Olika ILS-kategorier i FS?

(1/2) > >>

Snubbelibubben:
God kväll alla
Sitter och funderar på ILS' arna i flygsimulatorn. Går det att välja vilken pressition som ska finnas på vissa banor?
Jag har tittat ganska noga i AFCAD, (Min version; 2.2.1.0), men inte hittat nått.

Anledningen till att jag undrar är att det står ungefär så här i ATPL-teorin:

CAT I       = DH 200 RVR 550
CAT II      = DH 200 RVR 350
CAT III A = DH 100 RVR 200
CAT III B = DH 50 RVR 50
CAT III C = NO DH AND NO RVR REQUIREMENTS

Om nån känner till detta så är jag tacksam för svar

       / Mvh Johan

Nemesis:
Jag visste inte änns att CAT 3 C fanns.
Man lär sig visligen något nytt varje dag.

Nexus82:
Jodå, det finns, men används inte av kommersiell trafik. (dock har passgerarplan gjort sådana landingar ibland)
Under CAT 3C så är ju sikten i princip noll, så då kan man inte ha massa plan taxandes runt på banorna.
Dels ser man ju ingenting, och dels pga kollissionsrisken.

saabpilot:
Johan,

Det du läst och återger är de operativa minima som finns för ILS CAT I-III

Du kan inte ändra precision på FS ILS:er.
Precisionen är i grunden densamma för alla ILS system.
Godkännande för en ILS kategori på en bana beror på en rad faktorer helt utanför ILS systemets "fysiska sändare" i sig.

Björn

Snubbelibubben:
så, alla ILS'er är alltså mer eller mindre lika danna? åkej... men jag har  hört, att inflygning till bana 01L och 01R på Arlanda skiljer sig från varandra, (att högra banan har högre pressition än vänstra) men är det då fel?

Tackar för bra svar

/ MVH  Johan

Navigation

Up one level

Next page