Intro av GIMP

(1/1)

MarkkuS:
Hej!
För det som skulle vilja börja att lära sig GIMP har jag lagt upp en introduktion på min hemsida:
http://msaweb.se/Fsim/dev/guide_gimp_intro.htm

mvh

hzflyer:
Bra att du visar att Gimp finns med som alternativ.

Överhuvudtagen så var din guide kring "Skapa sceneri" mycket bra. Visste inte att den fanns.

Det blir till att studera vidare nu.

MarkkuS:
Hej!

Bra att du visar att Gimp finns med som alternativ.

Det är inte så ofta Gimp nämns. I stället verkar många använda Photoshop. Det gör mig lite betänksam att så många, speciellt ungdomar, har tillgång till den kommersiella varianten av den. Jag misstänker att  många har laddat ner piratkopior. Kanske tror de att Photoshop är mycket bättre än Gimp, då den är dyr och inte gratis som Gimp? Vilket är ett mycket vanligt fenomen i samhället. Billigt = skräp, dåligt kvalitet. Dyrt = Bra, hög kvalitet. Ibland stämmer det, men inte när det gäller grafikprogram.

För alla som inte har någon tidigare erfarenhet av grafikprogram, rekommenderar jag GIMP http://www.gimp.org/. Den finns både i engelsk och svensk variant (och många andra språk också).

Angående information och guider på min hemsida, är min ambition att fortsätta lägga in ytterligare info. Kom gärna med förslag på sådant ni vill ha beskrivningar på.

mvh

hzflyer:
Hej igen!

Ville bara säga att jag har kört både Photoshop och Gimp och kan helt enkelt konstatera att Gimp är ett mycket kompetent verktyg. Använder Gimp själv numera enbart i fotosammanhang. För övrigt så kommer det även hända en del vad det gäller Gimp:s framtida utveckling.

Det finns dessutom en hel del information (tutorials/forum/youtube) på nätet för de som är intresserade.

Angående information och guider på min hemsida, är min ambition att fortsätta lägga in ytterligare info. Kom gärna med förslag på sådant ni vill ha beskrivningar på.

Ja! det låter kul. Vad sägs om en tutorial för sceneribygge där man bygger en enkel byggnad i en stad.

Hur är tågordningen när man skapar denna byggnad?
Vilka ingångsdata behövs?
Vilka verktyg är lämpliga?
Vilka filformat används i de olika stegen?
Uppskattning av tid för att göra en enkel byggnad.

Det är väl förmodligen en hel del arbete med att göra detta. Skall fundera på om jag kommer på fler andra saker som kan vara intressant.

MarkkuS:
Att göra en enkel byggnad är en viktigt kunskap, för att kunna göra en hel flygplats. Att göra en hel flygplats innebär dock många andra saker som man också behöver kunna, om man vill ha det så naturtroget som möjligt.

Håll utkik på på min hemsida, så kommer det ny information så småningom!

mvh

Navigation

Up one level