FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
12.12.17, 04:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 60 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 125048 times)
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #320 on: 10.10.09, 12:39 »

Taitavat "harjoitella" käsilentämistä simusesongeissaan (siis ne "oikeat" simut) sen mitä tarvitsee, ei sitä sitten oikeassa koneessa aina jaksa  Grin Ja bussit ym. tulevat muutenkin tietokoneella alas jokatapauksessa niin eipä siinä paljoa lennettävää ole  Wink

Moro!
Juuri tämä on se ongelma peruslento taitojen puutteeseen sillä nykyään moni uudemmista piloteista tuskin äkkiseltään jos tarvitaan tuomaan Boeingin tai Airbussin 2nm-3nm finaaliin visuaalissa. Tietysti herää kysymys onko se edes tarpeellista mutta käykää PPRuNe:n sivustolla lukemassa jos kiinnostaa.

jukka
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #321 on: 10.10.09, 16:39 »

Moro!
Juuri tämä on se ongelma peruslento taitojen puutteeseen sillä nykyään moni uudemmista piloteista tuskin äkkiseltään jos tarvitaan tuomaan Boeingin tai Airbussin 2nm-3nm finaaliin visuaalissa. Tietysti herää kysymys onko se edes tarpeellista mutta käykää PPRuNe:n sivustolla lukemassa jos kiinnostaa.

jukka
Millähän ne on sinne Airbus:n tai Boeing nokalle päässyt? Lentämällä satoja ja tuhansia tunteja käsin pienempiä koneita, joten ei todellakaan ole paruslentotaidot hukassa... Ja minkä lentäjät osaavat parhaiten - hätätilanteessa toimimisen. Ei sinne ohjaamoon ketä tahansa säätäjää päästetä - tai ainakaan pitäisi päästää. Tongue


"When we left earth it changed our world"
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #322 on: 10.10.09, 18:28 »

Moro!
Lukekaa tuolta:  http://www.pprune.org/rumours-news-13/

jukka
Kosti Hokkanen
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 05.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #323 on: 11.10.09, 12:22 »

No niin, nyt on tullut kokeiltua vasFMC:tä pari kertaa ja hyvin toimii. Kerran kokeilin lentää EFTP:n VELUN 3A-star:in käsin, ja muuten meni ihan hyvin paitsi dme arc ei ollut kovin tasainen  Smiley. Kuinka iso poikkeama saa olla? Ja EFHK:lla meinas tulla kiire sid:ssä kun piti alkaa crs:ssää ruuvaamaan radioon. Oisko siihen mitään keinoo jolla sen sais asettuu valmiiksi silleen, et kun vaihtaa nav-taajuutta niin crs vaihtuu samalla. Ja on muuten kätevä toi vasFMC laskeutumisessa. Mä aloin jo kaivelee karttoja ils-taajuutta varten, nii sehän vaihto automaattisesti sen radioon kun oli lentänyt star:in loppuun. Täytyy viel vähän harjoitella tota käsin sorvaamista (etenkin toi koneen trimmaaminen ei viel suju ihan automaattisesti), mut sit vois jo harkita verkkoon siirtymistä. Jos viel pääsis sinne IVAO:n lentokoulutukseen ni ois kiva.

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #324 on: 11.10.09, 12:49 »

Muistaakseni puoli mailia on maksimipoikkeama DME-kaaren tavoite-etäisyydestä.
Kosti Hokkanen
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 05.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #325 on: 19.10.09, 11:27 »

Okei, nyt on headsetti ostettu ja hirvee hinku lentämään IVAO:n, mutta riittääkö jos cessna pysyy kohtuullisesti lapasessa ja laskukierroksen saa vedettyä niin, että kone pysyy suunnilleen ehjänä? Ois niin kiva lähte vetämään malmille vfr:rää.

Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 543
Date Registered: 05.03.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #326 on: 21.10.09, 15:16 »

Sekaan vaan. Jostain ja joskus se on aloitettava.
Nico Laine
Offline Offline

Posts: 488
Date Registered: 20.07.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #327 on: 22.10.09, 05:42 »

Ootkos muuten Kosti saanut jo tuon Teamspeakin toimimaan kun ei viimeks pelittäny?
Kosti Hokkanen
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 05.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #328 on: 29.10.09, 13:28 »

Ootkos muuten Kosti saanut jo tuon Teamspeakin toimimaan kun ei viimeks pelittäny?

En oo varma. En oo kerenny testaamaan. Onks muuten totta,et siihen teamspeakiin täytyy avata jostaan portti. Vai toimiiks suoraan kun sen on asentanu ja säätäny asetukset?

Juho Pyhäjärvi
Offline Offline

Posts: 1424
Date Registered: 12.08.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #329 on: 29.10.09, 13:40 »

Onks muuten totta,et siihen teamspeakiin täytyy avata jostaan portti. Vai toimiiks suoraan kun sen on asentanu ja säätäny asetukset?
Toimii suoraan.

Kosti Hokkanen
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 05.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #330 on: 29.10.09, 14:19 »

Toimii suoraan.

Luojalle kiitos tuosta. Alko vähän mietityttää ku tuol ivaon nettisivuil luki jotaa portin aukasemisesta. ei ois sujunu multa ihan suoraan  Smiley

Sipa
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #331 on: 18.11.09, 13:21 »

Kysyisin tässä tietenkin tyhmän kysymyksen johon en ole löytänyt vastausta. elikkäs jos on reittesuunniteltu jne ja matka jo aloitettu ja tuleekin jokin akuutti juttu, että pitää lähteä. haittaako paljonkin kun yht'äkkiä lopettaakin lennon?
Puhun IVAO'STA, mutta sama vastaus VATSIM'ISSAKIN VARMAANKIN?  Grin Wink
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #332 on: 18.11.09, 13:45 »

Kysyisin tässä tietenkin tyhmän kysymyksen johon en ole löytänyt vastausta. elikkäs jos on reittesuunniteltu jne ja matka jo aloitettu ja tuleekin jokin akuutti juttu, että pitää lähteä. haittaako paljonkin kun yht'äkkiä lopettaakin lennon?
Puhun IVAO'STA, mutta sama vastaus VATSIM'ISSAKIN VARMAANKIN?  Grin Wink

No jos tulee joku äkillinen meno niin eihän sitä voi estää.. Tongue On se vähän tylsää, jos esim. LJ on tehnyt _eteesi_ jotain ja "työ" menee hukkaan Tongue

Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #333 on: 18.11.09, 13:51 »

Kysyisin tässä tietenkin tyhmän kysymyksen johon en ole löytänyt vastausta. elikkäs jos on reittesuunniteltu jne ja matka jo aloitettu ja tuleekin jokin akuutti juttu, että pitää lähteä. haittaako paljonkin kun yht'äkkiä lopettaakin lennon?
Puhun IVAO'STA, mutta sama vastaus VATSIM'ISSAKIN VARMAANKIN?  Grin Wink

Jos oot jonkun lennonjohtajan alaisena, niin älä suinkaan ilmoittamatta lähde.  Tongue

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Kosti Hokkanen
Offline Offline

Posts: 298
Date Registered: 05.10.09

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #334 on: 18.11.09, 14:22 »

Kysyisin tässä tietenkin tyhmän kysymyksen johon en ole löytänyt vastausta. elikkäs jos on reittesuunniteltu jne ja matka jo aloitettu ja tuleekin jokin akuutti juttu, että pitää lähteä. haittaako paljonkin kun yht'äkkiä lopettaakin lennon?
Puhun IVAO'STA, mutta sama vastaus VATSIM'ISSAKIN VARMAANKIN?  Grin Wink

Kyllä noita väkisin tulee joskus, mulle kävi viimeksi eilen. Olin finaalis EFHK rwy 15 ja teamspeak kaatu. Ja just kun meinasin et jatkan lentoo, nii vanhemmat huutelivat ylös. Just kun oli paikalla sekä efes, efhk_app ja efhk_twr  thmbdn

Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #335 on: 02.12.09, 13:29 »

Morot

Ensiksi parhaat kiitokset Niko Pursiaiselle EFES_CTR /IVAO tänään puolen päivän jälkeen kaappasi minut hoteisiinsa paluulegillä EFIV-EFHK, koneena PMDG:n MD11.
Oli toinen verkkolento eläissään. Wink

Nyt muutama huomio: a) jos lennonjohto on paikalla niin selvityksenhän voi pyytää hetimiten vaikkakin kone muuten melkein kylmä/pimeä? Ehtinee valmistella selvityksen jälkeenkin?
b) loggaus vaiheessa koneeseen pitää määritellä paintti joka ei ainakaan minulla näkynyt mitenkään, FSX:n Qantas loisti koko ajan, toimiiko näin oikein?
c) speedbreikki kovilla kun tuuli pyörii ympyrää, miten saisi hillityä esim FSCUIP:n kautta??
d) squak-> laitoin EFIV jälkeiseen nousuun 2000 jonka sitten EFES_CTR vaihtoi tietty toiseen eli voiko 2000 -koodia käyttää oletuksena??
e) IVAe tossa auki vielä eli voinko ottaa jonkun lennonjohtajan ja klikkaa kohtaa "join channel" ja kuunnella mitä hlö puhuu? Vai onko se vain piloteille jotka ovat ilmassa?
f) onko muuten mitään järkeä aloittaa verkkohommia jollain MD11-koneella?
g) headset hajos tai ainakaan ei pelannut koko lennon aikana, aika vanha jo, kumpi ompi paremmpi usb vai normi 2-pluginen setti?

Ja kaikki 19 sivua luettu läpi mutta silti pitää kysyä Cheesy

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #336 on: 02.12.09, 13:44 »

a) Suuremmilla kentillä kyllä, mutta maakuntakentillä johtaja ilmoittaa kun selvitys valmis.  Itse tosin tykkään ensin valmistella koneen muuten ja sitten pyytää selvityksen kun tulee aika säätää siinä kerrotut asiat. Smiley
b) Muut näkevät sinut sen lentoyhtiön väreissä jonka ilmoitat, sen ei pidäkään vaikuttaa siihen, miltä kone itselläsi näyttää. Smiley
e) Voit, mutta silloin et saa itse puhua, ainakaan kovin hektisessä tilanteessa, eikä yleensäkään mitään turhaa. Tosin täällä tietävämmätkin ehdottivat, että mikkiä voi kyllä testata tuolla tavalla kun rauhalliseen aikaan puhuu... Pilotit jotka ovat ilmassa säätävät taajuuden koneensa radion tai IvApin kautta jolloin teamspeakkiin tulee automaattisesti se kutsutunnus jonka olet yhdistäessäsi ilmoittanut. Smiley
f) Ei siihen mitään estettäkään ole, jos kone on hanskassa. Yleensä aloittelijoille kuitenkin suositellaan alkuun hitaampaa konetta kun se puhuminen/kirjoittaminen on uutta.
g) USB:llä on se hyöty, että voit laittaa muut äänet kuulumaan kaiuttimista ja lennonjohtajan headsetistä, minä ainakin tykkään tästä ominaisuudesta joskin omankin headsetin kaiuttimet sökönä...
Juho Pyhäjärvi
Offline Offline

Posts: 1424
Date Registered: 12.08.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #337 on: 02.12.09, 13:49 »

a) Suuremmilla kentillä kyllä, mutta maakuntakentillä johtaja ilmoittaa kun selvitys valmis.  Itse tosin tykkään ensin valmistella koneen muuten ja sitten pyytää selvityksen kun tulee aika säätää siinä kerrotut asiat. Smiley
Kyllä se selvitys pyydetään yleensä siinä vaiheessa, kun kone alkaa olemaan melkein valmis (kaikki reitit syötettynä, virrat päällä, matkustajat koneessa jne) paitsi maakuntakentillä, joissa selvitys pyydetään rullattaessa. Maakuntakentistä Rovaniemi on poikkeus, siellä selvitys pyydetään ennen käynnistystä ja työntöä kuten Helsinki-Vantaallakin.
EDIT: Jari, sitä 2000 koodia voi hyvin käyttää oletuksena silloin , kun paikalla ei ole lennonjohtajia.

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #338 on: 02.12.09, 15:43 »

Eri kentillä on eri rajoitukset kuinka aikaisin selvitystä voi pyytää ennen plaanin lähtöaikaa, mutta hyvä nyrkkisääntö on esim. 10min ennenkuin voi aloittaa työnnön. Hiitroulla tuo on joissakin tapauksissa 15min ennen lähtöä ja esim Arlandassa 20min.
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #339 on: 02.12.09, 16:28 »

Kiitoksia hyvistä vastauksista thmbup

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Pages: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 60 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1