Datorn startar men kommer inte in i windows.
c_nygard:
Hej!
Igår satt jag vid min dator som fungerade helt vanligt där vid 23 tiden. Men nu idag på morgonen när jag ska starta den, så fungerar det helt plötsligt inte. Den startar som vanligt med fläktar och allt men efter ett tag kommer man till en svart skärm där det står windows avlsutades inte rätt förra gången bla bla bla.. Sen kan man välja Starta i felsäkert läge, eller normalt eller efter senaste fungerade inställningarna. Stängde av datorn normalt igår, dvs tryckte inte bara på strömbrytaren. När man sen har valt t.ex starta i normalt läge, så tar det kanske 2 minuter innan något händer sen kommer den där windows loggan upp där det går en blå grejj i ett fält. Som det ska vara.. Men efter det så dyker bara en blå skärm med massa siffror upp riktigt snabbt, sen startas datorn om och kommer tillbaka till den svarta skärmen..
Har alltså inte gjort något med datorn sedan igår och ändå startar den inte i morse ;O
Har testat ta ut grafikkort och starta, ta ut diskettenheten och starta, cd-läsaren och så vidare..
Ändå blir det ingen skillnad. Kan det vara något fel i BIOS?
Eller har någon haft såhär förut? Som vet hur man får igång burken igen?
Kan också tillägga att jag knappt vet vad det är för grejjer i den då jag knappt använder den, men det är iaf ett Asus 7600GS Silent kort i den.
// Tack på förhand
Christofer N
rockmus:
Jag hade liknande problem med en dator för ett tag sedan. Då hade det blivit något vajsing med filsystemet.
Problemet åtgärdas genom att starta från windows installations-cd och få igång "Recovery Console" eller vad det heter. Sedan kör man "chkdsk /f" och håller tummarna.
c_nygard:
Hm okej Får prova med det då annars är det bara att reboota hela windows eller? ;O Ska testa med en annan hårddisk nu så då vet man ju om det är den som är felet, är det det så får jag väl göra som du sa
Chicke:
Hade samma sak med min förut, men då att den där blåa skärmen med massa siffror på inte försvann. Pratade med support osv, och det var nått med datorns BIOS. Kan vara mkt krångligt att fixa..slutade med att jag fick starta datorn med "restore-cdn" och installera om allt...
Patric Lång:
Hade ett liknande problem på en annan dator...då var det moderkortet som de va fel på
Navigation