FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 18:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123728 times)
Vertti
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #220 on: 19.03.09, 19:51 »

En minä ainakaan ole kuullut sellaisista.

EDIT: Voisi olla tietenkin hyvä jos olisi joku lentokoulutus ja koe jolla voisi tarkistaa omat taidot, mutta mielestäni se ei saisi olla pakollinen, sillä se vain nostaisi kynnystä tulla verkkoon lentämään. Tietty lentäjät olisivat silloin "taitavampia", mutta eipä se ole niin hirveää vaikka pikkusen kämmäileekin. Mutta vapaaehtoisena voisi olla ihan hyvä asia.
OK, taidan huomenna koittaa niitä tunteja, että saan selville ovatko taitoni riittävät IVAOssa lentämiseen.
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #221 on: 19.03.09, 20:00 »

Niin, siis ei sellaisia tunteja ole, vaan Eliaksen mielestä sellaiset olisi hyvä olla.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #222 on: 19.03.09, 21:01 »

En minä ainakaan ole kuullut sellaisista.

EDIT: Voisi olla tietenkin hyvä jos olisi joku lentokoulutus ja koe jolla voisi tarkistaa omat taidot, mutta mielestäni se ei saisi olla pakollinen, sillä se vain nostaisi kynnystä tulla verkkoon lentämään. Tietty lentäjät olisivat silloin "taitavampia", mutta eipä se ole niin hirveää vaikka pikkusen kämmäileekin. Mutta vapaaehtoisena voisi olla ihan hyvä asia.

On sellaista "lentokoulutusta/avustusta" tarjolla vaikka kuinka. En tiedä kuinka hyvin foorumia seuraat, mutta olen lähes joka IVAO:n liittyvän thriidin täällä huutanut täyteen sitä, että jos tuntee tarvitsevansa apua/neuvoja niin ottaa yhteyttä muhun. Tälläkin hetkellä avustan kahta henkilöä ja kun siltä tuntuu pidämme "lentokokeen/kokeita" eli kokelas lentää ja minä johdan/opastan. Tämä tekee aloittelijalle verkkoon siirtymisen paljon helpommaksi, kun on joku jolta voi kysyä heti kun jotain mieleen juolahtaa. Sitten kun hommat alkaa olla hallussa niin minä poistun kuvioista ja kaverit pääsevät jatkamaan harrastustaan itsenäisesti.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,84510.0/viewResults.html, sääli että täällä FSNordic:lla on nimenomaan paljon porukkaa joilta se uskallus tms. puuttuu, koska apua olisi tarjolla joka madaltaa sitä verkkoon astumisen kynnystä huomattavasti, kun ei tarvitse sitä kaikkea tietotulvaa sisäistää pelkästään IVAO:n materiaaleja lukemalla, vaan on tyyppi joka voi "ominsanoin" selittää perinpohjaisemmin ja niin että toinen varmasti ymmärtää. Ymmärrän aloittelijan näkemyksen hyvin, koska olen luonnollisesti itsekkin ollut aloittelija ja kun katselee näitä ns. operointistooreja sun muita, niin tulee helposti sellainen olo, että ei ne omat skillit vastaavaan riitä. Se on vähän harhaanjohtavaa koska siihen "yyberoperointiin" ei ole tarvetta.

Enköhän nyt ole tarpeeksi tätä täällä mainostanut, joten aamen ja toivottavasti tämä nyt osuu jokaisen silmään jolta on mennyt aikaisemmin ohi (etenkin niitten uusien tulokkaiden)  Wink.
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #223 on: 06.04.09, 09:57 »

Mitä jos IVAOon mennessään valitsee portin, jolla on jo joku? Silloinhan koneet menee päällekkäin ja tulee crash jos on crashit päällä? Vai siirtääkö IvAp sitten tyhjälle ständille?
arttula
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #224 on: 06.04.09, 10:11 »

Mitä jos IVAOon mennessään valitsee portin, jolla on jo joku? Silloinhan koneet menee päällekkäin ja tulee crash jos on crashit päällä? Vai siirtääkö IvAp sitten tyhjälle ständille?

Siinähän sitten ihmettelette.... Smiley Verkkolennossa kannattaa pitää Crash detection pois päältä, koska tuollaista ei oikein mitenkään voi ennakoida, eikä IvAp:kaan siihen reagoi.
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #225 on: 06.04.09, 12:02 »

Cräs**t toisen koneen kanssa ehdottamasti asetuksista off:lle. Tuota tapahtuu hyvinkin usein ruuhkaisemmissa eventeissä mm.
Al-lu
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #226 on: 09.04.09, 06:28 »

Nyt olis yksi ehkä vähän tyhmä kysymys  Embarrassed
Pitääkö lentokoneen rekisteri numeroksi laittaa aina OH- alkuinen vai se millä oikeastikin lentoyhtiö lentää esim KLM:llä on PH-
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #227 on: 09.04.09, 06:51 »

Nyt olis yksi ehkä vähän tyhmä kysymys  Embarrassed
Pitääkö lentokoneen rekisteri numeroksi laittaa aina OH- alkuinen vai se millä oikeastikin lentoyhtiö lentää esim KLM:llä on PH-

Rekisterin saat itse päättää. IRL nuo rekisterit ovat siis maakohtaisia, ihan kun autoissa. Suomessa rekisteri alkaa OH:lla ja ruotsissa taas SE:llä jne. Tuolla ei verkkolennon kanssa ole niin merkitystä, koska normaali liikenteessä lentoyhtiöt käyttävät kutsutunnuksenaan yhtiön ICAO tunnusta ja reitti numeroa esim. FIN123. Mutta esim. yleisilmailussa käytetään normaalisti koneen rekkaria kutsutunnuksena.
Al-lu
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #228 on: 09.04.09, 11:25 »

Rekisterin saat itse päättää. IRL nuo rekisterit ovat siis maakohtaisia, ihan kun autoissa. Suomessa rekisteri alkaa OH:lla ja ruotsissa taas SE:llä jne. Tuolla ei verkkolennon kanssa ole niin merkitystä, koska normaali liikenteessä lentoyhtiöt käyttävät kutsutunnuksenaan yhtiön ICAO tunnusta ja reitti numeroa esim. FIN123. Mutta esim. yleisilmailussa käytetään normaalisti koneen rekkaria kutsutunnuksena.

Mistäs mä sitten löytäsin esim. sen KLM:n ICAO tunnuksen ??   Huh
Esa Kaihlanen
Offline Offline

Posts: 1747
Date Registered: 12.11.01

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #229 on: 09.04.09, 11:31 »

Mistäs mä sitten löytäsin esim. sen KLM:n ICAO tunnuksen ??   Huh
Esim. täältä:
http://www.airlinecodes.co.uk/airlcodesearch.asp

Quote
Airline Code Search Result

IATA-Code:        KL
ICAO-Code:       KLM
Prefix-Code:      074
Airline:              KLM
Country:           Netherlands
Callsign:           KLM
Website:           http://www.klm.com/

-Esa

Al-lu
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #230 on: 09.04.09, 11:41 »

Juu kiitoksia  Grin
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #231 on: 12.04.09, 09:25 »

Mitenkäs ton IVAO:n oman säänpäivityksen saa pois päältä? Haluaisin käyttää ActiveSkyta, se kun tuntuu olevan parempi ja haluaisin ottaa ivaon oman sään pois päältä? Onnistuuko tämä mitenkä?

Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #232 on: 12.04.09, 09:41 »

Mitenkäs ton IVAO:n oman säänpäivityksen saa pois päältä? Haluaisin käyttää ActiveSkyta, se kun tuntuu olevan parempi ja haluaisin ottaa ivaon oman sään pois päältä? Onnistuuko tämä mitenkä?
Käynnistä -> Ohjelmat -> IVAO -> Ivap -> Ivap Configuration

Ilkka

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #233 on: 12.04.09, 09:42 »

Käynnistä -> Ohjelmat -> IVAO -> Ivap -> Ivap Configuration

Ilkka

Kiittää ja kumartaa Smiley

Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #234 on: 19.04.09, 15:39 »

Kysytäänpä nyt tässä. Asiasta aivan varmaa tietoa ei ole, joten paras varmistaa.

Kun selvitetään lentämään SID:iä, niin mille korkeudelle kone on silloin selvitetty. TA?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #235 on: 19.04.09, 15:40 »

Sille korkeudelle, joka lukee kartoissa initiaalina, ellei toisin mainita.
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #236 on: 19.04.09, 15:42 »

Sille korkeudelle, joka lukee kartoissa initiaalina, ellei toisin mainita.

Eli esim Rovaniemellä 1040ft?

EDIT: Ja Oulussa 450ft?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #237 on: 19.04.09, 15:44 »

Eei, nuo eivät ole inital climb altityydeja. Ovat reitti alkunousulle, kunnes liityt itse waypoint-kohtaiseen menetelmään. Jos kartoissa ei ole erikseen mainittu korkeutta, niin sitä on kysyttävä LJltä selvityksen readbackin yhteydessä (E.g. "Please confirm the initial climb altitude", "Vahvistatko korkeusselvityksen")
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #238 on: 19.04.09, 15:47 »

Eei, nuo eivät ole inital climb altityydeja. Ovat reitti alkunousulle, kunnes liityt itse waypoint-kohtaiseen menetelmään. Jos kartoissa ei ole erikseen mainittu korkeutta, niin sitä on kysyttävä LJltä selvityksen readbackin yhteydessä (E.g. "Please confirm the initial climb altitude", "Vahvistatko korkeusselvityksen")

Ok, eli siis LJ:n pitäis esim. noilla kentillä antaa selvityksessä korkeus?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #239 on: 19.04.09, 15:49 »

Jeps  Cheesy E.g. "Selvä Helsinkiin, VAPOT4E lähtöreittiä pitkin, lentopinta 100, paineet 1013 ja koodaa 7700  Grin" Ja usein myös lentoonlähtöselvityksessä kerrotaan, että ilmoita vaikka kun lentopinta 90 läpi jolloin saat siirron Rovaniemen controllille, kun saavut heidän tutkapeittoonsa.
Pages: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1