FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.09.19, 08:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 61 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 167601 times)
Osku Leskinen
Online Online

Posts: 3941
Date Registered: 08.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #420 on: 24.01.10, 20:19 »

Nykyisin ainakin FSX IvAp "tappaa, haamu yhteyden" meikäläisellä, jos tuollainen on.. Lähinnä ATC:nä tulee noita nykyisin.. Oli tuon FS9 IvAp:in kanssa noita ongelmia juurkin Roll Eyes
Tappaa FS9kin, mutta jos vahingossa kirjautuu sisään eri servulle, niin silloin ei.

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14539
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #421 on: 24.01.10, 21:24 »

Muistutetaan nyt siitä UNICOMin käytöstä. Oli sellaset tilanteet päällä taas tossa HEL-AGP-HEL legillä. Lähtiessä oli 04R käytössä, ilmoitin unicommilla että "Lineup and takeoff rwy 04R", ja samalla hetkellä tuli ND:lle näkyviin toinen kone 1600ft korkeudella, lähestymässä samaa kiitotietä. No pistin jarrut pohjaan ja ilmoitin perään "...after landing aircraft". Sitten vasta tajusi tuo Lufthansa ilmoittaa "loc rwy 04R" Roll Eyes Meinasin näpäyttää että "thanks for information" mutta en viittinyt... Taisi olla Nico Laine vielä perässä, hyvä ettei persiiseen ajanut kun tein äkkijarrutuksen Grin

Sitten vielä nyt tullessa, olin ilmoitellut unicommille varmaan viimeiset 15min (T/D:ltä asti) meneväni rwy 22L (tuulet oli 240/01, vaihtui kuitenkin VRB/01). No kuitenkin sinne oli pakko vääntää jonkun (FIN090 tjsp) 04Leftille samaan aikaan. Onneksi tajusi edes leftille mennä ettei samalle radalle. Sitten oli joku myös lähdössä ja "taxi to hp rwy 04r". Hätäili vielä että "YOU 2 FIN ARE GOING TO CRASH" kun katsoi että molemmat tulee eri suunnista.

No jokatapauksessa, vaikka ei viitsitä mitään ilmoitella sinne unicomille niin voi varmaan seurata kuitenkin mitä tapahtuu... vaikka käytännössä sama noilla tuulilla mille laskeutuu mutta vois kaikki tulla edes samoille eikä niin että jokainen tulee/lähtee eri kiitotieltä...

Nojoo, ei muistella hyvällä... eiku...
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #422 on: 25.01.10, 05:42 »

Unicomhan kantaa vain 100nm päähän, eli jos sieltä TOD:lta huutelet baanaa ja toinen kone myös TOD:llaan, niin ei varmasti välity kummallekaan toisen informaatio... Ensimmäisessä olisi helposti riittänyt porrastus lentoonlähtöön, jos olisit kaiken nopeasti tehnyt. Wink


"When we left earth it changed our world"
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14539
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #423 on: 25.01.10, 08:57 »

Unicomhan kantaa vain 100nm päähän, eli jos sieltä TOD:lta huutelet baanaa ja toinen kone myös TOD:llaan, niin ei varmasti välity kummallekaan toisen informaatio... Ensimmäisessä olisi helposti riittänyt porrastus lentoonlähtöön, jos olisit kaiken nopeasti tehnyt. Wink
Ilmoittelin kyllä melkeen joka viestissä tuon kiitotien juuri sen takia että tuo toinenkin olisi tajunnut tulla sinne samalle mutta... Ja ei varmasti ole INTORin ja PEXENin välillä 100nm...

Nojoo ehkä ois riittäny mutta en viittiny eteen mennä suotta Grin
Osku Leskinen
Online Online

Posts: 3941
Date Registered: 08.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #424 on: 27.01.10, 18:21 »

Voiskos/aiotaanko näille ivao.fi sivun lentotiedoille tehdä jotain? Se on jo pitkän aikaa valittanut tällaista:

Code:
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/userhome/gatools/sites/gatools.kapsi.fi/www/remote-projects/ivaofi/flightdetails.php on line 382
ja noi lentotiedot näkyy(=ei näy) tällai:

Code:
From
- ( nm)
ETD
02:00 UTC
To
- ( nm)
ETA
02:00 UTC
PIC
()
Aircraft
/ ( , )

Eli näistä: http://gatools.kapsi.fi/remote-projects/ivaofi/flightdetails.php?callsign=ZZZXXX on kyse siis.

Timo Poikela
Offline Offline

Posts: 698
Date Registered: 08.10.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #425 on: 01.02.10, 09:58 »


Voiko netissä IFR-reittilennolla käyttää ilmailukielenä Suomea?

terv,
Timppa

Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #426 on: 01.02.10, 10:02 »

Voiko netissä IFR-reittilennolla käyttää ilmailukielenä Suomea?

terv,
Timppa

Suomessa voi, mutta ulkomailla tietysti harva enää osaa suomea, joten silloin mennään englannilla tai paikallisella kielellä.

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14539
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #427 on: 01.02.10, 12:39 »

Hmm, Teemu Ilmakangas Bostonin tornissa? Onkohan kyseinen kaveri foorumilta? Saako IVAO:ssa mennä noin vaan torniin ilman mitään kelppareita missään päin maailmaa?
Niko Pursiainen
Offline Offline

Posts: 2169
Date Registered: 01.11.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #428 on: 01.02.10, 12:51 »

Hmm, Teemu Ilmakangas Bostonin tornissa? Onkohan kyseinen kaveri foorumilta? Saako IVAO:ssa mennä noin vaan torniin ilman mitään kelppareita missään päin maailmaa?

Divisioonakohtaista. Osa divisioonista rajoittaa enemmän ja vaatii tarkemmat koulutukset, osalla on vapaampaa. Divisioonattomissa maissa ainoa vaatimus on, että "osaa peruslennonjohtamisen ja paikalliset menetelmät" (tosin, kun ei ole divisioonaa, valvominen ei ole kenenkään vastuulla. FRA:t on jossain päin käytössä, mutta paikallismenetelmien osaamista se ei kerro). Mutta vaikka henkilö onkin tällä hetkellä Suomen divisoonan jäsen, hänellä voi hyvinkin olla koulutus ja lennonjohtokelpuutukset ulkomaille.
justus
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #429 on: 21.02.10, 15:21 »

miten tulisi merkata ivao lentosuunnitelmaan lentoyhtiö mitä ei sieltä löydy. tässä tapauksessa FEDEX ?
Kosti Hokkanen
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 05.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #430 on: 21.02.10, 15:40 »

Kutsutunnukseen normaali kutsutunnus (esim. kun lennän FlyEuropen lentoa: FLE121) ja other informationiin CALLSIGN/yhtiön kutsutunnus (FLE121=CALLSIGN/FLYEUROPE).

Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #431 on: 21.02.10, 15:52 »

miten tulisi merkata ivao lentosuunnitelmaan lentoyhtiö mitä ei sieltä löydy. tässä tapauksessa FEDEX ?

Fedex kyllä löytyy sieltä, ainakin itselläni Tongue Oisko ollut FDX...

Ja pelkkä CALL/FEDEX riittää Wink

Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #432 on: 21.02.10, 15:54 »

miten tulisi merkata ivao lentosuunnitelmaan lentoyhtiö mitä ei sieltä löydy. tässä tapauksessa FEDEX ?
Fedexin ICAO koodi on FDX  Smiley

Ilkka

EDIT: Ja Ville kerkes ekana

Niko Pursiainen
Offline Offline

Posts: 2169
Date Registered: 01.11.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #433 on: 21.02.10, 15:56 »

Ja pelkkä CALL/FEDEX riittää Wink

Ei vaan "RMK/CALLSIGN FEDEX". Wink
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #434 on: 21.02.10, 17:03 »

Ei vaan "RMK/CALLSIGN FEDEX". Wink

No kaikki tajuavat "CALL", siksi laitoinkin, että "riittää" jos haluaa virallisesti niin käyttää tuota Grin

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3072
Date Registered: 12.01.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #435 on: 21.02.10, 18:46 »

Ei vaan "RMK/CALLSIGN FEDEX". Wink
Tuolla varmaan niin kauheaa merkitystä ole. Ite ainaki oon käyttäny CALL/kutsutunnus, eikä kukaan oo valittanu.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA PRG BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Niko Pursiainen
Offline Offline

Posts: 2169
Date Registered: 01.11.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #436 on: 21.02.10, 19:42 »

Tuolla varmaan niin kauheaa merkitystä ole. Ite ainaki oon käyttäny CALL/kutsutunnus, eikä kukaan oo valittanu.

Sellaista indikaattoria lentosuunnitelman other information -kohtaan ei ole kuin CALL/ - kaikki tieto joka ei sovi muiden indikaattorien yhteyteen merkataan RMK/:n jälkeen. Varmastihan tuon lennonjohtaja ymmärtää, mutta hyvä on opetella täyttämään lentosuunnitelma oikein. Joskus tulee vastaan sellaisiakin merkintöjä joista ei ota yhtään mitään selvää. Ja miksei täyttäisi oikein, kun kerran tietää kuinka se kuuluu tehdä? Wink
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3072
Date Registered: 12.01.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #437 on: 22.02.10, 07:28 »

Ja miksei täyttäisi oikein, kun kerran tietää kuinka se kuuluu tehdä? Wink
Enhän minä ennen tiennyt vaan nytpä tiedän. Niin että jatkossa täytyy sitten laitella noin Smiley

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA PRG BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Iiro Helminen
Offline Offline

Posts: 965
Date Registered: 04.02.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #438 on: 08.03.10, 15:29 »

Tässä olis näitä alottelia kysymyksiä

1) Kummasta verkosta kannataisi alottaa VATSIM vai IVAO? Huh

2)Ja sitte lennonnumeroista: jos esim joku Vfinnillä lentää keikkaa Teneriffalle numerolla AY2615,
eikös ne lennot ole aikataulutettuja? eli pitäköö keksiä joku uusi numero päästä jos halajaa lentää samaan paikkaan?


ASUS Z370 PLUS || Core i5 8600K @4,2Ghz || HyperX 2666Mhz 16Gb || ASUS GTX1070 8Gb || Corsair TX650 V2 || Corsair H100i v2|| 360Gb SSD || 1,5 Tb HDD || FD Define R4
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4431
Date Registered: 19.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #439 on: 08.03.10, 16:23 »

Tässä olis näitä alottelia kysymyksiä

1) Kummasta verkosta kannataisi alottaa VATSIM vai IVAO? Huh

2)Ja sitte lennonnumeroista: jos esim joku Vfinnillä lentää keikkaa Teneriffalle numerolla AY2615,
eikös ne lennot ole aikataulutettuja? eli pitäköö keksiä joku uusi numero päästä jos halajaa lentää samaan paikkaan?



1. Itsehän tietysti suosittelen IVAOta mutta mikä estää koklaamasta sitä Vatsimiä  Grin

2. Kyllähän nuo virtuaaliyhtiöiden lennot yleensä perustuvat todellisiin aikatauluihin. Samalla lennonnumerolla ei voi lentää, täytyy keksiä joku toinen. Ei ole iso vaiva.
Pages: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 61 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1