FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 15:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 59 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 120068 times)
Aki Kettunen
Offline Offline

Posts: 2612
Date Registered: 23.09.01

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #340 on: 03.12.09, 15:34 »

EDIT: Jari, sitä 2000 koodia voi hyvin käyttää oletuksena silloin , kun paikalla ei ole lennonjohtajia.

Itseasiassa sanamuoton on enemmänkin "pitäisi", sillä se on ihan ilmailumääräys. Itsekin oletin et se on "vaan tapa" pistää 2000 oletuksena kunnes törmäsin yhdessä opuksessa tuohon määräykseen. Sitäpaitsi se aiheuttaa 1. vastaantulevalle lennonjohtajalle tekemistä, koska koneen tagi ei näy kun on koodi 2000 Wink

Timo Poikela
Offline Offline

Posts: 698
Date Registered: 08.10.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #341 on: 03.12.09, 20:06 »

Meikäläisen tapa LDS:sän kanssa on tehdä ensin Overhead preparations ja sen jälkeen pyytää selvitys.
Kun on tiedossa lähtöreitti, lähtökiitotie ja muut tärkeät tiedot on ne helppo siirtää FMC:hen ja sitten tehdä loput valmistelut.
Siitä sitten vaan requestaamaan push`n starttia ja menox!

Aki Kettunen
Offline Offline

Posts: 2612
Date Registered: 23.09.01

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #342 on: 04.12.09, 07:53 »

g) headset hajos tai ainakaan ei pelannut koko lennon aikana, aika vanha jo, kumpi ompi paremmpi usb vai normi 2-pluginen setti?

Tähän vielä vastaisin, mielestäni on enemmänkin oleellista kuinka hyvin tuntee ao. konetyypin, ei se kuinka iso/nopea/pieni/hidas kone on. Jos oot lentäny 1000 tuntia ensin MD11:sta offlinessä ei kannata tietenkää lentää millään baronilla lentää jota ei tunne. Oleellista mielestäni on että koneen proseduurit on tuttuja ja niihin ei tarvitse kauheasti kiinnittää huomiota ja voi keskittyy uuteen asiaan eli lennonjohdon kanssa kommunikointiin. Loppujenlopuks TMA-alueilla, joissa on eniten sitä hommaa, lennetään pääasiassa (tietysti ilmatilaluokasta riippuen) max. 250 kts, joten melkeen kaikki koneet on samalla linjalla. Melkeen neuvoisinkin tuon "koneen tuttuuden" jälkeen enemmän kiinnittämään huomiota siihen, että ottaa nopeutta pois siinä lähestymisvaiheessa (ja vaikka lähdössäkin) vähän enemmän jollon jää aikaa enemmän miettiä. Jos vielä konevalinnasta puhutaan, niin simulaattoreissa on vielä yksi lisätekijä: sen ao. koneen mallinnustaso. Eli jos lennät jollain default 737:lla vs. hyvinmallinnetulla kaupallisella lisäosalla, on noidenkin välillä paljon eroa, koska sillä default-koneella operointi on helpompaa ja näinollen enemmän jää ajatusaikaa sille lennonjohdon kanssa kommunikoinneille ja proseduureille.

Summa summarum: Eli lennä tutulla koneella, jolla oot paljon lentänyt. Huonompi on vaihtaa konetta "helpompaan" viraaseen koneeseen kuin lentää tutulla koneella, jolla lentänyt paljon.


Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #343 on: 04.12.09, 08:42 »

Summa summarum: Eli lennä tutulla koneella, jolla oot paljon lentänyt. Huonompi on vaihtaa konetta "helpompaan" viraaseen koneeseen kuin lentää tutulla koneella, jolla lentänyt paljon.

Näin arvelinkin, hyvä kommentti.

Jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #344 on: 04.12.09, 12:32 »

Meikäläisen tapa LDS:sän kanssa on tehdä ensin Overhead preparations ja sen jälkeen pyytää selvitys.
Kun on tiedossa lähtöreitti, lähtökiitotie ja muut tärkeät tiedot on ne helppo siirtää FMC:hen ja sitten tehdä loput valmistelut.
Siitä sitten vaan requestaamaan push`n starttia ja menox!

Niinkuin Otto sanoi niin monilla kentillä on aikaraja mitä ennen ei saa pyytää selvitystä (HK:lla 10min ennen työntöä tai käynnistystä). Kyllä se on FMC sun muut on aikalailla lähtökunnossa siinävaiheessa kun pyydetään reittiselvitystä. Ja esim. menetelmä kentillä ei paljon oo vaihtoehtoja kun sen selvityksen saattaa saada vassa kiitotien odotuspisteessä.

Mutta ei se mikään ongelma ole, kuuntelet ATIS ja siellä sanotaan sää ja käytössä olevat kiitotiet jne. niin ohjelmoit ne sinne lootaan or where ewå valmiiksi ja sitten lennonjohto vaan selvittää sut niille  Smiley.
Kosti Hokkanen
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 05.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #345 on: 05.12.09, 07:34 »

Tähän vielä vastaisin, mielestäni on enemmänkin oleellista kuinka hyvin tuntee ao. konetyypin, ei se kuinka iso/nopea/pieni/hidas kone on. Jos oot lentäny 1000 tuntia ensin MD11:sta offlinessä ei kannata tietenkää lentää millään baronilla lentää jota ei tunne. Oleellista mielestäni on että koneen proseduurit on tuttuja ja niihin ei tarvitse kauheasti kiinnittää huomiota ja voi keskittyy uuteen asiaan eli lennonjohdon kanssa kommunikointiin. Loppujenlopuks TMA-alueilla, joissa on eniten sitä hommaa, lennetään pääasiassa (tietysti ilmatilaluokasta riippuen) max. 250 kts, joten melkeen kaikki koneet on samalla linjalla. Melkeen neuvoisinkin tuon "koneen tuttuuden" jälkeen enemmän kiinnittämään huomiota siihen, että ottaa nopeutta pois siinä lähestymisvaiheessa (ja vaikka lähdössäkin) vähän enemmän jollon jää aikaa enemmän miettiä. Jos vielä konevalinnasta puhutaan, niin simulaattoreissa on vielä yksi lisätekijä: sen ao. koneen mallinnustaso. Eli jos lennät jollain default 737:lla vs. hyvinmallinnetulla kaupallisella lisäosalla, on noidenkin välillä paljon eroa, koska sillä default-koneella operointi on helpompaa ja näinollen enemmän jää ajatusaikaa sille lennonjohdon kanssa kommunikoinneille ja proseduureille.

Summa summarum: Eli lennä tutulla koneella, jolla oot paljon lentänyt. Huonompi on vaihtaa konetta "helpompaan" viraaseen koneeseen kuin lentää tutulla koneella, jolla lentänyt paljon.



Täyttä asiaa. Itse huomasin kun aloitin verkossa lentämisen, niin ifr tuntui vaan luonnollisemmalta. Ja defuputte+vasfmc on hyvä yhdistelmä, sopivan yksinkertainen. Tai no...ehkä mun tunneil ei viel kyl pitäis puhuu et ''silloin kun aloitin verkosssa lentämisen''...

Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #346 on: 05.12.09, 12:07 »

Täyttä asiaa. Itse huomasin kun aloitin verkossa lentämisen, niin ifr tuntui vaan luonnollisemmalta. Ja defuputte+vasfmc on hyvä yhdistelmä, sopivan yksinkertainen. Tai no...ehkä mun tunneil ei viel kyl pitäis puhuu et ''silloin kun aloitin verkosssa lentämisen''...

Tämä johtuu usein siitä, että VFR:ää ei monesti olla lennetty ikinä ennen verkkoon tulemista. On totuttu lentää sitä IFR:ää jonkinlaisilla menetelmillä siellä offlinessä niin on helppo sitten mukauttaa niitä verkossa IRL menetelmiin. VFR:ssä taasen joutuisi opettelemaan kaikki laskukierrokset, ilmatila jutut, lentomenetelmät, fraseologia jne.

Loppujenlopuksi VFR on kuitenkin helpompaa kuin IFR ja se VFR tulisi osata ehdottomasti siinä missä IFR:kin, siksi siihen aloittelijoita myös painostetaan. IFR:ää on siis helppoa lentää aluksi (jotenkuten oikein), mutta jotta IFR:stä oppii kaikki lentomenetelmät, säännöt jnejne. tarvitaan kokemusta ja motivaatiota perehtyä asioihin. Mutta niinkuin sanottu tämä on kuitenkin vain verkkolentoa jossa jokainen makaa niinkuin petaa, kaikilta ei voida yber realistisuutta vaatia, asiaa on yksinkertaisesti liikaa. Nykysimuilla kun siihen pystyy niin siihen olisi myös hyvä pyrkiä ja mielestäni mitä enemmän oppii sitä enemmän olen itse saanut touhusta irti.

Pääasia kuitenkin on, että kykenee yleisesti ottaen noudattamaan lennonjohtajan käskyjä ja normaaleja lentomenetelmiä  Smiley.
« Last Edit: 05.12.09, 12:19 by Jerome Parviainen »
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #347 on: 05.12.09, 12:16 »

Meikäläisen tapa LDS:sän kanssa on tehdä ensin Overhead preparations ja sen jälkeen pyytää selvitys.
Kun on tiedossa lähtöreitti, lähtökiitotie ja muut tärkeät tiedot on ne helppo siirtää FMC:hen ja sitten tehdä loput valmistelut.
Siitä sitten vaan requestaamaan push`n starttia ja menox!

Hommaa FS2Crew ja anna virtuaalisen perämiehen hoitaa overhead + paljon muuta pikkujuttua samalla kun itse voit keskittyä olennaiseen  Wink
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #348 on: 08.12.09, 15:57 »

Morot

Lentosuunnitelman kohdassa 10 (other information) näkee usein viestin "TCAS equipped", ja koneena esim MD11. Mitä tällä halutaan kertoa? Tiedän merkityksen mutta miksi se halutaan lisätä huomautuksena?

Millaisia "hyviä"  huomautuksia tähän kohtaan pitäisi laittaa, onko esimerkkejä sellaisista?

terv jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #349 on: 08.12.09, 17:57 »

Elävässäkin elämässä plaaniin usein merkataan jos koneessa on toimintakuntoinen TCAS, sehän on esimerkiksi törmäyksen välttämistilanteessa se "ohjaava" osapuoli eikä ATC. Liekö jotain porrastuseroavaisuuksiakin ja pääsy blokattu RVSM ja/tai MNPS-ilmatilaan, en nyt kerkeä selvittämään, joku tietävä voi tähän kertoa.

Tuohon kymppikohtaanhan voi litoa infoa lähes mistä tahansa. Muun muassa AIPista löytyy useimmille selvitykset, esimerkiksi tässä dokumentissa sivulta 18 alkaen. Tässä esimerkki tämänpäiväiseltä Kalmarin sisämaanSASlennolta remarkseista, kansainvälisillä tuppaan pistää myös tuohon eteen EET/-merkinnän;
Quote
REG/LNRRD SEL/FLHJ OPR/SASVA COM/AGCS NAV/RNVD1E2A1 DAT/V
RMK/TCAS DOF/091208 RVR/200
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #350 on: 22.12.09, 15:57 »

Saako muuten jotenkin säädettyä niin että tuo IvAp ei vie reunanpehmennyksiä pois kun se on näkyvissä? Todella ärsyttävää meinaan... enkä viitsi aina rämpätä tuota näkyviin/pois koska siinä on melkonen riski että simu sekoaa....
Kosti Hokkanen
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 05.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #351 on: 22.12.09, 16:10 »

Saako muuten jotenkin säädettyä niin että tuo IvAp ei vie reunanpehmennyksiä pois kun se on näkyvissä? Todella ärsyttävää meinaan... enkä viitsi aina rämpätä tuota näkyviin/pois koska siinä on melkonen riski että simu sekoaa....

En tosta reunanpehmennysjutusta tiedä, mut mul on tikkuun ohjelmoitu näppäinkomento jol mä saan sen piiloon. Ei o kertaakaan sen vuoksi simu seonnu...  Smiley

Joonas Kapanen
Offline Offline

Posts: 1253
Date Registered: 07.01.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #352 on: 22.12.09, 20:12 »

Tulis tämmöne jännä kysymys joka kuuluu näin, että saako Follow me autoa käyttää milloin tahansa? tai tarviiko jonkun koulutuksen siihenkin hommaan?

Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #353 on: 22.12.09, 20:29 »

Tulis tämmöne jännä kysymys joka kuuluu näin, että saako Follow me autoa käyttää milloin tahansa? tai tarviiko jonkun koulutuksen siihenkin hommaan?

Luetaan niitä sääntöjä Roll Eyes

Quote
   IVAO™ Rules and Regulations
   
11.- Rules and Regulations for the use of Follow Me Car (FMC) and other Vehicles.

11.1 - The Division shall determine which airports, if any, where FMC's are allowed.  This shall be as shown in the Facility Rating Assignment System (FRAS).

11.2 - A TWR must be manned before the FM car(s) can be used.

11.3 - Double connections or TWR's connecting with FM Services too, is not allowed and will be suspended for two (2) days.

11.4 - FMC Services shall be used in a correct coordination with ATC and with his/her approval.

11.5 -  Speed Restrictions:  Runways MAX 60 MPH (100 Km/h), Taxiways MAX 30 MPH (50 Km/h), and Gate Areas MAX 20 MPH (25 Km/h).

11.6 - Racing or anything that constitutes reckless operations of a vehicle, will result in a suspension for a minimum of seven (7) days.

11.7 - The FM car drive must be familiar with the airport procedures, have their lights on at all times, have a minimum ATC rating of C1, and adhere to the same Rules and Regulations for ATC procedures, where applicable.

11.8 - The call sign of the FM car shall be the ICAO of the airport and FMx, for example:  Brussels, EBBRFM1 . . . if a second one EBBRFM2, and so on.

11.9 - Other land type vehicles or water craft, e.g boats, ships, and etc, are prohibited.

Joonas Kapanen
Offline Offline

Posts: 1253
Date Registered: 07.01.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #354 on: 22.12.09, 20:30 »

joojoo muttaku se tarvii jonku koulutuksenki... C1

Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #355 on: 22.12.09, 20:32 »

joojoo muttaku se tarvii jonku koulutuksenki... C1

Ei muuta koulutusta kun ADC ratingin.. Tongue

Joonas Kapanen
Offline Offline

Posts: 1253
Date Registered: 07.01.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #356 on: 22.12.09, 20:36 »

Ei muuta koulutusta kun ADC ratingin.. Tongue
vai ATC?

Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #357 on: 22.12.09, 20:44 »

vai ATC?

ADC= AeroDomeController Tongue ent. C1, eli normi ATC koulutus + tuo rating.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #358 on: 01.01.10, 14:39 »

Saako muuten jotenkin säädettyä niin että tuo IvAp ei vie reunanpehmennyksiä pois kun se on näkyvissä? Todella ärsyttävää meinaan... enkä viitsi aina rämpätä tuota näkyviin/pois koska siinä on melkonen riski että simu sekoaa....

En täysin muista, mutta...

Minulla oli samaa ongelmaa SB:n (squawk box) kanssa. Oletan, että myös sinulla on Geforce näytönohjaimena. Mikään muu ei auttanut, kuin vaihtaa näyttiksen ajurit niin vanhoihin (163.XXX muistaakseni), että nHancer ohjelma suostui toimimaan Geforcen ajureiden kanssa. Sitten piti poistaa nHancerista, sen FS2004 default asetukset (delete). Tehdä tämän jälkeen uudet asetukset (fs9.exe). Sitten säätää nHancerilla asetukset kuntoon Shocked

Hiukka hankalaa, sanoisin thmbdn

[ attachment removed / expired ]

T: Mika


« Last Edit: 01.01.10, 14:46 by Mika Virolainen »

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #359 on: 01.01.10, 21:07 »

Itekkin vasta tänään latailin tuon nHancerin. Juu, näyttikset on mallia GTX295.

Tuolla nHancerin sivuilla ainakin sanottiin näin: Note: This version requires a GeForce driver 182 or later!, eli ei tarvitse mitään vanhoja ajureita? Minulla on tällä hetkellä uusimmat eli 195.62... niin ja simu on edelleen FSX Cool
Pages: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 59 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1