Lönt uppgradera?

(1/1)

hbengtsson:
Hej...sitter på en hyffsat ny burk men har börjat få lite halvtaskig FPS i FS9 - kör LevelD, Mytraffic samt det underbara Portland sceneryt. Skulle vílja trimma lite och undrar vad som är bäst att satsa på

Detta är vad jag har idag: AMD Athlon X2 4200+, 2 GB RAM, Geforce 7950GT, XP Home

Mer minne, fetare grafikkort eller byta processor?

Tack på förhand

noneedforaname:
Här finns många på forumet som borde kunna ge dig ett bra svar.
Själv kör jag FSX och har ingen egen erfarenhet av FS9. Spontant tror jag dock att en bättre processor skulle göra susen.

SAS1148:
Quote from: H Bengtsson on 17.03.08, 18:45

Hej...sitter på en hyffsat ny burk men har börjat få lite halvtaskig FPS i FS9 - kör LevelD, Mytraffic samt det underbara Portland sceneryt. Skulle vílja trimma lite och undrar vad som är bäst att satsa på

Detta är vad jag har idag: AMD Athlon X2 4200+, 2 GB RAM, Geforce 7950GT, XP Home

Mer minne, fetare grafikkort eller byta processor?

Tack på förhand

Tja
Jag har nästan samma burk som dig verkar det som har AMD Athlon X2 5000+ ohc samma Grafikkort fast mitt är 7950GT Extreme men vad får du för FPS. För jag kör level-d och alla dem och alla bra scenrys och t.ex på Cluod9s Amsterdam har jag ändå en fps på mellan 25-40 fps. har den låst på 40. Så du kanske måste fixa inställningarna eller något. För jag kör själv med i princip de högaste inställningarna som man kan ha.  . Så tycker det verkar lite konstigt.

//Westermark

matte629:
Brukar du fragmentera och rensa datorn ibland? Detta kan sega ned rejält. Eller om du har mycket skitprogram som man ändå aldrig använder eller program som går osynligt i bakgrunden.

TuneUp är ett program som garanterat städar registret och får bort en himlans massa onödigt så att man får "ny dator känsla". Jag själv märkte i alla fall en direkt improve. Testa du också. Payware, men det finns try and buy.

Ericb99:
Mitt förslag är att du byter upp dig till AMDs värsta processor till socket AM2. AMD Athlon 64 X2 6000+ bör vara det du behöver. Den kostar cirka 1000 kr idag och är mycket prisvärd. Ram minnet ser okej ut. Du kör med XP home säger du, då innebär det att du inte behöver så mycket mer. Eftersom XP inte är byggt för så mycket mer. På grafikkortsfronten så bör du sikta på 4850 eller 4870. Det sistnämnda kostar 1000 kr mer än det första och är utrustat med GDDR5 minne. Något att tänka på när man byter upp sig till kraftigare hårdvaror är att du kommer behöva ett nytt nätagreggat på cirka 600W. Det kostar om man ska ha kvalité, ca 700kr.

Så du borde vara beredd att lägga ut runt 4000kr. Men då är du säkrad för en tid framöver. 

Navigation

Up one level