IVAO:n UNICOM

(1/3) > >>

oldmanpilot:
Tervehdys!
Kuka osaisi kertoa, miten sen unicom johdon kanssa kommunikoidaan? Eli ymmärrän sen ohjeista, että sinne kirjoitetaan jotain mutta missä muodossa jne ja mitä? Vastaako se jotain? Antaako tiedot miltä radalta noustaan esim EFHK:ssa milläkin kelillä?
Alkuun tarvii ohjeita, niitä löytyy paljon täältä ja paljon myös Ivaon sivuilta mutta en löydä tuohon unicomin käyttöön oikein tyhjentävää ohjetta.. Eilen lensin ensimmäiset ivao lentoni, osaan siis käsitellä konetta ja lentää, nousta ja laskea lennonjohdon ohjeiden mukaan jne.. Mutta kun unicom ei suostu keskustelemaan mun kans:))

Asiallisista vastauksista kiitollisena Timo Tiala

justus:
terve.
Unicom ei mielestäni vastaile.Tarkoitus olisi kait olisi kirjoitella sinne että muut tietävät mitä tapahtuu ja missä.esim OH-??? take off efhk rwy 22L.tosin minunkin kokemus on muutamien tuntien varassa,mutta itse olen asian ymmärtänyt noin.

Assiini:
Moi

Joo tosiaan Unicomia käytetään kertomaan muille koneille omista aikeista silloin kun lennonjohtoa ei ole paikalla. Eli kaikilla lentäjillä tulisi olla Unicomin taajuus radiossa kun ATC:tä ei ole paikalla. Hyväksi ohjeeksi kelpaa terve maalaisjärki, mitä Unicomille kannattaa viestittää. Esimerkkinä laskeutumisaikeet, rullaamiset, kiitotien vapautukset, pushback and startup jne.. Eli kun kuvittelet, mitä haluaisit itse tietää muiden tekemisistä niin kerro ne omalta puoleltasi kyseiselle jaksolle. Mikäli taas mietit jonkun toisen koneen tekemisiä niin mikään ei estä kysymystä häneltä Unicomilla tai privaviestillä mitä hän aikoo.

oldmanpilot:
Kiitos, juuri näin se näyttää toimivan:) Verkkolentäminen vei sieluni saman tien kun uskalsin mukaan kuvioihin, kiitos Risto kannustuksesta:))

MikaelT:
Tuo Unicomin käyttö ei ole pelkästään suositeltavaa, vaan pakollista. Lähtiessä huutele kiitotie ja SID, korkeutesi mihin nouset, muista ilmoittaa, kun olet ilmassa!

Kun saavut valvomattoman kentän TMA:lle, niin ilmoittele siitä muille ja kerro käyttämäsi kiitotie ja STAR, ilmoita myös suuntasäde ja/tai finaali kiitotielle. Lopuksi ilmoita, kun kiitotie on vapaa.

Edit: Niin, ja tervetuloa ystävällisimmälle virtuaalitaivaalle! 

Navigation

Up one level

Next page