FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.11.17, 19:01

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123419 times)
Antton Rintala
Offline Offline

Posts: 2695
Date Registered: 14.12.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #60 on: 13.10.08, 15:02 »

Onko tuo unicom taajuus sama joka maassa vai vaihteleeko se?
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #61 on: 13.10.08, 15:03 »

Onko tuo unicom taajuus sama joka maassa vai vaihteleeko se?
Sama 122.800 aina

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #62 on: 16.10.08, 13:38 »

Jos LJ antaa hänen ilmatilaansa lennettäessä squawk koodin XXXX, onko se vaihdettava normaaliin 2000:aan, kun / jos siirtyy lentämään unicommiin esimerkiksi ilmatilasta ulos lennettäessä tai johtajan sulkiessa?
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #63 on: 16.10.08, 13:58 »

Jos LJ antaa hänen ilmatilaansa lennettäessä squawk koodin XXXX, onko se vaihdettava normaaliin 2000:aan, kun / jos siirtyy lentämään unicommiin esimerkiksi ilmatilasta ulos lennettäessä tai johtajan sulkiessa?

Ei.

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #64 on: 16.10.08, 14:07 »

Mikäli kyse on VFR-lennosta ja poistut valvotusta ilmatilasta käskyttää lennonjohtaja tavallisesti koodaamaan 2000. Oma-alotteisesti tätä ei pidä tehdä.
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #65 on: 16.10.08, 16:21 »

Mikäli kyse on VFR-lennosta ja poistut valvotusta ilmatilasta käskyttää lennonjohtaja tavallisesti koodaamaan 2000. Oma-alotteisesti tätä ei pidä tehdä.

Aivan. Suomen sisällähän VFR-koodi on 2000, joka kyllä oma-aloitteisesti VFR-lennolle lähdettäessä rustataan radioon. Eikä yleensä VFR-lennossa vaihdeta koodia 2000 pois VFR:rrässä ellei ole erityis-VFR (VFR to IFR tms.) jolloin LJ käskee IFR:ssä koodaamaan jotain muuta koodia nähdäkseen koneen oikein tutkalla.

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #66 on: 17.10.08, 20:51 »

Aivan. Suomen sisällähän VFR-koodi on 2000, joka kyllä oma-aloitteisesti VFR-lennolle lähdettäessä rustataan radioon. Eikä yleensä VFR-lennossa vaihdeta koodia 2000 pois VFR:rrässä ellei ole erityis-VFR (VFR to IFR tms.) jolloin LJ käskee IFR:ssä koodaamaan jotain muuta koodia nähdäkseen koneen oikein tutkalla.
Juurikin näin, mutta esim. Helsingin TMA:lle ihan perus-VFR:ää lentäville koneille annetaan monesti uusi koodi sen identifioimiseksi. Sitä vastoin sen poistuessa TMA:lta käskytetään muuttamaan tuo uusi, väliaikainen koodi takaisin VFR-koodiin 2000. 
Pinkkari
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #67 on: 19.10.08, 14:52 »

Pari kysymystä TMA alueista VFR lennoilla.

1. Mistä tietää milloin lentää esim Helsingin TMA alueelle? Itselle ei ainakaan ole tullut eteen karttaa, jossa näkisi nuo rajat tarkemmin. VAC kartoissahan ne jäävät kartan ulkopuolelle.

2. Kun lentää Helsingin TMA:lle esim. idästä, korkeudella 3000 jalkaa, ilmoitetaanko silloin  "Pyydetään TMA-alueelle 3000 jalkaan"? Vai pelkkä "TMA sisään"? Pitääkö ilmoittaa muita tietoja?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #68 on: 19.10.08, 14:53 »

Mm. EFHKn TMA-kartassa näkee TMA-alueen rajan paikan radiaalin ja etäisyyden perusteella HEL-VORlle, en sitten tiedä, miten homma tapahtuu jos lentää lähialueelta ulos jostain muusta pisteestä, kuin em. RNAV-fixistä joka on tuolla etäisyydellä/radiaalilla VORsta.
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #69 on: 19.10.08, 15:24 »

Kannattaa ostaa VFR-kartta/karttoja. Niitä on saatavilla mm. Ilmailuliiton SIL-Shopista 15 euron hintaan. http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=155. Forumin Osta&myy-osion kautta voi myöskin selvitellä, mikäli jollakin sattuisi olemaan varastossa ylimääräisiä karttoja. Virtuaali-ilmailukäytössä karttojen ei tarvitse olla aivan uunituoreita, ja radikaalit muutokset niihin voi merkitä itse.

Mikäli aiot mennä TMA:lle, on sinun pyydettävä siihen etukäteen lupa. Pyynnön yhteydessä on hyvä esittää korkeustoivomus.

"Helsingin tutka, OH-XXX."
"OXX, tutka. Kerro."
"OXX, Nokan kohdalla 1300 jalkaa. Sopisiko TMA:lle (/lähestymisalueelle) 3000 jalkaa tai alle?"

(Tässä vaiheessa lj voi käskeä uuden transponderikoodin VFR-2000:n tilalle
"OXX, koodaa 3315."
"3315, OXX.")

"OXX, tutkayhteys. Selvä TMA:lle 3000 jalkaa tai alle, 1011."
"Selvä TMA:lle 3000 tai alle, 1011, OXX."
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #70 on: 19.10.08, 15:29 »

Mm. EFHKn TMA-kartassa näkee TMA-alueen rajan paikan radiaalin ja etäisyyden perusteella HEL-VORlle, en sitten tiedä, miten homma tapahtuu jos lentää lähialueelta ulos jostain muusta pisteestä, kuin em. RNAV-fixistä joka on tuolla etäisyydellä/radiaalilla VORsta.

Kuten sanottu, TMA:n sivu- ja korkeusrajat näkyvät mm. VFR-suunnistuskartoissa. Maamerkkien perusteella pitäisi suunnistaa ja tietää missä on, mutta tukena voi tietysti käyttää kaikkia apuvälineitä mitä koneestä löytyy, kuten VOR/DME tai GPS. Verkkolennoilla suositeltavaa.

TMA:lle tultaessa hyvissä ajoin, eli kymmenen minuuttia ennen saapumista pitäisi kysellä lupaa sinne mennä ja toivottu korkeus. Lupa sitten saadaan tietyin ehdoin tahi ei. En tiedä onko se kymmenen minuuttia vatsimissä nyt niin justiinsa. Tietysti tuossa Jaakon mainitsemassa tapauksessa kun tullaan alapuolelta, tilanne on vähän eri, mutta saattaa todellisuudessa "kiusata" tutkalennonjohtajaa varsinkin jos on kiireitä.

TMA-rajalle tultaessa ilmoitus saapumisesta pyydettäessä, eli juuri esimerkiksi "TMA sisään". Useimmiten pyydetäänkin jos ei keskustella tutkalennonjohtajan kanssa, eli menetelmäkentillä. Muutoin yleensä annetaan koodi ja lennon etenemistä seurataan tutkalla.
Pinkkari
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #71 on: 19.10.08, 15:37 »

No mitenkäs poistuttaessa alueelta, laitetaanko omatoimisesti transponderi takaisin 2000:n vai käskeekö lennonjohtaja sen laittamaan?
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #72 on: 19.10.08, 15:40 »

No mitenkäs poistuttaessa alueelta, laitetaanko omatoimisesti transponderi takaisin 2000:n vai käskeekö lennonjohtaja sen laittamaan?
Lennonjohtaja luultavasti sanoo "OBC, poistut ilmatilastani koodaa VFR, morjens"


"When we left earth it changed our world"
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #73 on: 19.10.08, 15:44 »

No mitenkäs poistuttaessa alueelta, laitetaanko omatoimisesti transponderi takaisin 2000:n vai käskeekö lennonjohtaja sen laittamaan?
Käskee. Omatoimisesti ei pidä tällaista tehdä. Mikäli lennonjohtaja ei tunnu millään tavoin huomioivan poistumistasi TMA:lta, on hyvä herätellä: "OXX, TMA ulos." "OXX, koodaa 2000. Moro." "2000, OXX. Morjes." Menetelmäkentillä kuuluu tosin normaaliin toimintaan, että lennonjohtaja käskee sinua ilmoittamaan sekä TMA sisään, että TMA ulos, kuten Kimmo tuossa aiemmin jo kertoikin. Tutkastahan hän ei sitä voi/saa todeta.  
« Last Edit: 19.10.08, 15:48 by Jaakko Rissanen »
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #74 on: 19.10.08, 15:46 »

Käskee. Omatoimisesti ei pidä tällaista tehdä. Mikäli lennonjohtaja ei tunnu millään tavoin huomioivan poistumistasi TMA:lta, on hyvä herätellä: "OXX, TMA ulos." "OXX, koodaa 2000. Moro." "2000, OXX. Morjes." 
Radioliikenteessä ei käytetä fraasia "koodaa 2000" vaan "koodaa VFR."  Wink


"When we left earth it changed our world"
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #75 on: 19.10.08, 15:49 »

Radioliikenteessä ei käytetä fraasia "koodaa 2000" vaan "koodaa VFR."  Wink
Virallisesti kenties näin, mutta käytännössä...
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #76 on: 10.11.08, 19:49 »

Pitääkö AI-liikenne laittaa pois päältä kun lähtee verkkoon lentämään, vai meneekö se automaattisesti pois päältä?

Jos jotain väliä niin verkkona IVAO ja simuna FSX.
Niko Pursiainen
Offline Offline

Posts: 2169
Date Registered: 01.11.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #77 on: 10.11.08, 19:52 »

Pitääkö AI-liikenne laittaa pois päältä kun lähtee verkkoon lentämään, vai meneekö se automaattisesti pois päältä?

Jos jotain väliä niin verkkona IVAO ja simuna FSX.

Menee automaattisesti. Smiley
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #78 on: 13.11.08, 15:10 »

Laitan nyt vaikka tähän.

Miten ihmeessä IVAO Finland näyttää, että Suomessa ei ole lennonjohtoa eikä lentäjiä, vaikka IVAE näyttää miehitettynä olevan EFES, HK_TWR ja HK_APP ja lentojakin HK:lta lähdössä 2?
Arttu Vattulainen
Offline Offline

Posts: 1340
Date Registered: 09.09.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #79 on: 13.11.08, 15:25 »

Laitan nyt vaikka tähän.

Miten ihmeessä IVAO Finland näyttää, että Suomessa ei ole lennonjohtoa eikä lentäjiä, vaikka IVAE näyttää miehitettynä olevan EFES, HK_TWR ja HK_APP ja lentojakin HK:lta lähdössä 2?

Joo, tuo sivu näyttää välillä vähän bugailevan, mutta sillon tällöin se näyttää jopa ihan oikeinkin.  Smiley Akii....

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1