Lauri Sivuoja
Offline
Posts: 3257
Date Registered: 06.12.10
|
Sain vastauksen nyt eri taholta. En ainakaan itse näe saaneeni selkeää vastasta. Anyway. Case closed.
Seuraava kysymys. Onko mitenkään mahdollista linkkaa tota squawkin moodin valitsemis namiskuukkelia(siis missä on stby, TARA jne) tohon ivap:n nappiin? Eli että kun laitan pedestaalista squawkin päälle niin se menee myös ivap:ssa päälle?
Lauri
|
|
|
|
Anton Goebel
Offline
Posts: 42
Date Registered: 26.06.12
|
Nyt on muutama verkkolento takana tekstaillen. Ensimmäinen yritys on totaalikatastrofi, mutta on edistystäkin tapahtunut. Muutama kyssäri on taas syntynyt:
1) Varmistan nyt vielä, että mennee niin, että ensin hoidetaan takaisinluku ja vasta sitten toimitaan?
2) Missä vaiheessa transponderi kytketään päälle ja pois?
3) Mitä pitää sanoa johdolle tai Unicomissa, kun on laskeutunut ja poistunut kiitotieltä?
|
|
|
|
Lauri Sivuoja
Offline
Posts: 3257
Date Registered: 06.12.10
|
Nyt on muutama verkkolento takana tekstaillen. Ensimmäinen yritys on totaalikatastrofi, mutta on edistystäkin tapahtunut. Muutama kyssäri on taas syntynyt:
1) Varmistan nyt vielä, että mennee niin, että ensin hoidetaan takaisinluku ja vasta sitten toimitaan?
2) Missä vaiheessa transponderi kytketään päälle ja pois?
3) Mitä pitää sanoa johdolle tai Unicomissa, kun on laskeutunut ja poistunut kiitotieltä?
1) Aikalailla näin. Tosin tekstillä jos menet niin voit esim. ensin asettaa selvitetyn lentopinnan ja ohjaussuunnan ennen kuin kirjoitat takaisin. Tekstillä se ei ole niin väliä, mutta kun menet äänellä niin sitten melkein aina noin. 2)Kun menet kiitotielle(nouseva kone) ja kun vapautat kiitotien(laskeva kone). 3)Johdolle sano. "FIN123, vacated rwy XX". Unicomissa voit vaa sanoa "RWY XX vacated. Taxi via X to stand XX". Ja jos ei ole muuta liikennettä ihan riittää "RWY XX vacated. Taxi to stand 25". Toivottavasti auttoi  . Lauri
|
|
|
|
Otto Nieminen
Offline
Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06
|
1) Aikalailla näin. Tosin tekstillä jos menet niin voit esim. ensin asettaa selvitetyn lentopinnan ja ohjaussuunnan ennen kuin kirjoitat takaisin. Tekstillä se ei ole niin väliä, mutta kun menet äänellä niin sitten melkein aina noin. ...
Mm, ei? Ensin toimitaan, sitten luetaan takaisin. Esim. tutkavektoreilla tekstipiloteilla kestää kauan vastata viesteihin, jolloin vektorit menevät plörinäksi jos koneet kääntyilee 30sek päästä käskyn annosta.
|
|
|
|
Patrick Ojanen
Offline
Posts: 4480
Date Registered: 13.04.09
|
Tuo ykköskohta nyt riippuu myös ihan tilanteesta ja paikasta. Otto antoi hyvän esimerkin ilmassa, mutta sitten taas maassa kun saat rullausluvan niin voit rullata samaa aikaa kun luet takasin tai lukea ensin takaisin.
|
|
|
|
Lauri Sivuoja
Offline
Posts: 3257
Date Registered: 06.12.10
|
Mähän just sanoin että voi asetta lentopinnan ja/tai ohjaussunnan ennen kuin kirjoittaa takas  .
|
|
|
|
Jouka Ahponen
Offline
Posts: 953
Date Registered: 03.07.09
|
Mähän just sanoin että voi asetta lentopinnan ja/tai ohjaussunnan ennen kuin kirjoittaa takas  . Tässä tarkoitettiin että puhuttaessa sama. Eli ensin toimitaan ja sitten luetaan takaisin, myös puhuttaessa.
|
UPL
|
|
|
Lauri Sivuoja
Offline
Posts: 3257
Date Registered: 06.12.10
|
Tässä tarkoitettiin että puhuttaessa sama. Eli ensin toimitaan ja sitten luetaan takaisin, myös puhuttaessa.
Joo. Tää on aina tapahtuma kohtanen. Periaatteessa descentin voi lukea ensin ja sitten asettaa. Mutta joo, mä ite teen että vastaan samalla kun asetan säädöksiä  .
|
|
|
|
Anton Goebel
Offline
Posts: 42
Date Registered: 26.06.12
|
Toivottavasti auttoi  . Lauri Juu kiitos, näistä vastauksista on iso apu, kun matka zerosta heroksi on aivan pirun pitkä tässä hommassa.
|
|
|
|
Mika Mononen
Wilco Pilot
Offline
Posts: 1708
Date Registered: 18.01.03
|
Tuohon ensimmäiseen kohtaan tulikin jo pari kommenttia, mutta idean voisi kiteyttää tähän vanhaan (ja hyvään) värssyyn: Aviate, navigate, communicate. Eli pääsääntöisesti asianmukainen toiminta ennen takaisinlukua. 
|
|
|
|
|
Patrick Ojanen
Offline
Posts: 4480
Date Registered: 13.04.09
|
No en nyt tiedä mitä haet tolla Unicomilta saadusta ATISesta. Mutta lennonjohdolta saat kun painat IvApin ACARS kohtaa ja REQ ATIS ja sitten oikea lennonjohto sieltä.
|
|
|
|
Anton Goebel
Offline
Posts: 42
Date Registered: 26.06.12
|
No en nyt tiedä mitä haet tolla Unicomilta saadusta ATISesta. Mutta lennonjohdolta saat kun painat IvApin ACARS kohtaa ja REQ ATIS ja sitten oikea lennonjohto sieltä.
Niin joo, ei taida Unicomilta saada eikä olla edes tarpeen saada. Mutta olen tehnyt juuri noin eikä mitään tunnu tulevan. Eikö sen pitäisi tulla automaattisesti ilman chattailemalla requestia?
|
|
|
|
Teemu Kokkonen
Offline
Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08
|
Niin joo, ei taida Unicomilta saada eikä olla edes tarpeen saada. Mutta olen tehnyt juuri noin eikä mitään tunnu tulevan. Eikö sen pitäisi tulla automaattisesti ilman chattailemalla requestia?
Tulee kun menee johtajan taajuudelle. 
|
Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
|
|
|
Anton Goebel
Offline
Posts: 42
Date Registered: 26.06.12
|
On taas aika muutamalle "tyhmälle" kysymykselle:
1) Onko jokin logiikka, jolla valita RWYXXL tai RWYXXR nousussa ja laskussa, kun ei ole johtoa paikalla?
2) Meneekö rullausteillä väistämisvelvollisuudet tyyliin oikealta saa tulla eteen?
3) Mikä on yleinen tapa ilmoittaa unicomissa, jos rullaa esim. Madeiralla kiitotien päähän kiitotietä pitkin? Käykö tuo L/U RWYXX vai esim. RWYXX occupied for taxi?
|
|
|
|
Teemu Kokkonen
Offline
Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08
|
On taas aika muutamalle "tyhmälle" kysymykselle:
1) Onko jokin logiikka, jolla valita RWYXXL tai RWYXXR nousussa ja laskussa, kun ei ole johtoa paikalla?
3) Mikä on yleinen tapa ilmoittaa unicomissa, jos rullaa esim. Madeiralla kiitotien päähän kiitotietä pitkin? Käykö tuo L/U RWYXX vai esim. RWYXX occupied for taxi?
1) Suositeltavat kiitotiet löytyvät yleensä kentän AD:n General-osiosta. 3) Fraseologian mukainen ilmaisu on Backtrak. Eli "BACKTRACK RUNWAY xx"
|
Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
|
|
|
Patrick Ojanen
Offline
Posts: 4480
Date Registered: 13.04.09
|
2) Meneekö rullausteillä väistämisvelvollisuudet tyyliin oikealta saa tulla eteen?
Teemu tuossa kerkesikin ensin, mutta Ivao.fi:n kautta löytyy noita väistösääntöjä ja jotaki UNICOM jaksosta. Ja sieltä lainaus rullauksen väistämisestä: Rullatessa pätevät samat säännöt kuin ilmassa; Vastakkaisiin suuntiin kulkevat ilma-alukset väistävät oikealle (kun mahdollista), oikealta tulevaa väistetään ja saavuttava väistää saavutettavaa. Samat säännöt koskevat myös liikkuessa vedessä.
|
|
|
|
Anton Goebel
Offline
Posts: 42
Date Registered: 26.06.12
|
Onkohan tässä taas jotain mitä en tajua (alkaa tulemaan jo nuija olo), kun tuottaa suuria ongelmia hallita IvAp:ta ja hallintalaitteita samanaikaisesti. Jos kirjoitan IvApiin, niin hallintalaitteet eivät ota vastaan käskyjä, kunnes klikkaan esim. ohjaamon paneelia ja kursori häviää IvApista. Äsken kävi grande katastrofi, kun meni aivan liian kauan tajuta, että MCP:n Combon autothrotle ei tottele ennen kuin klikkailen paneelia. Se saakelin kursori tietty vilkkui siellä IvApin puolella laskeutumisilmon seurauksena. Toimiiko Vatsimin härpäke samalla tavalla? Tai voiko asialle tehdä jotain IvApissa?
|
|
|
|
Lauri Sivuoja
Offline
Posts: 3257
Date Registered: 06.12.10
|
Siis sä et pysty kirjoittamaan ivap:iin ja muuttamaan ohjaamossa jtn. samaan aikaan. Ethän sä pysty klikkailemaan google chromesta jotain ja samalla kirjoittamaan notepadiin  . Sun täytyy painaa sitä ivap paneelia ensin jotta voit kirjottaa siihen. Sen jälkeen paina jotain kohtaa fsx:ssä niin pystyt taas rullailemaan vaikka nopeutta suuremmaksi. Toivottavasti selvensi  .
|
|
|
|
Jari Nevasalo
Offline
Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07
|
Onkohan tässä taas jotain mitä en tajua (alkaa tulemaan jo nuija olo), kun tuottaa suuria ongelmia hallita IvAp:ta ja hallintalaitteita samanaikaisesti. Jos kirjoitan IvApiin, niin hallintalaitteet eivät ota vastaan käskyjä, kunnes klikkaan esim. ohjaamon paneelia ja kursori häviää IvApista. Äsken kävi grande katastrofi, kun meni aivan liian kauan tajuta, että MCP:n Combon autothrotle ei tottele ennen kuin klikkailen paneelia. Se saakelin kursori tietty vilkkui siellä IvApin puolella laskeutumisilmon seurauksena. Toimiiko Vatsimin härpäke samalla tavalla? Tai voiko asialle tehdä jotain IvApissa?
Mistä se kursori-polonen tietäisi takasi simuun hypatä jos ei käyttäjä sitä sinne klikkaa. Ei ole mikään ohjelmavika tai puute. Vaatii omistajan ohjausta kuten Talvivaarakin.. jari
|
Intel Core i7-3770K 3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX 
|
|
|
|