FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.11.17, 02:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 123744 times)
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #940 on: 25.11.12, 09:14 »

Nyt tuli kysymys, että mitä nuo viimeiset numerot METARissa tarkoittaa?
EFIV 250820Z 22001KT 8000 -SN BCFG OVC018 00/00 Q1017 04650547
Kitkat ja yms tiedot
Ohje: http://www.ivao.fi/flying/opas/saa/kiitotieolosuhteet/
Ja tähän liittyen vielä Snowtam-ohje https://ais.fi/ais/snowtam.pdf

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Juha Ikonen
Offline Offline

Posts: 731
Date Registered: 22.10.03

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #941 on: 25.11.12, 10:16 »

Onko FIR pisteen löytämiseen jonkinlaista helppoa tapaa? Vai karttoja pläräämällä?  Tongue
Nyt kun on puhuttu noista väylätaulukoista yms., niin ajattelin laittaa lusikkani soppaan ja (toivottavasti) selkeyttää hiukan asiaa.

Eli esimerkiksi Suomessa Finavia tarjoaa Suomen AIP:n sähköisenä verkossa. Sieltä voi löytää kohdasta ENR 3.3 RNAV-reitit tällaisen "väylätaulukon". Esimerkiksi väylä P855.

[ attachment removed / expired ]

Aloitetaan loogisesti vasemmalta ylhäältä eli pisteestä DOBAN. DOBAN sijaitsee Suomen ja Viron FIR:ien rajalla, josta punaisella ympyröity ilmaus FIR BDRY. Oranssilla ympyröity kirjain C tarkoittaa pakollista ilmoittamista ATC:lle. Keltaisella ympyröity R tarkoittaa puolestaan pisteen ilmoittamista pyynnöstä.

Sitten tähän Odd/Even -lentopinta asiaan: Kuten taulukossa on havainnollistettu tulee lähtökohtaisesti väylää lentää DOBAN:lta TOGMI:a kohti parillisilla pinnoilla ja päinvastoin parittomilla lentopinnoilla.

Taulukosta löytyy muutakin hyvää informaatioita kuten minimilentokorkeus väylällä ja pisteiden väliset etäisyydet. Kuten RMK-kentässä todetaan, tulee reitin jatko-osuuksien vastaavat tiedot etsiä asianomaisten valtioiden AIP:istä.
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #942 on: 01.12.12, 08:50 »

Kyselläänpäs vielä hieman lisää:

Mikä on oikea servu ivaossa, jos esim. ehdottaa EU4 jossa on 0% lentäjiä, voinko ottaa Vaikka EU1, jossa 65% lentäjä kapasiteetistä.
Vai menevätkö servut automaattisesti alueen mukaan?

Entä lähetäänkö lentosuunnitelma vasta kun on yhdistetty?

LAPL(S)
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #943 on: 01.12.12, 09:07 »

Servuilla ei pääasiassa ole väliä. Kunhan et mene training serverille. Ota joku EUX serveri ja jos et pääse sillä servulla läpi ota toinen niin kauan kunnes pääset.

Silläkään ei ole periaatteesa väliä. Voit lähettää ennen taikka jälkeen yhdistämisen Smiley.


FSLabs Support Team
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #944 on: 01.12.12, 09:19 »

Servuilla ei pääasiassa ole väliä. Kunhan et mene training serverille. Ota joku EUX serveri ja jos et pääse sillä servulla läpi ota toinen niin kauan kunnes pääset.

Silläkään ei ole periaatteesa väliä. Voit lähettää ennen taikka jälkeen yhdistämisen Smiley.

Kiitos, ehkä tässä pääsisi jo kohta lentelemäänkin...  thmbup

LAPL(S)
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #945 on: 01.12.12, 09:22 »

Kyselläänpäs vielä hieman lisää:

Mikä on oikea servu ivaossa, jos esim. ehdottaa EU4 jossa on 0% lentäjiä, voinko ottaa Vaikka EU1, jossa 65% lentäjä kapasiteetistä.
Vai menevätkö servut automaattisesti alueen mukaan?

Entä lähetäänkö lentosuunnitelma vasta kun on yhdistetty?
Tuohon uuteen ivappiin tuli joku hianompi tapa millä se ehdottaa sitä serveriä aluksi. Lähtökohtaisesti kannattaa yhdistää sinne servulle mitä ivap ehdottaa, vaihda servua vain jos tulee jotain herjoja etkä pääse yhdistämään. Plaanin lähetys olisi ehkä lennnjohtajan kannalta parasta tehdä ennen yhdistämistä niin johtajalla on aikaa selvittää selvitys yms. jutut. Kaikista huonoin vaihtoehto on yhdistää, ihmetellä 10min ja sitten lähettää plaani ja 2sek päästä kysyä selvitystä  Cheesy
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #946 on: 01.12.12, 09:25 »

Tuohon uuteen ivappiin tuli joku hianompi tapa millä se ehdottaa sitä serveriä aluksi. Lähtökohtaisesti kannattaa yhdistää sinne servulle mitä ivap ehdottaa, vaihda servua vain jos tulee jotain herjoja etkä pääse yhdistämään. Plaanin lähetys olisi ehkä lennnjohtajan kannalta parasta tehdä ennen yhdistämistä niin johtajalla on aikaa selvittää selvitys yms. jutut. Kaikista huonoin vaihtoehto on yhdistää, ihmetellä 10min ja sitten lähettää plaani ja 2sek päästä kysyä selvitystä  Cheesy
Vähän on vain tyhjä tuo EU4 jota minulle ehdottaa (0%). Siellä ei siis ole ilmeisesti yhtään muita koneita, lennonjohto on kai sama kaikilla?

Vielä pieni jatkokysymys.  Tongue

Osaako IVAC laitta oikean kellonajan ja muutta sään kun yhdistän. Vai pitääkö ruuvailla itse simun ajat kohdilleen, vaihtaa sää 15min välein päivittyväksi real weatheriksi?

Ja yhdistetäänkö kun konessa onjo virrat päällä ja reitti asetettu, vai heti Cold and Dark?

LAPL(S)
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #947 on: 01.12.12, 09:28 »

Ehei, kaikki koneet näkyvät toisilleen kaikilla servereillä. Tuo serverijuttu on vain jakaa yhteyksiö ympäri maailmaa niin ettei a) koko maailma ole samalla serverillä b) ettei tarvitse yhdistää toiselle puolen maailmaa olevaan serveriin.

Ivapin asetuksista saa ajan synkkauksen ja real weatherit päälle. Itse suosittelisin vaikka myöhemmin hankittavaksi jotain maksullista sääsoftaa, niissä yleisesti ottaen kaikki tehty paremmin. Tosin ivaon säästä ei ole kokemusta, simun real weather sen sijaan on uskoakseni huono.
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #948 on: 01.12.12, 09:30 »

Ehei, kaikki koneet näkyvät toisilleen kaikilla servereillä. Tuo serverijuttu on vain jakaa yhteyksiö ympäri maailmaa niin ettei a) koko maailma ole samalla serverillä b) ettei tarvitse yhdistää toiselle puolen maailmaa olevaan serveriin.

Kiitos, mites vielä toi plaanin lähettämis ajankohta, minkä laitoin muokkauksena edelliseen?  Embarrassed

LAPL(S)
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #949 on: 01.12.12, 09:33 »

Kiitos, mites vielä toi plaanin lähettämis ajankohta, minkä laitoin muokkauksena edelliseen?  Embarrassed
Hmm, taisin plaanikyssäriin jo vastata. Sen sijaan cold n dark -kyssäriin en. Ei ole väliä onko virrat päällä vai ei kun yhdistät. Kunhan et ole kiitotiellä yhdistäessäsi niin hommat pelannee hyvin Wink
Kirmo Liukko
Offline Offline

Posts: 461
Date Registered: 06.01.12

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #950 on: 01.12.12, 09:36 »

Hmm, taisin plaanikyssäriin jo vastata. Sen sijaan cold n dark -kyssäriin en. Ei ole väliä onko virrat päällä vai ei kun yhdistät. Kunhan et ole kiitotiellä yhdistäessäsi niin hommat pelannee hyvin Wink
Kiitos.   Smiley

LAPL(S)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #951 on: 01.12.12, 09:46 »

Tuohon uuteen ivappiin tuli joku hianompi tapa millä se ehdottaa sitä serveriä aluksi.
Mites muuten externalin laita? Mulla se ei muistaakseni ilmota mitään, vaan listassa joka servun kohdalla joku " EU4 (Not available)" tjsp, mutta silti pystyy yhdistämään jokaiseen kokeilemaani servuun. Huh
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #952 on: 01.12.12, 10:46 »

Itselläni päivittyi sekin, vanhassa ei muistaakseni näkynyt nuo kuormitusprosentit (?). Versionumeron näkee muistaakseni myös jostain ivapistakin, luki jossain kulmassa. Tarkista että asentui kunnolla tai asenna uudelleen kokonaan.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14289
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #953 on: 01.12.12, 11:04 »

Itselläni päivittyi sekin, vanhassa ei muistaakseni näkynyt nuo kuormitusprosentit (?). Versionumeron näkee muistaakseni myös jostain ivapistakin, luki jossain kulmassa. Tarkista että asentui kunnolla tai asenna uudelleen kokonaan.
Joo täytyy varmaan kokeilla asentaa uusiksi. Not reachable luki jokaisessa paitsi training-servussa...
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #954 on: 02.12.12, 08:51 »

Tyhmä kysymys:

Mitä helikopterille selvitys "ilmoita ilmassa" kattaa. Toisin sanoen, mitä heko saa sitten tehdä tämän jälkeen.


FSLabs Support Team
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #955 on: 02.12.12, 09:19 »

Tyhmä kysymys:

Mitä helikopterille selvitys "ilmoita ilmassa" kattaa. Toisin sanoen, mitä heko saa sitten tehdä tämän jälkeen.
Uskoakseni tuo ei ole varsinaisesti mikään selvitys, vain vaan hekon ilmoitus siitä että kaikki alkurumbat on tehty ja se on heti ilmaan nousun jälkeen valmis välittömästi lähteä lentämään kohti selvitysrajaa. "Ilmoita ilmassa" käytetään tietääksen vain silloin kun kopteri lähtee suoraan paikaltaan kohti kohdetta eikä esim. ilmarullaa baanalle. Hekojen tapauksessa siis tarkoittaa nousua maasta maavaikutukseen ja leijumista siinä.
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #956 on: 02.12.12, 09:24 »

Jep, mutta jos jatko-ohjeita ei kuulu, niin saako heko lähteä siitä platan yläpuolelta mihinkään jos en ole selvittänyt vaikka jättämään lähiauleatta LILJA:n kautta?


FSLabs Support Team
Juha Teurokoski
Offline Offline

Posts: 323
Date Registered: 29.08.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #957 on: 02.12.12, 09:32 »

Ei saa lähteä minnekään ilman selvitystä. Hekolle selvitys annetaan kun se on ilmoittanu olevansa ilmassa. Esimerkiksi "Finnguard 121 leave control zone via LILJA 1000 ft or below VFR" ja heko lukee tuon takasin ja lähtee suoraan kohti liljaa. Tarkemmat detaljit kuvioihin antaa LJKK.


IVAO FI-MC
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #958 on: 02.12.12, 15:18 »

Jep, mutta jos jatko-ohjeita ei kuulu, niin saako heko lähteä siitä platan yläpuolelta mihinkään jos en ole selvittänyt vaikka jättämään lähiauleatta LILJA:n kautta?
No ei tietenkään kuten Juha jo sanoikin. Voiko kessnapiipperö rullata baanalle ja lähteä lentoon jos lennonjohdosta ei kuulu mitään? Tongue
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #959 on: 02.12.12, 16:17 »

No ei tietenkään kuten Juha jo sanoikin. Voiko kessnapiipperö rullata baanalle ja lähteä lentoon jos lennonjohdosta ei kuulu mitään? Tongue

Aalright. Pittääpi sitten kertoa eräälle henkilölle joka väitti vastaan. Kiitos Smiley.


FSLabs Support Team
Pages: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1