FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.11.17, 06:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123247 times)
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #840 on: 04.11.12, 11:07 »

Yleensä kyllä tutka ottaa yhteyttä sopivassa kohtaan. Kuitenkin jossei ota vaikka olisit jo alueella niin ota sitten itse.
Mutta osoittaa hyvää tilannetajua lentäjältä jos osaa ottaa yhteyttä ennen "forcea". Esim. STARin rajalla on yleensä hyvä paikka huikata, tutka kyllä kertoo jos olet kannulla liian aikaisin. Epäselvyyksissä myöskään privaattiviestein asian kysyminen johtajalta ei tee pahaa, varsinkin jos kyseessä on aloittelija.
Toni Matkaselkä
Offline Offline

Posts: 104
Date Registered: 05.07.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #841 on: 05.11.12, 21:24 »

3)   OK, homman hohtohan on oikean lennonjohdon kanssa kommunikaatiossa. Olen vaan ihmetellyt miten ihmeessä porukat saavat selkoa esim. huimalla sakun tai ranskan aksentilla annetuista ohjeista? Välillä nuo fraasit luetaan myös sellaisella nopeudella, että tällaisen hitaalla nupilla varustetun kaverin on todella vaikea pysyä perässä. Mieleen tulee, että onko jollain ajatus, että nopeasti luetut ohjeet osoittavat pätevyyttä.

4)   Lopuksi vielä kaipaisin kokemuksia miten tässä hommassa pääsee alkuun? Syntyykö osaaminen vain tekemisen kautta vai miten? Entä voiko lennonjohdon kanssa kommunikoidessa aloittaa tyylillä ”olen uusi täällä, joten otetaampa hitaasti” vai pitääkö hikihatussa ponnistella pysyäkseen tiukassa fraseologiassa?

Terve!

Hyvä keino kuulunymmärtämisen kehittämiseen on kuunnella oikeaa ilmailuliikennettä. Tämä onnistuu netissäkin esim. LiveATC:n kautta. Yhtä tai korkeintaan kahta kanavaa skannaavat asemat ovat selkeimpiä, ja niiden tueksi voi ottaa Flightradarin, josta pystyy bongaamaan/tarkastamaan koneiden kutsutunnuksia jne. Sitten vielä aukaisee kentän nettisivuilta lähtevän ja saapuvan liikenteen esille, niin kaikki on valmista nettispottaamiseen! Näin on helppo saada tuntumaa eri aksentteihin. Täytyy kuitenkin muistaa että kyseiset puhujat ovat ammattilaisia varustettuna kunnon laitteilla, mutta kyllä se auttaa ymmärtämään myös sinnepäin puhuvia harrastelijoita! Smiley  Hyviä kenttiä kuunneltaviksi ovat mm. Geneve, Zurich, JFK ja Arlanda eri taajuuksineen.

Myös lennonjohtajan huimaan puhenopeuteen voi varautua etukäteen. Ohjeet ja selvitykset tulevat yleensä hyvin ennalta arvattavissa muodoissa. Joskus muistan lukeneeni täällä selvityksen saamiseen CRAFT-säännön, joka meni kutakuinkin näin:

C=Kaupunki tai kenttä, jonne selvitys on
R=Reitti sisältäen SIDn
A=korkeus
F=en muista virallista merkistystä, mutta itse oon käyttänyt lisäohjeille, esim. taajuudet tai lentosuunnat
T=transponderin koodi

Jos joku muistaa tarkemmin, niin voinee korjata, mutta itse olen pärjännyt tällä kaavalla erittäin hyvin. Tuon voi jo etukäteen täytellä niin kuin kuvittelee sen menevän oman lentosuunnitelman ja vallitsevan säätilan perusteella. Näin on sitten helppo seurata ja tarvittaessa tehdä pikku korjauksia, kun lennonjohtaja lukee ripeällä tahdilla selvitystä. Yhtälailla myös saapuessani jollekkin lentoasemalle, tutustun jo matkalentokorkeudessa mahdolliset STARt ja käytössä olevat kiitotiet jne. Jos lennonjohdolla on käytössä useita eri taajuuksia kuten esim Lontoossa lentoonlähdön jälkeen, niin kirjailen vaihtoehdot ylös, josta voin sitten nopeasti alleviivata sen, jonka ATC antaa.

Hienoa saada uutta porukkaa mukaan! Toivottavasti nämä vinkit auttavat, mutta niin kuin täällä jo on sanottu, niin harjoitus tekee mestarin. Tekemällä oppii!

T: Toni

Toni Matkaselkä
Juho Mustaparta
Offline Offline

Posts: 530
Date Registered: 30.12.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #842 on: 06.11.12, 07:41 »



Myös lennonjohtajan huimaan puhenopeuteen voi varautua etukäteen. Ohjeet ja selvitykset tulevat yleensä hyvin ennalta arvattavissa muodoissa. Joskus muistan lukeneeni täällä selvityksen saamiseen CRAFT-säännön, joka meni kutakuinkin näin:

C=Kaupunki tai kenttä, jonne selvitys on
R=Reitti sisältäen SIDn
A=korkeus
F=en muista virallista merkistystä, mutta itse oon käyttänyt lisäohjeille, esim. taajuudet tai lentosuunnat
T=transponderin koodi

Jos joku muistaa tarkemmin, niin voinee korjata, mutta itse olen pärjännyt tällä kaavalla erittäin hyvin. Tuon voi jo etukäteen täytellä niin kuin kuvittelee sen menevän oman lentosuunnitelman ja vallitsevan säätilan perusteella. Näin on sitten helppo seurata ja tarvittaessa tehdä pikku korjauksia, kun lennonjohtaja lukee ripeällä tahdilla selvitystä. Yhtälailla myös saapuessani jollekkin lentoasemalle, tutustun jo matkalentokorkeudessa mahdolliset STARt ja käytössä olevat kiitotiet jne. Jos lennonjohdolla on käytössä useita eri taajuuksia kuten esim Lontoossa lentoonlähdön jälkeen, niin kirjailen vaihtoehdot ylös, josta voin sitten nopeasti alleviivata sen, jonka ATC antaa.

Hienoa saada uutta porukkaa mukaan! Toivottavasti nämä vinkit auttavat, mutta niin kuin täällä jo on sanottu, niin harjoitus tekee mestarin. Tekemällä oppii!

T: Toni

Tässä tulikin jo varsin erinomaisia vinkkejä, kuinka pääsee alkuun.

Tuo CRAFT on yleisimmin käytössä rapakon takana Yhdysvalloissa ja meneekin juuri niin kuin Toni sanoit. Tuo F on varattu tutkan taajuudelle (departure frequency), mutta ei ole täällä Euroopan puolella käytössä, joten sopinee juuri noille lisäohjeille.

Lentojen suunnitteluun kannattaa panostaa aina, ja varsinkin kenttien omiin menetelmiin tutustuminen olisi myös varsin tärkeää, helpottaa nimittäin ymmärtämään ohjeitakin paremmin.  Cheesy
« Last Edit: 06.11.12, 13:40 by Juho Mustaparta »
Anton Goebel
Offline Offline

Posts: 42
Date Registered: 26.06.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #843 on: 06.11.12, 11:24 »

Hei, tuohan voi olla ihan mielenkiintoista kuunnella oikeaa kommunikaatiota! Enpä tiennyt senkin olevan mahdollista.

Yksi kyssäri tuli taas mieleen liittyen ilman lennonjohtoa lentelyyn. Kun vaikka ilmoittelen vailla lennonjohtoa olevalla kentällä rullauksesta aloitanko vai lopetanko kutsutunnuksella? Eli meneekö jotenkin näin:

Tampere Pirkkala airport, taxi runway YY via taxiway XX, OHAGO

vai näin:

OHAGO, Tampere Pirkkala airport, taxi runway YY via taxiway XX

Vai eikö mene kummallakaan tavalla?

Entä miten päin menee ilmassa, jos vaikka ilmoittaa laskeutumisaikaikeista tietylle kentälle?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #844 on: 06.11.12, 11:43 »

Puhut varmaankin IVAOssa unicomilla puhumisesta? Siihen ei tarvitse pistää erikseen kutsutunnusta, jokaisen unicomviestijän viestin alussa näkyy kutsutunnus jolla kirjaudut verkkoon (Ivapissa saattaa lukea vaikka näin: "OHABC>EFTP t/o rw24, direct TURUX"). Johtajan kanssa kommunikoimisessa taas olen itse oppinut jostain aikanaan, että jos itse aloitat viestinnän etkä vastaa johtajan sanomaan sanot kutsutunnuksen ensin ("OHABC, Pirkkalan torni, tiedotus A, pyydetään rullausta") ja vice versa ("turn right heading 180, OHABC").
Anton Goebel
Offline Offline

Posts: 42
Date Registered: 26.06.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #845 on: 06.11.12, 11:58 »

Puhut varmaankin IVAOssa unicomilla puhumisesta? Siihen ei tarvitse pistää erikseen kutsutunnusta, jokaisen unicomviestijän viestin alussa näkyy kutsutunnus jolla kirjaudut verkkoon (Ivapissa saattaa lukea vaikka näin: "OHABC>EFTP t/o rw24, direct TURUX"). Johtajan kanssa kommunikoimisessa taas olen itse oppinut jostain aikanaan, että jos itse aloitat viestinnän etkä vastaa johtajan sanomaan sanot kutsutunnuksen ensin ("OHABC, Pirkkalan torni, tiedotus A, pyydetään rullausta") ja vice versa ("turn right heading 180, OHABC").

Jep, IVAO:n unicom hyvinkin. Tuo on tosiaan hyvä tietää, niin säästyy kirjoittamista. Mutta mitä tarkoittaa tuo "tiedotus A"? Lienee sama asia kuin yhdessä esimerkissä on "...stand 18 with information GOLF 1017...", mutta mitä tämä tarkoittaa?
Anton Goebel
Offline Offline

Posts: 42
Date Registered: 26.06.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #846 on: 06.11.12, 12:11 »

Mutta mitä tarkoittaa tuo "tiedotus A"? Lienee sama asia kuin yhdessä esimerkissä on "...stand 18 with information GOLF 1017...", mutta mitä tämä tarkoittaa?

Tuli mieleen, että onko se tieto siitä, millä ajankohdalla on saatu ATIS?
Jarno Alatalo
Offline Offline

Posts: 243
Date Registered: 22.04.05

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #847 on: 06.11.12, 12:20 »

Tuli mieleen, että onko se tieto siitä, millä ajankohdalla on saatu ATIS?

Kyllä, eli sen hetkisen ATIS-tiedotuksen tunnus.
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #848 on: 06.11.12, 18:57 »

Ja varmuuden vuoksi tarkennan että tämä kertoo johtajalle ettå olet tietoinen mitä atiksessa lukee ja minkä atiksen olet lukenut.


FSLabs Support Team
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #849 on: 07.11.12, 06:08 »

Jep, IVAO:n unicom hyvinkin. Tuo on tosiaan hyvä tietää, niin säästyy kirjoittamista. Mutta mitä tarkoittaa tuo "tiedotus A"? Lienee sama asia kuin yhdessä esimerkissä on "...stand 18 with information GOLF 1017...", mutta mitä tämä tarkoittaa?
Tiedotus G ja ilmanpaineasetus, eli QNH 1017.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3399
Date Registered: 18.12.01

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #850 on: 07.11.12, 11:14 »

Tiedotus G ja ilmanpaineasetus, eli QNH 1017.

Moikka jaakko Wink

Ja ATIS-ilmoitukset tulevat aakkosittain, eli Information A (ALFA), B (BRAVO) Jne... Ilmoituksen kirjain vaihtuu aina, kun säätilassa tapahtuu muutos ja uutta tiedoitusta tarvitaan.

Oskari Ollikainen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 07.09.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #851 on: 07.11.12, 13:01 »

Ilmoituksen kirjain vaihtuu aina, kun säätilassa tapahtuu muutos ja uutta tiedoitusta tarvitaan.

Ei, vaan se vaihtuu puolen tunnin sykleissä.

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #852 on: 07.11.12, 17:38 »

Ei, vaan se vaihtuu puolen tunnin sykleissä.
Tai sitä mukaan kun uusi ATIS-tiedote tulee, ei ole välttämättä puoli tuntia Wink

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #853 on: 07.11.12, 18:10 »

Jep. Ja se on ATC:n vastuulla varmistaa että se ATIS on "up to date" Wink. Eli ei pidä ottaa paineita että olisi uusin ATIS tiedote Smiley. Ja siis jos ei ole uusin ja on tapahtunut merkittäviäkin muutoksia niin itse tornissa kerron atiksen olevan vanha. Smiley


FSLabs Support Team
Jouka Ahponen
Online Online

Posts: 914
Date Registered: 03.07.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #854 on: 07.11.12, 20:49 »

Jep. Ja se on ATC:n vastuulla varmistaa että se ATIS on "up to date" Wink. Eli ei pidä ottaa paineita että olisi uusin ATIS tiedote Smiley. Ja siis jos ei ole uusin ja on tapahtunut merkittäviäkin muutoksia niin itse tornissa kerron atiksen olevan vanha. Smiley

Kannattaa kyllä tosiaan tarkistaa se ATIS tiedotteen julkaisu aika. Joskus voi käydä niinkin että kiitotie vaihtuu kokonaan ja sitte tuleekin kiire etsiä uudet kartat ja ruuvailla taajuudet sun muut informaatiot koneeseen. Eli varautua kannattaa kaikkeen.


UPL
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #855 on: 07.11.12, 20:55 »

Miten voi tulla kiire jos LJ antaa selvityksessä infot kiitoradasta jne? Jos UNICOMIlla mennään niin valitsen tuulien mukaisesti sopivimman kiitotien. Ei pitäis kiire tulla?

Killerhangar
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #856 on: 10.11.12, 11:47 »

Moikka,
eilen mut selvitettiin visuaaliin EFHK:lla ja kysyin perään että "request to leave 2000ft". Parin minan päästä(ei lennonjohtajalta) tuli huomautus että ei tarvitse kysyä kun on selvitetty visuaaliin. Näinhän se on menetelmäkentillä ainakin mutta mielestni EFHK on poikkeus tässä.

Lainaus EFHK AD 2:sesta:
2.4.10 Näkölähestymismenetelmät
IFR-liikenteen alapuolella lentävän VFR-liikenteen takia tulee
näkölähestymistä suorittavan ilma-aluksen säilyttää vähintään
600 M (2000 FT) MSL, kunnes DME 7 HEL ja
loppulähestymislinja on saavutettu


No kun kys. henkilö joka huomautti rupesi sitten kaivelemaan jtn. trafin sääntöjä ja vielä ihmeellisempiä asioita(mm. että kun olen kuullut tätä käytettävän IRL Helsingin tornin kanavilla, niin mulle sanottiin puoli suoraan että he käyttävät mahdollisesti epävirallista/väärää fraseologiaa...) niin jäi mulle epäselväksi että pitääkö se pyytää, jotta saa tiputtaa alle 2000ft ennen finaalia.

Joten kertokaa te mielipiteenne ja isot kihot sitten sen vastauksen Smiley.

Lauri


FSLabs Support Team
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1637
Date Registered: 18.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #857 on: 10.11.12, 11:52 »

Moikka,
eilen mut selvitettiin visuaaliin EFHK:lla ja kysyin perään että "request to leave 2000ft". Parin minan päästä(ei lennonjohtajalta) tuli huomautus että ei tarvitse kysyä kun on selvitetty visuaaliin. Näinhän se on menetelmäkentillä ainakin mutta mielestni EFHK on poikkeus tässä.

Lainaus EFHK AD 2:sesta:
2.4.10 Näkölähestymismenetelmät
IFR-liikenteen alapuolella lentävän VFR-liikenteen takia tulee
näkölähestymistä suorittavan ilma-aluksen säilyttää vähintään
600 M (2000 FT) MSL, kunnes DME 7 HEL ja
loppulähestymislinja on saavutettu


No kun kys. henkilö joka huomautti rupesi sitten kaivelemaan jtn. trafin sääntöjä ja vielä ihmeellisempiä asioita(mm. että Hesan kun olen kuullut tätä käytettävän IRL Helsingin tornin kanavilla, niin mulle sanottiin puoli suoraan että he käyttävät mahdollisesti epävirallista fraseologiaa...) niin jäi mulle epäselväksi että pitääkö se pyytää, jotta saa tiputtaa alle 2000ft ennen finaalia.

Lauri

Eikös tuossa AD:ssa lue juuri niinkuin sanoit. Ei tässä kannata mitään Trafin määräyksiä penkomaan, jos sieltä edes löytyy mitään tähän liittyvää. Tuskinpa. Eli toimit juuri oikein ATC:n näkökulmasta. Parempi kysyä, kuin olla kysymättä, tilanne voi johtaa vaaratilanteeseen tai onnettomuuten.  :thmbup

-Henkka

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #858 on: 10.11.12, 14:35 »

Minkä takia pitäisi mitään lupia pyydellä jos seuraat em. menetelmää(niinkuin pitäisi)? Tornin pitäisi olla tietoinen menetelmästä ja osata sen mukaan pyörittää VFR-liikennettä lähialueellaan pois altasi. Eri homma sitten tosin jos haluat olla alle 2000ft yli 7 mailin päässä HEListä. Silloin selvität tilanteen tornin kanssa.
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #859 on: 10.11.12, 14:43 »

Minkä takia pitäisi mitään lupia pyydellä jos seuraat em. menetelmää(niinkuin pitäisi)? Tornin pitäisi olla tietoinen menetelmästä ja osata sen mukaan pyörittää VFR-liikennettä lähialueellaan pois altasi. Eri homma sitten tosin jos haluat olla alle 2000ft yli 7 mailin päässä HEListä. Silloin selvität tilanteen tornin kanssa.

En tiedä mutta kai siihen on hyvä syy kun se näin on ilmeisesti määrätty.


FSLabs Support Team
Pages: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1