorit jos tarve on?
2)Eli pyydän mahdolliset vektorit, laskuluvan, rullaukset CTRältä?
Hyvä huomio, en tietänytkään, mistäs löytyisi joku konvertteri tai helppo kaava Solmu-->Mach?
1)Joo, samat pöpinät kuin APP:lle. Ainoa ero on se, ettei CTR vektoroi (Ainakin minulle on opetettu näin)
2) Jepjep, CTR korvaa kaikki alemmat positiot jos ko. positiota ei ole paikalla

Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #39 on: 09.12.07, 15:57 »

Kyllä CTR ainaki VATSIM:n puolella vektoroi tutkakentillä. Tiedä sitten miten IVAO:ssa jos noin on opetettu  Tongue
Pages: 1 [2] 3 4 ... 59 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1