Säve - Arlanda VFR

(1/8) > >>

protesen:
Hejsan alla forumgalningar!

Som Magnus lite snyggt hintade om så var det lite VFR-besök på Arlanda i lördas... Känner mig rätt skyldig till det och på request slänger jag upp lite bilder och annan trevlig info.

09.14 startade vi bana 19 från Säve. Lagom för att passa slot tid 11.00 med beräknad medvind.Vi svängde sedan vänster upp mot Kungälv där det va smågluggar på 900ft (overcast!).
[ attachment removed ]

Flygplanet för dagen var Aeroklubben I Göteborgs C172SP SE-LVB, en 180hästare från 2003. Väl över moln på ca 2500ft fortsatte vi att stiga och så gjorde även molntopparna.
[ attachment removed ]

Vi stannade på FL55 med fortsatte senare till FL75 för att gå fritt från molnen.
[ attachment removed ]

Väl på 75 fick vi groundspeed på 145 knop, en rätt trevlig fart imo.
[ attachment removed ]

Strax väst vättern klarnade det som prognoserat och vi såg lite mer av marken, rätt trevligt men inte så snyggt som molnen.
[ attachment removed ]

Efter "några" frekvensbyten siktade vi ARN.
[ attachment removed ]

Höger Bas för 19R. Enligt ATIS var det 26för arrivals och 19L för departures så vi förberedde oss för att gå in mot 26an och brottas med de stora grabbarna, detta hade ju minimerat våran taxning något eftersom vi skulle till platta M för tankning (100LL vilket snart kommer att försvinna enligt snubben på SFS) hursom helst fick vi 118,50 för oss själva och till slut...
[ attachment removed ]

...final "S-VB, 220/12, rwy 19R, cleard to land"
[ attachment removed ]

11.04 satte vi ner hjulen i backen och nu kom det mest intressanta på hela "flygningen" nämligen taxningnen Först fick vi klart via Y till S73 men då fick jag göra klart för tornet att där inte fanns nån soppa Han ändrade sig snabbt till M9 och började snacka om Marshall.  Efter att ha passerat Thai's 747...
[ attachment removed ]

...och SAS 737...
[ attachment removed ]

...fick vi hold vid intersection juliet för att senare ansluta vår marshall i en  "follow me"-bil (förvånad? ja!) smått humoristiskt trevlig var hon iaf
[ attachment removed ]

En bild som talar för sig själv
[ attachment removed ]
http://www.youtube.com/watch?v=XBB_cop8KAs

Och VB på parkering M9. här nånstans uppstod förvirring då vi skulle till M1 efter tankning, denna parkering finns ju inte men efter lite klurande fick vi besked att vi kunde stå kvar på M9
[ attachment removed ]

Tanking med hjälp av SFS som trodde vi skulle ha Jet-A1
[ attachment removed ]

Transfer sker med buss, för tre pers.
[ attachment removed ]

Efter en dag i Arlanda Stad och besök på Flygsportförbundets årstämma startade vi igen...
[ attachment removed ]
http://www.youtube.com/watch?v=Wo3NnjcA04k

Til next time...
[ attachment removed ]

Parkeringsavgiften och landningsavgiften var för övrigt 464kr och vi fick byta frekvens 8gånger på vägen upp å 10gånger på vägen hem. Bara att komma med frågor om ni e intresserade

ENJOY!

Marcuzzz:
Fina bilder! Verkar ha vart en minst sagt händelserik resa

//Marcus

C152:
Snygga bilder

Martin777:
Fina bilder! Hörde er på scannern, och såg när ni startade 19R.

protesen:
Jodu det va många frågetecken vissa gånger största "de här går åt skogen känslan" fick jag strax innan final när tonet plötsligt säger "reading you with interuptions..." och jag helt plötsligt inte hörde mig själv sända men knappen självläkte har lite över 200bilder å många av dom skulle kanske va värda att posta men jag orkar helt enkelt inte sitta å pilla nå mer... ni får skrika om det är nå spec ni vill ha bilder eller info på/om

Navigation

Up one level

Next page