Crete
Former member
|
Huomenna olisi lennonjohtokoulutusta ja olen kyllä varannut nuo ajat eli 1500z-1700z mutta eipä näy etusivulla, miksi, osaako kukaan kertoa?
Mulla on huomenna klo 1500z - 1700z varattu EFHK_TWR.. 
|
|
|
|
Oskari Nykänen
Offline
Posts: 132
Date Registered: 02.09.07
|
Mikäs tuossa on, kun VFR-liikenne ei mahdu IFR:än sekaan? IRL kylläkin onnistuu, tämä siis Turussa.
Kyseessä oli koulutustilanne ja pelkästään IFR -liikenteessä oli tarpeeks hoidettavaa, joten päätettiin olla päästämättä VFR ilmaan. Toisekseen meillä oli kokoajan joku lähetymässä jommallekummalle baanalle ja johtaja oli tänään ekaa kertaa menetelmätornissa niin päätettiin toimia näin - liikennettä kun oli ihan tarpeeksi muutenkin ja mayday siihen päälle. Irl:ssä IFR menee VFR edelle. 
|
|
|
|
Arttu Heinonen
Offline
Posts: 644
Date Registered: 24.01.10
|
Kyseessä oli koulutustilanne ja pelkästään IFR -liikenteessä oli tarpeeks hoidettavaa, joten päätettiin olla päästämättä VFR ilmaan. Toisekseen meillä oli kokoajan joku lähetymässä jommallekummalle baanalle ja johtaja oli tänään ekaa kertaa menetelmätornissa niin päätettiin toimia näin - liikennettä kun oli ihan tarpeeksi muutenkin ja mayday siihen päälle. Irl:ssä IFR menee VFR edelle.  Tämä selvä. Mayday? eikös tuollaiset simuloinnit ole kiellettyjä ivaossa? Vai uhkasiko menovesi loppua.... 
|
|
|
|
Petri Koivisto
Offline
Posts: 14543
Date Registered: 21.07.04
|
Kysymys (alue)lennonjohtajille. Tuossa Farosta palatessa tuli mieleeni kysymys "direct to xxxx" -ohjeistuksesta. Millä perusteella ne noita direktejä antaa? Ihan randomilla, vai? Välillä tuli ihan suht pitkiäkin oikaisuja reitin varrella... Varmaan siinä pitää seurata muutakin liikennettä? Tosin voihan se lennonjohtaja käskeä tekemään mitä vaan. Siis jos sattuu joku tulemaan "törmäyskurssilla". Tuli sellanenkin tilanne vastaan sinne Faroon mennessä. "For separation descend FL350 immediately"... 
|
|
|
|
Jouni Pyhäjärvi
Offline
Posts: 171
Date Registered: 14.07.07
|
Tämä selvä. Mayday? eikös tuollaiset simuloinnit ole kiellettyjä ivaossa? Vai uhkasiko menovesi loppua....  Moro, eivät ole kiellettyjä. Jos ATC olisi tahtonut niin oisin katkassut yhteyden mutta kun kelpas niin mentiin loppuun asti. Wlan yhteyden katkeaminen aiheutti sen että jouduttiin tekeen viimeinen lasku näppiksellä ja ilman PFD/ND:tä 
|
|
|
|
Jaakko Rissanen
Offline
Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03
|
Kysymys (alue)lennonjohtajille. Tuossa Farosta palatessa tuli mieleeni kysymys "direct to xxxx" -ohjeistuksesta. Millä perusteella ne noita direktejä antaa? Ihan randomilla, vai? Välillä tuli ihan suht pitkiäkin oikaisuja reitin varrella... Varmaan siinä pitää seurata muutakin liikennettä? Tosin voihan se lennonjohtaja käskeä tekemään mitä vaan. Siis jos sattuu joku tulemaan "törmäyskurssilla". Tuli sellanenkin tilanne vastaan sinne Faroon mennessä. "For separation descend FL350 immediately"...  Maastrichtissa homma toimii käytännössä siten, että oikaisuja annetaan aina liikennetilanteen salliessa oman sektorin sisällä. Tavallisesti myös direct seuraavan sektorin ensimmäiselle pisteelle onnistuu, mikäli kone ohittaa reittinsä mukaisen transfer-pisteen 5 NM sisällä reitistään. Pidemmät directit ja kauempana reitistä onnistuvat (tai eivät) sitten koordinoimalla. Konfliktitilanteissa pyritään aina oikaisemaan kohti seuraavaa reittipistettä tilanteen salliessa, eli mielellään ei koneita käännellä "väärään" suuntaan. Pitkät oikaisut voivat aiheuttaa liikenteen kasautumista seuraavilla sektoreilla, joten yhdelle koneelle tehty hyvä teko voikin aiheuttaa paljon ongelmia jatkossa reitin varrella.
|
|
|
|
Elias Lohilahti
Offline
Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07
|
|
|
« Last Edit: 12.10.10, 12:01 by Elias Lohilahti »
|
|
|
|
|
Elias Lohilahti
Offline
Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07
|
Katsotaas nyt mitä muut sanoo, mutta mulla ei toimi ollenkaan ivaon nettisivut, IvAe (siinä on tosin ollu ongelmaa aiemminkin) eikä dolomynumin IVAO-puoli, Vatsimin tiedot se kyllä lataa ihan nätisti. Sama ongelma oli jo eilen illalla...
|
|
|
|
Osku Leskinen
Offline
Posts: 3941
Date Registered: 08.06.07
|
ivaon nettisivut
Toimii dolomynumin IVAO-puoli, Vatsimin tiedot se kyllä lataa ihan nätisti. Sama ongelma oli jo eilen illalla...
Toimii
|
|
|
|
Petri Koivisto
Offline
Posts: 14543
Date Registered: 21.07.04
|
Toimii
Toimii
Toimii 
|
|
|
|
Teemu Kokkonen
Offline
Posts: 1689
Date Registered: 25.10.08
|
Kyselläämpäs tyhmiä kun näköjään kaikille ei ole selvää mitä Unicomille kirjoitetaan [ attachment removed / expired ] Niin mitä tuonne Unicomille pitää ilmoittaa?
|
Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
|
|
|
Ville Heikkinen
Offline
Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08
|
Mites Ivao-mogulien mielestä (yleensäkin) Keski-Euroopassa saavutettuna massa "reittipisteiden/lentoväylien" ilmoittelu? Tärkeät UNICOM viestit hukkuvat näiden sekaan : "inbound ROTAX next MUTOX UP567" (joskus vielä lentoväylä tuohon). Ihan järkevää, mutta aikamonesta koneesta kuitenkin löytyy TCAS ja muutenkin ehkä noita voisi kahtella ympäriinsä. Mielestäni tärkeämpää kuunnella jos joku tulossa samalle kentälle laskuun ja käyttää vaikka samaa TMA porttia sisään tullessa, jolloin voi koordinoida hänen kanssaan csätissä... Ja juurikin nuo lähestymiset. Mutta ruuhkaisessa Euroopassa on aina tuo ongelma. UNICOM-taajuus tulvii kaikesta shaissesta kuten Jerome mainitsi... Siellä uusia lentäjiä, jotka eivät tiedä minne menossa jne. kyselevät sitten kanavalta muilta apuja sitten perään. Varmaankaan tätä ei saa pois, mutta mitä mieltä olette tuosta pinnoilla ilmoittelusta?
- Ville
|
|
|
|
Teemu Kokkonen
Offline
Posts: 1689
Date Registered: 25.10.08
|
Kiitokset hyvistä (asiantuntevista) vastauksista Henrille ja Jeromelle 
|
Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
|
|
|
Sami Qadri
Offline
Posts: 478
Date Registered: 30.07.07
|
Joten ei noista väylistäkään tarvitse huudella, ellei sitten ole sitä vaikuttavaa liikennettä.
Ja se huuteleminen olisi näissäkin tilanteissa ihan yhtä tyhjän kanssa, ellei mitään aika-arviota ao. pisteelle anneta samalla. "inbound ROTAX next MUTOX UP567" ei kerro kyllä yhtään mitään tärkeää tietoa kenellekään ko. väylällä samaan aikaan operoivalle, kuin ei tiedä lennetäänkö siellä 300 vai 450 solmun nopeutta. Saati sitten korkeutta.
|
- Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
|
|
|
Timo Poikela
Offline
Posts: 698
Date Registered: 08.10.07
|
Moro! Itse suosin sellaista tekniikkaa että Unicomille tungetaan mahdollisimman vähän tarinaa ja viestejä joista on hyötyä myös muille lentäjille. Pinnoilla on turha huudella oikeastaan mitään mutta lähdössä ja saapumisessa koordinointi on tärkeää. Itse esim. Helsingistä lähdettäessä ilmoitan 1) Pushback 2)Rullaus jos ylitetään kiitoteitä jotka voivat olla aktiivisia kuten 22L rullatessa 22R:lle. 3)Lentoonlähtö, kiitotie (lähtöreitti) Saapumisessa 1)Saapumisreitti, kiitotie ja arvio finaaliin 2)Finaali 3)kiitotien vapautus 4)Rullaus jos ylitetään mahd. aktiivisia kiitoteitä. Muut "on blocks", "leaving 2000ft for 1000ft" viestit ovat melkosen turhia koska ei niistä oikeastaan mitään apua muille lentäjille ole  Toki lennettäessä on hyvä ottaa huomioon mikä on kirjoittamisen arvoista, edellämainitut ovat vain omasta mielestä ne "vaaditut ja tärkeimmät"
|
|
|
|
Jari Nevasalo
Offline
Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07
|
Semmosta vaan että paljonkos pitäis olla tailwindiä jotta pääsisi oheisen näköiseen suoritukseen routellä EFKT-EFHK: 27.10.2010 17:16 Off-block 27.10.2010 17:24 Takeoff 27.10.2010 18:05 Landed 27.10.2010 18:08 On-Block 27.10.2010 18:21 Flightplan closed  jari
|
Intel Core i7-3770K 3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX 
|
|
|
Mikael Leinonen
Offline
Posts: 4530
Date Registered: 19.06.07
|
Aika haipakkaa on tultu 
|
|
|
|
asd
Former member
|
Ongelma IVAO:oon kirjautuessa:
Kun yritän kirjautua sisään IVAO:oon (laitan ID ja salasanan) jonka jälkeen painan login siirryn sivulle jossa tulee tervetuloa teksti, jonka jälkeen siirryn takaisin Login sivulle eli palaan alkutilanteeseen.
Mikä on ongelmana?
|
|
|
|
pilotti90
Former member
|
Semmosta vaan että paljonkos pitäis olla tailwindiä jotta pääsisi oheisen näköiseen suoritukseen routellä EFKT-EFHK: 27.10.2010 17:16 Off-block 27.10.2010 17:24 Takeoff 27.10.2010 18:05 Landed 27.10.2010 18:08 On-Block 27.10.2010 18:21 Flightplan closed  jari Kyllä kai tuollainen aika on jollakin hävittäjällä ihan mahdollinen ??
|
|
« Last Edit: 02.11.10, 03:09 by Jouni Turunen »
|
|
|
|
|
Jari Nevasalo
Offline
Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07
|
Kyllä kai tuollainen aika on jollakin hävittäjällä ihan mahdollinen ??
Hävittäjällä kyllä mutta ei Finnairin tunnuksilla lentävällä koneella eli jonkunmoista time accelerationia päällä tuolloin  jari
|
Intel Core i7-3770K 3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX 
|
|
|
|