FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 15:58

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123464 times)
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #920 on: 24.11.12, 16:47 »

Ok, kelpaako tuo lyhennys sitten Ivapin planneriin?
Se mahtuu IVAPpiin ihan kevyesti...
Nimimerkillä Honkkarin plaani mahtuu just ja just korkeus/nopeusmuutoksien kanssa...

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #921 on: 24.11.12, 16:51 »

Kiitos,  Smiley taitaa reitin lopusta vielä puuttua M857 INTOR.
Minulla antaa vroute vähän erilaisen kuin tuo "validi" reitti.

LAPL(S)
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #922 on: 24.11.12, 16:56 »

Kiitos,  Smiley taitaa reitin lopusta vielä puuttua M857 INTOR.
Minulla antaa vroute vähän erilaisen kuin tuo "validi" reitti.

Sulla taitaa olla väärä sykli käytössä. EuroFPL:n sivuston kautta löydät aina validit reitit, vaati rekisteröitymisen.
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #923 on: 24.11.12, 17:00 »

Sulla taitaa olla väärä sykli käytössä. EuroFPL:n sivuston kautta löydät aina validit reitit, vaati rekisteröitymisen.
Joo, varmaan väärä sykli.
Kiitos.

(Ei muuten löydy lompakosta Pilot License ID:tä Euro FPL:lää varten.  Tongue)

LAPL(S)
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #924 on: 24.11.12, 18:07 »

Jatkoa näihin upeisiin kysymyksiin:
1. Kun Suomessa paikalla vain CTR pyytäessäni selvitystä, mikä on oikea kutsutunnus? (Center, Tower, Ground...)
2. Kun lennän esim. LGSA-EFHK pitääkö vaihtaa korkeutta, kun suunta muuttu Itä-Länsi-akselilla?

LAPL(S)
Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #925 on: 24.11.12, 18:12 »

Jatkoa näihin upeisiin kysymyksiin:
1. Kun Suomessa paikalla vain CTR pyytäessäni selvitystä, mikä on oikea kutsutunnus? (Center, Tower, Ground...)
2. Kun lennän esim. LGSA-EFHK pitääkö vaihtaa korkeutta, kun suunta muuttu Itä-Länsi-akselilla?

CTR on aina (Suomessa) joko "Tampere radar" / "Tampereen tutka", joten sillä kutsutaan. Jälkimmäiseen vastaan, että riippuu miten kyseistä väylää ajetaan. Se taas pitää tarkistaa kyseisen alueen reittikartasta.


IVAO FI-MC
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #926 on: 24.11.12, 18:17 »

CTR on aina (Suomessa) joko "Tampere radar" / "Tampereen tutka", joten sillä kutsutaan. Jälkimmäiseen vastaan, että riippuu miten kyseistä väylää ajetaan. Se taas pitää tarkistaa kyseisen alueen reittikartasta.

Eli korkeus siis muuttuu kun väylä vaihtuu?

LAPL(S)
Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #927 on: 24.11.12, 18:21 »

Eli korkeus siis muuttuu kun väylä vaihtuu?

Eikun juuri se pitää tarkistaa reittikartasta, että muuttuko korkeus. Väylälle annetaan aina ohjeet millä tavalla sitä ajetaan.


IVAO FI-MC
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #928 on: 24.11.12, 18:27 »

Eikun juuri se pitää tarkistaa reittikartasta, että muuttuko korkeus. Väylälle annetaan aina ohjeet millä tavalla sitä ajetaan.
Kyllä nyt lähtee reitti vaihtoon, menee jo "vähän" liian vaikeaksi.
Kiitoksia avusta tiedänpähän nyt ainakin tämän verran enemmän.  Smiley

EDIT: Pitääkö esim rullauslupa pyytää Tampere radarilta, jos on ainut paikalla oleva?

LAPL(S)
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #929 on: 24.11.12, 18:34 »

Kyllä nyt lähtee reitti vaihtoon, menee jo "vähän" liian vaikeaksi.
Kiitoksia avusta tiedänpähän nyt ainakin tämän verran enemmän.  Smiley

EDIT: Pitääkö esim rullauslupa pyytää Tampere radarilta, jos on ainut paikalla oleva?

Kyllä pitää ja kaikki muukin.
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #930 on: 24.11.12, 18:48 »

Nyt sitten vielä lisää, vara reitti olisi nyt LPMA-EFHK.
Jos lähtiessä lentokorkeus olisi FL 370, Ranskan ilmatilaan tullessa pitäisi joko nousta tai laskeutua alemmas esim. FL 360?
Olenko aivan väärässä?

Miten muutos merkitään reittiin, jonka syötän Ivappiin?
Entä kun palaan normaaleihin (RVSM?) korkeuksiin?

LAPL(S)
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #931 on: 24.11.12, 18:57 »

Nyt sitten vielä lisää, vara reitti olisi nyt LPMA-EFHK.
Jos lähtiessä lentokorkeus olisi FL 370, Ranskan ilmatilaan tullessa pitäisi joko nousta tai laskeutua alemmas esim. FL 360?
Olenko aivan väärässä?

Miten muutos merkitään reittiin, jonka syötän Ivappiin?
Entä kun palaan normaaleihin (RVSM?) korkeuksiin?

Ranskan FIR(?)pisteelle merkkaat /N444F360 ja lopuista en tiedä. Viisaat kertokoon paremmin.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #932 on: 24.11.12, 19:17 »

Kyllä nyt lähtee reitti vaihtoon, menee jo "vähän" liian vaikeaksi.
Kiitoksia avusta tiedänpähän nyt ainakin tämän verran enemmän.  Smiley

EDIT: Pitääkö esim rullauslupa pyytää Tampere radarilta, jos on ainut paikalla oleva?
Tosiaan jos oikein "IRL-tyyliin" haluaa lentää, niin pitäisi kollata kaikkien maiden AIPit läpi ja tarkistaa plaaninsa väylien lentopintasäännöt, lennetäänkö sitä parillisia (even) vai parittomia (odd) lentopintoja suuntaansa. Kuitenkin suurin osa lentäjistä ja jopa osa johtajista ovat tästä tietämättömiä ja seuraavat vain "semicircular rulea" (suomennos?), eli suurimmassa osassa Eurooppaa parittomia itään (360-179deg) ja parillisia länteen (180-359deg). Osassa maita, mm. Italiassa, taas käytetään tämän säännön muunnosta jolloin parittomia pintoja lennetään pohjoiseen ja parillisia etelään (joku pastettaa tähän tarkat asteluvut, en itse jaksa etsiä EDIT Asteet siis 270-89deg pohjoiseen, 90-269deg etelään, kiitos Kirmolle.).
« Last Edit: 25.11.12, 10:39 by Otto Nieminen »
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #933 on: 24.11.12, 19:31 »

Tosiaan jos oikein "IRL-tyyliin" haluaa lentää, niin pitäisi kollata kaikkien maiden AIPit läpi ja tarkistaa plaaninsa väylien lentopintasäännöt, lennetäänkö sitä parillisia (even) vai parittomia (odd) lentopintoja suuntaansa. Kuitenkin suurin osa lentäjistä ja jopa osa johtajista ovat tästä tietämättömiä ja seuraavat vain "semicircular rulea" (suomennos?), eli suurimmassa osassa Eurooppaa parittomia itään (360-179deg) ja parillisia länteen (180-359deg). Osassa maita, mm. Italiassa, taas käytetään tämän säännön muunnosta jolloin parittomia pintoja lennetään pohjoiseen ja parillisia etelään (joku pastettaa tähän tarkat asteluvut, en itse jaksa etsiä).

Ranskan FIR(?)pisteelle merkkaat /N444F360 ja lopuista en tiedä. Viisaat kertokoon paremmin.

Kiitoksia tämäkin asi on nyt lähes selvä!  Smiley

Onko FIR pisteen löytämiseen jonkinlaista helppoa tapaa? Vai karttoja pläräämällä?  Tongue

EDIT: "Tarkat luvut" ovat 270°-89° pohjoiseen ja 90°-269° etelään.
« Last Edit: 24.11.12, 19:40 by Kirmo Liukko »

LAPL(S)
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #934 on: 24.11.12, 19:58 »

Onko FIR pisteen löytämiseen jonkinlaista helppoa tapaa? Vai karttoja pläräämällä?  Tongue

EIköhän ne pidä kartoista katsoa.
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #935 on: 24.11.12, 19:59 »

EIköhän ne pidä kartoista katsoa.

Selvä

Ja jos joltain puuttuu nuo korkeudet eri maissa "printit" niin tuolta saa:
http://www.carsten-rau.com/diverses/ivao/Checklist_MD11_PMDG.pdf
(Viimeinen sivu!)

LAPL(S)
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #936 on: 24.11.12, 20:15 »

Kartasta löytää, mutta myös esimerkiksi noista väylätaulukoista joista myös katsottaisiin nuo odd/even -jaot.
Patrick Ojanen
Online Online

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #937 on: 25.11.12, 09:07 »

Nyt tuli kysymys, että mitä nuo viimeiset numerot METARissa tarkoittaa?
EFIV 250820Z 22001KT 8000 -SN BCFG OVC018 00/00 Q1017 04650547
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #938 on: 25.11.12, 09:10 »

Toi tarkentaa kiitotieolosuhteet.

E: kiitotie 04, sohjoa 26-50% kiitotien pinta-alasta, esiintymän syvyys 5 mm ja kitkakerroin on 0.47


FSLabs Support Team
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #939 on: 25.11.12, 09:13 »

Nyt tuli kysymys, että mitä nuo viimeiset numerot METARissa tarkoittaa?
EFIV 250820Z 22001KT 8000 -SN BCFG OVC018 00/00 Q1017 04650547
Se on SNOWTAM Runway state report. Android-puhelimeeni oli joskus muinoin kätevä appi, joka osasi purkaa tuon koodin näppärästi. "Snowtam decoder" tjsp. Pläy-kaupassa.

EDIT Hirvittävän tärkeä asiakorjaus.
« Last Edit: 25.11.12, 10:37 by Otto Nieminen »
Pages: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1