Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

<< < (145/235) > >>

erese:
Quote

MTL:än sain toimimaan, mutta asiasta seuraavaan. Eilen ensimmäinen IFR-lento IVAO:ssa niin että oli elävää lennonjohtoa ja jos lisätietoja haluatte miten lento meni niin yhteyttä Teurokoskeen vaan  . Muutamia kysymyksiäkin heräsi:

1. Millä kielellä lennonjohdon kanssa kommunikoidaan (Aina englanti)?

2. Real lj:n otettua yhteyttä voinko kokonaan unohtaa fsx:än oman lennonjohdon?

3. Teurokoski valitteli etten vastannut hänelle, vaikka oikeasti vastasinkin. Taajuus vain taisi olla väärä eli olisiko minun pitänyt heti vaihtaa taajuutta, kun hän otti minuun yhteyttä?


1. Englanti , muun kielinen kommunikointi ei ole toivottavaa. Tästä seuraa harmia verkossa muille käyttäjille
2. Kun lennät verkossa niin unohda kokonaan FS:n oma lennonjohto.
3. Kun lennonjohtaja ottaa sinuun yhteyttä niin vaihda samantien taajuus siihen taajuuteen millä kyseinen lennonjohtaja on (Helsingin torni ei välttämättä ole aina vaan se sama 118.6).

EDIT: Patrick ehtikin ensin mutta menköön nyt, onhan tästä erilaisia mielipiteitä

Stumppi:
Quote

1. Englanti , muun kielinen kommunikointi ei ole toivottavaa

Kyllä Suomessa saa suomea puhua jos siltä tuntuu.

erese:
Saahan sitä tehdä yhtä ja toista mutta se ei ole toivottavaa kuitenkaan.

Niin kauan kuin lentokoneita verkossa on ilmassa ja mukaan sattuu lentäjiä ketkä ovat ulkomaalaisia niin saattaa mennä tiedonmuruset heiltä ohi jos höpötellään kotimaisella kielellä mitä ulkomaalaiset eivät ymmärrä. On tietysti tilanteita ihan oikeassa elämässäkin että helpommin saa asian selvitettyä kotimaisella kielellä eikä siinä mitään...

Tiedän kyllä että venäläiset höpöttelevät verkossa omalla kielellään ja esim. saksalaiset ja espanjalaiset omallaan mutta mukavampi olisi jos noistakin ymmärtäisi jotain.. No mutta kaikkea ei voi saada  Siltikin voisi yrittää pitäytyä tuossa englannissa niin tilanne olisi kaikille sama.

Mielestäni näin siis voicella/unicomilla, chatilla voi sitten höpötellä mitä vaan millä kielellä tahansa. Ja kuten tuossa alempana todettiin niin selvitykset onnistuu Suomessa varmasti myös ihan suomeksi  Mutta jos maailmalle meinaat niin sitten sitä englantia on pakko osata.

Tämä kannattaa lukea ajatuksella (jos et ole vielä lukenut) http://www.ivao.fi/flying/opas/

Tervetuloa kuitenkin taivaalle 

teuro:
Ensimmäinen yhteydetto oli suomeksi chatilla, jossa kerroin käytössä olevan kiitotie 22L (kaksi kaksi vasen) ja pyysin ilmoittamaan suuntasäteen. Olit ilmeisesti taajuudella 119.1, jos kerran menit simun oman ATC:n mukaan, koska se on helsingin lähestyminen (Helsinki radar). Vastasit siis ilmeisesti ivap ikkunaan suoraan ja viestisi meni taajuudelle 119.1. Minulla oli kuitenkin 118.6. Simun omaa lennonjohtoa ei kuunnella ivao:n puolella ollenkaan. Periaatteessa sen ei pitäisi olla ikinä toiminnassa, kun lennät ivaossa.

Selvitykset pyydät lennonjohdolta jos paikalla, tai ilmoitat aikeesi taajuudella 122.8 eli unicom. Pääset kätevästi katsomaan aktiiviset lennonjohtajat ivap:a painamalla hiiren kakkosnapilla vasemmasta reunasta taajuuden vierestä olevaa nappia ja valitsemalla oikean taajuuden.

EDIT: suomessa saat aina pyytää selvitykset suomeksi. Lennonjohtaja on vastuussa siitä, että jokaisella on tieto vaikuttavasta liikenteestä. Esim kaksi VFR-konetta voi aivan mainiosti lentää eri kielisenä, koska molemmille annetaan liikennetiedotuksia toisistaan.

EDIT2: chat ruudun saat auki ivap:a kirjoittamalla .chat EFHK_TWR tämä avaa keskustelun sinun ja EFHK_TWR kesken täällä voit kysyä ihan mitä vaan. Niin sanotulla kanavalla ei toivota muita kuin selvityksiä ja takaisinlukuja.

joonasmi:
Tervehdys!

Vihdoinkin päästiin lähelle verkkolentämistä ja joka pojan unelmaa. Tiedossa on ja on ollut unettomia öitä ja rankkaa opiskelua! Kovin innoissaan tässä ollaan, vaikka jo sinänsä offline-simuilu mädärillä (+fscrew2) onkin antanut pitkälti iloa sadepäiviin!

Olisiko mahdollista saada jotenkin tietoon, jos joku aikoo lentää EFRO-EFHK legin lähipäivinä. Olisin kiinnostunut seuraamaan kyseistä tapahtumaa ihan vain harjoitusmielessä taajuksilla. Tarkoitus olisi lähinnä saada varmuutta ja toistoa fraseologian opiskelussa ennen kuin itse astuu ensimmäistä kertaa kehään


+ Lisäksi

Täytyykö IVAO FINLAND:in sivuille tehdä aina erikseen lentosuunnitelma jos sen tekee kuitenkin Ivapissa?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page