Taxa till landingsbana 16

(1/3) > >>

Karlsson1989:
Vi säger att jag är på en stor airport hur ska jag då veta vars taxi vägarna går  ?.   Jag undrar också vad är det första man Säger till FLygledar tornet om jag Flyger VFR och jag har ingen FÄrdplan utan vill bara Få tillstånd att taxa ut till en Active runway.    Och så undrar jag vad  Remain in pattern betyder   och så vad   Straight out departute betyder   skulle vara grymt tacksam för Svar  som ni kanske FÖrstår så är jag en Newbie           Tack För alla svar

Nemesis:
för att kolla vart taxivägarna går bör du kolla på kartorna för just den  flygplaten.
VFR och IFR har 2 helt olika ordspråk. txe det första en VFR säger till ATC: XXXX GND eller TWR godag, XX-XXX ber om motorstart och ber om att lämna kontrollzon(om man ska fortsätta vidare) annars XX-XXX ber om motorstart och flygning i varvet.
IFR på arlanda: Scandinavian11 at stand XX reqesting startup and clrens to XXXX.

Och om du ine har någon färplan så får du säga till flygledaren att du bara ska ligga på varvet eller skriva i din färplan(txe om du är på ESSB: DEP:ESSB, ARR:ESSB waypoints: Tutch and go at Bromma.)
Remain in Pattern betyder att du bara får flyga varvet. inte lämna kontrollzonen eller flyga fritt i zonen.

Straight out departute = Lyft och flyg direkt mot din utpasserings punkt.

Rätta mig om jag har fel..

matte629:
1. Använd kartor som finns på luftfartsverket

2. http://www.ivao.se/training/fraseologi-owsb

3. "Straight out departure" = Flyg direkt till waypointen
    "Remain in pattern"        =  Håll dig kvar i trafikvarvet (?)

Dessa meningar är dock inte några mqn direkt använder online, utan bara i FS offline ATC.

Swesim:

"Remain in pattern" = Håll dig kvar i trafikvarvet (?)

Borde vara så ja. Remain in pattern= Förbli i mönstret, om man översätter det.

/Navid

simonbrygg:

Borde vara så ja. Remain in pattern= Förbli i mönstret, om man översätter det.

/Navid

Men snälla vän, varför skulle man säga stanna i mönstret när det gäller flyg ? Det betyger "Ligger kvar i trafikvarvet" och man säger aldrig bara pattern vad jag vet utan in the trafic pattern.

1. Använd kartor som finns på luftfartsverket

2. http://www.ivao.se/training/fraseologi-owsb

3. "Straight out departure" = Flyg direkt till waypointen
 "Remain in pattern" = Håll dig kvar i trafikvarvet (?)

Dessa meningar är dock inte några mqn direkt använder online, utan bara i FS offline ATC.

Varför skulle man inte använda det online? det är helt vanlig frasselogi, "Straight out departure" är kanske inte så vanligt i Sverige men det betyder helt klart inte flyg till första waypointen utan efter start så flyg på bankursen.

Navigation

Up one level

Next page