FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 20:38

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123661 times)
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #640 on: 30.11.11, 15:41 »

Reittipisteistäkin saa sen määriteltyä, esim FSBuild:n avulla. Piste X --> FIR/UIR X. Eli esimerkiksi tullesasi Helsinkiin päin, navlogissa reittipisteenä ALAMI, joka on myös samalla ESAA- ja EFIN FIR:n rajalla... Siitä sitten voipi huomata, että ottaa EFES_CTR (Tampereen alue) yhteyttä ennen tuota ALAMI-pistettä.

Olipas oudosti selitetty  Huh

Quote
Ivae on tuttu. Ne siis näkee joistain kartoista? Ivaesta niitä ei kyllä kovin tarkasti saa?

Päivität sen IVAE:n ja FIR:n päällä näkyy "rajattu alue", eli ATC on paikalla. Näin tiedät oman sijaintisi perusteella, mihin ATC-positioon otat yhteyttä.

Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #641 on: 30.11.11, 15:45 »

Reittipisteistäkin saa sen määriteltyä, esim FSBuild:n avulla. Piste X --> FIR/UIR X. Eli esimerkiksi tullesasi Helsinkiin päin, navlogissa reittipisteenä ALAMI, joka on myös samalla ESAA- ja EFIN FIR:n rajalla... Siitä sitten voipi huomata, että ottaa EFES_CTR (Tampereen alue) yhteyttä ennen tuota ALAMI-pistettä.
Päivität sen IVAE:n ja FIR:n päällä näkyy "rajattu alue", eli ATC on paikalla. Näin tiedät oman sijaintisi perusteella, mihin ATC-positioon otat yhteyttä.
Siis siinä tapauksessa, että on toisella koneella Ivae auki.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #642 on: 30.11.11, 16:48 »

Reittipisteistäkin saa sen määriteltyä, esim FSBuild:n avulla. Piste X --> FIR/UIR X. Eli esimerkiksi tullesasi Helsinkiin päin, navlogissa reittipisteenä ALAMI, joka on myös samalla ESAA- ja EFIN FIR:n rajalla... Siitä sitten voipi huomata, että ottaa EFES_CTR (Tampereen alue) yhteyttä ennen tuota ALAMI-pistettä.

Olipas oudosti selitetty  Huh

...
Jep, mutta esimerkiksi Saksassa missä yksi fir on jaettu useampaan eri yksikköön tämä homma ei päde koska pisteet eivät ole yksiköiden rajalla. Silloin paras tapa lienee tuo Dolomynumin/Ivaen vahtaaminen tai "pahimmassa" tilanteessa odottaa vain sitä forcea johtajalta.
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #643 on: 30.11.11, 17:20 »

Jep, mutta esimerkiksi Saksassa missä yksi fir on jaettu useampaan eri yksikköön tämä homma ei päde koska pisteet eivät ole yksiköiden rajalla. Silloin paras tapa lienee tuo Dolomynumin/Ivaen vahtaaminen tai "pahimmassa" tilanteessa odottaa vain sitä forcea johtajalta.

Niin, no tarkoitin nyt lähinnä yleisesti ottaen tuo taktiikkaa. Ainahan sitä voi vahdata IvAe:sta edistymistä, mutta tuo oli yksi vaihtoehtoinen tapa, poikkeusta lukuunottamatta Wink

Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #644 on: 02.12.11, 01:03 »

Pari perustavanlaatuista tyhmää kysymystä:

1. Miten tietää missä vaiheessa pitää ottaa lähestymislennonjohtoon/torniin/aluelennonjohtoon yhteyttä, jos muuta johtoa ei ole paikalla siirtämässä ja on sitä ennen unicomilla?
2. Onko suunnitelmissa pakko käyttää TAS:ia (esim. Euroopassa)?

1. Niinkuin yllä mainittu: _yleensä_ noin 20nm/muutama minuutti ennen lähestymiselennonjohdon rajaa tai tornin tapauksessa _yleensä_ loppuosalla. Tästä on kuitenkaan turha mitään stressinäppylöidä saada, lennonjohtajalta tulee kyllä pyyntö jaksolle sitten kun aika on. Ei tosielämässäkään tarvitse pahemmin miettiä, että kenelle mennään seuraavaksi vaan handoffin kauttahan tuo aikalailla käy (lukuunottamatta tietty sitä, jos siirrytään G-ilmatilasta valvottuun ilmatilaan).

2. Euroopassa käytetään pääasiassa TAS:a, esim. Atlantilla taasen machia ja idän suunnalla monessa maassa taas kilometrejä. AIP:sta selviää missä mitäkin käytetään ja löytyyhän netistä näitä palveluita missä on ihan IRL reittejä nopeuksineen ja steppeineen (esim. http://www.eurofpl.eu/ vaatii rekisteröitymisen). Pääasia kuitenkin lienee, että se nopeus on oikea ja järkevä oli se sitten TAS:a taikka machia  Wink.
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #645 on: 02.12.11, 17:56 »

Noista kuokkakoodeista (squak) sen verta että miten ne määräytyy? Eli 3403 tai 6502 tai 2001..  Eli maan ylilentävällä liikenteellä eri koodit kuin esim efhk lähtevät???

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Juho Mustaparta
Offline Offline

Posts: 530
Date Registered: 30.12.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #646 on: 02.12.11, 19:19 »

Noista kuokkakoodeista (squak) sen verta että miten ne määräytyy? Eli 3403 tai 6502 tai 2001..  Eli maan ylilentävällä liikenteellä eri koodit kuin esim efhk lähtevät???

jari

Vantaalla (ja käsittääkseni muillakin isommilla ja vähän vähemmän isoilla kentillä..) on käytössä tietyt koodit kotimaan ja ulkomaan lähteville. Lisäksi ylilennoille on omansa (jossain määräytyy myös lentosuunnan jne mukaan. Kai...). Näin rankasti yleistettynä siis. Itseänikin lennonjohtajana kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin, että millaisia kuokkia pitäisi lähteville antaa. Tähän asti menty 3600-> kotimaan, sekä 2200-> ulkomaan lähteville...
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #647 on: 02.12.11, 20:05 »

Vantaalla (ja käsittääkseni muillakin isommilla ja vähän vähemmän isoilla kentillä..) on käytössä tietyt koodit kotimaan ja ulkomaan lähteville. Lisäksi ylilennoille on omansa (jossain määräytyy myös lentosuunnan jne mukaan. Kai...). Näin rankasti yleistettynä siis. Itseänikin lennonjohtajana kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin, että millaisia kuokkia pitäisi lähteville antaa. Tähän asti menty 3600-> kotimaan, sekä 2200-> ulkomaan lähteville...

Lennonjohtajana katso IVAO:n LJKK Wink

Tosiaan, koneille jaetaan tiettyjä koodeja, epäselvyyksien tms. välttämiseksi Smiley Lennonjohtajat ne määräävät, joten en näe tarvetta siihen Jari, että lentäjän täytyisi niitä tietää Wink Aina kannattaa olla varuillaan  Cheesy

Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #648 on: 02.12.11, 20:55 »

Jaahas  Shocked Lennonpomottajien salatiedettä siis Tongue Joku logiikka pitää olla, julkinen sellainen..

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Juho Mustaparta
Offline Offline

Posts: 530
Date Registered: 30.12.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #649 on: 02.12.11, 23:07 »

Lennonjohtajana katso IVAO:n LJKK Wink

Ei noita tuolla silloin ollut kun meikäläinen lueskeli teoriat kelpparia varten...  Roll Eyes No, nytpähän tiedän...  Smiley
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #650 on: 03.12.11, 09:24 »

Apuja kaivataan, eli mitä tuo tarkoittaa METARissa: RS36012KT 0502011KT 2303013KT ?
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #651 on: 03.12.11, 10:54 »

Puhutaan näemmä Madeirasta, eli RS36012KT on Rosariolla tuulet (siinä kaarteessa, katso karttaa), 0502011KT on kiitotien 05 kynnyksellä tuuli, 2303013KT on kiitotien 23 kynnyksellä oleva tuuli.

Noniin kiitos Henri avusta!
Erik Pirtala
Offline Offline

Posts: 273
Date Registered: 11.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #652 on: 04.12.11, 12:41 »

Mitä tarkoittaa remarkseissa esim. "RALT/BIKF CYYR" tai "RVR/75" ?

Canon EOS500D, 18-55mm EF-S, Sigma 70-300mm
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #653 on: 04.12.11, 12:47 »

Mitä tarkoittaa remarkseissa esim. "RALT/BIKF CYYR" tai "RVR/75" ?

RALT=Route Alternate, matkalla olevat varakentät ja RVR=runway visual range, ilmoittaa kiitotienäkyvyyden, tässä tapauksessa kone/yhtiökohtainen minimi.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3400
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #654 on: 04.12.11, 15:01 »

En parempaakaan paikkaa keksi :-

Olin tänään laskussa Dubain kiitotielle 30L noin klo 1420Z. Eteeni kaarsi Emiratesin 747-400 ilman ilmoituksia. Heitin hänelle kysymyksen "What a f**k you do?" Tyyppi näytti pääsevän kaartamaan kiitotielle 30R, mutta pystyikin jatkamaan 30L, eli suoraan eteen Angry Kentällä oli muitakin, jotka kyselivät "Are you silly"? Jotain taisi vastaillakkin vittuilutyyliin, mutten muista mitä (oli hommia). Tästä sitten GO AROUND, ja left base 30L. Ilmoitin jälleen laskusta kiitotielle 30L, jolloin samainen heppu tuli taas eteen. Ilmoitin sidestep 30R, ja tyyppi ilmoitti ME TOO 30R ja eikun eteen. Sitten alkoi tulla ilmoituksia että törmäät varmasti, mutten enää jaksanut välittää koska kyse oli häiriköstä. Taisi olla hänellä FSX, koska olikin sivussa kiitotiestä eikä saanutkaan haluamaansa Crashia. HEH HEH HEH -ynnä muuta paskaa siinä sitten jauhoi, ja yritti törmäillä rullauksen aikana thmbdn

Kysymys kuuluu: Mistä selvittää lentäjän nimi ja ID? Onko jossakin lokia? Ehti connectaa ulos ennenkuin pääsin selvittelemään.

Lensi kutsulla: UAE1460

Ainut kuva (FSScreen poissa päältä).

[ attachment removed ]

Tuskin peeloili omiin nimiinsä, mutta tekisin silti ilmoituksen ko. kusipäästä Tongue

T: Mika

Erik Pirtala
Offline Offline

Posts: 273
Date Registered: 11.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #655 on: 04.12.11, 15:19 »

No jo on.  thmbdn

Löysin lennon, jotka täsmää noihin, mutta koneena on A343. 


http://gatools.kapsi.fi/remote-projects/ivaofi/flightdetails.php?view=flightinfo&id=6942783

Canon EOS500D, 18-55mm EF-S, Sigma 70-300mm
Joonas Nukarinen
Offline Offline

Posts: 891
Date Registered: 29.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #656 on: 04.12.11, 15:20 »

Kyseessä Ziad Alfifi (375992). Kannattaa kyllä ilmoittaa.
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #657 on: 04.12.11, 16:33 »

On kyllä ihme homma  Shocked suoraapäätä vaan ilmoittamaan !

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3948
Date Registered: 19.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #658 on: 04.12.11, 20:05 »

On kyllä ihme homma  Shocked suoraapäätä vaan ilmoittamaan !

Kyllä, loppuu moiset spedeilyt ainakin joksikin aikaa Undecided
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #659 on: 05.12.11, 07:55 »

Itsellä kerran toinen kone tuli vastaan laskussa (myötätuulessa) ja ku siitä sitten rullasin pois radalta nii heti tietenkin se toinen veti ylös ja sitten kun uudelleen pääsin radalle niin eiköhän se kun uudellee yrittänyt tulla päälle. No pääsin sentää ilmaan kun oli sen verran kevyt kone jaa rullasin eteenpäin "pois radalta" ja se veti ylösvedon ja ite samalla lähin ilmaan. Näin jälkeen päin kyllä ärsyttää kun ei tajunut sillon tehdä asialle mitään  Undecided
Pages: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1