Säve - Arlanda VFR
simonbrygg:
Det är inte billigt att ta cert eller att flyga, men som ni redan sagt så är det sjukt roligt och jämför det med att köpa en helt ny bil för 2-300.000 så var inte det där certet så dyrt med tanke på glädjen man får ut Klart är 70-80.000 inga små summor men har man tillgång till att använda dessa summor till ett flygcertifikat så är det helt klart värt det! Och att det är dyrt själva flygandet är väl en smaksak, Flyger jag en timme i klubbens PA-28a med 4 personer ombord så kostar den timmen mig 163 kronor (650 sek/h) och det är en struntsumma för mig i allafall då man flyger!
Madito:
Quote from: Simon Brygg on 13.04.08, 07:39
Det är inte billigt att ta cert eller att flyga, men som ni redan sagt så är det sjukt roligt och jämför det med att köpa en helt ny bil för 2-300.000 så var inte det där certet så dyrt med tanke på glädjen man får ut Klart är 70-80.000 inga små summor men har man tillgång till att använda dessa summor till ett flygcertifikat så är det helt klart värt det! Och att det är dyrt själva flygandet är väl en smaksak, Flyger jag en timme i klubbens PA-28a med 4 personer ombord så kostar den timmen mig 163 kronor (650 sek/h) och det är en struntsumma för mig i allafall då man flyger!
Sitter här hemma och funderar lite kring PPL och som du säger, det är en ingen liten summa för en sjuttonåring att punga ut med. Därför tänkte jag höra mig för lite om det finns stipendier eller liknande för privatflygare som gör summan lite snällare mot plånboken.
Nexus82:
Varför inte vänta ett par år till du har fast jobb och inkomst?
Ett PPL kommer kännas väldigt värdelöst när du är 20 år gammal och är arbetslös. (säger inte att just du kommer vara det, men risken finns alltid).
Edit: Jag själv hoppade av PPL efter uppskrivning hos Luftis, och det är jag rätt tacksam över. På den tiden jobbade jag fulltid och drog in kulor.
Men! (i sann Tony Irving-anda)
Jag visste att jag ville vidareutbilda mig.
Det finns ingen chans att jag skulle kunna leva som jag gör idag om jag fortsatt med skolningen. Till skillnad från alla andra studenter behöver jag inte oroa mig över att ha pengar kvar när månaden är slut, vilket jag hade gjort om jag flugit...
Jag skall börja flyga igen så fort jag är klar med studierna och har ett jobb.
Men sånt här är ju upp till var och en.
Madito:
Quote from: Niklas Fridell on 13.04.08, 13:15
Varför inte vänta ett par år till du har fast jobb och inkomst?
Ett PPL kommer kännas väldigt värdelöst när du är 20 år gammal och är arbetslös. (säger inte att just du kommer vara det, men risken finns alltid).
Jovisst, det är sant. Fast däremot är jag ganska säker på att jag har fast anställning när jag går ur skolan, pluggar till målare.
Undrade mest av ren nyfikenhet, lite som när man surfar runt på tex komplett eller datorbutiken och kikar på grejer man vet att man inte kommer ha råd att köpa inom det närmaste året iaf. Men det ger en ju iaf något att längta till.
Ogge:
Lika bra att passa på medans det inte är förbjudet med allmänflyg.
Navigation