Selvittäisittekö selvityksestä...

(1/1)

oldmanpilot:
..yhden osan eli siis esim:  "Helsinki tower, Finnair 123, stand 15, information E, ready to copy clearance."
Mikä tuo on tuo information E eli mistä se koostuu / tulee?
Toinen epäselvä mitä en löydä fraseologiaoppaista on, että mikä on oikea tapa ilmoittautua aluelennonjohtajalle, esim. poistun Suomen alueelta EFES_CTR ja sieltä saan ohjeen ottaa yhteyden Ruotsiin ja saan radiotaajuuden, luen sen takaisin ja vaihdan taajuuden mutta mikä on ihan oikeaoppinen tapa sitten siitä eteenpäin? Eli tämä tavanomainen "Finnair 123, Good day, FL380 with you" tms. on se käyttämäni mutta mikä siinä on se ihan aikuisten oikeasti oikeaoppinen tapa:)

TT

jukkapalander:
Lyhyt kopio sivuiltamme: ATIS on lyhyt lentäjille välitettävä viesti sisältäen tarpeellista tietoa lentopaikasta. Se sisältää mm. tiedot käytettävistä kiitoteistä, viimeisimmästä säätilasta ja mahdollisia muita tietoja kuten esim. suljetut rullaustiet tai rikkinäiset navigointimajakat. Jokainen lentäjä näkee ATIS-tiedotuksen Ivaossa samalla kun hän vaihtaa sinun lennonjohtojaksolle.

ATIS-viesti on tunnistettavissa kirjaintunnuksen avulla ja pätee niin kauan kunnes viestiin tehdään merkittävä muutos (uudet kiitotiet, sään muutos, jne). Päivän ensimmäinen viesti on tunnukseltaan A  (alpha), toinen taas B (bravo), kolmas C (charlie), jne. aina Z:hen (zulu) asti, jonka jälkeen aloitetaan taas A:sta.

Eli kuin ilmoitat esim. tuossa tilanteessa information E ja jos kyseinen selvitys on viimeisin voimassa oleva, niin lennonjohtajakin tietää, että olet tietoinen uusimmasta säätiedotteesta (ATIS:sta).


Lennonjohtajalle ilmoittautuminen on juuri oikea tapa niinkuin olet ilmoittanutkin. 

Arnoldi:
Quote

Toinen epäselvä mitä en löydä fraseologiaoppaista on, että mikä on oikea tapa ilmoittautua aluelennonjohtajalle, esim. poistun Suomen alueelta EFES_CTR ja sieltä saan ohjeen ottaa yhteyden Ruotsiin ja saan radiotaajuuden, luen sen takaisin ja vaihdan taajuuden mutta mikä on ihan oikeaoppinen tapa sitten siitä eteenpäin? Eli tämä tavanomainen "Finnair 123, Good day, FL380 with you" tms. on se käyttämäni mutta mikä siinä on se ihan aikuisten oikeasti oikeaoppinen tapa:)


Ja tämä nyt on vain tällaista hienosäätöä, mutta ainakin itse sanon tuohon ihan alkuun vaikkapa, että "Sweden control, good day, FIN123..."eli alkuun se johtaja jolle huutelet. Minusta se vaan kuulostaa niin tönköltä aloittaa noin ilman tuota.   

kenkku:
Quote

Ja tämä nyt on vain tällaista hienosäätöä, mutta ainakin itse sanon tuohon ihan alkuun vaikkapa, että "Sweden control, good day, FIN123..."eli alkuun se johtaja jolle huutelet. Minusta se vaan kuulostaa niin tönköltä aloittaa noin ilman tuota.   

Kyllähän tuo on ihan oikein, ilma-aluksen avauskutsu meneekin juuri tyyliin "Vastaanottava asema, oma kutsu, ...." eli esimerkiksi "Tampere radar, Finnair 123, ...". Lennonjohtoelin puolestaan vastaa tuohon "Finnair 123, Tampere radar, ...".

Tämän jälkeen voidaan tuo lennonjohtoposition kutsu jättää pois.

oldmanpilot:
Kiitos "gurut" jälleen kerran vastauksistanne:) Taas oppi uutta joten tämäkin päivä on siis ollut kehityskelpoinen with me:)

Tuosta radioavauksesta. Jossakin oppaassa oli, että radiokutsu avataan omalla tunnuksella eli esim "Finnair 123, xxxxxxxxx, finnair 123" Olenkin ihmetellyt meneekö se oikeasti muka noin. Itselle tuo radiopuhelimen käyttö on työn puolesta tuttua ja meillä töissä kun käytetään Virve-radiota menee kutsut juuri niin, että ketä kutsutaan ja sitten kuka kutsuu. Yhteistä on, että hyvään radiotapaan meilläkin kuuluu, että vahvistetaan aina mitä ollaan kuultu. Esim "Sata 251, tehtäväilmoitus" Sata vastaa "251, tehtäväilmoitus" tai "251, anna tehtävä". (Niille ketkä ei tiedä niin virve=viranomaisverkko radio ja Sata=satakunnan hätäkeskus)

Eli kaikkein luonnollisin tapa mielestäni ja automaattisesti tuleekin, on juuri esim "Sweden Control, Finnair123......"

Että näin mutta kiitos paljon, tuo selvitti taas tod paljon eteenpäin!! Muuten olin kyllä huomannut IVAO käsikirjasta tuon ATIS kohdan mutta en osannut yhdistää sitä tähän.. Mutta hyvä näin:)

Navigation

Up one level