SAR-flygning

(1/1)

SARman:
Hej,

Efter Leonards skapelse  , SE-HOJ (se nya filer i arkivet), så blir jag lite sugen på att flyga hkp och SAR igen, både on och offline. Så några frågor:
1. Är det ok att köra ett SAR online, tex IVAO.
2. Vad blir det för transponderkod i Sverige? 7730-7757?
3. Hur skall en Flightplan se ut? Hur gör man i verkligheten med tanke på den minimala tiden(15min beredskap, från säng till T/O) som finns att fylla i en plan som sedan kanske ändras hela tiden.
4. IFR/VFR?
5. Norrlandsflygs s76(eller liknande) finns inte i ivao's mtl, vad göra?
6. Någon speciell ATC kommunikation som skall användas?

Simma lugnt.
Mattias
PS from 1 mars byter Norrlandsflyg callsign på sina SAR-kärror, saxat från ett nyhetsbrev:
"Norrlandsflyg byter callsign 1 mars
Den första mars 2008 byter Norrlandsflyg callsign på
samtliga sina räddningshelikoptrar i tjänst för Sjöfartsverket.
Anledningen till detta är att minimera förväxlingsrisken
mellan ambulans och räddningshelikoptrar vid tillfällen då
flera enheter är på samma plats/samma uppdrag.
Enheter som idag har callsign Lifeguard 99X byter namn
till Lifeguard 90X (till exempel i Visby som idag heter 997
kommer att heta 907), en relativt liten förändring men förhoppningsvis
tillräcklig för att lättare skilja enheterna åt.
Sista siffran som är baseringsberoende kvarstår som tidigare." DS

Martin Loxbo:
Jag kan inte svara för IVAO, dock VATSIM:

1. Ja, så länge du följer normala regler, alltså följer instruktioner från ATC osv. ATC är inte skyldig att ge dig någon specialbehandling, hur sjuka eller skadade dina virtuella passagerare än är!
2. På VATSIM gäller inga särskilda transponderkoder för räddningshelikoptrar. Innan du har fått någon kod tilldelad av ATC gäller alltså 7000 som vanligt (VFR).
3. En färdplan lämnar man in främst i uppföljningssyfte, för att ATS och räddningstjänst ska ha ett hum om var man kommer befinna sig. Gör den så enkel som möjligt. Hinner man inte lämna in en färdplan före avgång kan man göra det via radio. Det går även bra att flyga utan färdplan i många fall. För att visa i färdplan att det är en ambulans- eller SAR-flygning kan man skriva som remark STS/HOSP (för "ambulansflygning av brådskande natur") eller STS/SAR.
4. IFR om det behövs, annars VFR. (VFR-kraven för helikopter är lägre än för vanliga flygplan.)
5. Jag kan som sagt inte svara för IVAO, men på VATSIM, om du använder Squawkbox så väljer du den modell du faktiskt är ur listan över flygplanstyper (t.ex. Sikorsky S76). Om det inte finns en modell för just den helikoptern så kommer du se ut som en "generisk" helikopter för alla andra (t.ex. S76 visas som Bell 206).
6. I princip inte. "Vanlig" helikopter VFR/IFR.

Navigation

Up one level