FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.12.19, 03:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 61 Reply Print
Author Topic: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä  (Read 172289 times)
Crete
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #520 on: 05.10.10, 18:15 »

Huomenna olisi lennonjohtokoulutusta ja olen kyllä varannut nuo ajat eli 1500z-1700z mutta eipä näy etusivulla, miksi, osaako kukaan kertoa?
Mulla on huomenna klo 1500z - 1700z varattu EFHK_TWR..  Tongue
Oskari Nykänen
Offline Offline

Posts: 132
Date Registered: 02.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #521 on: 05.10.10, 18:20 »

Mikäs tuossa on, kun VFR-liikenne ei mahdu IFR:än sekaan? IRL kylläkin onnistuu, tämä siis Turussa.

Kyseessä oli koulutustilanne ja pelkästään IFR -liikenteessä oli tarpeeks hoidettavaa, joten päätettiin olla päästämättä VFR ilmaan. Toisekseen meillä oli kokoajan joku lähetymässä jommallekummalle baanalle ja johtaja oli tänään ekaa kertaa menetelmätornissa niin päätettiin toimia näin - liikennettä kun oli ihan tarpeeksi muutenkin ja mayday siihen päälle. Irl:ssä IFR menee VFR edelle.  Wink
Arttu Heinonen
Offline Offline

Posts: 644
Date Registered: 24.01.10

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #522 on: 05.10.10, 18:39 »

Kyseessä oli koulutustilanne ja pelkästään IFR -liikenteessä oli tarpeeks hoidettavaa, joten päätettiin olla päästämättä VFR ilmaan. Toisekseen meillä oli kokoajan joku lähetymässä jommallekummalle baanalle ja johtaja oli tänään ekaa kertaa menetelmätornissa niin päätettiin toimia näin - liikennettä kun oli ihan tarpeeksi muutenkin ja mayday siihen päälle. Irl:ssä IFR menee VFR edelle.  Wink

Tämä selvä. Mayday? eikös tuollaiset simuloinnit ole kiellettyjä ivaossa? Vai uhkasiko menovesi loppua....  laugh
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14543
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #523 on: 05.10.10, 23:42 »

Kysymys (alue)lennonjohtajille.

Tuossa Farosta palatessa tuli mieleeni kysymys "direct to xxxx" -ohjeistuksesta. Millä perusteella ne noita direktejä antaa? Ihan randomilla, vai? Välillä tuli ihan suht pitkiäkin oikaisuja reitin varrella... Varmaan siinä pitää seurata muutakin liikennettä? Tosin voihan se lennonjohtaja käskeä tekemään mitä vaan. Siis jos sattuu joku tulemaan "törmäyskurssilla". Tuli sellanenkin tilanne vastaan sinne Faroon mennessä. "For separation descend FL350 immediately"... Tongue
Jouni Pyhäjärvi
Offline Offline

Posts: 171
Date Registered: 14.07.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #524 on: 06.10.10, 07:09 »

Tämä selvä. Mayday? eikös tuollaiset simuloinnit ole kiellettyjä ivaossa? Vai uhkasiko menovesi loppua....  laugh

Moro, eivät ole kiellettyjä. Jos ATC olisi tahtonut niin oisin katkassut yhteyden mutta kun kelpas niin mentiin loppuun asti. Wlan yhteyden katkeaminen aiheutti sen
että jouduttiin tekeen viimeinen lasku näppiksellä ja ilman PFD/ND:tä  Grin

Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #525 on: 07.10.10, 18:42 »

Kysymys (alue)lennonjohtajille.

Tuossa Farosta palatessa tuli mieleeni kysymys "direct to xxxx" -ohjeistuksesta. Millä perusteella ne noita direktejä antaa? Ihan randomilla, vai? Välillä tuli ihan suht pitkiäkin oikaisuja reitin varrella... Varmaan siinä pitää seurata muutakin liikennettä? Tosin voihan se lennonjohtaja käskeä tekemään mitä vaan. Siis jos sattuu joku tulemaan "törmäyskurssilla". Tuli sellanenkin tilanne vastaan sinne Faroon mennessä. "For separation descend FL350 immediately"... Tongue

Maastrichtissa homma toimii käytännössä siten, että oikaisuja annetaan aina liikennetilanteen salliessa oman sektorin sisällä. Tavallisesti myös direct seuraavan sektorin ensimmäiselle pisteelle onnistuu, mikäli kone ohittaa reittinsä mukaisen transfer-pisteen 5 NM sisällä reitistään. Pidemmät directit ja kauempana reitistä onnistuvat (tai eivät) sitten koordinoimalla. Konfliktitilanteissa pyritään aina oikaisemaan kohti seuraavaa reittipistettä tilanteen salliessa, eli mielellään ei koneita käännellä "väärään" suuntaan. Pitkät oikaisut voivat aiheuttaa liikenteen kasautumista seuraavilla sektoreilla, joten yhdelle koneelle tehty hyvä teko voikin aiheuttaa paljon ongelmia jatkossa reitin varrella.
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #526 on: 12.10.10, 11:47 »

Toimiikohan kenelläkään ivaon nettisivut?
« Last Edit: 12.10.10, 12:01 by Elias Lohilahti »
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #527 on: 12.10.10, 12:06 »

Katsotaas nyt mitä muut sanoo, mutta mulla ei toimi ollenkaan ivaon nettisivut, IvAe (siinä on tosin ollu ongelmaa aiemminkin) eikä dolomynumin IVAO-puoli, Vatsimin tiedot se kyllä lataa ihan nätisti. Sama ongelma oli jo eilen illalla...
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3941
Date Registered: 08.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #528 on: 12.10.10, 12:45 »

ivaon nettisivut

Toimii

dolomynumin IVAO-puoli, Vatsimin tiedot se kyllä lataa ihan nätisti. Sama ongelma oli jo eilen illalla...

Toimii

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14543
Date Registered: 21.07.04

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #529 on: 12.10.10, 15:02 »

Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1689
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #530 on: 24.10.10, 18:56 »

Kyselläämpäs tyhmiä kun näköjään kaikille ei ole selvää mitä Unicomille kirjoitetaan  Angry
[ attachment removed / expired ]
Niin mitä tuonne Unicomille pitää ilmoittaa?



Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Ville Heikkinen
Offline Offline

Posts: 1444
Date Registered: 09.08.08

WWW
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #531 on: 25.10.10, 17:43 »

Mites Ivao-mogulien mielestä (yleensäkin) Keski-Euroopassa saavutettuna massa "reittipisteiden/lentoväylien" ilmoittelu? Tärkeät UNICOM viestit hukkuvat näiden sekaan : "inbound ROTAX next MUTOX UP567" (joskus vielä lentoväylä tuohon). Ihan järkevää, mutta aikamonesta koneesta kuitenkin löytyy TCAS ja muutenkin ehkä noita voisi kahtella ympäriinsä. Mielestäni tärkeämpää kuunnella jos joku tulossa samalle kentälle laskuun ja käyttää vaikka samaa TMA porttia sisään tullessa, jolloin voi koordinoida hänen kanssaan csätissä... Ja juurikin nuo lähestymiset. Mutta ruuhkaisessa Euroopassa on aina tuo ongelma. UNICOM-taajuus tulvii kaikesta shaissesta kuten Jerome mainitsi... Siellä uusia lentäjiä, jotka eivät tiedä minne menossa jne. kyselevät sitten kanavalta muilta apuja sitten perään. Varmaankaan tätä ei saa pois, mutta mitä mieltä olette tuosta pinnoilla ilmoittelusta?

- Ville

Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1689
Date Registered: 25.10.08

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #532 on: 25.10.10, 19:14 »

Kiitokset hyvistä (asiantuntevista) vastauksista Henrille ja Jeromelle  thmbup

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #533 on: 26.10.10, 13:17 »

Joten ei noista väylistäkään tarvitse huudella, ellei sitten ole sitä vaikuttavaa liikennettä.

Ja se huuteleminen olisi näissäkin tilanteissa ihan yhtä tyhjän kanssa, ellei mitään aika-arviota ao. pisteelle anneta samalla. "inbound ROTAX next MUTOX UP567" ei kerro kyllä yhtään mitään tärkeää tietoa kenellekään ko. väylällä samaan aikaan operoivalle, kuin ei tiedä lennetäänkö siellä 300 vai 450 solmun nopeutta. Saati sitten korkeutta.


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Timo Poikela
Offline Offline

Posts: 698
Date Registered: 08.10.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #534 on: 26.10.10, 15:14 »

Moro!
Itse suosin sellaista tekniikkaa että Unicomille tungetaan mahdollisimman vähän tarinaa ja viestejä joista on hyötyä myös muille lentäjille.
Pinnoilla on turha huudella oikeastaan mitään mutta lähdössä ja saapumisessa koordinointi on tärkeää.
Itse esim. Helsingistä lähdettäessä ilmoitan
1) Pushback
2)Rullaus jos ylitetään kiitoteitä jotka voivat olla aktiivisia kuten 22L rullatessa 22R:lle.
3)Lentoonlähtö, kiitotie (lähtöreitti)

Saapumisessa
1)Saapumisreitti, kiitotie ja arvio finaaliin
2)Finaali
3)kiitotien vapautus
4)Rullaus jos ylitetään mahd. aktiivisia kiitoteitä.

Muut "on blocks", "leaving 2000ft for 1000ft" viestit ovat melkosen turhia koska ei niistä oikeastaan mitään apua muille lentäjille ole  Smiley
Toki lennettäessä on hyvä ottaa huomioon mikä on kirjoittamisen arvoista, edellämainitut ovat vain omasta mielestä ne "vaaditut ja tärkeimmät"

Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #535 on: 28.10.10, 11:37 »

Semmosta vaan että paljonkos pitäis olla tailwindiä jotta pääsisi oheisen näköiseen suoritukseen routellä EFKT-EFHK:

27.10.2010 17:16 Off-block
27.10.2010 17:24 Takeoff
27.10.2010 18:05 Landed
27.10.2010 18:08 On-Block
27.10.2010 18:21 Flightplan closed  Cry

jari



Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4530
Date Registered: 19.06.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #536 on: 28.10.10, 14:55 »

Aika haipakkaa on tultu  Grin
asd
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #537 on: 01.11.10, 14:23 »

Ongelma IVAO:oon kirjautuessa:

Kun yritän kirjautua sisään IVAO:oon  (laitan ID ja salasanan) jonka jälkeen painan login siirryn sivulle jossa tulee tervetuloa teksti, jonka jälkeen siirryn takaisin Login sivulle eli palaan alkutilanteeseen.

Mikä on ongelmana?
pilotti90
Former member
Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #538 on: 02.11.10, 02:47 »

Semmosta vaan että paljonkos pitäis olla tailwindiä jotta pääsisi oheisen näköiseen suoritukseen routellä EFKT-EFHK:

 27.10.2010 17:16 Off-block
27.10.2010 17:24 Takeoff
27.10.2010 18:05 Landed
27.10.2010 18:08 On-Block
27.10.2010 18:21 Flightplan closed  Cry

jari




Kyllä kai tuollainen aika on jollakin hävittäjällä ihan mahdollinen ??
« Last Edit: 02.11.10, 03:09 by Jouni Turunen »
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Muutamia (tyhmiä) kysymyksiä verkkolentämisestä
« Reply #539 on: 02.11.10, 05:38 »

Kyllä kai tuollainen aika on jollakin hävittäjällä ihan mahdollinen ??

Hävittäjällä kyllä mutta ei Finnairin tunnuksilla lentävällä koneella eli jonkunmoista time accelerationia päällä tuolloin Wink

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Pages: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 61 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1