FSDS problem
Jonas Lindberg:
Quote from: Jakob Sundin on 15.03.08, 09:39
Hur ändrar man vilket håll byggnaden ska stå i FS? Och så kunde man inte se Hässlö texten på byggnaden
Menar du vilken rikting? Testa att rotera den i FSDS !
/Jonas
jakobsundin:
Quote from: Jonas Lindberg on 15.03.08, 10:39
Menar du vilken rikting? Testa att rotera den i FSDS !
/Jonas
Hur då?
Jonas Lindberg:
Quote from: Jakob Sundin on 15.03.08, 10:44
Hur då?
Jag vet inte hur det ser ut i FSDS men så här ser det ut i Gmax (borde vara ungefär likadant i FSDS):
[ attachment removed ]
Lycka till!
/Jonas
MarkkuS:
Quote from: Navid Hashemi on 15.03.08, 07:53
När man sparar filen i t ex. dxt3 format eller liknande, fixar då programmet DXTbmp så att filerna blir rätt storlek?
En till fråga: Låt oss säga att vi har ett hus med en texturfil på 1024x512. Går det då att göra filen 50% mindre (512*256)? Alltså funkar texturen så länge man har rätt bredd och höjd?
Jag såg en texturfil som ska vara 1024x1024. Laddade ner en målning till samma flygplan, texturens mått på den målningen var 2048x2048 och den funkade ändå, den var alltså dubbelt så stor. Svårt att förklara men...
1. DXTbmp fixar inte storlek. Den omvandlar bara en fil från "vanligt" bmp-format till dxt3-format, som är en komprimerad bmp-fil. Dvs. filen man utgår ifrån (läser in i DXTbmp) måste har rätt format.
2. Det ska gå bra att minska filen. Jag är osäker på om man måste man läsa in grafikfilen i FSDS efter det och export modellen igen. Jag skulle nog göra det i alla fall.
3. 2048x2048. Borde vara för stor. I FSX tror jag det står uttryckligen i SDK att max är 1024. I FS9 har jag bara hört att det skulle vara så. Eventuellt är det skillnad på om texturen är för flygplan eller byggnad. Ett problem med en så stor fil är att den tar långt tid att ladda. Jag skulle nog inte använda så stora filer.
mvh
MarkkuS:
Quote from: Jakob Sundin on 14.03.08, 19:18
så undrar jag hur man tar bort default byggnader.
Är det autgen-byggnader eller "riktiga" objekt?
Kontroller genom att sätta autogen till noll. Dvs. ingen autogen ska genereras. Om byggnadern då försvinner är det autogen-byggnader. I annat fall är det objekt. Dvs. samma typ av objekt som man skapar med Gmax/FSDS.
Autogen-byggnader kan tas bort genom att ändra landklass typen. Jag tror också att man kan lägga över en VTP-polygon med textur som inte innehåller autogen. Se vidare under landklass generering.
Om byggnader är "riktiga" objekt, tas dessa bort med en "Exclude Rectangle". I hjälptexten beskrivs hur man gör.
mvh
Navigation