Vad gör jag för fel?

(1/2) > >>

Nippegubbe:
Hej alla, sitter just nu och försöker flyga mellan Island och Stockholm med min PMDG 737-800 och jag vill ha en flyghöjd på FL410. Allt detta gick bra till dess att jag kom till Färöarna (tror jag) då jag märker att planet hela tiden ligger i den vinkel man har när planet ska stiga. Sen helt plötsligt så får jag i speedrutan A .80 och planet sjunker trots att det har stigvinkel och motorerna går på max. VNAV kopplar ur sig. Jag hamnar till slut på FL 370 ungefär och medan jag skriver detta så får jag en skjuts uppåt till FL390, men nu åkte jag ner till FL370 igen och A:et blinkar i speedrutan. Jag har IvAp väder, men jag ska väl i alla fall inte ligga på stigning hela tiden för det lär bli hur oekonomiskt som helst.

Martin Loxbo:
Vad har du för fart?

Nippegubbe:
Jag låg strax under .80 om jag minns rätt.

Nexus82:
Thord du väger antagligen för tungt för att flyga på FL410.
Den blinkande "A" symbolen innebär att farten i MCP är lägre än den minsta tillåtna farten i AFDS och A/T.
Du säger själv att planet ligger i den vinkel att det hela tiden vill stiga. Detta skvallrar om att planet har svårt att bibehålla nuvarande höjd, och planet säger åt dig:
"Thord, mach 0.80 duger inte häruppe, jag måste ha mer fart för att kunna behålla den här höjden"
Problemet är dock att en B737 inte går särkilt mycket snabbare, så det enklaste är antagligen att sjunka några tusen fot.

HAL:
Hej Thord!
Jag tror också att du är för tung för FL410. Titta på CRZ-page i CDU så ser du OPT/MAX Flight Level för flygningen.

Håkan

Navigation

Up one level

Next page