Lutar mycket när jag landar.
saabpilot:
Quote from: Staffan Ahlberg on 02.02.08, 11:18
Ja just det,...och har man för mycket bränsle så överstiger man ju lättare max landingsvikt,...eller?...
I tex. MD-11an som förövrigt är mycket känslig för bränslevikt/balans, skall inte mer än 20 - 30 % av bränslet finnas kvar när man landar vid full last .
Hej Staffan,
Kan dessvärre "nada" om MD11/DC10 men jovisst - har man full payload och tankat för en Bangkoktrip från EFHK så lär man inte kunna landa utan att antingen dumpa eller bränna av soppa.
Om man vid full payload bara kan ha 20% av max fuel vid landning för att inte överskrida max landningsvikt - hur mycket kan det tankas då i en MD11 i % av max fuel för att med samma förutsättning inte överskrida MTOW ??
Jag antar att du med 20-30% menar % av max fuel ?
men .. grabben hade ju problem med nose-up på samtliga flygetyg i FS9 från kanske Cessna 172 till B777.
Då lär det väl knappast vara frågan om för mycket bränsle kvar vid landningen - eller
Björn
StAh:
Quote from: Björn Härlin on 02.02.08, 14:54
Jag antar att du med 20-30% menar % av max fuel ?
men .. grabben hade ju problem med nose-up på samtliga flygetyg i FS9 från kanske Cessna 172 till B777.
Då lär det väl knappast vara frågan om för mycket bränsle kvar vid landningen - eller
Hej Björn,
Utryckte mig kanske lite vagt. Men visst menar jag 20 - 30% kvar av max fuel.
Vet av egen erfarenhet att det är väldigt lätt att starta upp med ett flygplan i FS med 100% bränsle och bara göra en kort flygning. Dom flesta "färdiga flygsituationer" I FS har ju fulla tankar redan från början. Så min gissning är fortfarande att han har för mycket bränsle kvar när han landar, och resultatet blir för mycket "nos upp".
Bergman:
Men hur vet man hur mycket fuel man ska ha kvar då?
Nexus82:
Quote from: Adam Bergman on 03.02.08, 09:29
Men hur vet man hur mycket fuel man ska ha kvar då?
Beror på flygplanstyp och en massa andra faktorer som spelar roll (din vikt, distans till alternativ destination osv osv)
Men rent generellt:
B737: 3ton
B767: 8ton
B747: 20ton
Dessa är rätt bra riktmärken som borde hålla dig i luften ett tag om du måste avbryta din approach och prova på nytt eller om du måste lägga dig i vänteläge.
Navigation