Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

<< < (69/235) > >>

AkiKettu:
Quote

EDIT: Jari, sitä 2000 koodia voi hyvin käyttää oletuksena silloin , kun paikalla ei ole lennonjohtajia.


Itseasiassa sanamuoton on enemmänkin "pitäisi", sillä se on ihan ilmailumääräys. Itsekin oletin et se on "vaan tapa" pistää 2000 oletuksena kunnes törmäsin yhdessä opuksessa tuohon määräykseen. Sitäpaitsi se aiheuttaa 1. vastaantulevalle lennonjohtajalle tekemistä, koska koneen tagi ei näy kun on koodi 2000

Timo Poikela:
Meikäläisen tapa LDS:sän kanssa on tehdä ensin Overhead preparations ja sen jälkeen pyytää selvitys.
Kun on tiedossa lähtöreitti, lähtökiitotie ja muut tärkeät tiedot on ne helppo siirtää FMC:hen ja sitten tehdä loput valmistelut.
Siitä sitten vaan requestaamaan push`n starttia ja menox!

AkiKettu:
Quote

g) headset hajos tai ainakaan ei pelannut koko lennon aikana, aika vanha jo, kumpi ompi paremmpi usb vai normi 2-pluginen setti?

Tähän vielä vastaisin, mielestäni on enemmänkin oleellista kuinka hyvin tuntee ao. konetyypin, ei se kuinka iso/nopea/pieni/hidas kone on. Jos oot lentäny 1000 tuntia ensin MD11:sta offlinessä ei kannata tietenkää lentää millään baronilla lentää jota ei tunne. Oleellista mielestäni on että koneen proseduurit on tuttuja ja niihin ei tarvitse kauheasti kiinnittää huomiota ja voi keskittyy uuteen asiaan eli lennonjohdon kanssa kommunikointiin. Loppujenlopuks TMA-alueilla, joissa on eniten sitä hommaa, lennetään pääasiassa (tietysti ilmatilaluokasta riippuen) max. 250 kts, joten melkeen kaikki koneet on samalla linjalla. Melkeen neuvoisinkin tuon "koneen tuttuuden" jälkeen enemmän kiinnittämään huomiota siihen, että ottaa nopeutta pois siinä lähestymisvaiheessa (ja vaikka lähdössäkin) vähän enemmän jollon jää aikaa enemmän miettiä. Jos vielä konevalinnasta puhutaan, niin simulaattoreissa on vielä yksi lisätekijä: sen ao. koneen mallinnustaso. Eli jos lennät jollain default 737:lla vs. hyvinmallinnetulla kaupallisella lisäosalla, on noidenkin välillä paljon eroa, koska sillä default-koneella operointi on helpompaa ja näinollen enemmän jää ajatusaikaa sille lennonjohdon kanssa kommunikoinneille ja proseduureille.

Summa summarum: Eli lennä tutulla koneella, jolla oot paljon lentänyt. Huonompi on vaihtaa konetta "helpompaan" viraaseen koneeseen kuin lentää tutulla koneella, jolla lentänyt paljon.

flykarppa:
Quote

Summa summarum: Eli lennä tutulla koneella, jolla oot paljon lentänyt. Huonompi on vaihtaa konetta "helpompaan" viraaseen koneeseen kuin lentää tutulla koneella, jolla lentänyt paljon.

Näin arvelinkin, hyvä kommentti.

Jari

nordic:
Quote

Meikäläisen tapa LDS:sän kanssa on tehdä ensin Overhead preparations ja sen jälkeen pyytää selvitys.
Kun on tiedossa lähtöreitti, lähtökiitotie ja muut tärkeät tiedot on ne helppo siirtää FMC:hen ja sitten tehdä loput valmistelut.
Siitä sitten vaan requestaamaan push`n starttia ja menox!


Niinkuin Otto sanoi niin monilla kentillä on aikaraja mitä ennen ei saa pyytää selvitystä (HK:lla 10min ennen työntöä tai käynnistystä). Kyllä se on FMC sun muut on aikalailla lähtökunnossa siinävaiheessa kun pyydetään reittiselvitystä. Ja esim. menetelmä kentillä ei paljon oo vaihtoehtoja kun sen selvityksen saattaa saada vassa kiitotien odotuspisteessä.

Mutta ei se mikään ongelma ole, kuuntelet ATIS ja siellä sanotaan sää ja käytössä olevat kiitotiet jne. niin ohjelmoit ne sinne lootaan or where ewå valmiiksi ja sitten lennonjohto vaan selvittää sut niille  .

Navigation

Up one level

Next page

Previous page