muutamia kysymyksiä aloittelevalle lentäjälle
justus:
Terve,
olen nyt pari kertaa käynyt verkossa suomen taivaalla. Miten pystyn kommunikoimaan toiselle lentokoneelle?miten pystyn testaamaan että ääni toimii?TeamSpeakissa mulla on channels kohta ei aktiivinen kun ohjeen mukaan sinne pitäisi jotain asetella? Kiitos jo etukäteen toivottavasti mun sekavasta runoilusta jotain aukeaa...
niin sitten vielä miten täytän lentosuunnitelmaan esimerkiksi reitin malmi EFHF -hyvinkää EFHV ?
t.justus
sami:
Jos lennät Ivaossa niin koko teamspeak-ohjelmaan ei tarvitse koskea tai sitä ei erikseen edes tarvitse käynnistää, kaikki tapahtuu taustalla automaattisesti kun vain valitset oikean lennonjohtajan radiojakson suoraan simusta. Olettaen siis että paikalla on lennonjohtoa.
justus:
Mites jos lennon johtoa ei paikalla voin ilmeisesti laskeutua miten itse parhaaksi näen???
Mighela:
Ja ilmoitat tekemisesi unicomille.
Nikop:
Quote from: Juha Mattsson on 30.01.08, 17:08
Terve,
olen nyt pari kertaa käynyt verkossa suomen taivaalla. Miten pystyn kommunikoimaan toiselle lentokoneelle?miten pystyn testaamaan että ääni toimii?TeamSpeakissa mulla on channels kohta ei aktiivinen kun ohjeen mukaan sinne pitäisi jotain asetella? Kiitos jo etukäteen toivottavasti mun sekavasta runoilusta jotain aukeaa...
niin sitten vielä miten täytän lentosuunnitelmaan esimerkiksi reitin malmi EFHF -hyvinkää EFHV ?
t.justus
Terve,
muille lentokoneille ilmoitetaan aikeet valvomattomassa ilmatilassa taajuudella 122,8, eli Unicomilla. Radioon aktiiviseksi 122,8, ja IvAp:n kautta kirjoittamalla kerrot mitä teet. Jos haluat yksityisviestin lähettää, niin se käy kirjoittamalla IvAp:iin .msg [ilma-aluksen kutsumerkki].
Lennonjohdon kanssa kommunikointi taas hoidetaan TS:llä, ellei jompikumpi halua käyttää tekstiä. Radioon oikea taajuus, niin TS vaihtaa oikealle kanavalle. Kuuluvuuden voi testata kysymällä lennonjohtajalta.
Ja reitiksi riittää jokin Malmin lähialueen portti, esim. NOKKA. Hyvinkäällä kun ei ole lähialuetta niin tuo NOKKA riittää.
Navigation