Sigma & Tamron

(1/1)

Deputy_1:
Såg att Sigma hade en fin superzoom, och tänkte höra vad för erfarenheter det finns om de olika tillverkarna.
Just det där objektivet kostar bara en tusing mer än Canon´s 55-250 IS som jag har haft span på ett tag sen herr Hjelm tipsade om det.

Men det kanske vore praktiskt med det stora omfånget man får av superzoomen?

fredde_fredde:
Om du köper sigma objektivet får du ju kortare brännvidd, hur viktigt för dig är brännvidden? Sedan brukar superzoomar inte hålla den bästa kvaliteten. Autofokuset har svårt att klara av det stora omfånget, och det blir lättare optiska fel och skärpeproblem.
Har du förresten normalzoomen till kameran som brukar vara 18-55 ? Då kompletterar 55-250 objektivet bra.
Enda anledningen att välja det är väl att det räcker att bära med sig ett objektiv.

Detta är vad jag har läst om superzoom, vet dock ej hur bra det här objektivet är.

Bors:
Kan bara instämma med ovanstående. Har inte använt gluggen i fråga själv men generellt om man läser recsensioner och tester så brukar objektiv med många gångers zoom få problem med AF och skärpa.

Tittar man sen på ljusstyrkan så ligger Sigmat på 6,3 på 200mm medan Canon 5,6 på 250. Betydligt bättre alltså till Canons fördel. 

Kanske är man bara lite skeptiskt till Sigma och Tamron gluggar..men jag skulle tveklöst kört på Canon gluggen i detta fall, speciellt då du redan har ett 18-55.

Mvh
/N

Deputy_1:
Ja jag har inte så mycket erfarenhet ännu så jag har svårt att säga vad jag behöver, bara att jag behöver mer brännvidd.
Det är det ju sant som ni säger att 55-250 kompletarar mitt 18-55 bra men tänkte att Sigman var ett riktigt bra all around objektiv, allt i ett som man säger. Men om de lättare får optiska problem kanske det inte är lika intressant.

Sen är man ju skeptiskt till tredje part tillverkare som du säger Niklas fast man inte har någon egentlig grund för det, så försöker höra mig för innan det blir ett köp.
En annan sak som talar för Canon just nu är priset men i längden blir det ju billigare om man köper rätt från början, vad nu det än är  just nu känns det som Canon drar det längsta strået iaf.

Tackar för synpunkterna !

Navigation

Up one level