FSDS problem

<< < (5/5)

Swesim:

1. DXTbmp fixar inte storlek. Den omvandlar bara en fil från "vanligt" bmp-format till dxt3-format, som är en komprimerad bmp-fil. Dvs. filen man utgår ifrån (läser in i DXTbmp) måste har rätt format.

Sparade just en fil som ska bli en textur som från början var 441x422 pixlar. Körde den i DXTbmp och sparade den. Nu har filen blivit 512x512. Sen om jag sparar dxt3 filen som 24 bit och sedan öppnar den i photoshop är det 512x512, så det ändrar utan tvekan mina filer.

/Navid

MarkkuS:
Hej!

Sparade just en fil som ska bli en textur som från början var 441x422 pixlar. Körde den i DXTbmp och sparade den. Nu har filen blivit 512x512. Sen om jag sparar dxt3 filen som 24 bit och sedan öppnar den i photoshop är det 512x512, så det ändrar utan tvekan mina filer.

Jag hade inte någon aning om den här finessen.
Man lär sig så länge man lever! 

Däremot känns det ändå fel att göra så här.
DXTbmp måste bestämma till vilken storlek filen ska omvandlas.
Dvs. den måste dra eller trycka ihop den.
De borde göra att filen blir förvanskad.
Kanske blir åter rätt när man "mappar" filen i FSDS/Gmax.

Jag ser dock inte någon fördel med att arbeta så här och
jag tycker det är bättre att utgå från en bmp-fil med rätt mått.
Det finns ändå så mycket som kan gå fel. 

mvh

rbdesign:
Hej Jakob och andra som har lite problem i FSDS. Richard heter jag och driver RB Design. Bygger flygplan, hus och hela flygplatser i FSDS sedan 5 år tillbaka. Tror jag skall kunna sprida lite ljus på era problem.

Min senaste skapelse. En Phönix från 1920 talet med dukklädda sprygelvingar mm mm, har jag slängt ihop på två veckor

hoppas bilden syns, första gången jag skriver här och postar en bild.

Då ska vi se. FSDS klagar direkt på en textur om sidorna inte uppfyller storlekarna 2  4  8  16  32  64  128  256  512  1024. Det går att ha olika storlek på sidorna på en textur så länge de uppfyller dessa storlekar.

Om du behöver ändra storlek på din textur råder jag dig till att göra detta med Photoshop. Där skriver du ju själv in pixelstorleken på bilden. ex. 1024 och sedan blir den det. Själva grafikmotorn i Photoshop är ju dessutom betydligt bättre än det som finns i DXTBMP. Så ändra storlekar i photoshop och använd bara DXTBMP till att ändra format på texturen. DXT 1, DXT 3, 32bit o.s.v

För att rotera hela objektet i FSDS trycker du på bokstaven a, då väljer man alla saker man byggt. Tryck på rotationsverktyget (ser ut likadant som på GMAX bilden i forumet) och sedan på X och Z knapparn brevid så att man låser de funktionerna. Då roterar man objektet bara runt Y axeln. Arbeta i det övre vänstra fönstret som är toppvy och rotera så mycket som du vill rotera det. Tryck bort rotationsverktyget och sedan shift+u för att unselecta hela objectet. blev det inte bra är det bäst att trycka undo och gör om.

Navigation

Up one level

Previous page