FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 06:36

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123448 times)
Mikael Tynkkynen
Offline Offline

Posts: 1927
Date Registered: 30.07.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #80 on: 13.11.08, 15:42 »

Laitan nyt vaikka tähän.

Miten ihmeessä IVAO Finland näyttää, että Suomessa ei ole lennonjohtoa eikä lentäjiä, vaikka IVAE näyttää miehitettynä olevan EFES, HK_TWR ja HK_APP ja lentojakin HK:lta lähdössä 2?

Aki Kettusta saa kiusata näillä webbisivuja koskevilla reklamaatioilla.  Grin

Ambitious, but rubbish.
Risto Partanen
Offline Offline

Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #81 on: 13.11.08, 16:32 »

Ja IVAO:n palvelimilla (siellä jossain maailmalla) on muutenkin ollut viime aikoina hitusen problematiikkaa servereiden siirron takia. Esim. IVAE wörkkii silloin ku sitä sattuu huvittamaan Smiley

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #82 on: 13.11.08, 20:36 »

Ikinä ei kannata luottaa Ivaon sivuilta löytyvän liikenne/johtotilanteen paikkansa pitävyyteen, koska sen kanssa on ollut probleemia. Kannattaa aina tarkistaa tilanne IVAE:sta.  Smiley

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #83 on: 14.11.08, 16:51 »

Taikka kuten itse: Dolynuim kyllä se välillä sekoaa mutta muute toimii hyvi.

Killerhangar
Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 949
Date Registered: 05.07.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #84 on: 21.11.08, 15:07 »

Pari hölmöä näin perjantain kunniaksi:

1. Miten LJ:lta pyydetään lupaa poistua jaksolta hakemaan säätiedot? Eli siis toisin sanoen miten pyydetään lupa käydä uusi kylmä kalja kaapista ja heittämässä käytetyt kaljat porsliiniin?

2. Miten Ivap:ssa laitetaan LJ:lle priva? Lueskelin kyllä manuaalista sivut 50-52, mutta en oikein päässyt jyvälle - hölmö kun olen.
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #85 on: 21.11.08, 15:10 »

Pari hölmöä näin perjantain kunniaksi:

1. Miten LJ:lta pyydetään lupaa poistua jaksolta hakemaan säätiedot? Eli siis toisin sanoen miten pyydetään lupa käydä uusi kylmä kalja kaapista ja heittämässä käytetyt kaljat porsliiniin?

2. Miten Ivap:ssa laitetaan LJ:lle priva? Lueskelin kyllä manuaalista sivut 50-52, mutta en oikein päässyt jyvälle - hölmö kun olen.

1. Kylmä viileästi kysyä, että sopiiko käydä siellä minne on asiaa. Esim. vaikka privalla.

2. .chat kutsu (esim. .chat EFES_CTR)

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #86 on: 21.11.08, 15:26 »

1. Kylmä viileästi kysyä, että sopiiko käydä siellä minne on asiaa. Esim. vaikka privalla.
Kannattaa jaksolla mielummin kysyä, niin muutkin lentäjät ovat tietoisia kapteenin (tai perämiehen) poisolosta.  Smiley


"When we left earth it changed our world"
Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 949
Date Registered: 05.07.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #87 on: 21.11.08, 15:29 »

20.11. alkaen on siis EFHK:n kartat muuttuneet.  22 STAR:t on trialeita tai MIA... Mitä karttoja käytetään nyt 22 L/R STAR:ssa?
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #88 on: 21.11.08, 18:23 »

Vain VAKAT 1J on trial. Muut pysyy ihan nomraalina, paitsi muutamilla muutoksilla. Kannattaa lukea AIP AMDT, jos kiinnostaa enemmän.  Wink


"When we left earth it changed our world"
Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 949
Date Registered: 05.07.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #89 on: 24.11.08, 13:17 »

EFHK_R_APP vs EFHK_APP, mikä ero? Ei ollut mielestäni Samin koulutusmatskussa (tai ei vain osunut silmään) Smiley. Samoin AIS-kartoissa on mainittu radiodatassa APP ja ARR -jaksoja, liittyykö samaan?
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #90 on: 24.11.08, 13:24 »

EFHK_R_APP vs EFHK_APP, mikä ero? Ei ollut mielestäni Samin koulutusmatskussa (tai ei vain osunut silmään) Smiley. Samoin AIS-kartoissa on mainittu radiodatassa APP ja ARR -jaksoja, liittyykö samaan?
EFHK_R_APP on Helsinki arrival  Smiley

Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 949
Date Registered: 05.07.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #91 on: 24.11.08, 13:31 »

EFHK_R_APP on Helsinki arrival  Smiley

Ok, eli siis R_APP on EFXX_CTR:n ja EFXX_APP:n välissä jos paikalla, ennen TMA rajaa (kuten ohjeessa sanotaan) ja APP TMA-rajalta eteenpäin. CTR -> R_APP -> (TMA) -> APP -> TWR -> GND, tai päinvastoin. Ja R_APP = ARR taajuudet. Vai vain yksinkertaisesti APP hoitaa lähtevät ja R_APP saapuvat TMA rajalle/rajalta?
« Last Edit: 24.11.08, 13:39 by Jan Sandholm »
philes
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #92 on: 24.11.08, 14:31 »

Ok, eli siis R_APP on EFXX_CTR:n ja EFXX_APP:n välissä jos paikalla, ennen TMA rajaa (kuten ohjeessa sanotaan) ja APP TMA-rajalta eteenpäin. CTR -> R_APP -> (TMA) -> APP -> TWR -> GND, tai päinvastoin. Ja R_APP = ARR taajuudet. Vai vain yksinkertaisesti APP hoitaa lähtevät ja R_APP saapuvat TMA rajalle/rajalta?

Heippa!

Tähän selvennyksenä, että Helsinki Arrival (EFHK_R_APP) on itseasiassa Helsingin tutkan (EFHK_APP) ja Helsingin tornin (EFHK_TWR) välissä. APP hoitaa saapuvan liikenteen TMA:n rajalta myötätuuliosuudelle, josta luovuttaa liikenteen eteenpäin Arrivalille. Arrivalin tehtävänä on kääntää koneet perusosalle ja selvittää loppulähestymiseen.

Arrival -johtaja johtaa ainoastaan saapuvia koneita, mutta tutkajohtaja (APP) johtaa myös saapuvat sekä lähtevät.

Tämä tunnus EFHK_R_APP on operatiivisessa toiminnassa vain ja ainoastaan siksi, että IVAO:n verkkosoftat eivät tunnista _ARR -päätettä.
Miika Asunta
Offline Offline

Posts: 794
Date Registered: 10.03.06

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #93 on: 25.11.08, 17:49 »

Tämä tunnus EFHK_R_APP on operatiivisessa toiminnassa vain ja ainoastaan siksi, että IVAO:n verkkosoftat eivät tunnista _ARR -päätettä.

Sama rajoitus on VATSIMissa.

Miika
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #94 on: 26.11.08, 18:53 »

Löytäisikö jostain VATSIM:n ja IVAO:n lentäjämäärät? Siis koko maailma EI pelkästään Suomi.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #95 on: 26.11.08, 18:55 »

Löytäisikö jostain VATSIM:n ja IVAO:n lentäjämäärät? Siis koko maailma EI pelkästään Suomi.

Vatsim: www.vataware.com

EDIT: äh, tossa siis LENTOmäärät - lentäjämäärät näkyy suoraan vatsim.net etusivulta Tongue
Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 949
Date Registered: 05.07.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #96 on: 28.11.08, 16:39 »

Onko normaalia, että Ivap ei tahdo aina ottaa näppäilyjä vastaan? Kun vaikka yrität kirjoittaa lentoreittiä flight plan -kenttään. Sama muissa tekstikentissä, kuten esim. departure ja arrival etc. Toisinaan toimii, toisinaan ei. Tämä FSX:ssä.
Mikael Tynkkynen
Offline Offline

Posts: 1927
Date Registered: 30.07.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #97 on: 28.11.08, 17:01 »

Onko normaalia, että Ivap ei tahdo aina ottaa näppäilyjä vastaan? Kun vaikka yrität kirjoittaa lentoreittiä flight plan -kenttään. Sama muissa tekstikentissä, kuten esim. departure ja arrival etc. Toisinaan toimii, toisinaan ei. Tämä FSX:ssä.

No ei se ainakaan normaalia ole. Tongue Tiedä häntä, mikälie?

Ambitious, but rubbish.
Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #98 on: 02.12.08, 19:59 »

Morjens!

Olisi pari kysymystä koskien IVAO:ta,

1) Minkälaiset kartat riittävät lentämiseen? Suomen kenttien kartat saa netistä, ja osan varmaan sieltä erimaiden ivao-divisioonien sivuilta. Kysyisin että kelpaako tämän nettisivun kartat netissä lentämiseen http://flight.sanyjo.cz/mapy/ ?

2) Sitten että jos saavun vaikka Heathrowin kentälle, ja sitten ground selvittää minut vaikka portille 120, niin vaikka minulla on kartat kyseisestä kentästä ja näen kartalta että missä portti on, niin kuinka tarkkaa se on että ajaako justiinsa siihen portille vai pari metriä sivuun, koska jos on simun vakiokenttä niin porttien mallinnus ja hahmoitus ei välttämättä ole parasta luokkaa  Tongue

Ilkka

Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #99 on: 02.12.08, 21:06 »

1) Kelpaavat vallan mainiosti, varmistu vaan siitä, että kartat ovat ajan tasalla.

2) Ei hirveän tarkkaa, kyllä lennonjohto huomauttaa mikäli olet menossa täysin väärään suuntaan. Kannattaa myös remarkseihin lisätä, että käytössä on default scenery.
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1