FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.07.17, 16:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu
| | |-+  Tiedotteet ja kehitysideat (Moderators: Sami Puro, Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | | |-+  Chatti ?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Chatti ?  (Read 10800 times)
Robin Karinen

Date Registered: 12.03.05

Re: Chatti ?
« Reply #20 on: 03.03.08, 17:46 »

O'rly Wink
Irssiä oon itekin ajanut useamman vuoden jo 24/7. Täällä kun vaan suurin osa on windoomskäyttäjiä eikä välttis halua maksaa shell-tunnareista...
Tähän hommaan tehään oma palvelin  Wink

Canon, You can I can't.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #21 on: 04.03.08, 11:35 »

Irssiä oon itekin ajanut useamman vuoden jo 24/7. Täällä kun vaan suurin osa on windoomskäyttäjiä eikä välttis halua maksaa shell-tunnareista...

Irssi toimii myös windowsissa.

-JukSii-
Mikko Kukkanen

Date Registered: 21.01.06

« Reply #22 on: 06.03.08, 10:10 »

Sen jälkeen kun joskus 90-luvun lopussa webbichatit vaihtuivat ICQ:n käyttöön ja siitä mIRCiin ja sen jälkeen vielä irssailuun niin ei ole kyllä kertaakaan jäännyt edellistä kaipaamaan. Irssi on mahtava kun on mukana taskussa (kännykkä), koululla, kotona... ja aina pääsee käsiksi jo käytyihin keskusteluihin, saapuneisiin privaattiviesteihin. Irkkishellejä tarjoaa noin n+1 eri toimijaa. Näistä Kapsi RY:tä voin suositella varauksetta parin vuoden kokemuksella, mukaan tulee kotisivutilaa, sähköpostia...

Eli itse en näe tarvetta sivustolle viritettyyn chattiin. Vielä vähemmän java:lla toteutettuun. Sen sijaan PHP:n irkkifunktioista voisi olla johonkin jos moinen päätetään toteuttaa, en tiedä.

Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #23 on: 06.03.08, 10:43 »

Tuntuu että monilta menee nyt ohi se pointti, että mahdollisesta fsnordic-chatista  haluavat vähemmän kokeneet nimenomaan helppokäyttöisyyttä ja matalaa kynnystä - eli käytännössä yhdellä klikkauksella sisään eikä käyttöohjeiden lukemisen tarvetta. Oli sitten ne ämirkit ja irssit sun muut kuinka hyviä tahansa. Se voi olla juuri niin pienestä kiinni. Ja tuollaisen chatin idea on juuri siinä että siellä on mahdollisimman paljon käyttäjiä.

Mun koneella ei irc-clienttejä ole eikä tule  Wink

arttula
Former member
« Reply #24 on: 08.03.08, 17:48 »

Tuntuu että monilta menee nyt ohi se pointti, että mahdollisesta fsnordic-chatista  haluavat vähemmän kokeneet nimenomaan helppokäyttöisyyttä ja matalaa kynnystä - eli käytännössä yhdellä klikkauksella sisään eikä käyttöohjeiden lukemisen tarvetta. Oli sitten ne ämirkit ja irssit sun muut kuinka hyviä tahansa. Se voi olla juuri niin pienestä kiinni. Ja tuollaisen chatin idea on juuri siinä että siellä on mahdollisimman paljon käyttäjiä.

Mun koneella ei irc-clienttejä ole eikä tule  Wink

Terve

Juuri tuo oli pointtina minunkin viestissäni. Eli pitäisi olla mahdollisuus suoraan klikata käyttäjän profiilistä "Kutsu chattiin" (olettaen, että käyttäjä on sen mahdollistanut) ilman, että pitää ensin itse asentaa omalle koneelle jokin irccijutska, ja varmistautua, että myös kutsuttavalla on tuo olemassa.
Robin Karinen

« Reply #25 on: 08.03.08, 19:00 »

Yksi mahdollisuus voisi myös olla "cgi-irc": http://cgiirc.org/

esimerkki:
http://www.axenhammer.com/cgi-bin/cgiirc/irc.cgi

En ole varma miten ircnetin rajoitukset (käyttäjiä/kone) toimivat. Onko samanlaisia trusti-palveluit, niinkuin quakenetillä?

cgi-irc siis ei tarvitse mitään ohjelmia, vaan palvelin jossa sitä käytetään (esim fsnordic) välittää kaiken tiedon käyttäjän selaimeen (toisin kuin javaclientissä, jossa javaclientti ladataan käyttäjän koneelle ja suoritetaan locaalisti.)

Canon, You can I can't.
arttula
Former member
« Reply #26 on: 08.03.08, 19:10 »

IRC-clientin käyttö on 200x helpompaa esim. kuin simun lisäosan asentaminen tai simun säätäminen kevyemmäksi. Taitaa olla vain ennakkoluulot ja viitsiminen tässä avainsana...

Mietipä hetki käytännön tilannetta:

Minulla tulee asiaa vaikkapa Matti Mutikaiselle täällä. Näen, että hän on online. Siispä lähetän Mutikaiselle ensin YV:n "Hei, loggaudu irciin". Mutikainen vastaa: "en voi, olen töissä, eikä koneelle saa asentaa mitään ylimääräisiä ohjelmia" tai ehkä vielä todennäköisemmin: "minulla ei ole irc-ohjelmaa" tai "en viitsi sitä asentaa, kun en todellakaan yleensä sitä käytä".

Sen sijaan voisi klikata profiilin tiedoista "Kutsu tsättiin", jolloin javaikkuna aukeaa, ja Mutikainen ehkä tulee mukaan, jos on tullakseen.

Comprede ?

Arttu
arttula
Former member
« Reply #27 on: 08.03.08, 19:17 »

Onpa kamala työpaikka sitten...noh mä pääsen irc:hen käsiksi koska vain missä vain jossa on internet/gprs vähintään ja jos on luuri mukana. Yhteydenotto irkkiin kestää ehkä max 10sek ja on aina päällä, näkee 24/7 mitä on kirjoitettu ja privaattiviestit säilyy aina jne.

Ehkä tässäkin pääasiassa on tarkoitus käyttää sitä kotona eikä töissä, missä tulis varmaan tehdä ihmisten töitä. Ja kotona on kyllä ihan taatusti helpompaa tosiaan käyttää irc-clienttiä jos vain yhtään kiinnostaa laadukkaampi tsättäily.

Todellakin monissa työpaikoissa ei ole mahdollisuutta asentaa ohjelmia. Enkä viitsi edes kotikoneelleni asennella ylimääräisiä, turhia juttuja, joita käytän hyvin harvoin. Ensimmäisessä viestissä kerroin olevani jo irkkausiän ylittänyt. Ehkä se johtuu siitä. Mutta meitä on muitakin täällä. Siksi tuo helppokäyttöinen chattijuttu olisi hyvä.

Arttu
arttula
Former member
« Reply #28 on: 08.03.08, 20:21 »

irkkausiän ylittänyt?  Grin älä nyt viitti oikeesti...tiedätköhän sä edes kuinka helppoa on käyttää irc-softaa. Ja kuinka paljon jo Fsnordic-kanavalla on jo tämän käyttäjiä jotka ei varmasti mihinkään tsätteihin tule, miks tehdä taas kaks paikkaa kun on yks hyvä jo olemassa...

50 henkeä nyt linjoilla, ehkä ei kaikki paikalla kokoajan mutta saavat viestin heti kun tulevat ruudun ääreen, kätevää.

Niin, mutta jos haluan käydä yksityiskeskustelua jonkun tietyn henkilön kanssa, miten se onnistuu? Ja miten etenkin keski-iän ylittäneelle henkilölle, jolla ei vielä ole ircciohjelmaa edes asennettuna ?
arttula
Former member
« Reply #29 on: 08.03.08, 20:28 »

Mutta ok. Ideani oli siis tyhmä, ja täysin totetuttamiskelvoton. Antaa siis suosiolla olla.
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #30 on: 08.03.08, 20:39 »

Ja kotona on kyllä ihan taatusti helpompaa tosiaan käyttää irc-clienttiä jos vain yhtään kiinnostaa laadukkaampi tsättäily.

Ei kai tästä nyt mitään erimielisyyttä olekaan. Nyt on kyse siitä ettei kiinnosta laadukkaampi tsättäily, ainakaan niin paljon, että viitsisi asentaa sitä varten ohjelman ja edellyttäisi kaikkien muidenkin viitsivän. Kyllä se lienee kaikille selittämättäkin selvää, että client-ohjelmat ovat Web-appletteja monipuolisempia. Mutta web-appletti toimii ilman ohjelman asentamista tai pääteyhteyttä ja laajentaa siksi käytettävyyttä. Ei sen olemassaolo estä ketään käyttämästä client-softaa tai pääteyhteyttä. En esimerkiksi minä viitsi vaivautua asentamaan clientia edes kotikoneeseen, kun käyttötarve on ehkä luokkaa kymmenen minuuttia vuodessa.

Robin Karinen

« Reply #31 on: 12.03.08, 20:25 »

Jooh toimiva websofta (huom. toimiva) on monelle ehkä riittävä, tarkoitusperäni oli enemmänkin semmoinen että se kohdistettais tuonne #Fsnordic -irckanavalle eikä mihinkään omaan "huoneeseen" johonkin muualle, siellä kanavalla kun on tosiaan jo melkoinen sakki harrastajia.
Eli cgi-irc. Ei tarvitse mitään lisäosia selaimeen.

Canon, You can I can't.
Mr.Widowmaker^
Former member
« Reply #32 on: 02.06.08, 20:43 »

No olis kyllä kivaa jos joku tsätti olis, sais vaihtaa kuulumisia. Just toi irkki olis ihan hyvä, kuka vaan jaksaa perustaa kannun..
Toni Tihleman
Toni13

Date Registered: 02.06.03

« Reply #33 on: 02.06.08, 20:54 »

Tästä näin http://webchat.xs4all.nl/ ja kanava on #fsnordic
Olli Keijonen

Date Registered: 08.03.02

« Reply #34 on: 02.06.08, 20:55 »

Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »