FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.07.17, 12:43

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 59 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 116997 times)
Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #740 on: 11.08.12, 07:57 »

Yksi henkilö tuli ivaossa kysymään minulta seuraavaa:

Saako IVAO:ssa mm. pitkällä legillä kesken disconnectata ja jossain n. 3h:n päästä reconnectata(toki niin että ei ole atc:n alainen)?

Lauri

Ainakin WT (world tour) legeillä sallitaan pienet tauot, sekä 20 minuutin katkos, jos kone / simulaattori kaatuu. Tauot pitää hoitaa tilanteeseen sopivalla tavalla, eikä koskaan valvotussa ilmatilassa. Alla vielä lainaus yleisistä ohjeista, joista löytyy suoraan ohje Laurin kysymmykseen.

Quote
6.2.1 - For the enjoyment of all members, it is strongly recommended that you connect as a pilot user only if you intend to complete your entire flight. Exceptions are given to "long haul" flights where a pilot user may chose to only complete a portion of a flight and return later to complete the remaining portion. In this case, pilot users are encouraged to disconnect and reconnect while over the ocean where the possibility of a conflict is minimal. This rule does not apply to any tour which has its own rules.

6.2.1a - If disconnecting during a flight to connect at a later time (as described in 6.2.1) , the user should check to see if any ATC is online in the vicinity. If ATC is online, the user should inform the controller the position they wish to connect in before doing so.
« Last Edit: 11.08.12, 08:06 by Juha Teurokoski »


IVAO FI-MC
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #741 on: 11.08.12, 08:38 »

Kyllä minä ihan taatusti olen disconnectannut ja tulen vastedeskin niin tekemään jos tilanne vaatii. Kun mamma ei käy kaupassa yms. asioita hoida puolestasi niin välillä vaan tulee ylläreitä jotka vaan pitää hoitaa. Toki olen aina takaisin linjoille tullut tyhjään ilmatilaan. Tällaisella asialla on aivan munatonta kyllä jeesustella, kunhan homman hoitaa ilman että kenellekään tulee vahinkoa.

Tällein itsekkin tehnyt. Helposti jollain euroopan sisäisellä vanhemmat marmattaa että ostokset pitää tehdä niin ei auta kun offille ja kun tuun takas ja huomaan että ei ole ATC:ta niin eiku takas taivaalle. Tietysti vilkuilen samalla että ei ole trafiikkia välittömässä ympäristössä.


FSLabs Support Team
Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #742 on: 11.08.12, 16:29 »

Mikäs Suomen onlineday se tälläinen lauantai on kun ei ketään ole piuhoissa, saatikka lentämässäkään. :/ Harmillisen hiljaista on ollut monena vkloppuna, vai olenko erehtynyt päivästä?

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #743 on: 11.08.12, 17:22 »

Harmillisen hiljaista on ollut monena vkloppuna, vai olenko erehtynyt päivästä?

Et ole erehtynyt  Undecided

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #744 on: 12.08.12, 14:23 »

Jep. Tosin se on kuulkaa tylsempää johtaa ilman liikenenttä kuin lentää ilman piuhaa Smiley. Elikkä johtoa ilmestyy kun lentäjiä on Smiley.


FSLabs Support Team
Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #745 on: 14.08.12, 16:58 »

Nyt täytyy tunnustaa, että moottoririkkojen ja muiden vikojen simuloiminen on jätettty tiedostetusti pois, jotta aikaa jäisi keskittyä tayspainoisesti ihan siihen perusasiaan. No iltapäivällä sattuikin (luulin että olin laittanut vikasimuloinnit pois päältä) niin, että juuri kiitotieltä 04R @EFHK noustuani vasemman puoleinen mylly pimeni MD-82 vanhuksesta, enkä ole varma tapahtuiko samassa jotain myöskin oikealle, sen verran kiirettä tuli ohjaamon puolella. 

Noh, hätäpäissäni yritin vanhusta ohjastaa ja keskustella kokeneen lennonjohtajan kanssa, joka yritti saada minua takaisin myötätuuli osiolle, ja sitä kautta perusosalle ja finaalille, milloin vasemmalla kaarroksella, milloin oikealla. Mädäri ei suostunut tottelemaan ohjauksiani, epätoivoisesti yritin myös käynnistää vasenta moottoria perämiehen kanssa, mutta lopulta MD päätyi syökykierteessä kohti Vantaan asuinaluetta.

Välttääkseni kaiken ajankulun ja tiedon etsimisen vaivan, ajattelin lyhyesti ja ytimekkäästi ottaa selkoa täältä foorumilta siitä tilanteesta, jossa moottorivaurio tapahtuu v1 nopeuden jälkeen, ja v1 tilannetta ennen.

Jälkeen V1:
Miten fraseologia etenee? Esimerkkejä? Mitä ilmoituksia tehdään silloin kun ollaan ilmassa? Korkeus? Suunta? Mikä vaurio?
Sen jälkeen millä toiminnalla jatketaan ja mitkä seikat vaikuttavat siihen miten tilannetta jatketaan? Mille kiitotielle? MIllaisia ohjeita odotettavissa? MIllaisia ohjeita tulisi pyytää? 

Jokaisen konemallin kohdalla on varmasti omat proseduurit, mutta myöskin pääsääntöisesti niistä voisi kertoa. Mitä ensisijaisesti tehdään? Suljetaan bensahanat-käynnistetään uudelleen, jne?

Ennen V1:

Mitä ilmoiteteaan täsmälleen? Rullaus takasin gatelle? Entä sitten? Päässäni on paljon kysymyksiä joita en edes osaa kysyä.
Mutta huomenna olen toivottavasti viisaampi Smiley Kiitoksia jos joku vaivautuu vastaamaan!

 

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4419
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #746 on: 14.08.12, 17:14 »

Nämä olisi tuonne yleiselle puolelle voinut myös laittaa, mutta noh.
Asiaan, ennen V1 tehot idlelle ja reverse thrust ehjästä moottorista. Jarrua normaalisti jos et ole autobrake kääntänyt RTO:hon. Spoilerit pitäisi nousta automaattisesti,
mutta jos ei niin sitten vaa manuaalisesti. Ilmoitus lennonjohtoon että "FINXXX take off aborted due engine failure". Viisammat tarkentakoot.

E: Henri näköjään kerkesi ensin  Grin
Tero H Nylund
Offline Offline

Posts: 472
Date Registered: 18.11.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #747 on: 14.08.12, 17:19 »

Nämä olisi tuonne yleiselle puolelle voinut myös laittaa, mutta noh.
Asiaan, ennen V1 tehot idlelle ja reverse thrust ehjästä moottorista. Jarrua normaalisti jos et ole autobrake kääntänyt RTO:hon. Spoilerit pitäisi nousta automaattisesti,
mutta jos ei niin sitten vaa manuaalisesti. Ilmoitus lennonjohtoon että "FINXXX take off aborted due engine failure". Viisammat tarkentakoot.

E: Henri näköjään kerkesi ensin  Grin
Reverse otetaan kayttöön kummastakin moottorista ja lentoonlähtö keskeytetään käskyllä "stop" jonka jälkeen (varmaankin yhtiö kohtaista) kapteeni ottaa ohjat.
Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #748 on: 15.08.12, 05:43 »

Hei Vatsim gurut!

Kumpaa suosittelette lentäjälle: Squawkboxia vaiko FSInniä?

T: Jaakko
Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #749 on: 15.08.12, 19:10 »

Heh, heti rupes jännittää kun EFHK:lla oli groundista approachiin ja radiota piti kerrankin sorvata välillä. Varsin kätevä tapa oppia ja huomata virheet (jos atc ei viitti niistä aina hyvää hyvyyttään huomauttaa Smiley ), kun nauhoittelee nuo lennonjohdon kanssa käydyt keskustelut tuolta teamspeakista Smiley Siellä oli taas flighleveliä ku piti olla tuhattaviittäsataa jalkaa ja mitä vielä. No hyvin päästiin kotikentälle Joensuuhun, vaikka finaalissa tuuli pukkasi konetta uhkaavasti vasemmalle kiitotiehen nähden.

Nyt kysymys:

Mitä eroa on ILS z ja ILS y lja ILS X lähestymisellä, kun esim. EFJO:lle niitä tarjoillaan?
EDIT: Tai no eroahan nuilla on jo sinsänsä lähestymisen ostalta, mutta miksi tarjolla on erilaisia vaihtoehtoja?


« Last Edit: 15.08.12, 19:17 by Joonas Miettinen »

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Henri Juhantila
Online Online

Posts: 1635
Date Registered: 18.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #750 on: 15.08.12, 19:14 »



Nyt kysymys:

Mitä eroa on ILS z ja ILS y lja ILS X lähestymisellä, kun esim. EFJO:lle niitä tarjoillaan?


ILS Z on RNAV pohjainen, ILS Y perustuu DME/VOR yhdistelmään ja ILS X perustuu NDB:hen.

Henri Juhantila
Online Online

Posts: 1635
Date Registered: 18.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #751 on: 15.08.12, 19:17 »

Joskin ei kaikilla kentillä mene tässä järjestyksessä Smiley

Kartasta kannattaa aina katsoa mitä johtaja tarjoaa/mitä itse haluaa käyttää. Jos ei koneessa ole vaikkapa ADF:ää ollenkaan tai RNAV-lähestymiskelpoisuutta, ei kaikkia menetelmiä voi käyttää.

Mutta Joensuussa meni näin, kun sitä kysyi siksi tällä tavoin selostin.

Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #752 on: 15.08.12, 19:20 »

Jees, kiitoksia ripeistä vastauksista. Nyt kun itse viitin nuita hieman vertailla, niin mm. DME ARCiahan on toisessa ja toisessa ei, jne Hyvä tämä selvensi asian, kiitoksia!

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Joonas Miettinen
Offline Offline

Posts: 122
Date Registered: 13.03.12

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #753 on: 15.08.12, 19:29 »

Tuossa tuli vielä mieleen, että näin aloittelija statuksella lennellessä, toivoisinkin että sieltä johdon päästä korjailtaisiin pienimmätkin mokat, jotta hommaa ei alunpitäen oppisi väärin. Tämä, siis jos siellä suinkin vaan jaksetaan virheellisesti ilmotettuihin asioihin puuttua. Kaikkea ei aina itse huomaa ja tähän mennessä opiskeltu tieto voi olla myöskin pureksittu väärin, kun vahvasti yksinopiskelullahan nämä hommat menee.

"Muita pystyn vielä jonkun verran kusettamaan, mutta itseäni en enää. Se on loppujen lopuksi aika hyvä olotila."
 - Vesa-Matti Loiri

www.keskenerainen.com
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4419
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #754 on: 16.08.12, 12:18 »

Kyllä niitä kokeneemmillakin niitä virheitä tulee ja kuulee, itselläkin. Mutta aina tulee joku pikku juttu ja eihän siinä muuta kuin korjaa oikein.
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #755 on: 16.08.12, 15:33 »

Joo ja Joonas äläs yhtään mieti sitä taksitie pienen pientä sähläystä. Kuten huomasit en mä pulttia heitä vaan sitten ohjeistan vähän eri tavalla. Se ZD juttu on monella muullakin semmonen hämmentävä juttu Wink. Ja muuten kaikki meni siis todella loistavasti. Selvityksenkin luit täydellisesti thmbup thmbup.


FSLabs Support Team
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #756 on: 16.08.12, 18:32 »

Noi on hämääviä noi EFHK:n rullauskaistat kun on Z, D ja ZD ym... Oikeillakin piloteilla usein sekasin...

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3820
Date Registered: 19.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #757 on: 16.08.12, 19:50 »

Noi on hämääviä noi EFHK:n rullauskaistat kun on Z, D ja ZD ym... Oikeillakin piloteilla usein sekasin...

Näin on , sitä joutuu kaivelemaan rullaustiekarttoja aika usein esiin  Wink Tutummaksi nuo kuitenkin ovat tulleet kuin ulkomaan vastaava...
« Last Edit: 17.08.12, 05:46 by Mikael Leinonen »
Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #758 on: 17.08.12, 10:26 »

Hei Vatsim gurut!

Kumpaa suosittelette lentäjälle: Squawkboxia vaiko FSInniä?

T: Jaakko

Jäi tuon edellisen asian käsittelyn varjoon, joten toistetaanpa kysymys.
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #759 on: 17.08.12, 11:24 »

Jäi tuon edellisen asian käsittelyn varjoon, joten toistetaanpa kysymys.
Moro!
Ei kai niissä ole suuria eroja. Itse käytän SB:tä kun olen siihen tottunut, ennenkuin FSInn tuli markkinoillle. Kokeilin joskus FSInn:iä mutta ei jäänyt käyttöön syytä en muista mutta ilmeisesti vanha koira oppii huonosti uusia temppuja.

jukka
Pages: 1 ... 36 37 [38] 39 40 ... 59 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1