FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.04.18, 00:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] Reply Print
Author Topic: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP  (Read 6486 times)
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #40 on: 04.04.08, 04:44 »

Moro!
Vielä NaviGrphista sen verran että käytän sitä silloin kun ilmaisia ajantasaisia terminal-karttoja ei ole. Niitä kuitenkin on todella hyvin saatavilla netin kautta, reittikartat on sitten vaikeampi pala vapailta markkinoilta kun DANIF lopetti. Euroopasta (Eurocontrol),USA (Airnav), Australia(niiden oma Finnavia) ja Navdatan karttalinkin kautta saa haja-alueilta karttoja.

jukka
Etsijä
Former member
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #41 on: 04.04.08, 07:29 »

Käykö tuo FMC data sitten "samalla hinnalla" kaikkien koneiden FMC:ihin, vai pitääkö siinäkin ostaa erikseen datat kullekin koneelle (jostain syystä täällä http://www.navigraph.com/www/fmsdata.asp näyttäisi olevan erikseen downloadit kaikille tuetuille koneille - ja vieläpä mainitaan, ettei tuolle LDS763:lle ole SID:ejä ja STAR:eja uusimmassa cyclessä)?

Matti on siinä kyllä oikeassa, etteihän niiden RNAV-reittien ajelu jollain Cessnalla kovin realistista ole. Ja sitä paitsi, niiden ajaminen VOR:ien avulla on IMHO hauskaa ja mielenkiintoista!
Aki Kettunen
Offline Offline

Posts: 2612
Date Registered: 23.09.01

WWW
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #42 on: 04.04.08, 07:33 »

Käykö tuo FMC data sitten "samalla hinnalla" kaikkien koneiden FMC:ihin, vai pitääkö siinäkin ostaa erikseen datat kullekin koneelle (jostain syystä täällä http://www.navigraph.com/www/fmsdata.asp näyttäisi olevan erikseen downloadit kaikille tuetuille koneille - ja vieläpä mainitaan, ettei tuolle LDS763:lle ole SID:ejä ja STAR:eja uusimmassa cyclessä)?

Unohdin sanoa tuon, eli yhdellä maksulla saat kaikkiin lisäosiin ao. cyclin datat. Linkit on erikseen, koska joka koneella on erilaiset navdata-tiedostopaketit.

Osa SID/STAR reiteistä taisi olla jaossa ilmaiseksi navdata.at -sivuilla. En tiedä onko LDS763 tällainen, joku sillä lentävä osaa varmaan kertoa mistä sille ao. reitit saa.

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #43 on: 04.04.08, 11:32 »

Täältä löytää ilmaiset SIDSTARit PMDGlle ynnä muille, sekä myös LDSlle  Smiley EDIT_ Sieltä siis yläkulmasta "SID/STAR > Download > Level-D 767 > kentän nimi > kansiokuvake  Cheesy
« Last Edit: 04.04.08, 19:02 by Otto Nieminen »
Nixu
Former member
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #44 on: 04.04.08, 11:34 »

Unohdin sanoa tuon, eli yhdellä maksulla saat kaikkiin lisäosiin ao. cyclin datat. Linkit on erikseen, koska joka koneella on erilaiset navdata-tiedostopaketit.

Osa SID/STAR reiteistä taisi olla jaossa ilmaiseksi navdata.at -sivuilla. En tiedä onko LDS763 tällainen, joku sillä lentävä osaa varmaan kertoa mistä sille ao. reitit saa.
LDS:ään nimenomaan pitää ladata SID/STAR-paketti tuolta www.navdata.at - tuo LDS:n AIRAC-paketti kun ei sisällä terminal prosuja kentille ollenkaan. Ja vinkkinä, että kannattaa ladata erikseen ja yksitellen kaikkien tarvitsemansa kenttien prosut, ei siis tuota All-In-One pakettia, se ei ainakaan itsellä toimi ollenkaan.  Smiley
justus
Former member
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #45 on: 04.04.08, 12:50 »

saiko fs-navigatoriin jotain päivitystä että näkyisi nuo reittipisteet oikeilla nimillä (esim NOKKA).entäs miten hyvin nnuo sidit ja starit pitää paikkansa?

Kiitos  ja kumarrus Smiley
mtanttar
Former member
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #46 on: 04.04.08, 13:29 »

saiko fs-navigatoriin jotain päivitystä että näkyisi nuo reittipisteet oikeilla nimillä (esim NOKKA).entäs miten hyvin nnuo sidit ja starit pitää paikkansa?

Kiitos  ja kumarrus Smiley

En tiedä minkälaista dataa FSnavigator käyttää, mutta ainakin simun omaan GPS:ään saa päivitettyä Suomen reittipisteet (joissa on mukana myös VFR-ilmoittautumispisteitä kuten NOKKA), tiedosto löytyy tuolta kirjastosta.

Olen lentänyt tuolla Feeltheren ERJ-145:lla, johon saa Navigrahilta tietokannan joka sisältää myös terminal proceduurit, ja kyllä noissa proseduureissa puutteita on. Mm. EFHK:n SID:eissä on mukana jotain ihan päättömiä reittipisteitä eivätkä ne mene läheskään kartan mukaan. Osa toimii kyllä OK. Myöskin ainakin DME-kaaren lentämisessä on ongelmia, kone alkaa oikoa kaarta ja homma menee ihan pipariksi ennen IAF:ia. Noita pisteitä voi ainakin tämän koneen tietokantaan lisätä käsin, jolloin voi periaatteessa tehdä itse noita proseduureja hyvinkin tarkasti, tosin siinä on melko kova työ. Huomattavasti tarkemmin saa ainakin nuo EFHK:n SID:t lennettyä käsin. EFHK:n tuloreitit kyllä esimerkiksi toimivat täysin moitteetta ja tarkasti.
justus
Former member
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #47 on: 05.04.08, 11:07 »

Laitetaan nyt tähän tämä kysymykseni kun tämä aihe on paisunut kaiken kattavaksi Wink

Onko fsn(fs-navigator) ilmoittama star ihan ok kun lennän EFTP-EFPO

[ attachment removed ]
kuva kertoo kaiken Smiley

onhan se pieni mutta toivottavasti selvää saa

eli reitti kulkee EFPO päältä raumalle ja sieltä kaaressa takas EFPO.pitäisikö oikeasti suunnata tampereelta esim. pisteeseen peril ja sieltä kiitotielle 12?Toi reitti on  fsn tietokannasta.
« Last Edit: 05.04.08, 11:11 by Juha Mattsson »
Etsijä
Former member
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #48 on: 05.04.08, 18:15 »

Laitetaan nyt tähän tämä kysymykseni kun tämä aihe on paisunut kaiken kattavaksi Wink

Onko fsn(fs-navigator) ilmoittama star ihan ok kun lennän EFTP-EFPO

Kyllähän toi näyttäisi tuosta suunnasta olevan ihan oikein:
https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efpo/po12sta.pdf

Pohjoisesta ja etelästä tulevat lentävät DME ARC 10:n.
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #49 on: 06.04.08, 06:53 »

saiko fs-navigatoriin jotain päivitystä että näkyisi nuo reittipisteet oikeilla nimillä (esim NOKKA).entäs miten hyvin nnuo sidit ja starit pitää paikkansa?

Kiitos  ja kumarrus Smiley

Noista navidatoista puuttuu yleensä Suomen (ja varmaan muidenkin maiden) VFR-pisteet, eli just noi NOKKAt ja DEGERit ja muiden kenttien vastaavat. Ne puuttuu ihan oikeistakin datoista (tai no, "oikeaa" dataa toi navigraphikin on) - eli myös oikeassa elämässä pitää syöttää gepsiin niiden koordinaatit käsin ja pitää ajan tasalla jos ne vaihtuvat, onneksi aika harvoin.

Halpaahan tuo on kanssa simumiehelle, vaikka onkin pöljää että julkisesta datasta pitää maksaa, mut toi navidata on oikeasti varsin iso bisnes, vallankin kun kaiken maailman lasiohjaamokilkettä alkaa tunkea pikkukoneisiinkin ja jokaisella on kohta oma taskugepsi mukana.. ne kaikki pitää pitää ajan tasalla datan suhteen.

Jeppesenin datapalvelu tommoseen Garmin GNS430-laitteeseen maksaa muistaakseni 350 taalaa vuodessa. Tongue

- T

Etsijä
Former member
Re: Nyyppäkysymyksiä reitistä EFHF-EFTP
« Reply #50 on: 06.04.08, 17:50 »

Ei kyllä ihan noin. Ei STAR:a lennetä (käytännössä näin aina), ellei lentosuunnitelman reitin viimeinen piste ole se piste, josta STAR alkaa. Tässä tapauksessa reittisi päättyy PRI VOR:lle, josta normaalisti jatkettaisiin VOR lähestymiseen radalle 12.
https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efpo/po12vor.pdf
Eli PRI:n jälkeen LEGMA:lle, jossa racetrackin kautta loppulähestymislinjalle ja laskuun. Tosin kyllä tuo FSNavin piirtämä STAR sinänsä on oikein  Smiley

Mutta eikös tuossa STAR-kartassa ole kuvattu katkoviivoilla juurikin tuo kuvailemasi "ei-STAR" reitti? Siinähän on kaksikin idästäpäin tulevaa reittiä, PEKUS:in ja BUBIT:in kautta, joille ei STARia lennetä, vai ymmärränkö ton kartan ihan väärin? Eli noista reittipisteistä tullaan sisään suoraan PRI:lle, siitä LEGMAlle ja menetelmäkäännöksellä takaisin sisään 12:lle?
Pages: 1 2 [3] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1