FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 08:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 59 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 117167 times)
Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #540 on: 02.11.10, 06:12 »

Hävittäjällä kyllä mutta ei Finnairin tunnuksilla lentävällä koneella eli jonkunmoista time accelerationia päällä tuolloin Wink

jari
Varmasti, mutta antamasi tiedot eivät osoita, että kyseessä olisi Finnairin(tai jonkun muun matkustajakoneen) lentoajat. Wink

Ilkka

Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #541 on: 02.11.10, 07:37 »

Varmasti, mutta antamasi tiedot eivät osoita, että kyseessä olisi Finnairin(tai jonkun muun matkustajakoneen) lentoajat. Wink

Ilkka

Hyvä havainto. Näin pitikin olla.

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Aki Kettunen
Offline Offline

Posts: 2612
Date Registered: 23.09.01

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #542 on: 02.11.10, 07:47 »

Kyseessä on Blue1:n B717, kipparin nimi ei oo tallentunut järjestelmään tällä hetkellä

Code:
postime (lmt)            lat           lon           alt       gs      course      onground
2010-10-27 20:25:24      67.57770      24.94680      5078      241      167        0
2010-10-27 20:26:04      67.54350      24.97570      6151      245      167        0
2010-10-27 20:27:05      67.47720      25.03000      8154      258      160        0
2010-10-27 20:28:03      67.40680      25.09210      10170     276      160        0
2010-10-27 20:29:14      67.33280      25.15820      12175     287      160        0
2010-10-27 20:30:05      67.26660      25.21680      13917     294      160        0
2010-10-27 20:31:15      67.03600      25.41870      18968     378      160        0
2010-10-27 20:35:14      65.23580      25.44060      28987     414      183        0
2010-10-27 20:40:04      63.18540      24.42020      29075     439      200        0
2010-10-27 20:45:15      61.39650      23.57780      26231     404      187        0
2010-10-27 20:50:35      60.56690      23.60900      10085     286      181        0
2010-10-27 20:54:16      60.46080      24.05370      10026     291       75        0
2010-10-27 20:55:03      60.47960      24.19780      9687      290       75        0
2010-10-27 20:56:05      60.50000      24.35420      7765      258       75        0
2010-10-27 20:57:33      60.52520      24.54490      5262      245       75        0
2010-10-27 20:58:14      60.53540      24.62460      4154      241       83        0
2010-10-27 20:59:03      60.51590      24.75480      2263      208      115        0
2010-10-27 21:00:06      60.48290      24.81170      2026      178      161        0
2010-10-27 21:01:04      60.43330      24.85700      2008      172      153        0
2010-10-27 21:02:04      60.39750      24.89570      1702      155      155        0
2010-10-27 21:03:15      60.36290      24.93070      928       133      154        0
2010-10-27 21:04:20      60.32840      24.96660      239       108      152        0
2010-10-27 21:05:05      60.31770      24.97730      175       9        166        1

Kaikki mitä tapahtuu jää ylös Wink

Arttu Heinonen
Online Online

Posts: 640
Date Registered: 24.01.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #543 on: 02.11.10, 09:27 »

Kyseessä on Blue1:n B717, kipparin nimi ei oo tallentunut järjestelmään tällä hetkellä

Kaikki mitä tapahtuu jää ylös Wink

Tallentuikos kys. lentäjän ivao/vatsim tunnus, sen kautta saisi pilotin nimen?
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #544 on: 02.11.10, 09:43 »

Tallentuikos kys. lentäjän ivao/vatsim tunnus, sen kautta saisi pilotin nimen?

Jos oikein ymmärsin jälkikäteen asian niin hän oli siirtynyt Vatsimin puolelta Ivaoon ja kuuleman mukaan Vatsimissa voi vetää

esim 4X -nopeutuksella jos ollaan ns Unicom-alueella, ilman aluejohtoa siis. (Ivaon säännöt/määräykset  olivat siis epäselvät.)

Tämän seikan todenperäisyydestä en tiedä mitään.

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #545 on: 21.11.10, 10:56 »

Kysytäämpä kysymys koskien reittilentoa. Jos lentää koneella josta löytyy navigointilaitteisto joka ei sisällä GPS:ää tai esim.FMC:tä. Löytyy siis vain perinteiset VOR, DME ja ADF.

Reittisuunnituskartoista saa toki katsottua tarvittavat radiaalit ja etäisyydet pisteille, mutta riippuen kartoista mitä käyttää niin tarkkuuteen tulee heittoja. Esimerkiksi verraten navigraphin karttaa (valmiit radiaalit) ja Suomen AIP:n karttaa (tarvitsee muuttaa tosisuunta magneettiseksi), noihin karttoihin mahtuu 3 asteen heittoja radiaaleissa. Suurimman osan kartoista löytyvistä reiteistä kuitenkin pystyy lentämään mainitsemallani laitteistolla, mutta onko suotavaa?

Kysymyksenä siis miten ja mitä reittejä tuollaisen laitteiston omaavalla koneella tulisi lentää? Lentää kartoista löytyviä vai sitten VORilta VORille? Mikä on vaadittava tarkkuus reitillä lentäessä?

Tosin nythän nuo AIP:n kartat on muuttunut siihen että VOReja ei ole, mutta on siellä kuitenkin niitä VOReja vastaavat pisteet.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #546 on: 21.11.10, 13:01 »

Jos oikein ymmärsin jälkikäteen asian niin hän oli siirtynyt Vatsimin puolelta Ivaoon ja kuuleman mukaan Vatsimissa voi vetää

esim 4X -nopeutuksella jos ollaan ns Unicom-alueella, ilman aluejohtoa siis. (Ivaon säännöt/määräykset  olivat siis epäselvät.)

Tämän seikan todenperäisyydestä en tiedä mitään.

jari

Pistä privaattiviestillä lentäjän nimi, niin ruvetaan tarvittaviin toimiin.

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3328
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #547 on: 24.11.10, 13:17 »

Mien toimitaan, jos mikrofoni rikkoutuu matkan aikana (Ivao)? Koneena 757, joten datalinkki löytyy. Tänään tosiaan hajosi, ja Bremen radar raportoi "unreadable", ja hommaa jatkettiin sitten textillä. Kerran lähestyessäni helsinkiä, kysyi lennonjohtaja eräältä lentäjältä usean kutsun jälkeen tyyliin: Flight.XXX do you have a radiofailure, if you have, press "ident". Ja olihan siellä...

Miksi tällöin asiaa ei hoidettu textillä? Onko niin, että jos koneen varustuksiin ei kuulu datalinkkiä, niin ei saa tekstiäkään käyttää? Vai mistä tällainen tilanne syntyy? Itse olen joskus LJ:n pyynnöstä käyttänyt textiä, koska LJ:llä ei voicea ole ollut.

Eli: Eihän minun tänään helsinkiä lähestyessä olisi tarvinnut laittaa koodiksi 7600? Vaan homma olisi hoidettu textillä. LJ:tä ei ollut, joten koodilla 5111 tultiin.

T: Mika

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3328
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #548 on: 24.11.10, 13:32 »

Ok,kiitos! Kyseinen tapaus sattui kuukauden sisällä (EFES_CTR). Konetta johdettiin ainakin kymmenisen minuuttia juurikin kysymällä: Pääsetkö palaamaan Rovaniemelle? paina kaksikertaa ident, vai jatkatko ivaloon?, paina yksikerta ident Olisiko vielä laskulupakin mennyt noin? Nyt en tarkkaan muista, ja kielenä englanti.

T: Mika

Edit: Jäin tapausta hieman ihmettelemään... Grin

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3328
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #549 on: 24.11.10, 13:35 »

Simussa ei yhtäkään datalinkkiä ole, siitä on ihan hyvä lähteä Grin

Miksi se sitten "pitää" kirjata koneen varustukseen RMK -osiossa (tosin mulla ei kyllä ole).

Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #550 on: 24.11.10, 14:32 »

eikös tän pitäny olla "as real as it gets"...?  Roll Eyes

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3328
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #551 on: 24.11.10, 16:02 »

Siinä (kuten 99% muistakin remarkeista) kopioidaan vaan niitä, mitä oikeakin yhtiö/kone käyttää.

Joo, näinhän se taitaa olla.

T: Mika

Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #552 on: 24.11.10, 17:17 »

Mikäli radioyhteys pelaa vain maasta lentokoneeseen, käytetään squawk identia lähinnä sanomien kuittaukseen. Tällä tavalla radio-ongelmista kärsivää konetta pystytään vielä jollakin tasolla johtamaan. Lj:n tulee tällöin sanoa sanottavansa kahdesti väärinymmärrysten välttämiseksi, koska tärkeä readback on ymmärrettävästi poissa laskuista. Squwak identin tuplapainallus kuulostaa tosin näin äkkiseltään hieman omituiselta, millä tavalla lj erottaa tuplapainalluksen yksittäisestä?

Radio failuresta kärsivän lentokoneenhan tulee jatkaa aikanaan lentosuunnitelman mukaan. Näin tiedetään tyhjentää sen reittiä muista koneista. Koneen status muuttuu myöskin N-RVSM.

Verkossa lennettäessä teksti tietenkin käyttökelpoinen (pakollinenkin?) vaihtoehto vastaavissa tilanteissa.
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4419
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #553 on: 15.04.11, 15:27 »

Miten on purjekoneella lento Ivaossa?
Tai siis saako esim. FSX:ssä ottaa hinauskoneen taivaalle ja entä laskut kun ei pääse rullaamaan.

Ja sitten miten saisi pois tuollaisen ongelman kun IvAp hyppii vähän väliä offline -tilaan?
« Last Edit: 18.04.11, 15:10 by Patrick Ojanen »
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #554 on: 07.05.11, 16:08 »

Onkohan IVAO:ssa jotain hässäkkää tällä hetkellä? Vikaa verkossa tjsp?
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #555 on: 07.05.11, 16:18 »

Onkohan IVAO:ssa jotain hässäkkää tällä hetkellä? Vikaa verkossa tjsp?

Kyllä, jotain servu ongelmaa  thmbdn

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #556 on: 07.05.11, 16:34 »

Kyllä, jotain servu ongelmaa  thmbdn
Tuntuu olevan kun ei lennonjohtajia näy/kuulu, vain liikenne näkyy.... thmbdn Servinfo tai Ivaekaan ei näytä mitään...

Tais siellä olla joku eventtikin käynnissä... ihmettelinkin kun oli paljon trafiikkia... Grin Hölmönä sitten rullailin unicomilla kun ei mistään nähnyt että johtoa oli paikalla... EFHK_GND ilmoitti olemassaolostaan privalla ja samalla tokaisi että "johtoa on deliverystä centteriin mutta jos unicomilla tahtoo niin mikäjottei..." Embarrassed Grin
« Last Edit: 07.05.11, 16:42 by Petri Koivisto »
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #557 on: 07.05.11, 16:48 »

Tuntuu olevan kun ei lennonjohtajia näy/kuulu, vain liikenne näkyy.... thmbdn Servinfo tai Ivaekaan ei näytä mitään...

Tais siellä olla joku eventtikin käynnissä... ihmettelinkin kun oli paljon trafiikkia... Grin Hölmönä sitten rullailin unicomilla kun ei mistään nähnyt että johtoa oli paikalla... EFHK_GND ilmoitti olemassaolostaan privalla ja samalla tokaisi että "johtoa on deliverystä centteriin mutta jos unicomilla tahtoo niin mikäjottei..." Embarrassed Grin

Jees, servereistä toimii (kunnolla) ainoastaan EU3  Undecided

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #558 on: 07.05.11, 16:51 »

Jees, servereistä toimii (kunnolla) ainoastaan EU3  Undecided
Servinfossa näkyy ainoastaan ne jotka ovat EU8:lla... Huh
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #559 on: 07.05.11, 17:20 »

Servinfossa näkyy ainoastaan ne jotka ovat EU8:lla... Huh
Nyt pitäisi toimia:
Quote from: Unicom
IVAO-LAD>[ALL]Hi, sorry for inconveniences. All servers active now.

Edit:
Quote from: Unicom
Weather server became available in the network, weather will be transmitted during the next minutes

Ei toimi IVAE ei toimi  Roll Eyes
« Last Edit: 07.05.11, 17:46 by Teemu Kokkonen »

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Pages: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 59 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1