FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 19:36

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 37 38 [39] 40 41 ... 59 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 114045 times)
Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #760 on: 17.08.12, 10:26 »

Hei Vatsim gurut!

Kumpaa suosittelette lentäjälle: Squawkboxia vaiko FSInniä?

T: Jaakko

Jäi tuon edellisen asian käsittelyn varjoon, joten toistetaanpa kysymys.
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #761 on: 17.08.12, 11:24 »

Jäi tuon edellisen asian käsittelyn varjoon, joten toistetaanpa kysymys.
Moro!
Ei kai niissä ole suuria eroja. Itse käytän SB:tä kun olen siihen tottunut, ennenkuin FSInn tuli markkinoillle. Kokeilin joskus FSInn:iä mutta ei jäänyt käyttöön syytä en muista mutta ilmeisesti vanha koira oppii huonosti uusia temppuja.

jukka
Jouni Pyhäjärvi
Offline Offline

Posts: 170
Date Registered: 14.07.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #762 on: 17.08.12, 17:49 »

Moro,

Jos haluat päästä vauhtiin nopealla asennuksella tyyliin next nappulaa painamalla niin SB.
SB on yksinkertainen käyttää eikä käyttäjä eksy mitenkään teknisiin nippeleihin.

Jos taas hieman näet vaivaa ja haluat paremmat konemallit niin FSinn. Asennus ei siinäkään ole vaikea, ohjeet allaolevassa linkissä:
http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?t=20466

SB:hen saa jonkun verran konemalleja lisää VIP paketeilla. FSINN toimii toisella periaatteella, voit asennella siihen about mitä konemalleja tahansa, ohjeet taas alla.
http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=43&t=54246


Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #763 on: 20.08.12, 18:36 »

Olisi kova hinku tuohon VFR Koulutukseen 1.9 osallistua, joten olisi muutama kysymys.

Täytän siis lentosuunnitelman näiden ohjeiden mukaan, käykö reitiksi Lennolle 1 esim. "DEGER NOKKA".
Mitä ohjelmia tarvitsee ennen lentoa avata, IvAp, Team Speak? Tarvitseeko Team Speakin kanssa pelailla lennon aikana vai jätetäänkö se jotenkin "taustalle" pyörimään vain.
Radiotaajuudet ja toisiotutkakoodit säädetään ilmeisesti suoraan koneen ohjaamosta kuten offlinessakin?
Kun siirryn FSX:n valikosta Malmille, niin tiedänkö jostain jos kyseisellä paikalla on toinen kone vai siirrynkö näin tapahtuessa vain uuteen paikkaan valikosta?

Varmasti tyhmiä kysymyksiä, mutta jostain sitä on aloitettava.  Smiley

Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #764 on: 20.08.12, 18:53 »

Olisi kova hinku tuohon VFR Koulutukseen 1.9 osallistua, joten olisi muutama kysymys.

Täytän siis lentosuunnitelman näiden ohjeiden mukaan, käykö reitiksi Lennolle 1 esim. "DEGER NOKKA".
Mitä ohjelmia tarvitsee ennen lentoa avata, IvAp, Team Speak? Tarvitseeko Team Speakin kanssa pelailla lennon aikana vai jätetäänkö se jotenkin "taustalle" pyörimään vain.
Radiotaajuudet ja toisiotutkakoodit säädetään ilmeisesti suoraan koneen ohjaamosta kuten offlinessakin?
Kun siirryn FSX:n valikosta Malmille, niin tiedänkö jostain jos kyseisellä paikalla on toinen kone vai siirrynkö näin tapahtuessa vain uuteen paikkaan valikosta?

Varmasti tyhmiä kysymyksiä, mutta jostain sitä on aloitettava.  Smiley

Ensinnäkin, kyllä mielestäni tuo DEGER NOKKA on ihan käypä reitti, koska niiden välillä ei ole valvottua ilmatilaa (ellei riittävän suuri korkeus), niin voit lennellä vaikka vaan ympäriinsä missä haluat (paitsi jos menet valvottuun ilmatilaan niin ohjeiden mukaisesti)

Sitten, kun laitat FSXn päälle, ja käynnistät IvApin, TS käynnistyy automaattisesti. Jätät vaan TSsän taustalle pyörimään, sen kanssa ei tarvitse häslätä mitään (varmista että TSn asetukset kuten tangentti on säädetty etukäteen valmiiksi, ennen kuin otat yhteyttä lennonjohtoon). Radiotaajuudet ja toisiotutkakoodit säädetään koneen omasta radio stackistä, samalla tavalla kuin offlinessa. Kun vaihdat radiotaajuutta, se muuttuu IvApissa, ja näin ollen myös TSsässä.

Kun siirryt Malmille, et käytännössä voi mistään tietää onko paikalla muita koneita (paitsi jos avaat vaikka TSsän, liityt lennonjohdon taajuudelle ja kysyt private messagella johtajalta että onko kys. paikalla ketään). Jos spawnaat jonkun päälle niin siirryt vaan sivuun siitä vaikka SLEW modella. Tämän takia kannattaa olla realism settingseistä Aircraft Collisions pois päältä, jos joku spawnaa sun päälles.

Ja ei nuo mitään tyhmiä kysymyksiä ole, mullakin oli samat mielessä kun aloitin IVAOssa  Smiley
Toivottavasti auttoi ja tsemppiä vaan lentelyyn  thmbup
Itekkin varmaankin osallistun kys tapahtumaan

Niin ja jos jotain väärin niin taitavammat korjailkaa  Smiley

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #765 on: 20.08.12, 20:34 »

Eipä noista toisen "päälle" tulemisista kannata pahemmin välittää, sen kun sitten em. slewillä vaikka siirrät itsesi muualle tai teet jonkun vastaavan manööverin. TSn kautta ei kannata alkaa privaattiviestejä pistelemään koska tuota ohjelmaa tulee harvemmin seurattua lennonjohdonkaan (+ sieltä ei tule minkään tason piippauksia jos jotain viestiä tulee), vaan jos jossain tilanteessa on jotain privaattikysyttävää johtajalta käyttää tuota Ivapin chattia. (esim. .chat EFHK_TWR kirjoittamalla saat auki chatti-ikkunan EFHKn tornin kanssa. Korvaa EFHK_TWR kulloinkin paikalla olevan elimen koodilla.) Kaikki kolarointiefektit tosiaan kannattaa pitää pois päältä, lennonjohdossa koitetaan ainakin sen verran hereillä olla ettei aivan peltikosketuksia saada aikaan  Tongue

Reittisi on ihan passeli. Myös vaikka pelkkä NOKKA tai DEGER käy. Pääsääntönä VFR-lennoilla on, että ainakin mahdolliset VFR-ilmottautumispisteet olisi plaanissa jos niiden kautta aikoo lentää. Eikä sitä lähialueen ulkopuolellakaan tarvitse varoa menemästä valvottuun ilmatilaan kunhan kyselee vaan aina lennonjohtoelimiltä luvat. Ei niiden kyselyä ja muutenkaan kommunikoinnin rutiinia oikein opi jos on aina varomassa lentämistä valvomattoman ulkopuolelle  Wink Tuokin homma näyttäisi olevan varsin hyvin kerrottuna juurikin tuolla linkittämässäsi esimerkkilennossa.

Meikäläinenkin aloitellut lennonjohtotoimintaa taas hiljalleen ja ainakin tässä parina päivänä riittänyt intoa pitää tornia pystyssä huimista liikennemääristä huolimatta  Tongue Sinne sopii tulla heittämään vaikka laskukierros tai parikin ennen varsinaista eventtiä Wink
Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #766 on: 21.08.12, 13:13 »

Kiitos vastauksista Topias ja Otto, taas selvisi monta asiaa!  thmbup

Pitää joku päivä tulla laskukierroksia Malmille lentämään verkon puolelle ennen varsinaista eventtiä. Sekä vielä opiskella fraseologiaa joka toki alkaa varmaankin laskukierrosten osalta olla hanskassa.

Mites toi reitti tohon lentosuunnitelmaan tehdään jos vain pelkkiä laskukierroksia. Jätetään tyhjäksi? "Other information" kenttään ilmeisesti maininta asiasta?


Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #767 on: 21.08.12, 13:17 »

Kiitos vastauksista Topias ja Otto, taas selvisi monta asiaa!  thmbup

Pitää joku päivä tulla laskukierroksia Malmille lentämään verkon puolelle ennen varsinaista eventtiä. Sekä vielä opiskella fraseologiaa joka toki alkaa varmaankin laskukierrosten osalta olla hanskassa.

Mites toi reitti tohon lentosuunnitelmaan tehdään jos vain pelkkiä laskukierroksia. Jätetään tyhjäksi? "Other information" kenttään ilmeisesti maininta asiasta?

Ole hyvä vaan. Hyvä että selvisi.

Jos lennät laskukiekkaa, niin laita reitiksi TGL eli touch and go landings. Other information kenttään ei tarvi laittaa mitään laskukiekoista, ellei oo jotain muuta asiaa koskevaa juttua.

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #768 on: 21.08.12, 13:35 »

Asia selvä!  Wink

Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1635
Date Registered: 18.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #769 on: 21.08.12, 14:35 »

Ole hyvä vaan. Hyvä että selvisi.

Jos lennät laskukiekkaa, niin laita reitiksi TGL eli touch and go landings.


Ei vaan TC Route osioon  Wink

Topias Rossi
Offline Offline

Posts: 339
Date Registered: 22.01.11

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #770 on: 21.08.12, 18:17 »

Ei vaan TC Route osioon  Wink

Aijjaa, mää oon aina laittanu TGL eikä oo kukaan valittanu, mutta jos kerta se noin on niin pitää opetella laittamaan TC TGLn sijasta  Smiley

Topias Rossi


Kyllä se lehmäkin lentää kun sille tarpeeksi vauhtia antaa...
Tiesin että lukisit tämän
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #771 on: 21.08.12, 18:46 »

Aijjaa, mää oon aina laittanu TGL eikä oo kukaan valittanu, mutta jos kerta se noin on niin pitää opetella laittamaan TC TGLn sijasta  Smiley

Topias Rossi

TGL tulee lisätietoja kohtaan, mikäli suoritetaan laskukierros jossain muualla kuin lähtö/tulokentällä. Perään merkataan oikeaoppisesti myös lentoaika kentälle jossa kiekka suoritetaan, ja laskun arvioitu aika. Remarks kohtaan tulee siis esim RMK/TGL EFKU 0030/1400 (Laskukierros Kuopiossa, lentoaika lähdöstä Kuopioon 40min ja laskun arvioitu aika 14:00)

Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1684
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #772 on: 21.08.12, 19:02 »

TGL tulee lisätietoja kohtaan, mikäli suoritetaan laskukierros jossain muualla kuin lähtö/tulokentällä. Perään merkataan oikeaoppisesti myös lentoaika kentälle jossa kiekka suoritetaan, ja laskun arvioitu aika. Remarks kohtaan tulee siis esim RMK/TGL EFKU 0030/1400 (Laskukierros Kuopiossa, lentoaika lähdöstä Kuopioon 40min ja laskun arvioitu aika 14:00)

Tämä ja paljon muuta nyt vain TVSHOPista.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Kim Granlund
Offline Offline

Posts: 191
Date Registered: 24.04.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #773 on: 22.08.12, 09:51 »

Nyt on pakko kysellä vähän tyhmiä täällä. Olen todella vasta-alkaj verkkolentämisessä, mutta askarruttaapi asioita.

Olen kokeillut faijani kanssa verkkolentämistä suljetussa istunnossa, jossa mukana on vain minä ja isukki. Faija on istunut tornissa ja minä jonkun koneen puikoissa.
Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut yhteydenotto torniin, koska meillä ei kummallakaan olen headsetiä. Pystyykö ylipäätänsä kommunikoimaan tornin kanssa ilman headsetiä ja jos pystyy, miten se homma toimii?
Koska olen lennellyt FSX:ää vain omaksi ilokseni ja nyt vasta alkanut perehtymään enemmän lentämisen ihmeellisiin saloihin, haluisin tietää vastauksen tuohon kysymykseen.

Kiitos jo etukäteen

-Kimi-
Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #774 on: 23.08.12, 15:58 »

Vielä yksi juttu vaivaa. Eli olen vaikka Malmilla ja aikeena rullata kiitotielle. Pyydän rullausluvan siis Rullaukselta (EFHF_GND) mikäli se on paikalla. Mutta mikäli _GND ei ole paikalla pyydänkö luvan tornilta (EFHF_TWR) vai ilmoitanko vain unicomille rullauksestani ja otan torniin yhteyden vasta odotuspaikalla tai ylittäessäni kiitoten (09)?


Ivaon nettisivut, Lento 1
Quote
Huomaa: Mikäli rullauslennonjohto (EFHF_GND, kutsutunnus: rullaus) on paikalla pyydetään rullauslupa siltä.
Mutta siis entä jos ei ole?  Huh

Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1635
Date Registered: 18.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #775 on: 23.08.12, 16:00 »

Vielä yksi juttu vaivaa. Eli olen vaikka Malmilla ja aikeena rullata kiitotielle. Pyydän rullausluvan siis Rullaukselta (EFHF_GND) mikäli se on paikalla. Mutta mikäli _GND ei ole paikalla pyydänkö luvan tornilta (EFHF_TWR) vai ilmoitanko vain unicomille rullauksestani ja otan torniin yhteyden vasta odotuspaikalla tai ylittäessäni kiitoten (09)?


Ivaon nettisivut, Lento 1Mutta siis entä jos ei ole?  Huh

Otat torniin yhteyttä ennen kuin aloitat rullauksen ja kysyt luvat sieltä.

Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #776 on: 23.08.12, 16:05 »

Otat torniin yhteyttä ennen kuin aloitat rullauksen ja kysyt luvat sieltä.

Yleisemmin (rullaus)selvitys pyydetään alimmalta mahdolliselta ATC-positiolta. Se tosin saattaa olla EFES_CTR joskus. Järjestys menee malmilla seuraavasti:

  • EFHF_GND
  • EFHF_TWR
  • EFHK_APP
  • EFHK_TWR
  • EFES_CTR


IVAO FI-MC
Niklas Tähtinen
Offline Offline

Posts: 287
Date Registered: 16.08.11

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #777 on: 23.08.12, 16:14 »

Tämä selvä, kiitos tiedosta!

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #778 on: 24.08.12, 04:51 »

Yleisemmin (rullaus)selvitys pyydetään alimmalta mahdolliselta ATC-positiolta. Se tosin saattaa olla EFES_CTR joskus. Järjestys menee malmilla seuraavasti:

  • EFHF_GND
  • EFHF_TWR
  • EFHK_APP
  • EFHK_TWR
  • EFES_CTR
Tosin useimmiten EFHK_TWR ja _APP voivat sopia tornin hoitavan Malminkin tonttia kun tutkalla useimmiten riittää hommaa muutenkin. Kysy privaattiviestillä johtajalta jos epäselvyyksiä ennemmin kuin teet väärin  Cheesy
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #779 on: 02.09.12, 09:16 »

Onkos noita muista koneista kuuluvia ääniä mahdollista saada jotenkin pois ivaossa? Tarkoitan siis noita moottoreiden jylinöitä yms. mitä kuuluu platallakin jos on toinen kone vieressä.

Pages: 1 ... 37 38 [39] 40 41 ... 59 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1