FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 17:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 35 36 [37] 38 39 ... 59 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 120071 times)
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3890
Date Registered: 19.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #720 on: 20.06.12, 08:19 »

Saahan sitä tehdä yhtä ja toista mutta se ei ole toivottavaa kuitenkaan.

Niin kauan kuin lentokoneita verkossa on ilmassa ja mukaan sattuu lentäjiä ketkä ovat ulkomaalaisia niin saattaa mennä tiedonmuruset heiltä ohi jos höpötellään kotimaisella kielellä mitä ulkomaalaiset eivät ymmärrä. On tietysti tilanteita ihan oikeassa elämässäkin että helpommin saa asian selvitettyä kotimaisella kielellä eikä siinä mitään...

Tiedän kyllä että venäläiset höpöttelevät verkossa omalla kielellään ja esim. saksalaiset ja espanjalaiset omallaan mutta mukavampi olisi jos noistakin ymmärtäisi jotain.. No mutta kaikkea ei voi saada  Undecided Siltikin voisi yrittää pitäytyä tuossa englannissa niin tilanne olisi kaikille sama.

Mielestäni näin siis voicella/unicomilla, chatilla voi sitten höpötellä mitä vaan millä kielellä tahansa. Ja kuten tuossa alempana todettiin niin selvitykset onnistuu Suomessa varmasti myös ihan suomeksi Wink Mutta jos maailmalle meinaat niin sitten sitä englantia on pakko osata.

Tämä kannattaa lukea ajatuksella (jos et ole vielä lukenut) http://www.ivao.fi/flying/opas/

Tervetuloa kuitenkin taivaalle  thmbup
« Last Edit: 20.06.12, 12:38 by Mikael Leinonen »
Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #721 on: 20.06.12, 08:26 »

Ensimmäinen yhteydetto oli suomeksi chatilla, jossa kerroin käytössä olevan kiitotie 22L (kaksi kaksi vasen) ja pyysin ilmoittamaan suuntasäteen. Olit ilmeisesti taajuudella 119.1, jos kerran menit simun oman ATC:n mukaan, koska se on helsingin lähestyminen (Helsinki radar). Vastasit siis ilmeisesti ivap ikkunaan suoraan ja viestisi meni taajuudelle 119.1. Minulla oli kuitenkin 118.6. Simun omaa lennonjohtoa ei kuunnella ivao:n puolella ollenkaan. Periaatteessa sen ei pitäisi olla ikinä toiminnassa, kun lennät ivaossa.

Selvitykset pyydät lennonjohdolta jos paikalla, tai ilmoitat aikeesi taajuudella 122.8 eli unicom. Pääset kätevästi katsomaan aktiiviset lennonjohtajat ivap:a painamalla hiiren kakkosnapilla vasemmasta reunasta taajuuden vierestä olevaa nappia ja valitsemalla oikean taajuuden.

EDIT: suomessa saat aina pyytää selvitykset suomeksi. Lennonjohtaja on vastuussa siitä, että jokaisella on tieto vaikuttavasta liikenteestä. Esim kaksi VFR-konetta voi aivan mainiosti lentää eri kielisenä, koska molemmille annetaan liikennetiedotuksia toisistaan.

EDIT2: chat ruudun saat auki ivap:a kirjoittamalla .chat EFHK_TWR tämä avaa keskustelun sinun ja EFHK_TWR kesken täällä voit kysyä ihan mitä vaan. Niin sanotulla kanavalla ei toivota muita kuin selvityksiä ja takaisinlukuja.
« Last Edit: 20.06.12, 08:51 by Juha Teurokoski »


IVAO FI-MC
Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #722 on: 17.07.12, 19:08 »

Tervehdys!

Vihdoinkin päästiin lähelle verkkolentämistä ja joka pojan unelmaa. Tiedossa on ja on ollut unettomia öitä ja rankkaa opiskelua! Kovin innoissaan tässä ollaan, vaikka jo sinänsä offline-simuilu mädärillä (+fscrew2) onkin antanut pitkälti iloa sadepäiviin!

Olisiko mahdollista saada jotenkin tietoon, jos joku aikoo lentää EFRO-EFHK legin lähipäivinä. Olisin kiinnostunut seuraamaan kyseistä tapahtumaa ihan vain harjoitusmielessä taajuksilla. Tarkoitus olisi lähinnä saada varmuutta ja toistoa fraseologian opiskelussa ennen kuin itse astuu ensimmäistä kertaa kehään Smiley


+ Lisäksi

Täytyykö IVAO FINLAND:in sivuille tehdä aina erikseen lentosuunnitelma jos sen tekee kuitenkin Ivapissa?

« Last Edit: 18.07.12, 18:17 by Joonas Miettinen »

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #723 on: 18.07.12, 20:42 »

Huikeeta!

Ensimmäinen lento Ivao -taivaalla takana, ja vaikka paikalla ei ollutkaan lennonjohtoa, kyllä hieman pelotti kun loppulaskussa EFHK 22L:lle takana Kreikasta(?) asti lennellyt Leinonen, sattui ihan perääni ja joutui ammattimaisesti tekemään GO-Aroundin. Kyllä siinä ois nolottanu jos ois vanhan MD:n kosauttanu vielä kiitoradalle   Embarrassed Mutta hyvin kävi. Tosin juuri ennen kuin olin parkeeraamassa vanhusta portille 14, tietokone yskäsi ja kosautin lopulta kuitenkin koslan seinään. Nolo loppu, mutta paljon oppi! Tästä jatketaan ja toivottavasti tulevaisuudessa ihan livelennonjohdolla, jahka siihen uskallusta riittää.

Mutta muutamia kysymyksiäkin heräsi:
-Millaista viestittelyä unicomiin tulisi laittaa tekstimuodossa? (jos joku jaksaa voi tehdä vaikka lyhyen selosteen/ esimerkin ihan standilta-standille)
-Kun olin EFRO:n standilla, huomasin windowsissa käytyäni, että EFHK_APP on paikalla. Tulisiko minun ottaa yhteys tälle jaksolle (onko hänellä velvollisuutta hoitaa ilmatilaa aina rovaniemen päässäkin?) ?
-Jos lentelee Beginner statuksella, onko mahdollisuutta/noloa kysäistä suomeksi tarvittaessa jotain asiaa lennonjohdolta?  Cry

« Last Edit: 18.07.12, 20:47 by Joonas Miettinen »

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4430
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #724 on: 18.07.12, 20:50 »

Mutta muutamia kysymyksiäkin heräsi:
-Millaista viestittelyä unicomiin tulisi laittaa tekstimuodossa? (jos joku jaksaa voi tehdä vaikka lyhyen selosteen ihan standilta-standille)
-Kun olin EFRO:n standilla, huomasin windowsissa käytyäni, että EFHK_APP on paikalla. Tulisiko minun ottaa yhteys tälle jaksolle (onko hänellä velvollisuutta hoitaa ilmatilaa aina rovaniemen päässäkin?) ?

Nooh, ite lähinnä ilmoitan:
-pushbakcin ja startin
-rullauksen ja kiitoradan mille rullaan (esim. FIN001 taxi to rwy 22R EFHK)
 lentoonlähtö
-lentokorkeus (esim. climb. to FL350)
-descendin alkaessa lentopinta mille menen aluksi sekä lähestymisreitti (esim. start descending to FL070 and expect rwy 15 land via LAKUT 3M)
-finaali
-kiitoradan vapautus jos on muuta liikennettä
-rullaus asematasolle
-portilla.

Ja EFHK_APP ei hoida kuin Helsinkiä. EFRO_APP tai EFRO_TWR hoitaa sitten Rovaniemen ja EFES_CTR hoitaa aina ellei ole sille lentoasemalle muuta lennonjohtoa tarjolla.
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3890
Date Registered: 19.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #725 on: 18.07.12, 21:16 »

Huikeeta!

Ensimmäinen lento Ivao -taivaalla takana, ja vaikka paikalla ei ollutkaan lennonjohtoa, kyllä hieman pelotti kun loppulaskussa EFHK 22L:lle takana Kreikasta(?) asti lennellyt Leinonen, sattui ihan perääni ja joutui ammattimaisesti tekemään GO-Aroundin. Kyllä siinä ois nolottanu jos ois vanhan MD:n kosauttanu vielä kiitoradalle   Embarrassed Mutta hyvin kävi. Tosin juuri ennen kuin olin parkeeraamassa vanhusta portille 14, tietokone yskäsi ja kosautin lopulta kuitenkin koslan seinään. Nolo loppu, mutta paljon oppi! Tästä jatketaan ja toivottavasti tulevaisuudessa ihan livelennonjohdolla, jahka siihen uskallusta riittää.

Kyprokselta tultiin joo ja hyvin se sinun osaltasi meni , yritin jarrutella jo BALTI:lta lähtien kun huomasin että lähekkäin mennään  Wink Ihan hienosti ensimmäiseksi lennoksi ja tervetuloa joukkoon  thmbup  Ainoa mitä jäin kaipaamaan oli ilmoitus siitä kiitotie on vapautettu eli runway vacated  Wink
« Last Edit: 18.07.12, 21:35 by Mikael Leinonen »
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #726 on: 18.07.12, 21:42 »

Nooh, ite lähinnä ilmoitan:
-pushbakcin ja startin Kannattaa jättää pois jos, ei vaikuttavaa liikennettä
-rullauksen ja kiitoradan mille rullaan (esim. FIN001 taxi to rwy 22R EFHK) Tuo ylempi pätee tähänkin. + Tämä kannattaa ilmoittaa silloin kun ylitetään kiitotietä
 lentoonlähtö
-lentokorkeus (esim. climb. to FL350) Oikesti turha, IVAO:n eri divartkin suosittelee välttämään
-descendin alkaessa lentopinta mille menen aluksi sekä lähestymisreitti (esim. start descending to FL070 and expect rwy 15 land via LAKUT 3M)
-finaali
-kiitoradan vapautus jos on muuta liikennettä
-rullaus asematasolle Kts. eka kohta
-portilla. Kts. Jeromen viestin lainaus alla

Pari vanhempaa lainausta aiheesta:

OHTCM ilmoitti oikea asiaa, muut olisivat voineet lätistä paskapuheensa privallakin. Liikenneilmoituksia sinne kaivataan tärkeissä kohdissa eli kiitotielle siirryttäessä ja lähestymisessä yms.

Niinkuin Henksu sanoi, liikenneilmoituksia tärkeissä kohdissa ja aina kun on mahdollisesti vaikuttavaa liikennettä, jotta voidaan välttää konfliktit.

Ilmoittakaa siis vain olennainen ja mahdollisesti muuhun liikenteeseen vaikuttava toiminta sinne. Turhat lätinät esim. "on blocks" "engines off, flightplan closing" jnejne. sheissen voi jättää pois, ne vain tukkivat ja hukkaavat sen muitten mahdollisen tarpeellisen tiedon sinne kaiken kuran sekaan (etenkin esim. ruuhkaisessa keski-euroopassa jossa siihen unicomin kantomatkalle mahtuu useampi kone).
« Last Edit: 19.07.12, 00:15 by Teemu Kokkonen »

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #727 on: 19.07.12, 12:16 »

Pari vanhempaa lainausta aiheesta:


Teemulta hyvät vanhat lainaukset. Jättäkää tosiaan ylimääräinen pois, ja jokainen voisi katsella etukäteen, onko vaikuttavaa liikennettä odotettavissa (jos kaksi konetta lähestyy kenttää eri suunnista ja on oletettavaa, että laskuun tultaisiin peräkkäin, kommunikointi on hyvä aloittaa ajoissa). Kaikki turha löpinä siis pois, ja ennakointi tilanteissa. Ehkä hieman pienempi juttu, nimittäin on parempi tapa aloittaa UNICOM-viesti kuten valvomattomassa ilmatilassa liikennetiedotuksissa, eli esimerkiksi: "EFHK trafic, blaa blaa". Tällöin tietää, minkä lentopaikan liikenteelle kyseinen liikennetiedotus on, eikä muiden tarvitse lukea koko viestiä turhaan loppuun tietääkseen mistä on kyse, kuten Patrickin esimerkissä täytyy...

Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #728 on: 19.07.12, 14:46 »

Kyprokselta tultiin joo ja hyvin se sinun osaltasi meni , yritin jarrutella jo BALTI:lta lähtien kun huomasin että lähekkäin mennään  Wink Ihan hienosti ensimmäiseksi lennoksi ja tervetuloa joukkoon  thmbup  Ainoa mitä jäin kaipaamaan oli ilmoitus siitä kiitotie on vapautettu eli runway vacated  Wink


Joo teikäläisen Holdi BALTI:lla poisti enimpiä jännityksiä, kun tajusin että kyllä siellä takana osataan jarrutella Smiley Mietinkin millä ilmoitan sen, että olen poistunut kiitotieltä ja näpyttelin sitten sitä Rullausta siihen, mutta opin kyllä kun laittelit siinä perässä sitten UNICOM:iin tuon Runway Vacated.

Yksi kysymys heräsi tässä kun tutkailin nuita Ivao FIN:in sivuilla olevia oppaita ja esimerkkilentoja:

Onhan niin, että aina kun tehdään "PYYNTÖ"," ILMOITUS" niin silloin ilmoitetaan ensin oma CALLSIGN ja sitten vasta asia (Jos siis radiojaksolla ollaan jo tuttuja kenen kans puhutaan, ja voidaan jättää pois se kenelle puhutaan esim. -Rovaniemi Tower, FIN424, requesting climb..." )

Ja aina kun luetaan takaisin/toistetaan ("READBACK"), niin silloin ensin asia ja sitten oma CALLSIGN
(siis esim. Cleared for takeoff, FIN424)

Nimittäin nuissa esimerkkilennoissa (esim. EFRO-EFHK) luki välillä ihan miten sattuu nuo tai sitten näissä ei todellakaan ole mitään logiikkaa :/

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #729 on: 19.07.12, 17:00 »

Yksi kysymys heräsi tässä kun tutkailin nuita Ivao FIN:in sivuilla olevia oppaita ja esimerkkilentoja:

Onhan niin, että aina kun tehdään "PYYNTÖ"," ILMOITUS" niin silloin ilmoitetaan ensin oma CALLSIGN ja sitten vasta asia (Jos siis radiojaksolla ollaan jo tuttuja kenen kans puhutaan, ja voidaan jättää pois se kenelle puhutaan esim. -Rovaniemi Tower, FIN424, requesting climb..." )

Ja aina kun luetaan takaisin/toistetaan ("READBACK"), niin silloin ensin asia ja sitten oma CALLSIGN
(siis esim. Cleared for takeoff, FIN424)

Nimittäin nuissa esimerkkilennoissa (esim. EFRO-EFHK) luki välillä ihan miten sattuu nuo tai sitten näissä ei todellakaan ole mitään logiikkaa :/


Olet ymmärtänyt aivan oikein.

En nyt ehdi tuota esimerkkilentoa tarkastamaan, mutta voi hyvin olla ettei se ole aivan korrekti. Materiaali on osin melko vanhaa ja osa esimerkeistä ehkä jokseenkin "vasemmalla kädellä kirjoitettua", joten kannattaa suhtautua noihin kriittisesti. Mikäli ko. esimerkkilennosta tosiaan löytyy virheitä ne tullaan korjaamaan pikimmiten.

Tervetuloa mukaan, toivottavasti viihdyt verkossa!  Smiley

EDIT: Vielä noista UNICOM viestittelyistä. Ennen viestin kirjoittamista kysy itseltäsi: "hyödyttäisikö tämä tieto minua toisen lentäjän asemassa?". Ei ole yhtään mielekästä spämmätä kanavaa täyteen ilmoituksia saavutetuista reittipisteistä tai lentopinnoista, kun toisen lentäjän on joka tapauksessa käytännössä mahdotonta suhteuttaa omaa sijaintiaan sinuun nähden. Yhteentörmäysten välttämiseksi IvAp tarjoaa lentäjälle TCASin (mikäli sitä ei itse lentolaitteesta jo löydy), jota kannattaa hyödyntää etenkin mikäli lennonjohtoa ei ole paikalla. Maalaisjärjen käyttö on näissä(kin) sallittua.

EDIT2:
-Jos lentelee Beginner statuksella, onko mahdollisuutta/noloa kysäistä suomeksi tarvittaessa jotain asiaa lennonjohdolta?  Cry

Tottahan toki! Suomessa saa lennonjohtopalvelua sekä suomeksi että englanniksi. Mikäli olet aloittanut kommunikoinnin englannilla on suomeen vaito täysin hyväksyttävää ja jopa toivottavaa mikäli lentäjä pystyy näin paremmin itseänsä ilmaisemaan.

Lyhyitä, yleisiä kysymyksiä voi toki kysyä kanavalla mikäli sillä on merkittävä vaikutus lennon etenemiseen, mutta muuten kannattaa mieluummin ottaa lennonjohtajaan yhteys IvApin yksityisviestitoiminnolla (kirjoita ivapin tekstikenttään esim. ".chat EFES_CTR" ilman lainausmerkkejä, ja yksityisviesti-ikkuna aukeaa). Lennonjohto vastaa aina mielellään lentäjien mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Älä siis pelkää ottaa yhteyttä.  Smiley
« Last Edit: 19.07.12, 17:18 by Sami Qadri »


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #730 on: 29.07.12, 19:43 »

Illat!

Käytössä Fscrew2 ja maddog 2008.

Ongelma:

Perämies vetelee omiaan kun kommunikoin Ivap verkossa. Siellä saattaa altitudet ja speedit olla taulussa ennen aikojaan, kun niitä takaisinlueskelen lennonjohdolle Cheesy
Joten saako esim. FSUIPC:lla koodailtua settingsit jotenkin niin, että aina kun painaa kommunikointinappia, mutettaisi tämä Fscrewn ja avaisi Teamspeakin puhetoiminnin ja toisinpäin.

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #731 on: 04.08.12, 17:03 »

Varmasti on joskus kysytty, mutta mutta ei satu silmään. Niin mites voin kuunnella Ivaon lennonjohtoa ihan vaan harjoitusmielessä sekaantumatta mihinkään? Menenkö siis "The Eye" ohjelman kautta Vantaan kohdalle, klikkaan esim. "EFHK_TWR" ja "join channel"? Vai miten?  Smiley

Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #732 on: 04.08.12, 17:07 »

Varmasti on joskus kysytty, mutta mutta ei satu silmään. Niin mites voin kuunnella Ivaon lennonjohtoa ihan vaan harjoitusmielessä sekaantumatta mihinkään? Menenkö siis "The Eye" ohjelman kautta Vantaan kohdalle, klikkaan esim. "EFHK_TWR" ja "join channel"? Vai miten?  Smiley

Esimerkiksi näin, lisäksi sulla tulee olla IVAO:n tunnarit syötetty The Eye:hen ->Settings->General Settings eli VID, IVAN password ja kutsu esim. NT_OBS. Muistaakseni The Eyen mukana ei tule Team Speak kakkosta jonka löydät IVAO:n sivuilta.  Smiley

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #733 on: 04.08.12, 17:11 »

Kiitos Teemulle! Team Speak 2:n olen aikoinani ladannut ja tunnuksetkin löytyvät joten pitääpä kokeilla.  Wink

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #734 on: 05.08.12, 22:54 »

Illat!

Käytössä Fscrew2 ja maddog 2008.

Ongelma:

Perämies vetelee omiaan kun kommunikoin Ivap verkossa. Siellä saattaa altitudet ja speedit olla taulussa ennen aikojaan, kun niitä takaisinlueskelen lennonjohdolle Cheesy
Joten saako esim. FSUIPC:lla koodailtua settingsit jotenkin niin, että aina kun painaa kommunikointinappia, mutettaisi tämä Fscrewn ja avaisi Teamspeakin puhetoiminnin ja toisinpäin.
Valitse TS:n push-to-talk napiksi ja FS2Crewin soft mute namiskuukkeliksi sama näppäin Wink

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #735 on: 06.08.12, 15:42 »

Valitse TS:n push-to-talk napiksi ja FS2Crewin soft mute namiskuukkeliksi sama näppäin Wink


Valitsin TS:n push-to-talk napiksi ja FS2Crewn soft mute namiskuukkeliksi saman näppäimen,  nyt kun löysin mistä se tehdään Wink Smiley

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #736 on: 11.08.12, 07:17 »

Yksi henkilö tuli ivaossa kysymään minulta seuraavaa:

Saako IVAO:ssa mm. pitkällä legillä kesken disconnectata ja jossain n. 3h:n päästä reconnectata(toki niin että ei ole atc:n alainen)?

Lauri


FSLabs Support Team
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1635
Date Registered: 18.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #737 on: 11.08.12, 07:28 »

Yksi henkilö tuli ivaossa kysymään minulta seuraavaa:

Saako IVAO:ssa mm. pitkällä legillä kesken disconnectata ja jossain n. 3h:n päästä reconnectata(toki niin että ei ole atc:n alainen)?

Lauri

Olet ainakin itse tehnyt tällä tavoin joten etkö itse tiedä?

Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #738 on: 11.08.12, 07:30 »

No itse asiassa hän kyseen alaisti minua mutta selvitimmekin jo asian. Jos ihan totta et aio vastata niin elä ainkaan hämmennä minua Tongue


FSLabs Support Team
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1635
Date Registered: 18.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #739 on: 11.08.12, 07:38 »

No itse asiassa hän kyseen alaisti minua mutta selvitimmekin jo asian. Jos ihan totta et aio vastata niin elä ainkaan hämmennä minua Tongue

No mihin lopputulokseen päädyitte?

Pages: 1 ... 35 36 [37] 38 39 ... 59 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1