FSX/SP2 och framtiden

(1/3) > >>

MarkkuS:
Hej!
I en annan tråd (http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,75010.0.html) kom vi in på ämnet FSX och framtiden för FS. Där fick jag mothugg då jag påstod att FSX/SP2 är en väg framåt.

Följande text finns på Phil Taylor:s (han var med och tog fram FSX) blogg:

Phil Taylor said:
FS11 needs to be designed a bit more before we can talk to details about back-compat so this is early thinking and means just that, it can change. FSX SDK generated content will likely be the only content we will enable on FS11, and that may also require a use of the SDK and a re-export to be compatible. We are actively considering going that far, yes.

Sedan kan man ju tro vad man vill. Om framtiden är det inte så lätt att sia.

mvh

Kestrel:
Heja Markku!

Här är jag helt med Dig. Efter vad jag läst (och förhoppningsvis förstått!) är det enligt Phil Taylor klart att vi i FS11 ska kunna använda allt som vi tillverkat enligt "äkta" FSX-kod, d.v.s objekt och flygplan tillverkade med Gmax eller FSDS 3.51 och därefter kompilerat med XtoMDL. I princip ska allt som fungerar i FSX-SP2 också fungera i FS11. Rätta mig om jag har fel!

Det jag för närvarande ser som ett stort problem är "egna träd". XtoMDL-metoden ger inga möjlighter att åstadkomma säsongsvariationer och svenska björkar som är gröna året om blir bara för fel. Däremot är transparens-problemen lösta med denna metod som synes nedan; DXT3-texturer fungerar åter precis lika bra som de gjorde i FS9. Hoppas nu att någon hittar lösningen på kvarvarande problem; jag hoppas det verkligen eftersom jag tycker att FSX i många hänseenden är ett sådant enormt steg framåt jämfört med FS9 att jag har lite svårt att förstå den motvilja som tycks finnas här och var. Finns det inga add-ons är det ju bara att göra egna! Finns det inte kunskap till det, är det ju bara att lära sig! Nätet är stort!

Bästa hälsningar!
Erik

[ Attachment not found - or removed ]

MarkkuS:
Hej Erik!
Kul att du svarade.

Jag har just skaffat FSX, vilket jag installerade parallellt med FS9. Tyvärr tog FSX mycket diskutrymme, så nu har jag "bara" 10Gbyte ledigt utrymmer kvar. Ett datorbyte närmar sig med snabba steg!

Jag har bara använt FSX över Arboga och titta på med eget sceneri, men framerate verkar vara helt acceptabelt. Även övrigt känns FSX positivt. Jag förstår inte heller varför "folk" är så negativa. Så dåligt är det väl inte?

Som du säger är det problem med transparens. Jag har använt DXT1 i Arboga-sceneriet. Jag ska prova och konvertera till DXT3.

Jag har också tittat lite på FSX_KML men har inte hunnit använda det något ännu. Jag är ju van vid Sbuilder sedan tidigare, så eventuellt fortsätter jag med SbuilderX. Egentligen vet jag inte om någon av verktygen har en fördel jämfört med den andra. I FSX_KML kan man ju lägga i bakgrundsbilder på ett enkelt sätt, men tyvärr så är Goggle Earth bilderna över mina trakter mer eller mindre oanvändbara. Upplösningen är alldeles för dåligt. Däremot är bilder från Eniro.se mycket bättre. Dessa kan jag ta in i Sbuilder och efter positionskalibrering, kan dessa användas som bakgrund.

Mina närmaste planer är att göra om Arboga för FSX. Sedan tänkte jag även göra sceneri för Köping som också är i närheten. Som du kanske har sett, efterlyser jag medhjälpare att göra Örebro. Så kanske börjar med det också framöver. Största problemet med det är få bilder på alla byggnader på alla sidor. Flygplatsen är ju inhägnad så man kan ju inte ta bilder "i smyg". Så jag antar att man måste kontakta någon informationsansvarig på flygplatsen och övertyga den personen så att man får fototillstånd och blir insläppt. Det hela känns lite "småjobbigt".

Håller du på med något sceneri själv?

mvh

Kestrel:
Hej igen Markku!

Detta börjar likna privat korrespondens men är det så att ingen annan vill deltaga så får de väl låta bli. Kul i alla fall att Du också hoppat på FSX-tåget!

Vill bara komma med ett förtydligande angående DXT3-texturerna. De fungerar utmärkt, men bara under en förutsättning; objekten måste vara kompilerade med XtoMDL, gör Du på annat sätt eller använder gammeldags API-objekt får Du problem med alltför mycket transparens, Du kan under vissa förutsättningar se genom även bakomliggande föremål!

Vad gäller "markarbeten" använder jag mig enbart av FSX_KML som jag tycker är väldigt användarvänligt. Den enda stora nackdelen som Du också upptäckt, den varierande upplösningen i GoogleEarth, brukar jag försöka gå runt genom att parallellt med arbetet ha bilder från Eniro eller Hitta.se uppe för att kunna jämföra.

Vad gäller pågående arbete kan jag "avslöja" att ESMB Borglanda, ESMU Älmhult och ESTT Söderslätt samt de IRL nedlagda ESMA Emmaboda och ESMW Tingsryd är färdiga för användning i FSX-SP1. Jag inväntar bara en lösning på problemet med säsongsvarierande texturer till träden så ska de sedan vara klara att publicera med kompatibilitet även för FSX-SP2. Kring ESTT finns det inga träd så den flygplatsen är i princip färdig. Några bilder av projekten på nuvarande staium nedan; vilken som är vilken får man räkna ut själv!

Hälsningar!
Erik

Daniel:
Nu kommer det bli mycket roligare att flyga småplan med dessa scenerys! Snyggt Erik!

Navigation

Up one level

Next page