FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.10.18, 19:33

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Out Of Memory-Ongelma
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Out Of Memory-Ongelma  (Read 2829 times)
Risto Partanen

Date Registered: 07.01.07

Out Of Memory-Ongelma
« on: 04.03.08, 16:16 »

Moi!

Tuli tuossa muutama päivä sitten hankittua toi PMDG:n 747 paketti FSX:lle ja ongelmia on ollut alusta asti. Sen suuremmin aikaisempiin ongelmiin paneutumatta ja tätä mainiota lisuria mustamaalaatta tarvitsisin tällä hetkellä apuja otsikossa mainittuun ongelmaan.

Eli päästyäni koneella ilmaan viimein eilen jokainen lento on päättynyt finaalissa kentästä tai muusta muuttuvasta osatekijästä riippumatta. Lento menee alussa loistavasti mutta saavutettua suuntasäteen ILS-laskeutumiseen simulaattori kaatuu ja tulee ilmoitus Out of Memory ja siitä seuraa CTD. Frameissa en ole huomannut muutosta ja simu tilttaa varoittamatta. Olen ollut asiasta yhteydessä PMDG:n tukeen ja sieltä sain ohjeen etsiä vastausta PMDG:n (AVSIM:n) Foorumilta, heikolla menestyksellä. Yhdessä ohjeessa kehoitettiin muuttamaan virtuaalimuisti koneen päätettäväksi. Toisessa ohjeessa (Phil Taylorin) kehoitettiin hakemaan tämä pätsi. Virtuaalimuistin muutoksilla ei ole ollut vaikutusta ja kyseisessä pätsissä koneeni ilmoittaa, että koneeni ei sitä tarvitse eli ilmeisesti olen sen asentanut aikaisemmin.

PMDG:n tuki neuvoi etsimään tietoja “3 gig switch” eli koneen tuunaamisesta vastaamaan 3GB konetta? Kyseisiä ohjeita Vistalle en ole mistään löytänyt ja eräässä paikassa luin, että kyseinen muutos on hyvinkin epästabiili mutta tiedä häntä. PMDG:n support-foorumeilla henkilöt, kenellä on muistia jopa 6GB valittavat vastaavasta ongelmasta.

Koneeni tiedot:
- AMD Athlon 4400+
- Nvidia Geforce 8800 GTS 640MB
- 2gb DDR2
- Windows Vista 32bit
- FSX-SP1-ACCELERATION

Oiskos kellään antaa apuja? 60€ on kohtalaisen iso raha toimimattomasta lisurista....

Risto

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Johannes Kallio

Date Registered: 10.05.06

Re: Out Of Memory-Ongelma
« Reply #1 on: 04.03.08, 17:12 »

Veijo Anttila

Date Registered: 23.09.02

« Reply #2 on: 04.03.08, 18:10 »

KB 940105-korjaus kyseiseen ongelmaan     http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=A156E265-40FF-468E-BBA2-3D1E1929C416&displaylang=en     Valitse oikea kieliversio ja 32-bittinen
                                    Vexi
Risto Partanen

« Reply #3 on: 04.03.08, 18:52 »

Kiitokset Johannekselle linkistä; tein nyt kyseisen muutoksen ja lento onnistui kaatumatta GA-kierroksineen thmbup Tiedä sitten miten stabiili kyseinen muutos on. Hankin jauhesammuttimen koneen viereen jos jotain ikävää sattuu Smiley

Olen ilmeisesti Vexi asentanut jo kyseisen ohjelman.. Kuten ensimmäisessä viestissä kirjoitin, olen kokeillut sen asentaa ja ilmoittaa, että "päivitys ei koske järjestelmääsi", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan Undecided

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Etsijä
Former member
« Reply #4 on: 05.03.08, 07:38 »

Terve, eka postaukseni tälle foorumille.

Itselläni näitä OOM-kaatumisia tulee 32-bittisellä Vistalla Oulun kentälle laskeutuessa, ILS-lähestymisen loppuvaiheessa tuhkatiheään. Vaikuttaa siltä, että varsinkin jos pidän Jeppesenin SimChartsia auki yhtä aikaa FSX:n kanssa lähestymisessä, niin OOM on melkein varma. Olisi mukava tietää, mistä nämä johtuvat - epäilen pahoja muistivuotoja FSX:ssä. Jotenkin vaikuttaa, että tuo AVSIM:in fiksi on pelkkää ongelman kiertämistä ja voi potentiaalisesti olla koneelle tuhoisa (ainakin jos sen tekee väärin). Minusta Microsoftin pitäisi ensisijaisesti siivota itse omat sotkunsa FSX:stä.

Ai niin, lisäosia ei ole käytössä.

Täytynee näitä molempia konsteja kuitenkin kokeilla, kun tuota muistia olisi hulppeat 4GB.
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #5 on: 05.03.08, 09:39 »

Tervetuloa foorumille, ja onnea kokeiluun Wink

T: Mika

Intel I7 8700K @ 4700Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons (Clean install Win10 + P3Dv4.3 + Aes A318/321 + other addons)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #6 on: 05.03.08, 09:52 »

Olettehan myös päivittäneet simun asentamalla SP2? Tulee siis myös Acceleration paketin mukana jolloin sitä netissä olevaa SP2 ei tule asentaa. Tuosta AVSIM jutusta kun kävi ilmi että ACES on muuttanut jo sen FSX.exe tiedoston, mutta ilmeisesti tarvitaan sitten vielä se Windows muokkaus.

'Don't panic'
Jarmo Stenvall

Date Registered: 27.02.07

« Reply #7 on: 05.03.08, 09:54 »

Moi!

Itse olen monasti huomannut kantapään kautta, että jos FSX-simulla ja PMDG 747-400 koneella meinaa lennellä, ei 2Gb muistia riitä kovinkaan pitkälle. Itselläni on käyttiksenä Windows XP 32bit ja muistia tuo 2Gb. Olen monta kertaa lennon aikana seurannut tuota pagefilen kokoa, ja joka kerralla kun se ylittää tuon maagisen 2Gb:n rajan, niin simu tilttaa ja antaa tuo "OOM" ilmoituksen. Vaikka pagefilen käyttämätöntä tilaa on vielä n. 2Gb, eli kokonaisuudessaan 4 Gb.

Olen myös pannut merkille että FSX ei palauta kaikkea sen varaamaa muistia, vaikka se ei sitä enää tarvi, eli taitaa tuo muistivuoto (memory leak) olla kysymyksessä. Hyvä esimerkki oli viime sunnuntaina kun lensin PMDG 744F versiolla EFHK -> LIRF. Noin kymmenen merimailin päässä LIRF:n kentästä simu hetti tuon "OOM" ilmoituksen. Katsoin käytetyn pagefilen koon taskmanagerilla, ja se näytti 2.09Gb. Onneksi olin tallentanut lennon enne virheilmoitusta, kun tiesin miten saattaa lennon loppuvaiheessa käydä. Käynnistin pelin uudelleen ja latasin lennon. Laskeuduttuani katsoin pagefilen kokoa ja tälläkertaa se näytti "vain" 1.75Gb muutaman minuutin lennon jälkeen.

Jos siis haluaa noilla lisäherkuilla lennellä, niin koneessa täytyy olla muistia vähintään 3Gb, eli se määrä, minkä 32bit käyttis pystyy hyödyntämään. Itse en omaan koneeseeni viitsi hommata lisää muistia, kun kuitenkin aion tehdä päivityksen koneeseeni lähiaikoina. Mietin tulevaan koneeseeni aluksi Windows XP 64bit käyttistä, mutta sen verran huono on ajuri tuki siihen, että Vista 64bit käyttis on se järkevin.

Jarmo
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #8 on: 05.03.08, 09:55 »

Olettehan myös päivittäneet simun asentamalla SP2?
Mikä tuo tuon paketin mukana tuleva "DirectX 10 preview" on? Huh
Risto Partanen

« Reply #9 on: 05.03.08, 10:10 »

Mikä tuo tuon paketin mukana tuleva "DirectX 10 preview" on? Huh
Se on Petri se kuuluisa DX10-tuki, mikä ei suurimmalla osalla käyttäjistä kuitenkaan toimi, etenkään Nvidian korteilla vilkkumatta.

Kiitokset kommenteista kaikille! Itse en ole sen suurempia muistitestejä tehnyt mutta tuon eilisen "3 Gigs" tuunaamisen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Se jää nähtäväksi aiheuttaako se koneelle vaurioita mutta muitakaan vaihtoehtoja en ole löytänyt. Seuraava käyttis on tosiaan täälläkin päin 64bittinen, jolloin muistia saa törkätä koneeseen ihan kunnolla.

Tatu: Kyllä on joo SP2 asennettu. Ensin se oli koneellani ihan pätsinä mutta nyt kotvanen tovi sitten tuli ostettua Acceleration. Näin itsekin ymmärsin, että ACCE on laitattanut rastin FSX.exe:n siihen ruutuun, jossa sallitaan yli 2GB muistivarantojen käyttö. Tämän lisäksi vielä kirjoitin Komentoriville tämän yhden kyseisessä kirjoituksessa mainitun rivin.

Mutta raskas on PMDG joka tapauksessa, siitä ei pääse yli eikä ympäri mutta pääasia että nyt toimii *Koputtaa puuta*.

Petri Koivisto

« Reply #10 on: 05.03.08, 10:14 »

Se on Petri se kuuluisa DX10-tuki, mikä ei suurimmalla osalla käyttäjistä kuitenkaan toimi, etenkään Nvidian korteilla vilkkumatta.
Njoo, mutta ihmettelen tuota "preview" sanaa siinä.  laugh No, onko tuosta sitten jotain haittaa? Mulla kun ei ole edes DX10 korttia.. 8600GT tuskin sitä on eli..  Grin
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #11 on: 05.03.08, 10:15 »

....

Ja sullakin on FSX SP2 asennettuna?

Njoo, mutta ihmettelen tuota "preview" sanaa siinä.  laugh No, onko tuosta sitten jotain haittaa? Mulla kun ei ole edes DX10 korttia.. 8600GT tuskin sitä on eli..  Grin

Ei siitä ole haittaa varsinkaan kun ei ole edes korttia missä se toimisi.  Grin

'Don't panic'
Etsijä
Former member
« Reply #12 on: 05.03.08, 10:35 »

Olen myös pannut merkille että FSX ei palauta kaikkea sen varaamaa muistia, vaikka se ei sitä enää tarvi, eli taitaa tuo muistivuoto (memory leak) olla kysymyksessä.

No muistivuodot ovat yleensäkin ottaen varmaankin koko ohjelmistoteollisuuden suurin riesa. Tosin Microsoft on yleensä softissaan kunnostautunut käyttämällä tehokkaita työkaluja näiden havaitsemiseen ja korjaamiseen, mutta kaipa se on heilläkin tekijätiimistä ja aikatauluista kiinni.
Kari Kyheröinen

Date Registered: 04.02.02

« Reply #13 on: 05.03.08, 10:51 »

Mulla kun ei ole edes DX10 korttia. 8600GT tuskin sitä on eli...

No onhan se ja aika hyvä onkin. Ajureissa on kyllä vielä parannettavaa. NVIDIA GeForge 8600 Tech Specs.
Petri Koivisto

« Reply #14 on: 05.03.08, 10:52 »

No onhan se ja aika hyvä onkin. Ajureissa on kyllä vielä parannettavaa. NVIDIA GeForge 8600 Tech Specs.
Ohoh Shocked
Jarmo Stenvall

Date Registered: 27.02.07

« Reply #15 on: 05.03.08, 14:53 »

Ja sullakin on FSX SP2 asennettuna?

Kyllä on asennettu.  Wink
kille
Former member
« Reply #16 on: 05.03.08, 16:33 »

Olen törmännyt XP:ssä out of memory -erroriin kerran, asennettuani UT Europen. Lisänä vielä verkkolento EFHK:lta VC:ssä ja tuhannen maisemaa asennettuna. Poistin muutamat "joutavammat" maisemat ja asensin Sqawkboxin eri koneelle. Eipä ole tullut enää. Jotenkin jäi mielikuvaksi että ellei muistivuotoja aiheuttavia scenejä ole (landclass texture -kansio jne), aiheutuu tuo ihan puhtaasti siitä että kone on todella kovilla.
Jukka Joutsijärvi

Date Registered: 06.12.01

« Reply #17 on: 05.03.08, 16:39 »

Lukekaapa tuolla samalla saitilla missä ohje on, Phil Taylorin(ACES) siis FSX:N 2PUUHAPETE", kommentti asiasta!!!  Hän ei suosittele muokkausta. Ja eräs simuilija kertoikin haitoista kokeilun jälkeen!!

Itsellä on tuo 3G lisäys Boot inissä ja lopussa vielä/USERVA 2900 ja mitään ongelmia ei ole esiintynyt eikä muistin loppumista-toistaiseksi.  Sitten näkee kun asentaaLDS 767:n mitä sanoopi kone...
Itse simun FSX EXE en ole muokannut enkä muokkaa ennenkuin alkaa tulla näitä OOM ilmoituksia--toisaalta olisi ehkä jo pitänyt tulla sillä säädöissä on melkein tapit kaakossa ja AI liikenne 100% jolloin vilkkailla kentillä on 50-100 konetta pörräämässä samaan aikaan(KATL.EHAM. EGLL, EDDF)  luulisi siinä tuoksinassa jo muistin loppuvan...eli kai tuo on mulla riittänyt kun olen XP:n säätänyt tuon muistin 3 gigaa käyttöön ilman muutoksia FSX:ään.  Niin ja vain Simun SP1 asennettu!

Jukka
Risto Partanen

« Reply #18 on: 05.03.08, 16:48 »

Lukekaapa tuolla samalla saitilla missä ohje on, Phil Taylorin(ACES) siis FSX:N 2PUUHAPETE", kommentti asiasta!!!  Hän ei suosittele muokkausta. Ja eräs simuilija kertoikin haitoista kokeilun jälkeen!!
Joo mutta Phil on muuttanut kantaansa jo.. Johannes linkitti tähän eilen ensimmäisen linkin Phil:n sivuille, joissa hän perusteli kannanmuutostaan ja opetti kyseistä 3GB gigs-asiaa linkittäen samalla kyseiseen AVSIM-topickiin. Sittemmin Johannes vaihtoi linkin syystä tai toisesta mutta tässä se on Smiley

http://blogs.msdn.com/ptaylor/archive/2007/06/15/fsx-and-win32-process-address-space.aspx
« Last Edit: 05.03.08, 16:55 by Risto Partanen »

Jukka Joutsijärvi

Date Registered: 06.12.01

« Reply #19 on: 05.03.08, 18:07 »

Joo mutta Phil on muuttanut kantaansa jo.. Johannes linkitti tähän eilen ensimmäisen linkin Phil:n sivuille, joissa hän perusteli kannanmuutostaan ja opetti kyseistä 3GB gigs-asiaa linkittäen samalla kyseiseen AVSIM-topickiin. Sittemmin Johannes vaihtoi linkin syystä tai toisesta mutta tässä se on Smiley

http://blogs.msdn.com/ptaylor/archive/2007/06/15/fsx-and-win32-process-address-space.aspx

Okay siis tuossa on nyt virtuaalimuistin asetuksista kyse.  Mutta kyllä tuolla toisaalta luin(simavitation):"However FS9 will not use more than 2GB no matter what you do!!.  FSX will use more than 2 GB but FS9 has a limited address space"  Eli tämänhän jutun mukaan ei ole mitään tarvetta muokata itse simun FSX EXE koska FSX osaa käyttää fyysistä muistia yli 2 GB, eikä lisätä sinne flageja joilla saataisiin käyttöön yli 2 gigaa? Vai tarviiko sittenkään? Vai koskeeko tämä vain siinä tapauksessa että koneessa on fyysistä muistia 2 GB ja halutaan virtuaalimuistin yli 2 GB menevä osa käyttöön?  SIIS OSAAKO FSX KÄYTTÄÄ SUORAAN 3GB FYYSISTÄ MUISTIA,(boot iniä muokkaamalla käyttiksessä) MUTTA JOTTA SE OSAISI KÄYTTÄÄ VIRTUAALIMUISTIA YLI TUON KAHDEN GB SILLOIN PITÄÄ MYÖS SIMUN FSX EXEÄ MUOKATA??

Ja olen myös tässä seuraillut että tuo musitin loppuminen iskee enempi Vista käyttäjien koneeseen kuin XP-koneisiin??

Jukka
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1