Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
Etsijä:
Ilmeisesti muuten edelleen FSX:ssäkin kannattaisi korvata tuon default C172:n lentomalli RealAirin lentomallilla? Osaako kukaan vinkata, mistä tuon mallin helpoiten saisi? AVSIM:iin johtavat useat linkit, mutta minulla se vaatii rekisteröinnin, tokin sen teen jos on pakko, mutta kun noita rekisteröintejä sinnesuntänne on jo parisataa, niin jos jostain löytyy ilman rekisteröintiä, olisin kovin tyytyväinen.
TapioP:
Terve,
Voihan niitä monia RNAV-reittejä lentää VOR:llakin tai ainakin pysyä viivalla, mutta tosielämässä se ei kai ole tarkoitus tai edes sallittua, koska pelkkä VOR/DME ei taida olla B-RNAV-hyväksytty mitä nuo RNAV-reitit edellyttävät. Pitää olla vähintään B-RNAV-hyväksytty GPS (ja pilotin koulutus...). Tarkoitus ei olla ahdasmielinen, itsekin nyt vain yritän ymmärtää miten nämä hommat menee irl. Simumaailmassa pitää olla/sallia luovuutta... Enkä yritä opettaa muitakaan, foorumilla on varmaan asiantuntevampiakin kuin minä...sorry jos menee pahasti huti tämä söperrykseni.
Tosiaan ainoat RNAV-STAR/SIDit löytyy EFHK:lta, mutta tulevaisuudessa sellaiset on jokaisella lentoasemalla. Nykyisiä konventionaalisia STAR/SID-reittejä ei tehdä uusia ja korvaantuvat RNAV-systeemeillä aikanaan. Nämä vaativat P-RNAV-hyväksytyn laitteiston. Se ei ole pakollinen varuste, joten tosielämässä käytetään sitten vektorointia jos koneessa on vain B-RNAV-laitteet. Tuo B-RNAV-laitteistohan on jo pakollinen IFR-lennoilla, eikös? Ainakin tietyn lentopinnan yläpuolella (FL95?). Viranomaisen OPS-ilmailumääräykset jonkin verran "selventävät" näitä asioita.
Aika hyvä opintomateriaali aluesuunnistuksesta löytyypi eurocontrollilta: http://elearning.eurocontrol.int/IANS/NAV/prnav/prnav_free_access/firstwin.htm
Magneettinen eranto on joskus vähän kinkkinen, koska FS:n erantotieto on pahasti vanhentunut. Menee muutaman asteen pieleen jos katsoo karttasuunnat uusista reittikartoista ja tekee niihin voimassaolevan erantokorjauksen. Itse olen päivittänyt erannon "nykyaikaan". Ks. linkistä http://pagesperso-orange.fr/hsors/navaids.html. Kenttien maisemissa eranto taidetaan määritellä erikseen. Erannot näkee vaikkapa FSNavigatorin kartasta.
Simun (ja reality xp:n) navigointitietokannat ovat nekin vanhentuneita. Olen päivittänyt nav-dataa erään ystävällisen herran kotisivuilta. Linkki löytyy keskustelusta: http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?t=18493&postdays=0&postorder=asc&start=45&sid=6fa799e1f99217c6e92e26b006abdafd
Tuolla ainakin simun default GPS pitäis toimia paremmin. RealityXP:n lisämittareihin se ei auta, koska käyttävät omaa GARMIN:n tietokantaa. Simflyerin GPS:t käsittääkseni käyttävät simun tietokantaa, joten yritän ehkä asentaa sellaiset lisäpalikat.
En ole nuiden päivitysten jälkeen ehtinyt juurikaan lennellä, joten en osaa kommentoida säätöjen toimivuutta tai järkevyyttä. Jollakulla foorumilaisella saattaisi olla kokemusta näistä? Tälläiset päivitykset on tietysti aina vähän kaksipiippuinen juttu simumaailmassa; aina on jotain epäsynkronissa kuitenkin....
TapioP:
Yleisesti ottaen vaikka joku reittipiste olisikin määritelty VOR-radiaalina ja -etäisyytenä, sitä ei välttämättä ole tarkoitettu käytettäväksi VOR/DME:llä vaan RNAV FMC:llä joka osaa myös tuollaisia virtuaalisia reittipisteitä käyttää. Suoraanhan tuollaiselle pisteelle ei pysty ajamaan VOR:lla muutoin kuin ensin lentämällä ko. radiaalia vähän matkaa. RNAV:n eräänä suurena ideahan on vapautua kiinteiden radiomajakoiden rajoituksista ja päästä siten lentämään fiksumpia reittejä.
mtanttar:
Quote from: Tapio Paattilammi on 03.04.08, 08:51
Yleisesti ottaen vaikka joku reittipiste olisikin määritelty VOR-radiaalina ja -etäisyytenä, sitä ei välttämättä ole tarkoitettu käytettäväksi VOR/DME:llä vaan RNAV FMC:llä joka osaa myös tuollaisia virtuaalisia reittipisteitä käyttää.
Joo näin olen minäkin tämän ajatellut. Valitettavasti ei taida löytyä mitään softaa, RNAV-navigointilaitetta tai kunnollista GPS:ää, jonka saisi pultattua mihin tahansa koneeseen kiinni ja saisi koneen autopilotin lentämään suuntaa sen mukaan. Voisi lentää millä tahansa pikkukoneella "oikeaa" IFR:ää. Simulaattorin omalla GPS:llä onnistuu vaan direct to -valinta ja se on todella kankea käyttää muutenkin. Joku maksullinen esim. King Air tai Beech 1900 josta löytyy FMC (onko sellaista) voisi olla tietysti kiva, siinä olisi pikkukoneen ominaisuudet ja RNAV-navigointimahdollisuus.
Vai miten on, kuinka "sallittua" on esim. Vatsimissa lentää reittejä tyyliin DCT HEL DCT PIR DCT, käyttäen pelkästään VOR-navigaatiota? Kuinka paljon reittejä on järkevää itse soveltaa, esim. DCT HEL DCT PREVIK?
Henksu:
Quote from: Matti Tanttari on 03.04.08, 09:22
Vai miten on, kuinka "sallittua" on esim. Vatsimissa lentää reittejä tyyliin DCT HEL DCT PIR DCT, käyttäen pelkästään VOR-navigaatiota? Kuinka paljon reittejä on järkevää itse soveltaa, esim. DCT HEL DCT PREVIK?
Onhan tuo toki täysin sallittua lentää DCT X DCT Y DCT Z DCT. Toki mahdottoman pitkiä "välejä" ei kannata tehdä esim. DCT HEL DCT OUK DCT koska ei vorridemareiden (VORDME) kantama ole lopulta kovin suuri. Mutta esim. Helsingissä kun on lähtöreitit niin tuota DCT HEL DCT ei kannata käyttää, koska lähtöporteille (ARTUR, PIVAK, ANT, PVO, MILSI, DOBAN, ELMUT, RUNEN) vievät lähtöreitit kyllä opastavat radiaalein suoraan tuolle portille. Esimerkkinä vaikka ARTUR1A 22R:
Kiitoradan suuntaan vähintään 2.5DME HEL ja väh. 730ft. Jonka jälkeen suuntaan 285 jolloin myös veivataan NAV1:n viimeistään courseksi tuo 253. Kun olet 10DME HEL:sta, käänny oikealle kohtaamaan radiaali 265, kun olet radiaalia 265 ajanut sen 26nm, olet ARTUR:lla, jos kaikki on mennyt nappiin. ARTUR:lta voitkin sitten jatkaa esim. Turkuun ARTUR DCT RUS DCT. Voit myös koittaa lentää väylää Q1 (max FL080) jonka ainoa piste ennen Turkua on MEDOT, josta myös alkaa vakiolähestymisreitti MEDOT3A RWY26, josta on sitten mukava ajella vaikka ILS Z 26.
Navigation