Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

<< < (169/235) > >>

Pade:

Yksi kyssäri tuli taas mieleen eli jos vaikka lentelen Turkusesta kohti Helsinkiä, missä on tutka paikalla, niin otanko minä ensin yhteyttä vai ottaako tutka?

Yleensä kyllä tutka ottaa yhteyttä sopivassa kohtaan. Kuitenkin jossei ota vaikka olisit jo alueella niin ota sitten itse.

Miksu:
Saksa tai ranska eivät ainakaan mun kohdalla ole ollut ongelma, spaniardit sen sijaan kyllä...

OttoPOI:

Yleensä kyllä tutka ottaa yhteyttä sopivassa kohtaan. Kuitenkin jossei ota vaikka olisit jo alueella niin ota sitten itse.

Mutta osoittaa hyvää tilannetajua lentäjältä jos osaa ottaa yhteyttä ennen "forcea". Esim. STARin rajalla on yleensä hyvä paikka huikata, tutka kyllä kertoo jos olet kannulla liian aikaisin. Epäselvyyksissä myöskään privaattiviestein asian kysyminen johtajalta ei tee pahaa, varsinkin jos kyseessä on aloittelija.

665:

3)   OK, homman hohtohan on oikean lennonjohdon kanssa kommunikaatiossa. Olen vaan ihmetellyt miten ihmeessä porukat saavat selkoa esim. huimalla sakun tai ranskan aksentilla annetuista ohjeista? Välillä nuo fraasit luetaan myös sellaisella nopeudella, että tällaisen hitaalla nupilla varustetun kaverin on todella vaikea pysyä perässä. Mieleen tulee, että onko jollain ajatus, että nopeasti luetut ohjeet osoittavat pätevyyttä.

4)   Lopuksi vielä kaipaisin kokemuksia miten tässä hommassa pääsee alkuun? Syntyykö osaaminen vain tekemisen kautta vai miten? Entä voiko lennonjohdon kanssa kommunikoidessa aloittaa tyylillä ”olen uusi täällä, joten otetaampa hitaasti” vai pitääkö hikihatussa ponnistella pysyäkseen tiukassa fraseologiassa?

Terve!

Hyvä keino kuulunymmärtämisen kehittämiseen on kuunnella oikeaa ilmailuliikennettä. Tämä onnistuu netissäkin esim. LiveATC:n kautta. Yhtä tai korkeintaan kahta kanavaa skannaavat asemat ovat selkeimpiä, ja niiden tueksi voi ottaa Flightradarin, josta pystyy bongaamaan/tarkastamaan koneiden kutsutunnuksia jne. Sitten vielä aukaisee kentän nettisivuilta lähtevän ja saapuvan liikenteen esille, niin kaikki on valmista nettispottaamiseen! Näin on helppo saada tuntumaa eri aksentteihin. Täytyy kuitenkin muistaa että kyseiset puhujat ovat ammattilaisia varustettuna kunnon laitteilla, mutta kyllä se auttaa ymmärtämään myös sinnepäin puhuvia harrastelijoita!   Hyviä kenttiä kuunneltaviksi ovat mm. Geneve, Zurich, JFK ja Arlanda eri taajuuksineen.

Myös lennonjohtajan huimaan puhenopeuteen voi varautua etukäteen. Ohjeet ja selvitykset tulevat yleensä hyvin ennalta arvattavissa muodoissa. Joskus muistan lukeneeni täällä selvityksen saamiseen CRAFT-säännön, joka meni kutakuinkin näin:

C=Kaupunki tai kenttä, jonne selvitys on
R=Reitti sisältäen SIDn
A=korkeus
F=en muista virallista merkistystä, mutta itse oon käyttänyt lisäohjeille, esim. taajuudet tai lentosuunnat
T=transponderin koodi

Jos joku muistaa tarkemmin, niin voinee korjata, mutta itse olen pärjännyt tällä kaavalla erittäin hyvin. Tuon voi jo etukäteen täytellä niin kuin kuvittelee sen menevän oman lentosuunnitelman ja vallitsevan säätilan perusteella. Näin on sitten helppo seurata ja tarvittaessa tehdä pikku korjauksia, kun lennonjohtaja lukee ripeällä tahdilla selvitystä. Yhtälailla myös saapuessani jollekkin lentoasemalle, tutustun jo matkalentokorkeudessa mahdolliset STARt ja käytössä olevat kiitotiet jne. Jos lennonjohdolla on käytössä useita eri taajuuksia kuten esim Lontoossa lentoonlähdön jälkeen, niin kirjailen vaihtoehdot ylös, josta voin sitten nopeasti alleviivata sen, jonka ATC antaa.

Hienoa saada uutta porukkaa mukaan! Toivottavasti nämä vinkit auttavat, mutta niin kuin täällä jo on sanottu, niin harjoitus tekee mestarin. Tekemällä oppii!

T: Toni

Juhozzz:

Myös lennonjohtajan huimaan puhenopeuteen voi varautua etukäteen. Ohjeet ja selvitykset tulevat yleensä hyvin ennalta arvattavissa muodoissa. Joskus muistan lukeneeni täällä selvityksen saamiseen CRAFT-säännön, joka meni kutakuinkin näin:

C=Kaupunki tai kenttä, jonne selvitys on
R=Reitti sisältäen SIDn
A=korkeus
F=en muista virallista merkistystä, mutta itse oon käyttänyt lisäohjeille, esim. taajuudet tai lentosuunnat
T=transponderin koodi

Jos joku muistaa tarkemmin, niin voinee korjata, mutta itse olen pärjännyt tällä kaavalla erittäin hyvin. Tuon voi jo etukäteen täytellä niin kuin kuvittelee sen menevän oman lentosuunnitelman ja vallitsevan säätilan perusteella. Näin on sitten helppo seurata ja tarvittaessa tehdä pikku korjauksia, kun lennonjohtaja lukee ripeällä tahdilla selvitystä. Yhtälailla myös saapuessani jollekkin lentoasemalle, tutustun jo matkalentokorkeudessa mahdolliset STARt ja käytössä olevat kiitotiet jne. Jos lennonjohdolla on käytössä useita eri taajuuksia kuten esim Lontoossa lentoonlähdön jälkeen, niin kirjailen vaihtoehdot ylös, josta voin sitten nopeasti alleviivata sen, jonka ATC antaa.

Hienoa saada uutta porukkaa mukaan! Toivottavasti nämä vinkit auttavat, mutta niin kuin täällä jo on sanottu, niin harjoitus tekee mestarin. Tekemällä oppii!

T: Toni

Tässä tulikin jo varsin erinomaisia vinkkejä, kuinka pääsee alkuun.

Tuo CRAFT on yleisimmin käytössä rapakon takana Yhdysvalloissa ja meneekin juuri niin kuin Toni sanoit. Tuo F on varattu tutkan taajuudelle (departure frequency), mutta ei ole täällä Euroopan puolella käytössä, joten sopinee juuri noille lisäohjeille.

Lentojen suunnitteluun kannattaa panostaa aina, ja varsinkin kenttien omiin menetelmiin tutustuminen olisi myös varsin tärkeää, helpottaa nimittäin ymmärtämään ohjeitakin paremmin. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page