Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä

<< < (189/235) > >>

Lauri FIN918:
Toi tarkentaa kiitotieolosuhteet.

E: kiitotie 04, sohjoa 26-50% kiitotien pinta-alasta, esiintymän syvyys 5 mm ja kitkakerroin on 0.47

OttoPOI:
Quote

Nyt tuli kysymys, että mitä nuo viimeiset numerot METARissa tarkoittaa?
EFIV 250820Z 22001KT 8000 -SN BCFG OVC018 00/00 Q1017 04650547

Se on SNOWTAM Runway state report. Android-puhelimeeni oli joskus muinoin kätevä appi, joka osasi purkaa tuon koodin näppärästi. "Snowtam decoder" tjsp. Pläy-kaupassa.

EDIT Hirvittävän tärkeä asiakorjaus.

Teemuxs:
Quote

Nyt tuli kysymys, että mitä nuo viimeiset numerot METARissa tarkoittaa?
EFIV 250820Z 22001KT 8000 -SN BCFG OVC018 00/00 Q1017 04650547

Kitkat ja yms tiedot
Ohje: http://www.ivao.fi/flying/opas/saa/kiitotieolosuhteet/
Ja tähän liittyen vielä Snowtam-ohje https://ais.fi/ais/snowtam.pdf

Nago:
Quote

Onko FIR pisteen löytämiseen jonkinlaista helppoa tapaa? Vai karttoja pläräämällä? 

Nyt kun on puhuttu noista väylätaulukoista yms., niin ajattelin laittaa lusikkani soppaan ja (toivottavasti) selkeyttää hiukan asiaa.

Eli esimerkiksi Suomessa Finavia tarjoaa Suomen AIP:n sähköisenä verkossa. Sieltä voi löytää kohdasta ENR 3.3 RNAV-reitit tällaisen "väylätaulukon". Esimerkiksi väylä P855.



Aloitetaan loogisesti vasemmalta ylhäältä eli pisteestä DOBAN. DOBAN sijaitsee Suomen ja Viron FIR:ien rajalla, josta punaisella ympyröity ilmaus FIR BDRY. Oranssilla ympyröity kirjain C tarkoittaa pakollista ilmoittamista ATC:lle. Keltaisella ympyröity R tarkoittaa puolestaan pisteen ilmoittamista pyynnöstä.

Sitten tähän Odd/Even -lentopinta asiaan: Kuten taulukossa on havainnollistettu tulee lähtökohtaisesti väylää lentää DOBAN:lta TOGMI:a kohti parillisilla pinnoilla ja päinvastoin parittomilla lentopinnoilla.

Taulukosta löytyy muutakin hyvää informaatioita kuten minimilentokorkeus väylällä ja pisteiden väliset etäisyydet. Kuten RMK-kentässä todetaan, tulee reitin jatko-osuuksien vastaavat tiedot etsiä asianomaisten valtioiden AIP:istä.

liukkim:
Kyselläänpäs vielä hieman lisää:

Mikä on oikea servu ivaossa, jos esim. ehdottaa EU4 jossa on 0% lentäjiä, voinko ottaa Vaikka EU1, jossa 65% lentäjä kapasiteetistä.
Vai menevätkö servut automaattisesti alueen mukaan?

Entä lähetäänkö lentosuunnitelma vasta kun on yhdistetty?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page