FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.12.18, 02:17

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Apuja kaivataan Bill Grabowskin paneliin.
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Apuja kaivataan Bill Grabowskin paneliin.  (Read 438 times)
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Apuja kaivataan Bill Grabowskin paneliin.
« on: 06.04.08, 07:48 »

Moro!
Tämä on kai neljäs kerta näiden vuosien aikana kun yritän lentää tällä ERJ-paneelilla. Ongelma on AP ja sen käyttö. Jos joku ystävällinen sielu voisi valaista tätä asiaa selvällä suomen kielellä. Mikä periaate ja miten toimitaan lentoonlähdössä ja yleensä sen käyttö (esim. 1-paina AP-nappi). Olen mielestäni tehnyt kuten ohjeissa sanotaan mutta ilmeisesti en ole ymmärtänyt oikein. Taitaa tuo default AP kummitella liikaa. Toivottavasti en pyydä liikaa.

jukka
mtanttar
Former member
Re: Apuja kaivataan Bill Grabowskin paneliin.
« Reply #1 on: 06.04.08, 22:36 »

Mikä tuossa hommassa tarkkaan ottaen ei onnistu? Lentelin ennen tuolla Grabowskin paneelilla, mutta sitä ei ole nyt koneella enkä muista tarkalleen miten se eroaa tästä nykyään käyttämästäni Feeltheren Embraerista.

Itse toimin lentoonlähdössä näin:

-Flight Director päälle
-Autopilottiin valmiiksi haluttu korkeus, esim. 4000 jalkaa
-Valmiiksi myös suunta, eli yleensä kiitotien suunta
-Autopilotti Take Off -modeen (siitä kaasukahvan sivussa olevasta napista)

-Lentoonlähdössä nokka ylös 15 astetta flight directorin mukaan ja trimmataan siihen
-Autopilotti päälle, jolloin sen pitäisi pitää suunta sekä 15 asteen nousukulma

-Kun selvitys pinnoille nousuun saadaan, ruuvataan saatu selvityskorkeus autopilottiin ja valitaan nousuun Speed Mode
(Speed Mode:ssa autopilotti siis pitää koneen nopeuden vakiona muuttamalla nousukulmaa, jos nopeus meinaa kasvaa yli, jyrkennetään nousukulmaa ja päinvastoin. Kaasu voi olla siis koko ajan täysillä Climb Rating valittuna.)

SPD-mode siis pitää koneen nopeuden vakiona. FLC-moodi toimii samoin, mutta muuttaa nopeutta korkeuden mukaan, Feeltheren manuaalin mukaan pitää alle 10000 jalassa nopeuden alle 250 solmussa ja siitä ylöspäin Mach 0.56. En tiedä onko jotain muutakin eroa, yleensä käytän itse SPD-modea nopeusvalinnalla 245 ja kun saavutetaan 10000 jalkaa nostan nopeusvalinnan 270 solmuun. VS-mode pitää taas nousunopeuden vakiona, ja koneen nopeus vaihtelee, tätä moodia olen käyttänyt yleensä kun on tarvetta kiihdyttää laskeutumista (expedite descent), en koskaan nousussa.

HDG-, ja NAV-moodeissa ei kai pitäisi mitään ihmeellistä olla? Ainoa ero on, että simulaattorin default autopilotti ei muistaakseni osaa "armata" esim. NAV-moodia, jolloin se siirtyisi HDG-moodista automaattisesti NAV-moodiin kun lähestytään oikeaa nav-trackia. Embraerin näytössähän tuo "armattu" moodi näkyy valkoisella siinä vihreän aktiivisen moodin vieressä.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1